Akademia Projektantów edukacji  
Certyfikowany cykl szkoleń wspierających angażującą edukację

Czym i dla kogo jest „Akademia Projektantów edukacji” 

To certyfikowany, całoroczny program szkoleniowy dla nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Celem tej nowej inicjatywy jest pomoc w  rozwijaniu kompetencji zawodowych w zakresie angażującej, aktywizującej uczniów edukacji. Dla zainteresowanych nauczycieli i dyrektorów przygotowaliśmy cykl webinariów. Prowadzą je najlepsi eksperci z wybranych dziedzin, którzy w przygotowanych przez siebie materiałach postawią na praktykę. Postarają się dostarczyć użyteczne narzędzia, pomysły i rozwiązania wspierające planowanie aktywnej edukacji, prowadzenie wciągających, niezapomnianych zajęć, budowanie wewnętrznej motywacji u uczniów. Chcemy, aby wiedza i umiejętności wyniesione z tych webinarów ułatwiała codzienną pracę nauczycieli i dyrektorów, pomagała Wam i Waszym uczniom zamieniać naukę w przygodę oraz stanowiła wartościowy nabytek edukacyjny na Waszej zawodowej ścieżce.  

 

Akademia Projektantów edukacji to unikatowy program rozwoju kompetencji 
dla nauczycieli i dyrektorów, którzy chcą uczyć aktywnie, rozwijać się i nieustannie inspirować swoich uczniów.  

 

 

Akademia Projektantów edukacji 2024

Paweł Węgier

Paweł Węgier Czerwiec 2024

SPA dla psychiki, czyli jak odpoczywać, żeby odpocząć?

Premiera 18 czerwca, o godz. 17

W trakcie webinarium dowiesz się:

  • Z jakiego powodu nasze mózgi nie lubią odpoczynku i dlaczego łatwiej wyłapujemy negatywne rzeczy z otoczenia.
  • Co nas męczy w odpoczywaniu i czy nic nie robienie jest dobrym pomysłem. 
  • Dlaczego priorytety nie istnieją.
  • Co to znaczy odpoczywać i jaki jest najczęstszy błąd w odpoczywaniu.
  • Co sprawia, że jesteśmy naprawdę szczęśliwi.
  • Jak odpoczywać z pożytkiem dla ciała i psychiki i co podpowiada tu neuronauka.   
  • Jakie mentalne lifehacki zastosować, aby mieć spokój emocjonalny i stresować się mniej.

Webinarium poprowadzi:

Paweł Węgier - jedyny w Polsce Trener Spokoju oraz certyfikowany Trener Mentalny, twórca i prowadzący warsztatów oraz programów rozwojowych; współtwórca Leśnej Akademii Spokoju, której celem jest wspieranie młodzieży i dorosłych poprzez kontakt z naturą. Zdrowiem mentalnym dzieci, młodzieży i dorosłych zajmuje się od 2014 roku. Skupia się na budowaniu m.in. takich kompetencji jak mądre odpoczywanie, pewność siebie, poczucie własnej wartości i radzenie sobie ze stresem.

Pobierz materiały dodatkowe

Urszula Dąbrowska

Urszula Dąbrowska Maj 2024

Jak uczy się mózg. Cztery filary neuroedukacji

W trakcie webinarium dowiesz się:

  • Czym jest uczenie się i jak przebiega ten proces.
  • Jaką rolę w uczeniu się odgrywają ciekawość, informacja zwrotna, zaangażowanie i konsolidacja.
  • Co to neuroplastyczność, okresy sensytywne i modele poznawcze.
  • Jak działa pamięć i co możemy zrobić, aby jej pomóc.
  • Dlaczego regulacja emocjonalna jest tak istotna dla procesu uczenia się.
  • Co ma do tego wszystkiego sen.

Webinarium poprowadzi:

Urszula Dąbrowska - biolożka, popularyzatorka nauki, autorka i współautorka publikacji przybliżających wiedzę o tym, jak działa człowiek, m.in. „Spa dla umysłu. Zadbaj o siebie, aby dbać o innych” (z Rafałem Ohme) czy „Życie towarzyskie mózgu. 21 powodów, aby otaczać się ludźmi”. Prowadzi „Podcast o Mózgu” oraz warsztaty edukacyjno-rozwojowe w duecie trenerskim LavaLava. Upowszechnia neuronaukę poprzez webinary i wykłady. Chce, by nowoczesna wiedza o mózgu pomagała ludziom w pracy i codziennym życiu.

Pobierz materiały dodatkowe

Elżbieta Grabarczyk-Ponimasz

Elżbieta Grabarczyk-Ponimasz Kwiecień 2024

Jak uczyć i nie oszaleć. Wiele wymagań, jeden nauczyciel

W trakcie webinarium dowiesz się:

  • Czym jest presja zewnętrzna, a czym wewnętrzna i jak sobie z nimi radzić.
  • Jak wzmacniać rezyliencję w zawodzie nauczyciela i jakie zasoby w tym pomagają.
  • Jak zachować plastyczność umysłu i efektywnie stawiać czoła sytuacjom kryzysowym.
  • Czym jest program HALT i jak stosować go w pracy nauczyciela.
  • Jak konstruktywnie wyrażać oczekiwania – strategia 4 stopni, strategia FUKO.

Webinarium poprowadzi:

Elżbieta Grabarczyk-Ponimasz – psycholog z ponad 20-letnim doświadczeniem w pracy terapeutycznej i szkoleniowej, certyfikowana specjalistka psychoterapii uzależnień, mediatorka; autorka artykułów z zakresu psychologii i psychoterapii oraz e-booków „Jak wychować szczęśliwe dziecko” i „Dobre relacje w życiu dziecka - fundament prawidłowego rozwoju i dobrego samopoczucia”; jej doświadczenie obejmuje prowadzenie grup wsparcia dla młodzieży, warsztatów z obszaru profilaktyki uzależnień, radzenia sobie ze stresem, budowania poczucia własnej wartości i nawiązywania satysfakcjonujących relacji dla uczniów ze szkół ponadpodstawowych; jest także autorką szkoleń i wykładów dla nauczycieli; prowadzi własny gabinet psychologiczny i współpracuje z poradnią terapii uzależnień dla osób dorosłych.

Pobierz materiały dodatkowe

 Maciej Dębski

Maciej Dębski Marzec 2024

Jak nie zbłądzić w cyfrowym świecie? Kompetencje kluczowe dla cyfrowych tubylców

W trakcie webinarium dowiesz się:

  • Co to są uzależnienia behawioralne.
  • Jak zachować równowagę życiową w świecie pełnym technologii.
  • Jak sprawić, aby nowe technologie były narzędziem wspierającym rozwój dziecka.
  • Jak budować alternatywy wobec otaczającego nas cyberświata.
  • Kiedy kształtują się wzory korzystania z mediów cyfrowych i jak na nie wpłynąć.
  • Jak wdrożyć 10 zasad higieny cyfrowej w codziennym życiu.
  • Jak rozszerzyć uważność rodzicielską na świat wirtualny.
  • Jak budować realne więzi z dzieckiem i efektywnie odpoczywać od technologii.

Webinarium poprowadzi:

Dr Maciej Dębski – socjolog problemów społecznych, wykładowca akademicki, edukator społeczny, ekspert w realizacji badań naukowych, ekspert Najwyższej Izby Kontroli i Rzecznika Praw Obywatelskich, Fundator i Prezes fundacji „Dbam o Mój Z@sięg”; autor/współautor publikacji naukowych z zakresu problemów społecznych, dokumentów strategicznych, programów lokalnych i nowatorskich eksperymentów społecznych. Pomysłodawca badań pt. „Młodzi Cyfrowi”; „Granie na Ekranie” „Ocena jakości relacji szkolnych”; współtwórca badań pt. „Młode Głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”

Pobierz wyjątkowe materiały dla nauczycieli i rodziców opracowane przez Fundację „Dbam o Mój Z@sięg”! 

Dlaczego warto dołączyć do „Akademii Projektantów edukacji”  

  • Bo pomocy w codziennej pracy nigdy za wiele - będziemy poruszać i omawiać kwestie ważne dla nauczycieli, wspólnie szukać rozwiązań i pokonywać przeszkody.
  • Bo praktyczne pomysły i rozwiązania przydadzą się każdemu – a nasi eksperci przedstawią je tak, aby były łatwe do zaimplementowania, przetestowania i ew. modyfikowania przez nauczycieli pod kątem potrzeb konkretnych grup / klas.   
  • Bo to unikatowa okazja do kontaktu z najlepszymi ekspertami – nasze webinaria poprowadzą prawdziwe autorytety w swoich dziedzinach, znawcy tematu, którzy podzielą się wiedzą i doświadczeniem. 
  • Bo rozwój zawodowy jest ważny – daje poczucie sensu tego, co się robi, podnosi autorytet w miejscu pracy, przekłada się na lepsze zajęcia… i zwyczajnie cieszy. 
  • Bo zdobyta wiedza i certyfikaty ułatwią awans zawodowy – to kolejny krok do przodu na Twojej ścieżce do awansu, na który przecież zasługujesz! 

Jak dołączyć do „Akademii Projektantów edukacji”

  • „Akademia Projektantów edukacji” to program otwarty - nauczyciele i dyrektorzy będą otrzymywać od nas informacje mailowe z zaproszeniami na kolejne webinary. 
  • Owe zaproszenia umożliwią łatwe zapisanie się na dane wydarzenie.  
  • Zachęcamy do bieżącego obserwowania naszych profili na social mediach – tam też będą pojawiać się informacje o webinarach i innych działaniach w ramach „Akademii”.  
  • Podkreślamy, że udział w „Akademii Projektantów edukacji” jest bezpłatny.  

Akademia Projektantów edukacji 2022/2023 

Obejrzyj retransmisje spotkań i pobierz dodatkowe materiały.

Karol Wójcicki

Karol Wójcicki Październik 2022

Jak na nowo pokochać swój przedmiot, czyli dlaczego warto realizować projekty popularnonaukowe

Webinarium skupi się na następujących zagadnieniach:  

  • Jak zarazić innych tym, co kocham?
  • Jak zamienić "Nieee", na "TAK!"  - czyli kilka słów o sposobach na rozpalenie naukowej iskry wśród dzieci i młodzieży. 
  • Dlaczego projekty popularnonaukowe są ważne. 
  • Gdzie czerpać inspirację do realizacji projektów popularnonaukowych. 
  • Jak nowe technologie mogą wspierać realizację projektów popularno-naukowych. 

W ramach tych szeroko zarysowanych zagadnień, prowadzący postara się odpowiedzieć między innymi na następujące pytania:  

  • Jak zainteresować uczniów przedmiotem, który wydaje im się „nudny i trudny”. 
  • Jak rozbudzać pasje naukowe w warunkach szkolnych. 
  • Jakie korzyści przynosi realizacja projektu popularnonaukowego dzieciom, a jakie nauczycielowi. 
  • Jak nowe technologie mogą pomóc w realizacji projektu. 
  • Skąd czerpać pomysły i inspiracje do działania. 
  • Na jakie praktyczne aspekty zwrócić uwagę: o czym pamiętać, czego się wystrzegać, jak pokonywać przeszkody.  

Karol Wójcicki - pasjonat nocnego nieba, popularyzator astronomii, dziennikarz naukowy i prezenter telewizyjny. Twórca największego w Polsce astronomicznego fanpage „Z głową w gwiazdach”. Przemierza świat w poszukiwaniu najpiękniejszych zjawisk astronomicznych - takich jak całkowite zaćmienia Słońca czy zorza polarna. Z zarażania astronomiczną pasją - uczynił sposób na życie.

Laureat nagrody Popularyzator Nauki 2015 przyznawanej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polską Agencję Prasową.

Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska

Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska Listopad 2022

Jak tworzyć lekcje dla każdego, czyli o edukacji włączającej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Webinarium skupi się na następujących zagadnieniach:  

  • Jak uczniowie i nauczyciele mogą się nawzajem inspirować i wspierać – rola nauczyciela w zróżnicowanej klasie.
  • Jak rozpoznawać trudności i mocne strony uczniów.
  • Jak budować atmosferę akceptacji w klasie.
  • Jakie techniki i aktywności pomogą planować codzienną pracę (nowe technologie wspierające aktywność uczniów ze SPE, projekty włączające uczniów ze SPE do aktywnej współpracy i rozwijania zainteresowań  oraz pasji).
  • Jak przygotowywać i dostosowywać pomoce dydaktyczne do potrzeb grupy (baza pomysłów, spersonalizowane karty pracy i ćwiczenia).
  • Jak efektywnie współpracować ze specjalistami i rodzicami.

Zyta Czechowska – Nauczyciel Roku 2019. Właściciel i dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Zyta Czechowska specjalni.pl. Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna, od ponad 24 lat terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert.

Jolanta Majkowska – Nauczyciel dyplomowany z 20-letnim stażem, wicedyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. A.Mickiewicza w Poznaniu oraz studiów podyplomowych z informatyki i języka polskiego. Od lat wdraża nowoczesne technologie w szkole specjalnej.

Marta Florkiewicz-Borkowska

Marta Florkiewicz-Borkowska Styczeń 2023

Jak ułatwić sobie nauczycielską codzienność – przydatne narzędzia

Webinarium skupi się na następujących zagadnieniach:  

Część 1: Jak zadbać o siebie w przestrzeniach klasowo-szkolnych i nie dać się zwariować

  • sposoby na rozpoczęcie i podsumowanie zajęć,
  • praca w grupach i materiały do takiej pracy,
  • zabawy sprzyjające koncentracji,
  • video z interakcją,
  • cicha dyskusja i kręgi rozmów,
  • rutyna myślenia MOST.

Część 2: Jak wyznaczać granice, planować i organizować, aby dobrze się z tym czuć:

  • ograniczanie pracy w domu – technika POMODORO,
  • życie społeczne poza mediami społecznościowymi,
  • balans między „muszę” a „chcę”,
  • dzielenie się swoją pasją ze światem szkolnym jako sposób na radość z pracy,
  • jak się odłączyć i wyłączyć, gdy tego potrzebujesz,
  • koło wzmacniające – mini-warsztat.

WAŻNE: do aktywnego udziału w webinarium prosimy przygotować: kartkę, długopis, mazaki i kawałek kartonu.

Marta Florkiewicz-Borkowska - nauczycielka języka niemieckiego w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach. Edukatorka w zakresie kształtowania kompetencji cyfrowych oraz nowoczesnych rozwiązań w edukacji. Trenerka w wielu ogólnopolskich programach edukacyjnych. Autorka artykułów dotyczących wykorzystania nowoczesnych technologii oraz zastosowania arteterapii w edukacji, a także wielu innowacji pedagogicznych. Prelegentka na licznych konferencjach edukacyjnych, współorganizatorka całodniowej konferencji EduMocOnline, dyplomowana arteterapeutka. Propagatorka wykorzystywania gier planszowych, zabaw aktywizujących i metod kreatywnych w edukacji oraz łączenia offline'u z online'em. Kreatorka nowoczesnych rozwiązań w edukacji. Autorka i realizatorka innowacyjnego programu edukacyjno-rozwojowego z elementami arteterapii dla młodzieży. Fanka nauki metodą projektu, odwróconej klasy oraz design thinking. Koordynatorka wielu projektów ogólnopolskich i międzynarodowych. Działaczka społeczna. Nauczycielka Roku 2017. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W jej działaniach najważniejszy jest zawsze człowiek, emocje i relacje.

Ewa Tomczak

Ewa Tomczak Marzec 2023

Jak działać, kiedy nie wszystko idzie zgodnie z planem

W trakcie webinarium uczestnicy razem z prowadzącą spróbują poszukać odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach warto trzymać się jednego scenariusza działania?
  • Czy oduczanie jest równie ważną kompetencją jak nauczanie?
  • Czym jest utopijne planowanie i jak ma się do rzeczywistości (w projektach edukacyjnych i w życiu)?
  • Czym są projekty kontrolowane, a czym otwarte?
  • Jakie możliwości oferuje Design Thinking i jak wpływa na sprawczość i elastyczność uczniów?
  • Czy i kiedy porażka może być powodem do świętowania? Jaka jest rola nauczyciela w przygotowaniu siebie i uczniów na zwroty akcji i porażki?
  • Jak ćwiczyć elastyczność, otwartość na zmiany i oduczanie się – 3 ćwiczenia.
  • Jak uczyć uczniów wyciągać wnioski - pytania do dalszej refleksji.

Ewa Tomaczak - Certyfikowany moderator Design Thinking  z ponad siedmioletnim doświadczeniem w prowadzeniu szkoleń i warsztatów. Ukończyła Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu na wydziale Ekonomii, jest absolwentką Akademii Trenera Biznesu SET i certyfikowanym trenerem zmian. Jest członkiem Service Design Network. Współtworzy nowatorskie rozwiązania edukacyjne dla uczelni wyższych i szkół. Wykorzystuje potencjał interdyscyplinarnych zespołów i siłę skoncentrowanych na człowieku metod projektowania, aby budzić zaangażowanie pracowników i wypracowywać nowatorskie rozwiązania. Wykorzystuje do tego podejście DT (myślenie projektowe) i narzędzia service design (projektowania usług). Prowadzi procesy projektowe i moderuje sesje warsztatowe. Wartościami, które najbardziej ceni w życiu zawodowym, są: rozwój, relacje, wolność wyboru i uczciwość. 

Anna Hryniewicz

Anna Hryniewicz Kwiecień 2023

Jak zadbać o dobrostan swój i swoich uczniów. Niwelowanie presji, regulowanie emocji, skuteczne wsparcie

Uczestnicy webinarium dowiedzą się między innymi:

  • Czym jest dobrostan, a czym stan uregulowania.
  • Jak stać się uregulowanym nauczycielem i zniwelować presję.
  • Na czym polega Teoria Poliwagalna i Poliwagalne bezpieczeństwo.
  • Co reguluje lub rozregulowuje nasz układ nerwowy.
  • Jak tworzyć bezpieczną przestrzeń dla układu nerwowego i co wspiera go w regulacji.
  • Jakie są automatyczne reakcje stresowe i czynniki, które zatrzymują nas w procesie zdrowienia.

Anna Hryniewicz – psycholog z doświadczeniem zawodowym zdobywanym w publicznych i prywatnych placówkach związanych z pomocą psychologiczną, edukacją i rozwojem osobistym. W swojej pracy od lat spójnie łączy wiele dziedzin wiedzy i specjalności, począwszy od biochemii organizmu i zmian na poziomie komórkowym po neuroplastyczność mózgu i jego możliwości zmiany przez całe życie, przez psychologiczne nurty pracy z pacjentem nad jego przekonaniami, świadomością, nieświadomością, aż po odkrywanie i sięganie po moc do najgłębszych pokładów własnych zasobów; pracuje w nurcie psychologii pozytywnej i podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach. Prowadzi szkolenia dla szkół, przedszkoli i żłobków w oparciu o autorski program „Edukacja to relacja" oraz „Zabawy Fundamentalne” C. Rose. Prowadzi również coaching dla rodziców.

Skąd się wzięła „Akademia Projektantów edukacji”  

Nowa Era od 12  lat organizuje największy i najbardziej renomowany ogólnopolski konkurs, w którym nauczyciele i uczniowie – działając wspólnie w ramach grup projektowych – zgłaszają pomysły na projekty edukacyjne, a następnie owe projekty realizują. Przez wszystkie te lata wokół „Projektantów edukacji” zgromadziła się wspaniała, kreatywna społeczność, nauczycieli, dyrektorów i młodych ludzi pełnych pasji do działania, do zdobywania wiedzy w nowatorski sposób, do rozwijania się i realizowania swoich edukacyjnych marzeń.

Współpraca z takimi ludźmi to dla nas przyjemność i radość, a możliwość obserwowania, jak rodzą się pomysły na wspaniałe projekty i jak są realizowane – z naszym eksperckim wsparciem – daje nam wielką satysfakcję. Jesteśmy wdzięczni, że tak wielu z Was jest z nami od tak dawna. Chcielibyśmy jeszcze bardziej docenić potencjał nauczycieli i dyrektorów zaangażowanych w konkurs lub zainteresowanych nim.

Tworząc „Akademię Projektantów edukacji” pragniemy zapewnić Wam przemyślaną i cykliczną szansę na rozwijanie swoich kompetencji zawodowych w zakresie aktywnej, angażującej edukacji wykorzystującej pracę projektem oraz inne metody pomagające zainteresować i zaangażować współczesnego ucznia.  

 

Udział w spotkaniach-webinariach odbywających się w ramach „Akademii Projektantów edukacji” potwierdzony jest każdorazowo dedykowanym certyfikatem do pobrania online przez uczestników. Takie certyfikaty są ważnym dokumentem nie tylko w nauczycielskim CV, ale też na ścieżce rozwoju zawodowego wymaganej przez MEiN.