Numer projektu: 308
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

,,Zdrowo się odżywiamy dlatego pełno energii mamy. Zastosowanie ekologicznie uprawianych warzyw i ziół w kuchni, fitoterapii oraz kosmetologii’’

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Każdy z nas wie jak ważne dla naszego organizmu jest zdrowe odżywianie w tym jedzenie  odpowiedniej ilości warzyw i owoców a także  ograniczenie nadmiernego spożycia soli. Obecnie jakość warzyw i owoców często niestety  pozostawia wiele do życzenia, ponieważ  najczęściej  są one produkowane na skalę przemysłową a do ich produkcji  stosowana jest ogromna ilość środków chemicznych  mających za zadanie  nie tylko ochronę roślin ale również  wspomagających ich wzrost, wygląd a nawet wybarwienie. Takie działania jak wiemy prowadzą często do tego że w takich produktach zawartość m.in. witamin, soli mineralnych nie zaspokaja w pełni zapotrzebowania naszego organizmu na potrzebne mu do prawidłowego funkcjonowania składniki. Przyroda daje nam wiele ziół które nie tylko poprawiają smak potraw, stosowanie ich pozwala na ograniczenie soli ale również mają swoje właściwości lecznicze i z powodzeniem wykorzystywane są w fitoterapii. W krajach  Europy zachodniej np. tych leżących w okolicach Morza Śródziemnego wiele z tych ziół rośnie w środowisku naturalnym i ludność zamieszkująca te okolice często korzysta z ich dobroczynnych właściwości  a one same  tworzą wspaniałe krajobrazy. Obecnie te zioła my również możemy mieć u siebie poprzez uprawę ich  np. w pojemnikach i stworzenie im właściwych warunków umożliwiających ich wzrost i rozwój.

Mając na uwadze powyższe zalety prowadzenia zdrowego stylu życia oraz świadomość ekologiczną   jaką pragniemy rozwijać wśród młodego pokolenia, chcemy na terenie naszej szkoły założyć eco ogródek wybranych przez nas warzyw, i ziół.

Tematy jakie chcemy promować / zrealizować w naszym projekcie/ cel działań:

Rozwój świadomości ekologicznej.

Ekologiczna uprawa warzyw, ziół i owoców.

Wybór nasion i  roślin do projektu – razem planujemy, razem hodujemy.

Step by step czyli od wysiewu aż po zbiór - od sadzenia aż po talerz.

Każdy inny talent ma i może uczestniczyć w pracach naszego projektu – integracja nauczycieli, pracowników i uczniów naszej szkoły.

Edukacja ekologiczna – czyli jak prowadzić uprawy z korzyścią dla siebie i dla środowiska.

Praca w grupie się opłaca – w grupie siła  razem możemy wszystko osiągnąć - współpraca między klasowa. 

Zdrowo jem zdrowo żyję - dieta to nie moda, dieta to  styl życia. 

Zdrowe żywienie jako jedna z metod  zapobiegania chorobom cywilizacyjnym. 

Wdrażanie do dbania od najwcześniejszych lat  o własny organizm  i  środowisko.

Hodujemy, gotujemy, konsumujemy – przedstawienie pomysłów.

W przyszłości zapoznanie z innymi placówkami prowadzącymi tego typu działania  i wymiana doświadczeń. 

Celem wszystkich działań jest podniesienie świadomości ekologicznej, nabycie dodatkowej wiedzy i umiejętności poprzez doświadczanie jakim jest udział w pracach zaplanowanych w projekcie oraz integracja środowiska szkolnego.




Plan działania

Plan działania


1.     Promowanie akcji wśród uczniów i nauczycieli naszej szkoły
2.     Spotkania promujące akcję, zgłoszenia osób chętnych do współpracy, podział prac.
3.     Wybór nasion, sadzonek i ziół do uprawy.
4.     Akcja siejemy do doniczek co potrzebujemy.
5.     Zakup niezbędnego sprzętu, akcesoriów, dodatkowych roślin itp. niezbędnych do przygotowania naszych upraw.
6.     Przedstawienie propozycji wykonania kosmetyku z ekstraktem z wybranej rośliny.
7.     Akcja rozsadzania  roślin.
8.     Opieka nad uprawami, obserwacja wegetacji roślin.
9.     Szkolne akcje promujące projekt w tym m.in. współpracę między klasową, organizacja akcji promującej zdrowy styl życia, prawidłową pielęgnację cery, integracja środowiska szkolnego.
10.  Wyłonienie najbardziej zaangażowanych osób biorących udział w naszym projekcje edukacyjnym  oraz ich  nagrodzenie.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji


Działania będą prowadzone na terenie należącym do naszej szkoły od 17 stycznia 2022 roku do 20 kwietnia 2022 roku

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach


Spotkania osób biorących udział w projekcie np. na platformie Teams; kontakt  mailowy, ewentualnie utworzenie grupy na wybranym portalu społecznościowym. Zaangażowanie w wysiew nasion do doniczek na terenie miejsca w którym każdy zamieszkuje/ przebywa podczas zawieszenia zajęć/ osobiste dbanie o własne wysiewy – wymiana zdjęć doniczkowych siewek oraz doświadczeń.  Inne akcje on -line związane z naszym projektem. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów



Rozszerzenie wiadomości o roślinach uprawnych oraz ziołach wykorzystywanych w kuchniach świata,  fitoterapii i kosmetologii. 

Poznanie zasad i metod ekologicznych upraw bez nawozów sztucznych i chemicznych oprysków.

Samodzielna uprawa warzyw  i ziół w doniczkach.

Poznanie zasad kompostowania odpadów biodegradowalnych.

Wdrażanie do nawyku dbania o naszą Ziemię, rozwój świadomości ekologicznej. 

Promowanie zdrowego stylu życia który w przyszłości pomaga zapobiegać chorobom cywilizacyjnym

Możliwość eksperymentalnego sprawdzenia przez uczniów jak wiele pracy wymaga wyhodowanie żywności.

Uświadomienie jak bardzo ważnym jest dbanie o własny organizm oraz środowisko w jakim żyjemy.

Nauka samodzielnego zakładania ekologicznych upraw.

Integracja społeczności szkolnej.

Rozszerzenie umiejętności pracy w grupie.

Pokaz pozyskania i wykorzystania  ekstraktów z wybranych  ziół  do produkcji określonego kosmetyku *

*wybór - produkcja jakiego rodzaju kosmetyk zostanie przedstawiony uzależniony od ilości pozyskanych środków

Nabycie wiedzy dotyczącej pielęgnacji danego rodzaju cery. 

Ćwiczenia kreatywności oraz odpowiedzialności za podejmowane działania projektowe.

Ujawnienie talentów na forum społeczności szkolnej oraz możliwe ukierunkowanie na dalszą edukację.  

 

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu



Zakup potrzebnych m.in nasion, roślin, środków, podłoża, doniczek opcjonalnie - pojemnika na kompost, dodatkowych składników potrzebnych do zrobienia wybranego kosmetyku i innych produktów, akcesoriów – niezbędnych rzeczy do realizacji projektu. Nagrody dla najbardziej aktywnych uczestników projektu. 


Elementy unikatowe

Elementy unikatowe



Wdrożenie innowacji. Promowanie zdrowego stylu życia. Rozwój  jednostki w grupie, integracja społeczności szkolnej.  Nabycie dodatkowej wiedzy i umiejętności w tym m.in. dotyczącej upraw ekologicznych, fitoterapii, kosmetologii. Uświadamianie o konieczności dbania o własne zdrowie, Planetę oraz środowisko w którym żyjemy.  Otwarcie się jednostki przed społecznością, nawiązanie nowych znajomości i przyjaźni. Poznanie zasad kompostowania odpadów biodegradowalnych oraz ich wykorzystania w przyszłych uprawach. Udział młodzieży w projekcie który ma szansę ukierunkować jednostkę na dalszą edukację i pożądane zachowania proekologiczne. Nauczanie przez doświadczanie. 

Szkoła

Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej w Lublinie

Adres

Wyścigowa 31, 20-425 Lublin

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów