Numer projektu: 324
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

TRUCIZNY, KTÓRE NAM SMAKUJĄ. Les poisons qu’on aime tant. Tasty poisons.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Celem naszych działań jest przedstawienie składu 10 produktów najchętniej  spożywanych  zarówno przez młodzież, jak i dzieci. Przeanalizujemy ich skład, aby uświadomić młodym ludziom, jak zatruwają swój organizm. Opracowany materiał przedstawimy w języku polskim, francuskim i angielskim. 
Plan działania

Plan działania

Plan działania: 
·   Ustalenie do opracowania produktów szkodliwych dla zdrowia. 
·   Uświadomienie młodzieży, dlaczego należy unikać takich produktów. 
·   Poznanie składu opisywanych produktów. 
·   Zaproponowanie zdrowych produktów, które zastąpią te szkodliwe.  
·   Zapoznanie odbiorców z trikami stosowanymi przez producentów i   
     sprzedawców. 
·   Rozmowy / pogadanki o kulturze spożywania posiłków.  
·   Wykonanie plakatów promujących zdrowe, bezpieczne odżywianie. 
·   Promocja projektu. 
 
Nasz pomysł zostanie zaprezentowany nie tylko uczniom naszej szkoły 
 /strona internetowa VIII LOS, Facebook, fanpage, blog, zajęcia z wychowawcą/, ale trafi również do szerszego grona odbiorców – społeczności lokalnej dzięki portalowi ZDROWA CZĘSTOCHOWA. Stała współpraca, którą prowadzimy z panią dietetyk, będzie także doskonałym wsparciem naszych działań, zwłaszcza ze strony merytorycznej. Mamy nadzieję, że po zapoznaniu się z naszym materiałem szczególnie dzieci i młodzież zrezygnują z toksycznych produktów, zastępując je czymś smacznym i jednocześnie zdrowym. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będą prowadzone online poprzez dostępne narzędzia TIK: Microsoft Teams, Padlet, Canva.  
Grudzień 2020/ styczeń 2021 – zbieranie informacji, wywiady. 
Styczeń – kwiecień 2021 – przygotowanie 10 prezentacji, plakatów, rozpowszechnianie projektu w mediach społecznościowych. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Nasze zadania są doskonale dostosowane do kontaktu wyłącznie online. Grupa projektowa będzie pracować przy użyciu  Padleta, czyli wirtualnej tablicy. Uczniowie będą samodzielnie zbierać materiały informacyjne w internecie oraz zapoznają się bezpośrednio z produktami oraz ich składem, który później przedstawią w postaci ciekawych prezentacji i plakatów. Młodzież zaangażowana w realizację projektu przeprowadzi również wywiady online, m.in.. z dietetyczką i potencjalnymi konsumentami.  
Zgromadzony materiał zostanie opracowany i zaprezentowany zarówno w języku polskim, jak i francuskim i angielskim. Pozwoli to naszym uczniom na rozwój kompetencji lingwistycznych, a także ułatwi im rozpoznawanie składników niebezpiecznych w trakcie zagranicznych podróży. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

10 zespołów rozpracuje skład 10 produktów - żelki, parówki, ketchup, chipsy, napoje energetyczne, słodycze, popcorn i inne - w języku polskim, francuskim i angielskim.
Wybrane osoby z grupy projektowej będą odpowiedzialne za zbieranie materiałów informacyjnych, takich jak: opis produktów, przygotowanie i przeprowadzenie wywiadu z dietetyczką, stworzenie efektu końcowego – prezentacja Canva, projekt plakatów. 
Uczniowie poznają nowe narzędzia TIK: Microsoft Teams, Padlet, Canva, Picasa. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Pozyskany grant przeznaczymy między innymi na stworzenie szkolnej “strefy relaksu”, która będzie znajdowała się na terenie szkolnego ogrodu (meble ogrodowe, parasole, kwiaty, krzewy owocowe). Chcemy zorganizować miejsce, gdzie uczniowie będą mogli spożywać drugie śniadanie przy dźwiękach muzyki, w otoczeniu przyrody. Mamy również zamiar wydrukować opracowane przez nas materiały w formie plakatów i ulotek, aby tym samym promować zarówno nasz projekt, jak i zasady zdrowego odżywiania. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Milton Glaser powiedział "Istnieją 3 reakcje po zobaczeniu projektu. Pozytywna, negatywna i "WOW". Reakcja "WOW" jest głównym celem każdego twórcy."
Chcielibyśmy, aby nasz projekt zrobił właśnie wrażenie WOW, szczególnie po jego realizacji.
Zapoznanie konsumentów z naszym projektem będzie miało na celu nie tylko podniesienie ich świadomości o żywności pełnej trucizn. Chcemy również przedstawić pomysły, jak zastąpić niezdrowe produkty, wartościowymi i zdrowymi smakołykami. 
Zebrane przez uczniów materiały trafią zarówno do uczniów naszej szkoły, jak i do szerokiego grona odbiorców. Zostaną zaprezentowane na portalu ZDROWA CZĘSTOCHOWA /patronat medialny/ oraz na stronie internetowej współpracującej ze szkołą dietetyczki. 
Realizacja naszego projektu została objęta patronatem medialnym przez ZDROWĄ CZĘSTOCHOWĘ - portal dla częstochowian ceniących zdrowie, dbających o nie i znających jego wartość.  
Możliwość zapoznania się z treścią projektu w języku francuskim i angielskim to niewątpliwie doskonalenie i rozwijanie kompetencji lingwistycznych oraz poszerzanie horyzontów myślowych młodzieży naszego liceum. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Założeniem projektu „Trucizny, które nam smakują” było przygotowanie młodzieży do podejmowania przemyślanych decyzji w dziedzinie zdrowego odżywiania. 
Stworzyliśmy wyjątkowy poradnik dla każdego, kto udaje się na zakupy i chce być świadomym, co warto kupić, co warto zjeść,  a co należy omijać! Czy produkty, które jemy są warte naszego zdrowia? Czy tak odżywcze, jak mówi  reklama?

Autorki przygotowanych prac przeanalizowały skład 10 produktów, które przedstawiliśmy w formie ciekawych i barwnych prezentacji. Składniki zostały posegregowane na bezpieczne i trucizny. Zaproponowaliśmy zdrowy odpowiednik, do zrobienia w każdej kuchni.  

Opracowania powstały w języku polskim, francuskim i angielskim.

Jakie produkty prześledziliśmy?:

Co Ty wiesz o chipsach?
https://trzymajforme8los.wordpress.com/2021/03/30/wydawaloby-sie-ze-to-tylko-poczciwy-ziemniak/
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wszystkie działania dotyczące projektu -
https://trzymajforme8los.wordpress.com/about/

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Truje czy nie truje? Zachęcamy do zapoznania się z analizą kilku substancji najbardziej lubianych przez producentów żywności

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

W trakcie realizacji projektu trwało  nauczanie zdalne, grupa projektowa i podgrupy były zmuszone do pracy wyłącznie poprzez komunikatory i platformy. Ale daliśmy radę i ważne jest to, że dotrwaliśmy do końca i dotrzymaliśmy wszystkich terminów.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

  • nauczyliśmy się analizy produktów wskazując składniki niebezpieczne i bezwartościowe
  • odbiorcy zostali poinformowani, jakim hasłom nie wierzyć, na które napisy na opakowaniach zwracać uwagę; przede wszystkim jednak bezlitośnie obnażono sztuczki speców od marketingu i reklamy
  • uczniowie doskonalili  swoją wiedzę z zakresu zdrowego żywienia
  • poznali i nauczyli się obsługiwać program graficzny "Canva", co z dumą prezentują przy różnych okazjach 
  • opanowaliśmy korzystanie z Padleta
  • używając aplikacji  np. "Zdrowe zakupy" świadomie dokonujemy wyboru produktów zdrowszych; decydujemy się na bezpieczne składniki 
  • uczniowie doskonalili naukę języka francuskiego i angielskiego

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności


Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

 Jesteśmy dumni z tego, że powstały wspaniałe grafiki dotyczące prawdziwego składu ulubionych przysmaków dzieci i młodzieży. 
Mamy też wiedzę, że inwestujemy w nasze zdrowie. Lekarze od lat alarmują - to, co jemy, decyduje nie tylko o naszej sylwetce, ale i o długości życia.
 Dzięki naszej pracy dowiesz się, co naprawdę jesz - w języku polskim, francuskim i angielskim -  tym samym zachęcaliśmy uczniów do nauki  i doskonalenia języków obcych
.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Praca formą projektu to spore wyzwanie przy nauczaniu zdalnym, ale warto inspirować uczniów do pracy twórczej, która daje bardzo wymierne efekty. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Wszystko poszło wg ustalonego harmonogramu. Systematycznie, co tydzień publikowaliśmy kolejny produkt, trzymając się ustalonych zasad.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Niestety nie otrzymaliśmy grantu. Ubolewamy, że nie możemy stworzyć szkolnej “strefy relaksu.” Ale walczymy, może tym razem się uda.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

A oto efekt naszej ciężkiej pracy.
Mamy nadzieję, że i Was zainspirujemy do podejmowania świadomych decyzji dotyczących żywienia i zdrowia.

ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z PRZYGOTOWANYM MATERIAŁEM:
https://www.canva.com/design/DAEYGdGKd40/pefGizFqHl1kHOrRDol2Qg/view?utm_content=DAEYGdGKd40&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink

DZIĘKUJEMY, ŻE KTOŚ ZMOBILIZOWAŁ NAS DO DZIAŁANIA.


Szkoła

VIII Liceum Ogólnokształcące Samorządowe

Adres

Worcella 22, 42-200 Częstochowa

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów