Numer projektu: 276
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Emotion

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt "Emotion" będzie polegał na realizacji różnych działań mających na celu nauczenie dzieci radzenia sobie z różnymi emocjami, wsłuchiwania się w siebie oraz uwrażliwienia na uczucia innych. Uczniowie raz w tygodniu lub wg. potrzeb będą się wyciszali, wsłuchiwali w siebie, rozpoznawali swoje emocje podczas specjalnych nagrań ćwiczących uważność. Słuchowiska będą jedynie elementem towarzyszącym projektowi. Dzieci będą realizowały szereg ciekawych, angażujących, uwrażliwiających działań np. szycie "uczuciowych" poduszek, które następnie przekażą dzieciom z hospicjum, wykonywanie woreczków zapachowych z lawendą, którą wcześniej same zbiorą, napisanie bajki terapeutycznej dla dzieci ze szkolnej zerówki i inne. Efektem końcowym projektu będzie stworzenie grupy produktów, pomocy do wykorzystania w zajęciach ćwiczących uważność oraz to co w dzisiejszych czasach jest tak ważne, a często o tym zapominamy i zatracamy - uczucia i relacje z ludźmi: wrażliwość, empatia, szacunek, wsparcie, przyjaźń. 
Plan działania

Plan działania

Punkt pierwszy będzie elementem powtarzającym się przez cały projekt.

1. Raz w tygodniu w trakcie całego projektu (lub wg. potrzeb) relaksacja przy słuchowisku skierowanym do dzieci na temat uważności (w towarzystwie świec, poduch, w wygodnej pozycji).
2. Szycie poduszek "emotikonek" pokazujących pozytywne emocje. Uczniowie przekażą poduszki dzieciom z hospicjum (to działanie będzie miało na celu koncentrację, wyciszenie podczas szycia, skupienie i przede wszystkim uwrażliwienie na drugiego człowieka, umiejętność okazania wsparcia, nauka empatii, docenienie swojego życia).
3. Wykonanie łapaczów snów dla siebie i dla młodszych kolegów z zerówki.
4. Wycieczka do fundacji/hodowli alpak. Podczas spotkania dzieci będą dotykać, przytulać, karmić zwierzęta. Dowiedzą się jaki mają pozytywny wpływ na człowieka oraz poznają "alpakoterapię". 
5. Część zajęć wychowania fizycznego będzie skupionych na ćwiczeniach relaksacyjnych, zwiększających świadomość własnego ciała, kontroli oddechu, równowagi.
6. Aromaterapia - wycieczka na pola lawendowe, zbiórka lawendy, suszenie lawendy, szycie woreczków i wypełnianie zebraną lawendą, podarowanie woreczków pensjonariuszom Domu Opieki Społecznej w Gliwicach.
7. Terapia światłem - wykonanie lampionów, witraży i wykorzystanie ich do zajęć ćwiczenia uważności.
8. Stworzenie instrumentów potrzebnych do wykorzystania w trakcie zajęć wyciszających, uczących wsłuchiwania się, wyłapywania dźwięków otoczenia. 
9. Poznanie różnych rodzajów ziół, przypraw, roślin mających pozytywny wpływ na człowieka (melisa, herbata, mięta, rumianek, kawa, kakao itp.). Parzenie i picie herbat, następnie wykorzystanie mocnych naparów jako farb do malowania obrazów. 
10. Pisanie w parach lub małych grupach bajek terapeutycznych dla siebie i innych dzieci.

Efektem końcowym projektu będzie umiejętność wsłuchania się w siebie, radzenia z różnymi emocjami - swoimi i innych. Pobudzenie potrzeby niesienia pomocy innym, którzy tego potrzebują. Produktami końcowymi wszystkich działań będą wyroby, które dzieci stworzą w trakcie projektu (poduszki, woreczki, łapacze snów, instrumenty, lampiony) i będą mogły wykorzystywać w trakcie zajęć. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Zajęcia będą prowadzone od stycznia do czerwca w szkole i poza nią w trakcie zajęć lekcyjnych i poza nimi. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Słuchowiska oraz poszczególne działania zostały tak dobrane, że w przypadku nauki zdalnej lub hybrydowej każdy uczeń będzie mógł wykonać zadania w domu. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy będą odpowiedzialni za wykonywanie działań projektowych, przygotowanie materiałów do pracy, wyszukiwania potrzebnych informacji oraz wspieranie innych uczestników. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcemy przeznaczyć na zakup pomocy i materiałów potrzebnych dzieciom do relaksacji w trakcie zajęć w szkole np.:  piłeczki antystresowe, instrumenty, książki ze zbiorem bajek i opowiadań terapeutycznych dla dzieci, płyta z nagraniem instrumentów relaksacyjnych (misa tybetańska, dzwonki koshi, balafon i inne).
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

 Uważam, że projekt "Emotion" jest odpowiedzią na współczesne problemy młodych ludzi. Dzieci pochłonięte przez internet, gry, przytłoczone nadmiarem obowiązków często nie radzą sobie z emocjami. Nie potrafią zapanować nad sobą, są wybuchowe, często zamknięte w sobie. Dzięki lekcjom uważności, zajęciom wymagającym skupienia, działaniom o charakterze dobroczynnym nauczą się, że wszystkie emocje są potrzebne i trzeba umieć sobie z nimi radzić w taki sposób, aby nie ranić innych. Uwrażliwią się, docenią to co mają. Uważam, że jeśli od najmłodszych lat będziemy uczyć dzieci powyższych umiejętności, wartości, zaprocentuje to w ich życiu dorosłym.  
Załączniki

Załączniki

Szkoła

Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 3 w Gliwicach

Adres

Żwirki i Wigury 85, 44-122 Gliwice

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów