Numer projektu: 72
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

„Klasa do lasa”

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy „wyprowadzić” nasze dzieci do lasu. Poprzez dostarczenie im możliwości do obcowania z żywą, namacalną naturą oswoić z tym, co niejednokrotnie dzikie i obce, a w rezultacie zbudować poczucie współodpowiedzialności za to, co ludzie robią z Ziemią. Zgodnie z zasadą, że to, co oswojone staje się bliskie. Będziemy łączyć terapię lasem z twórczym myśleniem oraz elementami survivalu. 
Celem jest uwrażliwienie na piękno i potrzeby świata przyrody ożywionej i nieożywionej uczniów klasy II integracyjnej
Plan działania

Plan działania

Ponieważ nasza szkoła leży blisko pasa nadmorskiego na jednym z gdańskich osiedli, mamy szybki dostęp do lasu, łąk oraz plaży.  Zaplanowałyśmy całodzienne wyjścia do lasu z naszą klasą raz lub dwa razy w miesiącu. Będzie to okazja nie tylko do wspólnej zabawy i poznawania lasu i okolic, ale także nauka radzenia sobie w terenie, umiejętność przygotowania się do wyjścia w teren, radzenia sobie w innych niż klasa warunkach.  

 Każde wyjście przebiegać będzie pod innym hasłem:
- Zmysły w ruch - las poznawany wielozmysłowo.
- Jak odnaleźć drogę w lesie – czyli o przydatności kierunków świata, map i mchu na drzewach.
- Przygody i podchody – małe i wielkie wyprawy planowane samodzielnie.
- Leśna kuchnia, czyli rośliny „zjadalne”.
- Planszówki w terenie – tworzenie gier ze znalezionych skarbów.
- „Mój jest ten kawałek …. trawnika” – budujemy leśne schronienia. 
- Forest Gallery – leśna sztuka – czym można malować (naturalne farby i barwniki), błotne rzeźby,ramki z patyków i wszystko to, co podpowiada nam nasza nieograniczona wyobraźnia.
- Współ(pra)lasujemy? – czy drzewa mogą się komunikować i o czym rozmawiają, zabawmy się we współpracę na leśnej polanie.
- Z lupą na spotkanie – obserwacja mikroświata pośród traw i listowia.
- Lasograje – Co tu rozbrzmiewa? Tworzymy instrumenty z leśnych skarbów.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

 Las, park i łąka przy pasie nadmorskim Gdańsk Przymorze, wrzesień – czerwiec 2022/2023
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej nagramy film instruktażowy, który opublikujemy na klasowej grupie facebookowej i poprosimy rodziców o wyjście z dziećmi w teren i wykonanie  zadań oraz o przesłanie zdjęć.
 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy odpowiedzialni będą za:
- przestrzeganie poznanych zasad zachowania w lesie,
- słuchanie siebie nawzajem,
- współpracowanie podczas wykonywani zadań.
W trakcie trwania projektu uczniowie będą doskonalili:
- uwrażliwienie zmysłów,
- orientację w terenie, znajomość mapy, 
- umiejętność budowania szałasów, wiązania lin, łączenia elementów bez użycia innych narzędzi,
- umiejętność rozpoznawania roślin jadalnych i trujących, przygotowywania prostych posiłków  w terenie,
- twórcze myślenie, kreatywność, 
- pracę w grupie,
- umiejętność obserwacji natury i wyciąganie wniosków.

 


Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

W ramach ewentualnej nagrody zakupimy:
- pojemniki – lupy do obserwacji, 
- drobny sprzęt survivalowy,
- liny, hamaki, 
- pałatki, dużą płachtę do rozłożenia na ziemi, 
- drobne nagrody dla uczestników na zakończenie projektu.
 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Jesteśmy świadkami postępującego oddalenia dzieci, w szczególności dzieci z dużych ośrodków miejskich, od świata przyrody, odcięcia od korzeni na rzecz zamknięcia w betonowych ścianach, w wirtualnych światach. Zależy nam na kształtowaniu postaw uczniów przyszłości, przyszłych obywateli świadomych piękna otaczającej przyrody, wartości płynących z obcowania z naturą oraz swojego wpływu na nią (postępująca degradacja/zniszczenie).

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 44 im. Adama Mickiewicza

Adres

Jagiellońska 24, 80-366 Gdańsk

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów