Numer projektu: 973
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

System stacji kontrolujących zanieczyszczenie powietrza - "METEO"

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Koncepcja projektu “Meteo” zrodziła się podczas dyskusji wewnątrz koła na temat wykorzystania zdobytej wiedzy do poprawy życia społeczności lokalnej której jesteśmy częścią.

Samo koło Pozytywne_3D rozpoczęło działalność w roku 2017 i na początku zajmowało się wykorzystaniem i gospodarowaniem zakupionej przez szkołę drukarki 3D marki Zortrax. Służyła ona do drukowania promocyjnych breloczków oraz własnych projektów. Stąd wzięła się również nazwa koła - Pozytywne_3D.  Z czasem koło rozszerzyło swoją działalność na inne dziedziny. Nazwa koła pozostała jednak aktualna, zmieniając jedynie znaczenie. Obecnie 3D w nazwie oznacza trzy główne dziedziny: programowanie, elektronikę i druk 3D. 

Dwa lata temu postanowiliśmy się podzielić naszą wiedzą organizując zajęcia dla uczniów szkół podstawowych, na których dzieci uczyły się podstaw modelowania i druku 3D, co spotkało się z ciepłym przyjęciem przez nauczycieli oraz dyrekcję. W ramach zajęć stworzony został dron zaprojektowany oraz wydrukowany przez uczestników zajęć. Projekt ten został zgłoszony do jednej z poprzednich edycji “Projektu z klasą”, gdzie otrzymał jeden z grantów.

Przez kolejny projekt koła, który nazwaliśmy “Meteo” chcemy pokazać nasze zainteresowanie w celu chronienia wspólnego dobra jakim jest nasza planeta. Cel jaki nam przyświecał to pokazanie mieszkańcom, że również oni mogą zapobiegać wytwarzaniu dodatkowych zanieczyszczeń. Projekt może również przysłużyć się turystom, którzy w okresie letnim licznie przybywają do naszego miasta.

Głównym filarem projektu jest budowa trzech stacji meteo, badających poziom zanieczyszczenia powietrza, wilgotność, temperaturę oraz ciśnienie atmosferyczne, a także wykonanie strony internetowej prezentującej odczytane wyniki. Wykorzystamy do tego umiejętności nabyte w trakcie naszych zajęć oraz indywidualną wiedzę z zakresu elektroniki, programowania oraz druku 3D. W późniejszym czasie planujemy stworzyć aplikację oraz wtyczkę do przeglądarki Google Chrome, które będą pozwalały w łatwy sposób odczytać aktualne wyniki pomiarów ze stacji.

Zdajemy sobie sprawę, że istnieje wiele gotowych tego typu urządzeń jednak nie one same, a idea stojąca za ich budową oraz fakt, że tym razem nie jest to inicjatywa odgórna, a lokalna sprawią, że wpłyniemy na świadomość mieszkańców oraz zgubne, a jednak częste przeświadczenie, że “mnie to nie dotyczy.”

Postępy prac nad projektem będzie można obserwować na stronie internetowej koła oraz na stronie na Facebooku.
Plan działania

Plan działania

W tym momencie mamy już gotowy kosztorys budowy jednej stacji oraz wykonany design strony internetowej do prezentacji danych ze stacji, a także bazę danych, która będzie przechowywać te dane.
W kolejnym etapie przystąpimy do ich budowy oraz wykonania strony internetowej,  a w późniejszym czasie do rozwoju projektu poprzez utworzenie większej ilości stacji oraz udoskonalenie już istniejących.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany w mieście Puck w zaprzyjaźnionych kołu placówkach, w których to stacje zostaną umieszczone. Będzie on realizowany przez cały rok, na bieżąco monitorować aktualny stan powietrza.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Poprzez realizację tego projektu uczniowie mogą nauczyć się wielu nowych rzeczy, takich jak programowanie, czy budowa układów elektronicznych. Jednak największą korzyścią wynikającą z uczestnictwa w tym projekcie jest doskonalenie umiejętności pracy w grupie oraz zarządzania swoim czasem.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

  • Zakup części oraz narzędzi do wykonania stacji meteorologicznych, takich jak czujniki, mikrokontroler oraz pozostały osprzęt
  • Opłacenie domeny oraz hostingu, aby umieścić stronę projektu w internecie
  • Zakup materiałów do drukarki 3D do wydrukowania obudowy oraz części eksploatacyjnych do drukarki 3D
  • Późniejsza rozbudowa stacji o nowe czujniki oraz zwiększenie ilości stacji
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Rzadko się zdarza, aby uczniowie szkoły średniej sami wpadli na pomysł stworzenia tak dużego przedsięwzięcia na skalę całego miasta, aby pomóc w ochronie środowiska w którym żyjemy. Mieszkańcy będą uzyskiwać aktualne informacje na temat aktualnego zanieczyszczenia powietrza oraz innych danych dotyczących warunków pogodowych. Kolejnym elementem unikatowym jest wykorzystanie nowych technologii takich jak druk 3D przy budowie stacji.
Opis realizacji

Opis realizacji

Mimo trwającej pandemii utrudniającej pracę całego zespołu, udało nam się wykonać jedną gotową stację Meteo z planowanych trzech. Przy pomocy najnowszych technik wytwarzania przyrostowego zaprojektowaliśmy i wydrukowaliśmy za pomocą druku 3D obudowę do stacji. Następnie wszystkie komponenty tj. czujniki zostały ze sobą zlutowane. W międzyczasie powstało oprogramowanie do stacji, a także strona na której, wyświetlane są aktualne wyniki. Aktualnie dostępne są one formie testowej na stronie: https://meteo3d.netlify.app/, a w późniejszym terminie dane będą dostępne na domenie: https://meteo3d.pl 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największym wyzwaniem w trakcie realizacji projektu, była zmiana trybu pracy zespołu ze stacjonarnej na zdalną, kiedy każdy pracował nad swoją częścią projektu. Spowodowało to opóźnienia w wykonywaniu poszczególnych etapów prac. Problemem okazał również się brak funduszy potrzebnych na budowę stacji, który udało nam się rozwiązać dopiero pod koniec marca. Wtedy to pozyskaliśmy zewnętrznego sponsora. Jesteśmy przekonani, że mimo przeciwnościom losu, projekt wykonaliśmy w zadowalający sposób.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie zyskali doświadczenie w pracy przy najnowszych technologiach nie tylko sprzętowych, ale także programistycznych. W projekcie zastosowano platformę Firebase do przechowywania danych ze stacji oraz framework React do wykonania strony wyświetlającej wyniki. Ponadto uczniowie nauczyli się pracy zdalnej nad projektem, co zaowocuje w późniejszej pracy zawodowej.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt, w formie jakiej jest obecnie jeszcze nie przyniósł lokalnej społeczności żadnych korzyści. Jest to spowodowane spowolnieniem pracy w wyniku pandemii. Należy jednak podkreślić, że w momencie wyjścia projektu z fazy testowej lokalna społeczność będzie miała dostęp do danych o stanie powietrza oraz danych pogodowych w różnych częściach miasta, co pomoże monitorować jakość powietrza.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jako grupa projektowa jesteśmy dumni  z tego, że mimo tak krótkiego czasu udało nam się wkroczyć w etap końcowy tak dużego przedsięwzięcia. Ponadto, największą dumą projektu jest to, że system stacji jest w pełni skalowalny, co umożliwia bardzo proste dopinanie kolejnych stacji.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Uczniowie wykonali bardzo trudny organizacyjnie projekt samodzielnie organizując sobie pracę oraz dzieląc projekt na etapy. Mimo pandemii, potrafili zorganizować pracę tak, aby odbywała się ona zdalnie. W związku z tym warto dać czasem uczniom wolną rękę i uwierzyć w ich umiejętności i zapał.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany, względem pierwotnego pomysłu, zaszły w ilości wykonanych stacji. Zespół postanowił, aby wykonać na razie jedną stację i uruchomić system zarządzania stacjami. Późniejsze złożenie kolejnych stacji będzie ograniczone wyłącznie do złożenia elektroniki i dodania jej do głównej bazy stacji, ponieważ system jest w pełni skalowalny

Szkoła

Technikum Informatyczne im. Macieja Płażyńskiego w Pucku

Adres

Wojska Polskiego 2B, 84-100 Puck

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów