Numer projektu: 358
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

OKIEM PSZCZOŁY

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Grupa projektowa będzie szukała odpowiedzi na pytanie "Jak pszczoła miodna widzi kwiaty, które zapyla?" Zachwycamy się pięknem kwiatów na łąkach, parkach czy ogrodach. Podziwiamy ich kształty, zapachy i kolory. Rośliny wytwarzają kwiaty jednak nie po to, by zachwycać człowieka, ale by przywabiać zapylające je owady. Natura wykorzystując widzenie owadów w ultrafiolecie na wielu kwiatach pozostawia znaki widoczne tylko dla nich. Środek kwiatu chciwie pochłania UV podczas gdy płatki w jakimś stopniu go odbijają. No i teraz problem. Jak to widzi taka mała pszczoła miodna? Wiemy, że fotoreceptory pszczoły nie widzą czerwieni, widzą zielony, niebieski i UV. Pozostaje  zatem wyjaśnić, po co rośliny wytwarzają kwiaty czerwone, jeżeli pszczoły barwy czerwonej nie widzą? Projekt ma zachęcić uczniów do poszukiwania odpowiedzi na  jeszcze inne pytania: "Ile oczu ma pszczoła?", "Jak zbudowane są oczy pszczoły?", "Jakiego koloru są oczy pszczoły?", "Czy to prawda, że pszczoły miodne mają owłosione oczy?". Uczestnicy projektu muszą uświadomić sobie, że pszczoły potrzebują kwiatów do życia, a my potrzebujemy pszczół do zapylania upraw. Zrozumienie tego jak owady postrzegają świat, może pomóc w ich ochronie oraz ochronie upraw.
Logo pomysłu pochodzi ze strony:
pszczeliraj2.blogspot.com

Plan działania

Plan działania

Harmonogram działań projektu:
Działanie 1. Spotkanie informacyjno – integracyjne uczestników projektu, omówienie przebiegu projektu.
Działanie 2. Poznanie biologii gatunku: pszczoły miodnej; wywiad z pszczelarzem, analiza literatury i zasobów internetu. 
Działanie 3. Wykonanie plakatów przedstawiających budowę oka pszczoły miodnej.
Działanie 4. Poszukiwanie odpowiedzi na pytania m.in.: Jak widzi pszczoła miodna? Jakie kwiaty zapyla najchętniej? 
Działanie 5. Poszukiwanie informacji na temat techniki wykonywania zdjęć z wykorzystaniem lampy UV lub/i filtrów UV. Zajęcia z nauczycielem na temat wykorzystania  filtrów UV lub/i lampy UV w fotografii przyrodniczej. 
Działanie 6. Zajęcia terenowe – wykonanie serii zdjęć normalnych oraz w UV roślin miododajnych oraz roślin o czerwonych płatkach korony teoretycznie omijanych przez pszczoły. Szukanie odpowiedzi na pytanie: „Po co rośliny wytwarzają kwiaty czerwone, jeżeli pszczoły barwy czerwonej nie widzą?”
Działanie 7. Obróbka zdjęć symulujących widzenie pszczół. Analiza wyników projektu.
Działanie 8.Wykonywanie wystawy przedstawiającej wyniki i wnioski z projektu lub nakręcenie krótkiego filmu podsumowującego działanie. 
Działanie 9. Przeprowadzenie zajęć ewaluacyjnych.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będzie realizowany w ZSP w Zgorzelcu, w gabinecie biologicznym, a zajęcia terenowe w parkach na terenie Zgorzelca. Czas realizacji:  II semestr roku szkolnego 2020/2021.

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Uczniowie podczas nauki zdalnej wszystkie zaplanowane czynności mogą wykonywać on-line. Mogą dzielić się zadaniami, wymieniać informacjami i analizować przebieg projektu na Microsoft Teams. Spotkania z nauczycielem - fotografem oraz pszczelarzem będą zorganizowane z wykorzystaniem komunikatorów internetowych. W przypadku nauki hybrydowej nie ma konieczności modyfikowania harmonogramu projektu. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Czego nauczą się uczniowie podczas pracy z projektem?
Uczniowie: 
  • wypracują umiejętności konstruktywnego funkcjonowania w grupie oraz poczucia odpowiedzialności za realizację wspólnego celu,
  • rozwiną umiejętności fotografowania przyrody,
  • nabędą nowe umiejętności fotografii w UV,
  • będą doskonalić umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami,
  • poszerzą wiedzy o budowie anatomicznej pszczoły miodnej,
  • zrozumieją jak pszczoła widzi świat
  • zwiększą świadomość na temat istoty życia w symbiozie ludzi i pszczół oraz poprawy bytowania rodzin pszczelich,
  • podejmą działania na rzecz poszanowania środowiska oraz aktywnej edukacji ekologicznej, 
  • będą aktywnie poszukiwać odpowiedzi na pytania.
Za co będą odpowiedzialni?
Uczniowie będą:
  • poszukiwać informacji, analizować i przetwarzać je,
  • fotografować rośliny w normalnym świetle i ultrafioletowym,
  • przetwarzać fotografie, zestawiać wyniki,
  • organizować wystawę przedstawiającą wyniki projektu lub nakręcą krótki film podsumowującego działanie.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Ewentualna wygrana pomoże nam we wdrożeniu projektu ponieważ przeznaczymy ją na zakup: aparatu, lampy UV lub/i filtrów do aparatu, artykułów papierniczych, książek o roślinach miododajnych i biologii pszczoły miodnej, a także  pamiątek dla uczestników projektu.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Według mnie o oryginalności pomysłu stanowi fakt, że uczniowie wykształcą w sobie nowe umiejętności, bo nie mieli jeszcze do czynienia z fotografią w ultrafiolecie. Będą musieli wykonać zdjęcia,  przerobić je i udowodnić powołując się na źródła, że to właśnie w taki sposób widzi pszczoła miodna. Projekt ma zachęcić młodych ludzi do obserwowania życia pszczół i ich zwyczajów, zaczerpnięcia wiedzy na temat roślin miododajnych i pszczelarstwa. 

Szkoła

Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Zgorzelcu

Adres

ul. Francuska 6, 59-900 Zgorzelec

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów