Numer projektu: 180
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Pikto-bajki. Tworzymy własne bajki.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Pomysł realizowany podczas projektu, polega na stworzeniu przez dzieci zmagające się różnego typu problemami z komunikacją werbalną oraz z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, unikalnych bajek. Sposób ich powstawania będzie niestandardowy. W toku pracy będziemy zapoznawać się z bogatym dorobkiem bajek, funkcjonujących w kulturze. Poznamy typy bajek, postaci, nauczymy się czym jest morał, oraz jak go pokazać.
Plan działania

Plan działania

Stworzymy specjalne plansze na których będziemy układać poszczególne elementy opowiadań uczniów. Wyodrębnimy: bohaterów, główne wydarzenia, miejsce i czas akcji. Poszczególne elementy będą wybierane przez uczniów tworząc na planszy „mapę myśli”. Mapa ta będzie wizualną scenerią do układania historii. Poza piktogramami będziemy korzystać z rekwizytów – rysunków, kukiełek, paluszkowych pacynek, równocześnie układając i odtwarzając pomysły uczniów „na żywo” – da to możliwość do poznania i zweryfikowania własnych wyborów.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Adresatami projektu są uczniowie klas 1-3 Zespołu Szkół nr 2 Specjalnych im. Marii Grzegorzewskiej. Zajęcia będą odbywać się w ramach zajęć rozwijających kreatywność oraz arteterapii. Projekt będzie realizowany od grudnia 2022 do maja 2023.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Istotą projektu jest bezpośredni kontakt z uczniem, dlatego postaramy się zrealizować jak najwięcej działań w szkole. Jednak w razie wprowadzenia nauki zdalnej lub hybrydowej, dobrą alternatywą piktogramów są emotikony.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie:
·       wzmocnią pewność siebie w twórczym działaniu
·       będą utrwalać budowanie logicznego porządku zdarzeń i ciągów przyczynowo-skutkowych,
·       w sposób spontaniczny będą rozwijać własną kreatywność,
·       będą ćwiczyć współdziałanie w grupie pracując nad wspólnym celem
·       rozwój sfery intelektualnej i społecznej
·       będą się uczyć przez zabawę.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcemy przeznaczyć na materiały przeznaczone do wydanie kilku egzemplarzy stworzonych przez uczniów opowiadań.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt jest wyjątkowy, ponieważ chcemy dać głos w kreatywnej wypowiedzi osobom, które zmagają się z różnymi trudnościami i dysfunkcjami. Celem naszego działania jest zniwelowanie tych przeszkód, nauka, a przy tym – dobra zabawa. Jeśli zostanie nam przyznany grant, postaramy się go wykorzystać jak najlepiej – zostanie przeznaczony na zakup materiałów potrzebnych nam do dalszej pracy – i to nie bajka!
Opis realizacji

Opis realizacji

Wraz z uczniami stworzyliśmy trzy historie, których głównymi bohaterami są ich twórcy – nasi uczniowie. Pomysł realizowany był przez dzieci zmagające się różnego typu problemami z komunikacją werbalną oraz z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Powstawanie bajek podzielone było na dwa etapy: rozwijanie fabuły oraz ilustrację. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Problemem w realizacji okazało się stworzenie uniwersalnej planszy do użytku wszystkich uczestników. Zamiast tego „planszą” dla każdego uczestnika były karty jego książki.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Podczas realizacji projektu uczniowie mieli okazję wzmocnić pewność siebie przez pracę twórczą oraz nauczyć się podejmowania decyzji, a przy tym konsekwentności. Ponadto tworzenie książek było okazją do dodatkowych ćwiczeń grafomotorycznych (pisanie po śladzie, kolorowanie).
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt dał możliwość artystycznej wypowiedzi, poznania się nawzajem oraz integracji między uczestnikami projektu.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Przede wszystkim jesteśmy dumni z przełamywania barier językowych u każdego z uczestników. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Poświęcilibyśmy więcej czasu na wizualizację pomysłów i tworzenie rekwizytów.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Jedyną zmianą w stosunku do pierwotnego pomysłu było wykorzystanie arkuszy papieru jako planszy na której uczniowie układali swoją bajkę, zamiast uniwersalnej planszy. Dzięki temu, każdy pomysł od razu został utrwalony.

Szkoła

Zespół Szkół nr 2 Specjalnych im. Marii Grzegorzewskiej

Adres

Pokoju 4a, 43-190 Mikołów

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów