Numer projektu: 259
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Podaj dalej!

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Jak nie dać się samotności w czasie, gdy nie możemy się razem spotkać? Jak nie dać się nudzie, gdy siedzimy całymi dniami w domu? Jak i skąd brać pozytywną energię, by móc każdy dzień przywitać z radością i uśmiechem, a także odkrywać jego uroki  w ciekawy sposób?  
Każde dziecko inaczej reaguje na wydarzenia otaczającego nas świata. Niektóre dzieci na obecną sytuację reagują spokojem, zaciekawieniem czy nawet podekscytowaniem  spowodowanym możliwością pozostania w domu zamiast pójścia do szkoły). Jednak część dzieci bardzo tęskni za rówieśnikami, odczuwają niepokój, nudę i smutek. Coraz trudniej znaleźć nam powód do uśmiechu i pozytywnych myśli. Skąd brać energię,  optymizm i radość? 
W czasach tak trudnych, w jakich się obecnie znaleźliśmy postanowiliśmy pomóc naszym uczniom i ich rodzicom, opiekunom w szukaniu radosnych i ciekawych chwil, które z pewnością odnajdą dołączając do naszej zabawy. A "podając dalej" własne pomysły  i efekty pracy uczestnicy projektu będą się wzajemnie wspierać i obdarowywać pozytywną energią! 
Plan działania

Plan działania

Zasady projektu "PODAJDALEJ" 
  • Uczeń wybiera, z kim będzie brał udział w projekcie i razem z rodzicem, dziadkiem, babcią, czy nawet rodzeństwem będzie stanowić Team projektu. 
  • Koordynator losuje kolejność Teamów. 
  • Wylosowany Team wybiera Mini Projekt z udostępnionej na platformie Teams Listy Mini Projektów (lub tworzy własny zgodnie z Zasadami Tworzenia Mini Projektu). 
  • Stworzone samodzielnie Mini Projekty muszą trzymać się następujących zasad: 
    • muszą być realne do wykonania, 
    • nie mogą być kosztowne w realizacji, 
    • nie mogą ośmieszać ani obrażać innych, 
    • muszą być zaakceptowane przez koordynatora projektu, 
  • Wybrany projekt jest "podawany dalej" pozostałym zespołom do wykonania.  
  • Co trzy tygodnie wybrana drużyna wybiera projekt, który przekazuje pozostałym drużyną. 
  • Do każdego Mini Projektu dołączony będzie film instruktażowy, edukacyjny lub instrukcja wykonania, z której będzie można skorzystać. 
  • Każdy Team na wykonanie Mini Projektu ma dwa tygodnie.  
  • Efekty Mini Projektów przesyłane są do koordynatora projektu. 
  • Koordynator projektu "podaje dalej" efekty prac wszystkim zespołom. 
  • Efektem końcowym jest zbiór prac: rysunków, filmów, zdjęć, które powstały podczas realizacji Mini Projektów. 
  • Efekty realizacji projektów zostają oceniane przez koordynatorów (najlepszy 10pkt, wykonanie 7pkt). 
  • Każdy Team na koniec otrzymuje Certyfikat udziału w projekcie ""Podaj dalej!",  
    a na najbardziej zaangażowanych uczestników czekają nagrody (wygrywa Team, który zdobędzie najwięcej punktów!). 
  • Udział w projekcie pozytywnie wpłynie na podwyższenie oceny z zachowania. 

Lista Mini Projektów:  
  • Rozwesel mnie - By dzień zaczął się wesoło wykonaj zdrowe i wesołe kanapki.  
  • Kolorowy zawrót głowy - Przygotuj pyszną, kolorową sałatkę owocową. Jej zdjęciem  
    i przepisem podziel się z innymi.  
  • Bajka lub wierszyk na dobranoc - Przeczytaj wspólnie bajkę, a następnie spróbuj ją zilustrować.  
  • Zatańcz ze mną - Nagraj filmik dwuminutowy, na którym pokazujesz jak świetnie można się bawić przy dobrej muzyce.  
  • Mam te moc - Wspólne ćwiczenia z pewnością dobrze wpłyną na Wasze zdrowie podczas jesienno-zimowych dni, a do tego przyniosą wiele radności ze wspólnej zabawy. Udokumentuj filmikiem jakie znasz fajne ćwiczenia.  
  • Zróbmy to razem! - Pokaż jaki/jaka jesteś kreatywny/kreatywna! Napisz zabawny list do Mikołaja, w którym przekażesz mu wskazówki, jak powinien dbać o siebie, żeby mógł dotrzeć z prezentami do wszystkich dzieci.  
  • Bystre oczko – Na spacerze bystre oczko z pewnością wypatrzy coś niezwykłego: ładny, ciekawy widok. Wykonaj zdjęcie aktywności fizycznej na tym pięknym tle i podziel się nim z innymi!  
  • Aktywna rodzinka – Wykonaj pracę plastyczną, która pokaże, jak aktywnie spędzasz czas z rodziną.  
  • Wehikuł czas – Cofnij się w czasie, kiedy nie było jeszcze komputera i przypomnij zabawę lub grę z dawnych lat. Zaprezentuj jak dobrze się bawisz.  
  • Fitness dla mózgu - Umysł jest jak mięsień, trzeba go ćwiczyć. Przygotuj się do treningu mózgu. Jak? Rozwiąż sudoku, krzyżówkę lub zagadkę logiczną. Prześlij rozwiązanie. Dla lubiących wyzwanie - ułóż własną zagadkę logiczną.  
  • Kraina marzeń - stwórz własną mapę marzeń, z którą będziesz podróżował.  
    Co chciałbyś/chciałabyś zrobić w nowym roku. O czym marzysz? Co jest dla Ciebie ważne?  
  • Fotobudka - Uśmiech poproszę! Pstryk! Przygotuj gadżety na szaszłykach do robienia zdjęć np. wąsy, okulary, usta. Przeprowadź w domu mini sesję fotograficzną, a jej efekt nam pokaż. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Większość mini projektów będzie realizowana w domach uczestników. Jeśli sytuacja na to pozwoli cześć zadań będzie można wykonać w szkole, na zewnątrz.  
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Cały projekt bez trudu można realizować podczas nauki zdalnej. Wystarczą chęci uczestników i moc działania!
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej będą odpowiedzialni za realizację kolejnych Mini Projektów, za tworzenie i wdrażanie własnych pomysłów projektowych oraz za motywację innych do działania.
Aby odpowiedzieć na pytanie, "Czego nauczą się uczestnicy grupy projektowej?" trzeba się zastanowić "Czego nie można kupić za żadne pieniądze świata??"  Odpowiedzią jest - CZAS.  Tak, to  właśnie czasu spędzonego razem z najbliższymi nie można kupić.  Projekt pozwala na rozwijanie i umacnianie więzi między członkami rodziny. Ponadto, projekt będzie realizowany na różnych płaszczyznach dzięki czemu: 
  • zmobilizuje uczniów do twórczej, systematycznej i zespołowej pracy, 
  • wzbogaci wiedzę uczestników, na temat zdrowego odżywiania, 
  • pozwoli na rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych, 
  • wpłynie pozytywnie na zachowanie zdrowego stylu życia. poprawę kondycji  
    i rozwinie umiejętności sportowych, 
  • pozwoli na kształtowanie umiejętności prezentowania swoich poglądów, zainteresowań w przystępny i ciekawy sposób, 
  • zmobilizuje uczestników do aktywnego spędzania wolnego czasu, 
  • pozwoli pobudzić wyobraźnię i kreatywne myślenie, 
  • wzmocni  postawy optymistycznego patrzenia na świat i odnajdywania sposobów na uwolnienie  endorfin – hormonów szczęścia,  
  • wzbudzi radość ze wspólnego tworzenia i spędzania czasu z innymi, 
  • wpłynie na lepsze samopoczucie uczestników.  


Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Pozyskany w projekcie grant chcielibyśmy przeznaczyć na zakup sprzętu sportowego, co w przyszłości wesprze nas przy realizacji kolejnego projektu, jaki mamy  w planach, a który związany jest z poprawą kondycji sportowej uczniów. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Projekt "Podaj dalej!" jest przede wszystkim projektem unikatowym, gdyż jego realizacja, rozwój i dalsze losy  w dużej mierze zależą od uczestników. To oni będą decydować, jakie zadania podejmie grupa. To oni będą wybierać, wymyślać i realizować własne małe projekty.  
My, nauczyciele, będziemy jedynie wspomagać ich w działaniu, koordynując projekt.  Będziemy pobudzać ich wyobraźnię i dopingować w realizacji. Ponadto, projekt, jak żaden inny pozwala na pogłębienie relacji między dzieckiem,  a rodzicem, opiekunem, dziadkiem, babcią czy rodzeństwem. Czas, który razem spędzą wykonując poszczególne zadania z pewnością nie będzie czasem straconym, bo nic nie jest cenniejsze, jak te ulotne chwile spędzone wspólnie z najbliższymi.
Opis realizacji

Opis realizacji

Celem nadrzędnym całego projektu było rozbudzenie w uczestnikach – poprzez wspólne działania i wyzwania - pozytywnej energii, tak by każdy dzień witali z radością i uśmiechem, a jego uroki odkrywali w ciekawy i kreatywny sposób. I to właśnie udało nam się osiągnąć:) 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Realizując ten projekt nie napotkaliśmy na żadne problemy, dzieci chętnie wybierały i realizowały Mini Projekty, co nas bardzo cieszyło. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Projekt pozwolił na rozwijanie i umacnianie więzi między członkami rodziny, między samymi uczestnikami projektu, co teraz, w tym tak trudnym dla wszystkim okresie jest bardzo ważne.  Ponadto, przez to, że projekt był realizowany na różnych płaszczyznach zmobilizował uczniów do twórczej, systematycznej i zespołowej pracy, wzbogacił ich wiedzę, na temat zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia.  Zabawa z Mini Projektami wzbudziła wśród uczestników radość ze wspólnego tworzenia i spędzania czasu, pozwoliła pobudzić wyobraźnię i kreatywne myślenie oraz zmobilizowała ich do aktywnego spędzania wolnego czasu. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Realizacja projektu Podaj dalej przyniosła wiele korzyści dla społeczności lokalnej. Przede wszystkim pozwoliła na wzmocnienie integracji oraz więzi rodzinnej, co jest niezwykle ważne w obecnej sytuacji. Każdy uczestnik mógł doświadczyć radości z wspólnego tworzenia oraz spędzania czasu z innymi. Udało się wyeliminować - choć w pewnej części - poczucie osamotnienia, smutku, a w zamian nauczyć odnajdywania powodów do uśmiechu.  i pozytywnej energii, Ogromnym plusem było również to, iż dzieci mogły spędzić twórczo czas z rodziną, a nie tylko przed ekranami telefonów, laptopów czy telewizorów, jak to obecnie niestety bardzo często bywa. 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Podjęte działania w ramach projektu „Podaj dalej” przyniosły korzyści dla uczniów i rodziców, co daje satysfakcję nam jako grupie projektowej. Uśmiech dziecka i jego radość to największa dla nas nagroda. Jesteśmy zadowoleni z efektów pracy i zaangażowania uczestników w realizacje mini projektów, a także dumni, iż nasza inicjatywa wywołała radość i optymizm.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Warto zwrócić uwagę na to, aby na początku jasno określić zasady uczestnictwa w projekcie i wyjaśnić na czym polegają mini projekty. Należy również dbać o stały kontakt z uczestnikami projektu, a w szczególności z opiekunami dzieci. 

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

W trakcie realizacji projektu okazało się, że uczestnicy mogą realizować w szkole, zatem chcąc być elastyczni wprowadziliśmy możliwość pracy zespołowej wśród grupy rówieśniczej.  
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Niestety nie jesteśmy laureatem:(
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://youtu.be/ImZFEIE6fSQ

Szkoła

Szkoła Podstawowa Nr 13 im. Alfreda Szklarskiego

Adres

Niedzieli 61, 41-711 Ruda Śląska

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów