Numer projektu: 1135
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

ZJAWISKA FIZYCZNE WOKÓŁ NAS.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

         „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam.
                                            Pozwól mi zrobić, a zrozumiem“
                                                                                Konfucjusz

Fizyka wymaga doświadczeń i eksperymentów, gdyż pozwala najszybciej i najtrwalej zrozumieć procesy zachodzące w przyrodzie. 

Celem projektu jest upowszechnienie w nauczaniu fizyki metod kształcenia wspierających aktywność badawczą uczniów (uczenie się przez odkrywanie) przy jednoczesnym rozbudzaniu zainteresowania wiedzą fizyczną poprzez ukazanie jej znaczenia w życiu codziennym.

 Im więcej uczniowie będą mieli okazji do poznania różnych właściwości substancji, tym łatwiej będzie im zrozumieć zjawiska wokół nas.

Cele projektu:

· doskonalenie umiejętności stawiania hipotez naukowych i formułowania problemów badawczych; 

· kształcenie umiejętności planowania oraz prowadzenia dokumentacji prac eksperymentalnych;

·  zainteresowanie uczniów zjawiskami zachodzącymi w otaczającym nas świecie;

· rozwijanie kreatywnego myślenia uczniów poprzez planowanie i przeprowadzanie ciekawych eksperymentów fizycznych;

·  uzmysłowienie uczniom jak ważna i bliska jest fizyka w życiu;

·  zdobycie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk przyrodniczych;

·  pogłębienie umiejętności pracy w grupie;

·  nabywanie umiejętności publicznego prezentowania własnych osiągnięć;

·  przedstawienie przez uczniów efektów pracy własnej i grupowej w różnej formie.
 
Plan działania

Plan działania


I. Wyszukiwanie informacji na temat:

zjawiska topnienia, krzepnięcia, parowania, skraplania, sublimacji i resublimacji

II. Wykonywanie doświadczeń

Badanie przemian fazowych wody, lodu i pary wodnej.

Sporządzanie mieszaniny oziębiającej.

Temperatura topnienia i krzepnięcia różnych substancji.

Sublimacja kryształów jodu.

Doświadczenia z suchym lodem.

III. Opracowanie zebranych materiałów, wyciąganie obserwacji i wniosków, korzystanie z różnych programów komputerowych, tworzenie prezentacji, gazetek szkolnych, filmów, zdjęć z przeprowadzonych doświadczeń.

IV. Opracowanie gry ,,Naukowe Podchody” i zakodowanie zadań kodami QR.

Naukowe podchody to gra wkoło praw i zjawisk fizycznych spotykanych w codziennym życiu zorganizowana dla uczniów całej szkoły w dniach Tygodnia nauk matematyczno – przyrodniczych.

V. Prezentacja wyników pracy na apelu w ramach cyklicznych obchodów  Tygodnia nauk matematyczno-przyrodniczych w marcu dla całej społeczności szkolnej.

VI. Fotografie przedstawiające określone zjawiska fizyczne zaobserwowane w otaczającej przyrodzie oraz  zdjęcia ilustrujące przeprowadzone eksperymenty fizyczne  zostaną zgłoszone do XVIII Ogólnopolskiego konkursu fizyczno-fotograficzny „Zjawiska fizyczne wokół nas” w kwietniu.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji


Projekt będzie realizowany podczas dodatkowych zajęć koła dla klasy ósmej, które odbywa się  raz w tygodniu. 
Projekt realizować będzie 5 uczniów klasy ósmej. 
Projekt będzie trwał od grudnia do marca.

Prezentacja wyników pracy odbędzie się na apelu zorganizowanym dla uczniów naszej szkoły po zakończeniu pracy nad projektem w marcu w ramach cyklicznych obchodów  Tygodnia nauk matematyczno-przyrodniczych.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów


Podczas pracy nad projektem uczniowie będą mieli okazję zagłębić się w tajniki materii tworzącej nasz świat – nauczą się rozróżniać  stany skupienia, omówią podstawowe różnice między nimi oraz poznają ich właściwości. 
Wykonane doświadczenia, pomogą lepiej zrozumieć i zapamiętać poruszane zagadnienia.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu


Zakup pomocy naukowych z fizyki  oraz organizacja wycieczki do Zakładu Dydaktyki Fizyki i Pracowni Pokazów Fizycznych UMK w Toruniu.

Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

                Chcemy pokazać uczniom, że fizyka to nie tylko wzory i obliczenia, ale fizyka to nauka która kryje w sobie wiele ciekawostek i nieprawdopodobnych faktów. 
               Zaskakujące prawa i własności tej nauki sprawiają, ze pragnie się odkrywać więcej.
Opis realizacji

Opis realizacji

Wykonaliśmy doświadczenia

Badanie przemian fazowych wody, lodu i pary wodnej.

Sporządzanie mieszaniny oziębiającej.

Temperatura topnienia i krzepnięcia różnych substancji.

Sublimacja kryształów jodu.

Doświadczenia z suchym lodem.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Problemy techniczne oraz utrudniony kontakt z grupą projektową ze względu na zawieszenie zajęć w szkołach.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Tematyka projektu zdecydowanie nas zainteresowała, poszerzyła i uporządkowała wiadomości, odkrywaliśmy prawa fizyki poprzez doświadczenia 
Nauczyliśmy  się rozróżniać  stany skupienia, omówiliśmy podstawowe różnice między nimi oraz poznaliśmy ich właściwości. 
Wykonane doświadczenia pomogły  lepiej zrozumieć i zapamiętać poruszane zagadnienia.


Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Pokazaliśmy,  że fizyka to nie tylko wzory i obliczenia, ale fizyka to nauka która kryje w sobie wiele ciekawostek i nieprawdopodobnych faktów. 
               Zaskakujące prawa i własności tej nauki sprawiają, ze pragnie się odkrywać więcej.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Wykonane doświadczenia pomogły lepiej nam zrozumieć i zapamiętać wiadomości o zjawiskach fizycznych
Eksperymenty z suchym lodem były super tylko szkoda, że nie mogła  doświadczyć tego cała społeczność szkolna. Eksperymenty były wykonane w czasie konsultacji w szkole.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Należy na bieżąco dokumentować działania projektowe
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Prezentacja wyników miała  się odbyć  na apelu zorganizowanym dla uczniów naszej szkoły  w ramach cyklicznych obchodów  Tygodnia nauk matematyczno-przyrodniczych, ale ze względu na zawieszenie zajęć nie było to możliwe i odbyło się to przez dziennik elektroniczny. Uczniowie nie mogli tego poczuć, tych emocji z suchym lodem.

Filmy

Filmy

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fdrive.google.com%2Ffolderview%3Fid%3D1Oh-CG1Fr8KGOvEYkVm6VshfotiAepCa-%26fbclid%3DIwAR33_D-oWLLb_IgHrsyRGGuGdZxAAOCirUkxQMUNdnrAh2YbcCV-4tmC85Q&h=AT28wTIHcsQMS2i6PV4CPrezOvJLe3cL6_KXByiJApi1KBXBlkkVZJa2usCP-jti5s--KEwEAZy6JSiWhNIMp6JUdGlzncUPOTjOaDGsb4X_P9JSjN9y04uVR_wTxb4uDw

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fdrive.google.com%2Ffile%2Fd%2F1tCVsC9G-pTEqdjypdg_NCZkoMYVtq6LF%2Fview%3Fusp%3Dsharing%26fbclid%3DIwAR2XL0yttix2mpAELhEwWfukjtLiXr9teGbAIahiHBFB685Jqn_ZlRI6LX4&h=AT3a1QF5BPDnP6RxZKg7geF4QffWfvryAJZd7fSxHCbwI_ijZbu2AbsigK6bejmY6tGvJDiUbA05k48zdVCkXB43GGoX9K-V4aWTBQ_rqPWRHwzeavgrPKd0QVuRnHpGQw

https://docs.google.com/presentation/d/12wZUNJwj-DfBXRwyhvnO2G6UKN5prP2aEUmkb7MB6TY/edit?usp=sharing

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fdrive.google.com%2Ffile%2Fd%2F1OSnzOP7LO72X8lY60VM1ByrDsPTbS9vK%2Fview%3Fusp%3Ddrivesdk%26fbclid%3DIwAR1UVulMBME_sPm9Afe9ELvYy_pMJZJAUpx_qCL_DbH-5czglaikJJ0tM_4&h=AT2XjbKdQFLcLao1FaqbTp3JgFc_rV5lknx6ykYu0sq6gaJPalwa5gManhkvfYCR6dSID5w-7mrqL-0hgQymB_3juoxsadLs1yURqWp24j7hXKPyXOFs4m9dsHxE9FoCCQ

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fdrive.google.com%2Ffolderview%3Fid%3D1TZssMDGC7ZmgnkdR1TtMIgDsLXjUqu4J%26fbclid%3DIwAR1_o33nmHTbruc9Ii2uuhu7TDMgj6WTyRCpAQDO8VNH3-JvFzwVjZInRhc&h=AT2XjbKdQFLcLao1FaqbTp3JgFc_rV5lknx6ykYu0sq6gaJPalwa5gManhkvfYCR6dSID5w-7mrqL-0hgQymB_3juoxsadLs1yURqWp24j7hXKPyXOFs4m9dsHxE9FoCCQ


Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Jana Brodeckiego w Polesiu

Adres

Polesie 9, 09-130 Baboszewo

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów