Numer projektu: 28
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Escape school jest COOL

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

W ramach Dnia Liczby Pi (14 marca 2022) organizacja pokoju zagadek, gdzie głównym motywem będzie ludolfina. W jednej sali stworzony będzie escape room pełen szyfrów, kodów, zagadek na bazie Liczby Pi. Ponadto w ramach świętowania klasy PI-erwsze wykonają największą Liczbę Pi. Zakłada się także organizację warsztatów z odkrywania liczby Pi.
Głównym celem jest popularyzacja święta Liczby Pi i towarzyszącego mu Ogólnopolskiego Dnia Matematyki (12 marca 2022). Jako główne działanie zakłada się organizację pokoju zagadek dla klas III https://www.renderforest.com/watch-52857885?quality=0.  Zakłada się utrwalenie wiadomości o liczbach niewymiernych, rozszerzenie wiedzy o zbiory liczbowe. Ponadto wyjście z pokoju zagadek zakłada wykonanie umieszczonych tam zadań m.in. kodowanie, szyfrowanie, QR- kody, odbicie lustrzane. Ponadto popularyzacja alternatywnych form przeprowadzenia działań grupowych. 
Plan działania

Plan działania

Główne działania będą 12 i 14 marca 2022. Wszystko będzie poprzedzone akcją informacyjną- plakaty i post na FB szkoły.
12 marca zostaną przeprowadzone warsztaty z odkrywania liczby Pi. 
13 marca klasy Pi-erwsze stworzą największą liczbę Pi. Jak? Na boisku szkolnym ustawią się w kształt liczby Pi. Zostanie wykonane pamiątkowe zdjęcie. Zaś klasy III w trakcie całego dnia będą w grupkach 6-osobowych grały w pokoju zagadek. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Główne działania zostaną przeprowadzone 12 i 14 marca 2022 roku w budynku XII Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej bądź hybrydowej warsztaty z kodowania/odkrywania liczby Pi zostaną przeprowadzone na Teams. Zdjęcie największej liczby Pi zostanie zamienione na konkurs na "Wy-Pi-ek", czyli ciasto z dekoracją w liczbę 3,14... Zaś stacjonarny pokój zagadek zostanie zamieniony na escape room wykonany na platformie Genial.ly. Jako podsumowanie obchodów zostanie przeprowadzony wielki test online z wiedzy o ludolfinie. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Poprzez popularyzację obchodów święta Dnia Matematyki i Liczby Pi część uczniów dowie się, że istnieją specjalne dni matematyczne. Udział w pokoju zagadek rozwinie logiczne myślenie poprzez różne formy zagadek tam umieszczonych. Utrwali się wiedza z zakresu liczb niewymiernych. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Fundusze z projektu pozwolą na zakup szeregu kłódek, zamków, skrzynek, które są niezbędne do organizacji pokoju zagadek w szkole. Zostaną zakupione nagrody dla zespołów, którym uda się "opuścić" escape room. 
Ponadto zostaną wykonane i wydrukowane plakaty promocyjne Dzień Liczby Pi. 
Jeśli uda się zyskać większe fundusze, to opłata wejść do prawdziwych "Escape room" w Łodzi dla najlepszych zespołów. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Stworzenie pokoju zagadek o tematyce Liczby Pi jest nieszablonowym pomysłem na świętowanie 14 marca. Innowacyjny pomysł łączący logiczne myślenie, matematykę i formę zabawy.
https://www.renderforest.com/watch-52857885?quality=0
Opis realizacji

Opis realizacji

Koncepcja projektu z racji kilku czynników została zmieniona, ale główny cel obchody Dnia Liczby Pi został niezmieniony. Ponieważ w szkole był w tym czasie reżim sanitarny, klasy się nie kontaktowały, przerwy w zmiennych trybach nie było możliwości na realizację wspólnego zdjęcia, zaś z racji braku funduszy na wyposażenie pokoju zagadek, został on zamieniony na wersje online. Co się udało:

1 marca został udostępniony uczniom interaktywny kalendarz matematyczny pt. „Marcowe wyzwanie matematyczne”. Kalendarz był skonstruowany na zasadzie „kalendarza adwentowego”, czyli każdego dnia otwiera się jedno, konkretne okienko, pod którym było ukryte zadanie- poziom open w Formsie- albo ciekawostka matematyczna np. informacja o medalu Fieldsa. Kalendarz został udostępniony wszystkim uczniom, wytrwali odkrywali okienka do samego końca, czyli 14 marca. 

Kolejną atrakcją był konkurs na „wy-Pi-eki”, czyli zdjęcie wypieku udekorowanego w matematycznym stylu. Prace spływały do 13.03, zaś 14 marca zostały opublikowane na FB szkoły i wyłoniony zwycięzca, a jak się okazało zwycięzcy. 

Ponadto był drugi konkurs na zapamiętanie jak największej ilości cyfr w rozwinięciu dziesiętnym liczby Pi. Zwycięzca zadziwił wszystkich, wyrecytował 192 cyfr! 

W okolicach 12 marca, Dnia Matematyki uczniowie otrzymali link do interaktywnej lekcji/testu online na platformie Nearpood. Tam uczniowie poznawali wszystkie informacje, ciekawostki związane z liczbą Pi. Wykonywali także zadania tam ukryte np. stworzenie rymowanek. 

Ponieważ nie udało się stworzyć stacjonarnego pokoju zagadek, to uczniowie otrzymali link do fantastycznego, ale trudnego interaktywnego pokoju zagadek. Kto go przeszedł, wysyłał screen ze zrzutem ekranu. 

Finalnie, 14 marca wszyscy uczniowie wykonali test online z Quizizz z wiedzy o liczbie Pi. 

Wszystkie informacje, plakaty, zdjęcia są umieszczone w załączonym filmie. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Niestety nie mogliśmy wykonać działań wspólnych, międzyklasowe z racji reżimu sanitarnego wprowadzonego w szkole w tym okresie. Ale zakładamy, że w przyszłości zdjęcie i stacjonarny escape room uda się wykonać. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Ponieważ projekt był kilku etapowy, ale za każdym razem była pogłębiana wiedza z liczby Pi. Ponadto stosowane były nowoczesne formy nauki jak test online na Quizizz, lekcja w Nearpood albo interaktywny kalendarz. 

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Działania, plakaty informacyjne, a potem wyniki byłu umieszczane na FB szkoły, w ramach promocji dnia Liczby Pi i towarzyszących im dodatkowych świąt matematycznych. 

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Z zaangażowania społeczności uczniowskiej, były osoby, które brały udział we wszystkich aktywnościach. 

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Koncepcja projektu z racji kilku czynników została zmieniona, ale główny cel obchody Dnia Liczby Pi został niezmieniony. Ponieważ w szkole był w tym czasie reżim sanitarny, klasy się nie kontaktowały, przerwy w zmiennych trybach nie było możliwości na realizację wspólnego zdjęcia, zaś z racji braku funduszy na wyposażenie pokoju zagadek, został on zamieniony na wersje online.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Nie jestem. 

Szkoła

XII Liceum Ogólnokształcące im. S. Wyspiańskiego

Adres

Anstadta 7, 91-409 Łódź

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów