Numer projektu: 230
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

W Ósemce wszystko kręci się wokół wody !

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Nauczanie chemii jest zadaniem szczególnie trudnym, ponieważ Uczniowie często nie widzą sensu w pisanych na tablicach związkach, czy reakcjach chemicznych. Skomplikowane i zazwyczaj niezrozumiałe wzory, zapisane w zeszycie, w głównej mierze powodują niechęć Uczniów do tego przedmiotu. Zadaniem Projektu W Ósemce wszystko kręci się wokół wody jest zachęcenie uczniów, szczególnie klas 7 rozpoczynających przygodę z tym przedmiotem, do jego nauki. Zajęcia w projekcie będą miały wyłącznie charakter laboratoryjny, a uczniowie będą wykonywać zaplanowane doświadczenia samodzielnie. 

Plan działania

Plan działania

Zaplanowane doświadczenia:

1.Laboratorium Tęcza w probówce, czyli jak gęstość wpływa na mieszające się substancje? 
 
Tęcza to chyba jedno z pierwszych zachwycających zjawisk zachodzących w przyrodzie. 
Uczniowie na zajęciach posługując się wagą laboratoryjną oraz znajomością obliczeń gęstości roztworów przygotują różne rodzaje kolorowych roztworów wodnych i utworzą z nich tęcze w probówce.
 
2.Laboratorium Wielka woda w probówce, czyli jak zanieczyszczenia krążą w naszych rzekach i morzu.

Co chwilę w wiadomościach słyszymy o wylanych zanieczyszczeniach do rzek, mórz i oceanów. Doświadczenie Wielka woda w probówce będzie imitował zjawisko zachodzące w przyrodzie, gdzie substancje lżejsze i niemieszające się z wodą będą unosić się na powierzchni akwenów wodnych, natomiast te w niej rozpuszczalne będą ją zanieczyszczać . W tym celu uczniowie przygotują różnego rodzaju wodne i olejowe roztwory barwników, które kolejno będą dodawać do zlewki z czystą wodą, tworząc dający do myślenia obraz zanieczyszczonych akwenów wodnych.

3.  Ciecze nienewtonowskie

Uczniowie poznają na zajęciach postać Isaak Newton, który założył, że wszystkie ciecze mają te same właściwości. Ciecz nienewtonowska są jednak sprzeczna z tym założeniem, ponieważ w przypadku używania wobec niej siły (energii kinetycznej), nabiera właściwości ciała stałego. Uczniowie w różnych rodzajach doświadczeń, będą badać przygotowane przez siebie ciecze nienewtonowskie i potwierdzać tą teorię.

4. Własny ekosystem w słoiku, czyli jak woda krąży w środowisku.

Uczniowie przygotują własne lasy w słoiku, rozmawiając przy okazji o tym jak woda krąży w środowisku.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Zajęcia będą odbywać się na terenie Szkoły Podstawowej nr 8 w czasie lekcji chemii lub zajęć pozalekcyjnych. 

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej zajęcia zostaną przeprowadzone na Platformie Teams, w ramach interaktywnych lekcji z uczniami lub będą odbywały się w małych grupach laboratoryjnych pozwalających na zachowanie dystansu.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie w trakcie trwania projektu będą uzupełniać wiedzę teoretyczną zdobywaną na lekcjach- doświadczeniami. Nauczą się posługiwać podstawowym sprzętem laboratoryjnym oraz rozszerzą swoja wiedzę na temat wody.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Wygrane pieniądze zostaną przeznaczone na zakup surowców chemicznych 
oraz szkła laboratoryjnego do pracowni chemicznej.

Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Projekt W Ósemce wszystko kręci się wokół wody jest tematem interdyscyplinarnym- łączy w sobie naukę nie tylko chemii, ale też biologii i geografii. Porusza tematy niezwykle ważne w naszym życiu- jak zanieczyszczenia akwenów wodnych, obieg wody w przyrodzie, czy jej wykorzystanie w chemii. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 8 im. Karola Wojtyły

Adres

Teatralna 8, 41-200 Sosnowiec

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów