Numer projektu: 285
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Duchy i duszki zamków na Szlaku Orlich Gniazd

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu


Z ruinami zamków znajdującymi się nieopodal Częstochowy związane są ciekawe historie i legendy. Chcąc zachęcić uczniów do współpracy, czyli nauki i zabawy proponujemy im wzięcie udziału w wycieczkach Szlakiem Orlich Gniazd, do miejsc owianych legendą. Po wielu rozmowach z młodzieżą, chcąc uatrakcyjnić im zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności proponujemy im tropienie duchów, duszków i legend związanych z naszym regionem.

Cele ogólne projektu:

·       poszerzanie wiedzy historycznej, 
·       propagowanie postaw patriotycznych poprzez znajomość historii, 
·       aktywne spędzaniu czasu, 
·       wdrażanie nowe treści z zakresu informatyki,
·       propagowanie wiedzy geograficznej o regionie,
·       dbałość o polski język,
·       znajomość historii regionu,
·       działania oparte na budowaniu otwartości  i dialogu,
·       samodzielna praca uczniów pod kierunkiem nauczycieli,
·       ukierunkowanie młodego człowieka na rozwój i kreatywne działania,
·       budowanie poczucia odpowiedzialności za zrealizowanie wyznaczonych zadań.

Cele operacyjne projektu:

·       zespół złożony z 10 uczniów pod kierunkiem nauczyciela historii i z nauczycielem geografii i informatyki, jako nauczycielem wspomagającym,
·       uczniowie dokonują wyboru celu wycieczki, tematycznie związanej z tytułem projektu,
·       przygotowanie historii, legend i baśni związanych w wybranymi zamkami, 
·       wyłonienie 2 liderów, którzy staną na czele dwóch współpracujących ze sobą grup każda grupa będzie czteroosobowa),
·       przygotowanie czterech wirtualnych map, planów wycieczek na lekcjach informatyki, do poszczególnych zamków, 
·       omawianie na lekcjach historii tematów związanych z historia regionu i przygotowanie atrakcji znajdujących się na trasie wycieczki,
·       w razie potrzeby organizowanie spotkań  po lekcjach online lub na terenie szkoły,
·       na podstawie wcześniej przygotowanych wirtualnych map zorganizowanie w marcu 2021 roku czterech wycieczek turystyczno-krajoznawczych z wiodącym tematem historycznym. W przypadku braku możliwości zorganizowania wyjazdu przeprowadzenie wycieczek wirtualnych,
·       w kolejnym etapie naszego projektu młodzież napisze scenariusz, krótkiej (około 20 minutowej) inscenizacji. Inspiracją do napisania scenariusza będą miejsca, które odwiedzimy, historie związane z nimi, baśnie, legendy, podania,
·       od 18 stycznia 2021 roku co tydzień lub w razie potrzeby, uczniowie będą spotykać się  z opiekunami i przedstawiać postępy w realizacji poszczególnych etapów projektu,
·       korzyści wynikające z realizacji projektu będą wymierne. Uczniowie pogłębią swoja wiedzę z zakresu historii, informatyki, geografii i języka polskiego. Poznają historie regionu, co pozwoli im na ugruntowanie postawy patriotycznej i miłości do Małej Ojczyzny,
·       przygotowane przez nas przedstawienie, które zaprezentujemy w kwietniu 2021 r. w szkołach podstawowych, wykorzystując je do promowania naszej szkoły,
·       wszystkie nasze działania będą dokumentowane na stronie internetowej szkoły oraz na Facebooku szkolnym
·        nasze przedstawienie sfilmujemy i umieścimy na stronie internetowej szkoły oraz na Facebooku szkolnym.

Plan działania

Plan działania

 | 1. | 18 stycznia 2012r. | Spotkanie organizacyjne – podział pracy i szczegółowe przedstawienie uczniom zakresu i sposobu  wykonywanych zadań. Przy ustalaniu szczegółów uwzględnienie pojawiających się pomysłów wszystkich członków zespołu. Wyłonienie spośród młodzieży dwóch liderów i dwóch grup i przekazanie planu działania włącznie z wytycznymi, wskazanie poszczególnym uczniom ich roli w projekcie.  | mgr Teresa Rygalik-Weżgowiec mgr inż. Norbert Ogrodnik  

 | 2.  | 18.01.-15.04. 2021r.  | Cotygodniowe spotkania w ustalonym wcześniej terminie i przyjętej przez zespół formie. Realizowanie założeń i omawianie postępów oparte na pełnej współpracy. Uczniowie samodzielnie pokonują poszczególne założenia wskazane,  w ustalonym przez cały zespół harmonogramie działań. Rozbudzanie u uczniów kreatywności i odpowiedzialności za powierzone im zadania. | mgr Teresa Rygalik-Weżgowiec mgr inż. Norbert Ogrodnik mgr Renata Białowąs 
 
 | 3. | styczeń –luty 2021r. | Przygotowanie map tras wycieczek  | mgr inż. Norbert Ogrodnik lider I i jego zespół

 | 4. | styczeń - luty 2021r. | Poznanie historii wybranych czterech zamków, okoliczności ich powstania czasy Świetności oraz ich upadku. Przedstawienie legend związanych z duchami, które tam się pojawiają. | mgr Teresa Rygalik-Weżgowiec lider II i jego zespół

 | 5. | 18.01.-15.04. 2021r.  | Monitorowanie postępów uczniów | mgr Teresa Rygalik-Weżgowiec  

 | 6.  | 18.01.-15.04. 2021 r. | W celu dokonania ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej wspólnych działań przeprowadzenie ankiety wśród uczniów zaangażowanych w projekt oraz w środowisku szkolnym, w celu zbadania w jaki  postrzegane są nasze działania. | mgr Teresa Rygalik-Weżgowiec mgr Renata Białowąs  

 | 7. | 18.01.-15.04. 2021r.   | Dokumentowanie pracy w ramach projektu polegać będzie na  umieszczaniu na stronie szkoły  oraz Facebooku informacji dotyczących realizacji projektu. Sporządzanie  raportów, notatek, fotografii i sprawozdań.  | mgr inż. Norbert Ogrodnik  mgr Renata Białowąs lider I i jego zespół

 | 8. | kwiecień 2021r. | Zorganizowanie przedstawienia na podstawie scenariusza przygotowanego przez młodzież. Zaprezentowanie  bajki w przedszkolach znajdujących się na terenie naszej dzielnicy. Sfilmowanie przedstawienia i udostępnienie na stronie internetowej szkoły. | mgr Teresa Rygalik-Weżgowiec, mgr Renata Białowąs lider II i jego zespół  

 | 9. | 15.04. 2021 r. | Podsumowanie projektu. | lider I i lider II
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będą prowadzone na terenie szkoły lub online w okresie od 18.01.21r. do 15.04.21r. Zagadnienia związane z projektem będą realizowane na lekcjach historii, geografii, informatyki oraz na zajęciach bibliotecznych. Wycieczki będą realizowane w formie tradycyjnej lub - jeśli sytuacja pandemiczna to uniemożliwi - w formie wirtualnej. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku przedłużającej się nauki zdalnej zaplanowane wycieczki zostaną przeprowadzone w formie wirtualnej, natomiast przedstawienie zostanie przygotowane, a następnie sfilmowane w reżimie sanitarnym i udostępnione na stronie internetowej szkoły, facebooku oraz kanale youtube szkoły.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Pogłębianie wiedzy z zakresu historii regionu, poznawanie legend, podań, baśni, związanych z historią wybranych czterech obiektów. Nabywanie umiejętności wyszukiwania wiadomości w tradycyjnych i nowoczesnych źródłach informacji. Doskonalenie umiejętności przetwarzania i wykorzystywania zdobytej wiedzy.
Tworzenie spersonalizowanej e-mapy, pracy metodą projektu, znaczenie walorów turystycznych dla lokalnej gospodarki, zajęcia terenowe - geomorfologia Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, ćwiczenia w orientacji za pomocą mapy i kompasu
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Pieniądze z grantu chcielibyśmy przeznaczyć na zakup kostiumów oraz rekwizytów, które posłużą realizacji przedstawienia teatralnego.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz pomysł jest oryginalny, ciekawy, nastawiony na kreatywne działania młodzieży. Kładzie nacisk i przybliża historię regionu w którym mieszkamy, umacniając przywiązanie do ponadczasowych wartości, min. miłość do Małej ojczyzny.

Szkoła

VIII Liceum Ogólnokształcące Samorządowe w Częstochowie

Adres

Worcella 22, 42-202 Częstochowa

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów