Numer projektu: 947
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Śladami polskich matematyków!

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Uczniowie, realizując projekt, będą wykonywali zadania praktyczne i poznawali zagadnienia, które są związane z dwoma słynnymi polskimi matematykami: Karolem Borsukiem i Wacławem Sierpińskim. Poznają pojęcie fraktala, stworzą dywan Sierpińskiego i "żywy " Trójkąt Sierpińskiego, zbudują model kostki wykorzystanej w grze "Hodowla zwierzątek", stworzonej przez Karola Borsuka, czyli dwunastościan foremny z różnych materiałów (papier, klocki, słomki, itp.). Zorganizowany zostanie też szkolny turniej gry SUPERFARMER. Wszystkie te przedsięwzięcia przybliżą sylwetki obu polskich wybitych matematyków. Na koniec powstaną prezentacje multimedialne, które wraz z pozostałymi pracami, zostaną zaprezentowane podczas uroczystego Dnia Matematyki w szkole.
Plan działania

Plan działania

Zadania projektowe:
1. Jaki kształt ma kostka w grze SUPERFARMER? Tworzenie dwunastościanu foremnego z różnych materiałów (rysowanie siatki na papierze i sklejanie modelu, słomki, klocki reko, origami).
2. Co to jest fraktal? Jak powstaje? Fraktale w przyrodzie. Rysowanie dywanu Sierpińskiego. Projektowanie własnego fraktala w programie komputerowym. Stworzone prace zostaną zaprezentowane w formie wystawy podczas podsumowania projektu.
3. Szkolny turniej w grze SUPERFARMER.
4. Tworzenie prezentacji multimedialnych dotyczących życia i dokonań wybitnych polskich matematyków: Karola Borsuka i Wacława Sierpińskiego.
5. Przygotowanie materiałów do stworzenia "żywego" trójkąta Sierpińskiego podczas Dnia Matematyki.
6. Uroczysta prezentacja projektu i wręczenie nagród w turnieju podczas Dnia Matematyki.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Nasz pomysł będzie realizowany od grudnia 2019 do marca 2010 r. w Niepublicznej Szkole Podstawowej im. kard. Stefana Wyszyńskiego w Prusach. Grupa projektowa złożona z członków kółka matematycznego, uczniów klasy V i VI, będzie się spotykała raz w tygodniu, realizując kolejno ok. dwa zadania projektowe w miesiącu. Podsumowanie projektu zaplanowane zostało na 13 marca 2020 r. - Dzień Liczby Pi i Dzień Matematyki w naszej szkole.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie podczas realizacji zadań projektowych będą rozwijali wyobraźnię przestrzenną, stworzą samodzielnie bryły różnymi metodami. Rozwiną logiczne myślenie, grając w SUPERFARMERA i kreatywność,  dowiadując się, jak powstają fraktale i jak mogą je samodzielnie tworzyć w wybranych programach komputerowych. Stworzenie '"żywego" fraktala oraz prezentacji multimedialnych będzie wymagało współpracy w grupie projektowej i z wszystkimi uczniami szkoły. Udział w projekcie pozwoli poszerzyć wiedzę matematyczną i rozwinąć kompetencje społeczne.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant zostanie przeznaczony na zakup materiałów potrzebnych do tworzenia modeli brył i fraktali, klocków reko, na nagrody w turnieju SUPERFARMER oraz przygotowanie podsumowania projektu.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Wyjątkowość projektu to połączenie książkowej wiedzy o słynnych polskich matematykach z działaniami praktycznymi i zabawą.

Szkoła

Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. kard. Stefana Wyszyńskiego w Prusach

Adres

Prusy 52, 63-230 Prusy

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów