Numer projektu: 377
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

WIELCY POLACY OKIEM MŁODEGO ODKRYWCY

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

WIELCY POLACY OKIEM MŁODEGO ODKRYWCY

Pod tym hasłem kryje się cały zamysł naszego wielkiego przedsięwzięcia w ROK FIZYKI. Od kilku lat organizujemy na terenie naszej placówki Noc Naukowców czy Festiwal Nauki. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem przygotowują pokazy i eksperymenty fizyczne. Dzięki temu uczą się poprzez łączenie eksperymentów, obserwacji, faktów, wiedzy i twórczego myślenia. Tym razem poprzez wcielenie się w sylwetki sławnych fizyków, chcemy ukazać fascynujące oblicze fizyki. Pomysł ten narodził się już w ubiegłym roku szkolnym podczas nauki zdalnej i sprawił, że uczniowie, którzy należą do koła eksperymentalno-badawczego chcą go kontynuować. Udowodnimy, że  można nie tylko zrozumieć fizykę, ale także dobrze się nią bawić.  Kreatywność, motywacja, rozwijanie poczucia własnej wartości, wdrażanie własnych strategii  to główne cele naszego projektu.

Plan działania

Plan działania

Plan działań to przede wszystkim aktywne metody nauczania i zaangażowanie w realizację całej społeczności lokalnej. Do współpracy chcemy zaangażować min. rodziców uczniów, którzy włączą się w przygotowanie strojów, rekwizytów oraz w pomoc w przygotowaniu modeli fizycznych. Praca w małych grupach zadaniowych polegać będzie na poszukiwaniu informacji, analizie i rozwiązywaniu problemów, przeprowadzaniu eksperymentów i badań, czyli nauce przez zabawę. Uczniowie będą wcielać się w postać słynnych fizyków.  Przygotują ciekawostki oraz przeprowadzą doświadczenia związane z odkrytymi prawami fizycznymi. Powstaną interaktywne gry dydaktyczne, galeria portretów oraz wystawa poświęcona sławnym polskim fizykom.  Pojawią się w naszym Zielonym Zakątku, czyli przyszkolnym ogrodzie dodatkowe eksponaty fizyczne, które będą przygotowywali nasi uczniowie. Ogród podniesie estetykę otoczenia szkoły oraz stworzy warunki rozwoju zainteresowań przyrodniczych i badawczych przedszkolaków i uczniów. Projekt będzie zadaniem długoterminowym. Chcemy kontynuować go w przyszłym roku szkolnym, ponieważ planujemy wydanie kolejnych  produkcji filmowych. 

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany na terenie Szkoły Podstawowej Milenium oraz w przylegającym do niej Zielonym Zakątku  w okresie od stycznia 2021 roku do kwietnia 2021 roku.
W styczniu uczniowie zostaną podzieleni na małe grupy zadaniowe według własnych zainteresowań, możliwości i zdolności. 
W lutym planujemy stworzyć na terenie szkoły wystawę poświęconą sławnym polskim fizykom oraz zachęcić do współpracy całą społeczność szkolną poprzez ich udział w konkursach min. : „Rodzinny eksponat fizyczny” czy „Podróż w czasie”.
Na przełomie marca/kwietnia przewidujemy wizytę w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Przez cały czas trwania projektu będziemy pracować nad realizacją produkcji filmowej i wszystkimi działaniami z tym związanymi.
W kwietniu planujemy zorganizować na terenie Zielonego Zakątka Festiwal Nauki, który będzie podsumowaniem realizowanego projektu. W plenerze odbędzie się również inauguracyjny pokaz filmu „Być jak Maria Skłodowska- Curie”.

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej nad realizacją projektu będziemy pracować online z wykorzystaniem dostępnych aplikacji min. Teams. Nie przeszkodzi nam to w organizacji zaplanowanych konkursów, czy realizacji pozostałych przedsięwzięć. Mimo, że jesteśmy małą placówką, to nasi uczniowie już nie raz udowodnili, że potrafią być kreatywni.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Pokażemy  w projekcjach filmowych trochę historii, odkryte prawa oraz ważne wydarzenia z życia i naukowej działalności naukowców. Przede wszystkim przeniesiemy się w czasy XIX w. Sprawimy, że będzie to również świetna lekcja historii polskiej nauki. Chcemy przekazać przy tej okazji ciekawostki fizyczne, w sposób przystępny podstawowe wiadomości fizyczne oraz zastosowanie nauk przyrodniczych w technice. Przygotujemy i przeprowadzimy Festiwal Nauki z udziałem zaproszonych gości, lokalnej społeczności oraz przyjaciół szkoły. Na wszystkich uczestników wydarzenia czekać będą zajęcia w zielonym "Escape roomie" i historycznym laboratorium, gdzie uczniowie wcielą się również w rolę sławnych fizyków. Uczniowie pokażą, że fizyka jest wszędzie, a poprzez proste doświadczenia postarają się ukazać kolorową stronę tej nauki. 

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant przeznaczylibyśmy na wyjazd do Centrum Nauki Kopernik  w Warszawie oraz zakup sprzętu nagłaśniającego. Pobyt dla uczniów będzie wspaniałą przygodą i na pewno sprawi, że każdy zrozumie i polubi fizykę. Poza tym w Zielonym Zakątku powstanie  laboratorium na czas Festiwalu Nauki.  Planujemy w przyszłości rozszerzyć nasz projekt o cykliczne, plenerowe przedstawienia teatralne nie tylko o geniuszach polskiej nauki. Grant wykorzystamy również na zakup nagród książkowych dla uczniów w ramach organizowanych konkursów związanych z realizacją projektu.

Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Chcemy zwrócić uwagę na fakt, że nauki przyrodnicze są  pełne przygód, a fizyka otacza nas i daje powody do ciekawych wyzwań i doświadczeń. Dzięki powstałym eksponatom fizycznym na terenie Zielonego  Zakątka stworzymy wszechstronną i wielofunkcyjną pomoc dydaktyczną i wychowawczą, miejsce edukacji ekologicznej dla wszystkich szkół w gminie.  Efektem finałowym projektu będą  filmy o sławnych polskich naukowcach, które na pewno będą kolejnym świetnym materiałem edukacyjnym. Powstanie finałowa strona e-book ze wszystkimi projektowymi zadaniami. Pokażemy, że nawet nauka zdalna nie przeszkodzi nam w realizacji uczniowskich pasji i zainteresowań.

Opis realizacji

Opis realizacji

Cała społeczność szkolna z wielkim zaangażowaniem włączyła się realizację projektu.  Powstały cenne, praktyczne pomoce edukacyjne: niezwykła galeria portretów, gry edukacyjne, prezentacje multimedialne, ciekawostki o zasłużonych dla nauki, padlety, historyczne laboratorium. Przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy Festiwal Nauki z udziałem społeczności szkolnej. Na wszystkich uczestników wydarzenia czekały zajęcia w niezwykłym, fascynującym  "Escape roomie"  oraz historycznym laboratorium, gdzie uczniowie wcielili się w rolę naukowców. Uczniowie stali się konstruktorami marzeń biorąc udział w konkursie "Podróż w czasie". W projekcji filmowej "Być jak Maria Skłodowska- Curie" przedstawiliśmy ważne wydarzenia z życia i naukowej działalności Marii. Pokazaliśmy przy tej okazji ciekawostki fizyczne, w sposób przystępny podstawowe wiadomości fizyczne oraz zastosowanie nauk przyrodniczych w technice.  Uczniowie pokazali, że fizyka jest wszędzie, a poprzez proste doświadczenia i eksperymenty  oraz własne pomysły ukazali kolorową stronę tej nauki.  
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

W czasie pandemii koronawirusa nasza współpraca stała się jeszcze większym wyzwaniem, ale  dzięki odpowiedniemu zaplanowaniu harmonogramu oraz odpowiedzialności za wyznaczone zadania nie napotkaliśmy żadnych większych trudności. W trakcie realizacji projektu zawsze pojawiają się zmiany, które jednak można przekuć w sukces. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzięki realizacji projektu Wielcy Polacy Okiem Młodego Odkrywcy uczniowie stali się bardziej kreatywni, otwarci oraz zmotywowani do pracy. Rozwinęli poczucia własnej wartości oraz wdrażali własne strategie oraz pomysły. Praca nad projektem dała uczniom ogromną satysfakcje, że są twórcami nowych pomocy naukowych. Uczniowie podczas przeprowadzanych eksperymentów mieli możliwość interpretacji wyników doświadczeń, formułowania spostrzeżeń i wniosków. Podczas pracy w małych grupach zadaniowych uczniowie uczyli się nowych form współpracy, poszukiwania nowych rozwiązań. Uczniowie wcielili się w sylwetki słynnych fizyków, naukowców ukazując fascynujące oblicze fizyki.  Rozwijali swoje talenty artystyczne i realizowali pasje. Przygotowali ciekawostki oraz przeprowadzili doświadczenia związane z odkrytymi prawami fizycznymi.  Uczniowie z wielkim zaangażowaniem przygotowywali pokazy i eksperymenty fizyczne w warunkach domowych. Dzięki temu uczyli się poprzez łączenie eksperymentów, obserwacji, faktów, wiedzy i twórczego myślenia.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt umożliwił wzmacnianie współpracy, możliwość realizacji wspólnych przedsięwzięć, ale przede wszystkim dla lokalnej społeczności stał się okazją, aby dostrzec coś nowego, zaskakującego i ciekawego.  Nasz plan działań opierał się na  aktywnych metodach nauczania i zaangażowania w realizację całej społeczności lokalnej. Do współpracy zaangażowaliśmy również rodziców uczniów, którzy włączyli się w przygotowanie strojów, rekwizytów oraz w pomoc w przygotowaniu scenografii. Rodzice w warunkach domowych nagrywali filmy z udziałem ich dzieci. Kolejny raz udowodnili nam, że są wspaniałymi partnerami do współpracy, realizując własne, twórcze i inspirujące innych do działania pomysły. W ramach realizacji projektu powstały min.: interaktywne gry dydaktyczne, niezwykła galeria portretów, ciekawostki nie tylko sławnym polskich fizykach. Film "Być jak Maria Skłodowska - Curie" będziemy promować przy każdej nadarzającej się okazji. Mamy nadzieję, że staniemy się inspiracją dla innych, a nasze prace zachęcą do poszerzania swojej wiedzy, a także będą wartościowym materiałem dydaktycznym.

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia


Udowodniliśmy, że nauka zdalna nie przeszkodziła nam w realizacji uczniowskich pasji i zainteresowań. W aplikacji Teams odbyły się zaplanowane działania oraz   inauguracyjny pokaz filmu „Być jak Maria Skłodowska- Curie”, który spotkał się z dużym zainteresowaniem odbiorców.  Uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz przyjaciele szkoły byli pod ogromnym wrażeniem naszych dokonań. Jesteśmy dumni z tego, że udowodniliśmy, że  można nie tylko zrozumieć fizykę, ale także dobrze się nią bawić.  Kreatywność, motywacja, rozwijanie poczucia własnej wartości, wdrażanie własnych strategii  to główne cele, które udało nam się osiągnąć podczas realizacji naszego projektu.  Uczniowie pokazali, że fizyka jest wszędzie, a poprzez proste doświadczenia starali się zachęcić innych do eksperymentowania, rozwijania zainteresowań oraz spełniania marzeń.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Jesteśmy zadowoleni, że udało nam się zrealizować projekt prawie w 100%  i zaplanowane w nim działania. Rodzinny konkurs na eksponat fizyczny przesunęliśmy na późniejszy termin, ponieważ zakładaliśmy, że nasze działania będą długofalowe. 
W przyszłości przy planowaniu takiego przedsięwzięcia wzięlibyśmy również pod uwagę większą rozpiętość czasową pomiędzy poszczególnymi elementami. Naszym projektem chcemy zwrócić szczególna uwagę innych nauczycieli na konieczność wdrażać uczniów do pracy projektowej, która pozwala rozwinąć wiele kompetencji kluczowych.

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Pierwotny projekt zakładał przeprowadzenie Festiwalu Nauki z udziałem zaproszonych gości, lokalnej społeczności oraz przyjaciół szkoły. Na wszystkich uczestników wydarzenia czekać miały zajęcia w zielonym "Escape roomie" i historycznym laboratorium, które miało znajdować się w Zielonym Zakątku. W związku z nauką zdalną Festiwal Nauki odbył się w aplikacji Teams, ale na szczęście nie stracił swego niepowtarzalnego uroku. Rodzinny konkurs na eksponat fizyczny został przesunięty w czasie.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

 
Efekty: filmy

Efekty: filmy



Prosimy skopiować linki, znajdują się tam prezentacje naszych działań. 
 
Escape Room  
Historyczne Laboratorium  
 
„Być jak Maria Skłodowska- Curie”
https://view.genial.ly/6076f6c48d5cdb0d9f677684/presentation-copy-maria-sklodowska-curie

Ignacy Łukasiewicz
https://padlet.com/smartynas/7o5uhw5kjdsecuxm

https://learningapps.org/view19262200
https://learningapps.org/19108442

Zapomniani polscy naukowcy i wynalazcy. - Kazimierz Funk (padlet.com)

Zapomniani Polscy Naukowcy I Wynalazcy- Kazimierz Funk (padlet.com)

Jest mi bardzo przykro, ale nie mogę z przyczyn technicznych dołączyć dodatkowych efektów- galeria portretów oraz efekty konkursu "Podróż w czasie" . Jeśli komisja to uwzględni, przesłałam na e-maila. Będę wdzięczna za wyrozumiałość

Uczniowie Szkoły Podstawowej Milenium 
 im. Jana Pawła II w Popowie Kościelnym. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa Milenium im. Jana Pawła II

Adres

Popowo Kościelne 21, 62-285 Popowo Kościelne

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów