Numer projektu: 389
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Senso + edu + frajda = Ławka w ogrodzie

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt ma na celu edukację uczniów w ogrodzie sensorycznym poprzez naturalny kontakt ze światem przyrody. Wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów i nauki poprzez doświadczenie i eksperyment, chcemy stworzyć przestrzeń, która umożliwi innowacyjną edukację na świeżym powietrzu. W związku z tym, stworzono projekt Ogrodu sensorycznego w którym zostaną zainstalowane ławki edukacyjne z kodem QR. Ogród sensoryczny ma spełniać właściwości sprzyjające stymulacji zmysłów. Zamieszczona 
w ogrodzie ławka z elementami grawerowanymi, dotyczącymi informacji o zwierzętach pozwoli uczniom poprzez dotyk poznać różne struktury drewna oraz rozwinąć się edukacyjnie i sensorycznie. Efektem naszych działań będzie nabycie przez uczniów umiejętności analizowania zmienności zachodzących w świecie przyrody. Ponadto dzięki nowoczesnej technologii i możliwości jaką daje nam skan kodu QR, uczniowie poszerzą swoją wiedzę z zakresu świata zwierząt. 
Plan działania

Plan działania

1. Projekt ławek- wkład własny
2. Oczyszczenie terenu z chwastów i roślin niepożądanych (uczniowie szkoły i wolontariat- społeczność lokalna osiedla Kolonia Jasna), przygotowanie miejsca i wykonanie utwardzonych ścieżek w ogrodzie- środki własne
3. Zakup i instalacja ławek edukacyjnych 
4. Zamontowanie kodów QR na ławkach i stworzenie zakładki na stronie internetowej szkoły zawierającej informacje o projekcie z mapą ogrodu oraz wiadomościami przyrodniczymi
5. Promocja i przedstawienie ławek edukacyjnych w ogrodzie sensorycznym 
 w trakcie pikniku  
6. Zajęcia edukacyjno- terapeutyczne z uwzględnieniem promowania działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami 
7. Wykonanie zdjęć i filmów ukazujących realizację projektu
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany w przyszkolnym ogrodzie sensorycznym przez cały rok szkolny.

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku wprowadzenia nauki zdalnej - zarówno tworzenie projektu jak i jego realizacja będą odbywały się zdalnie za pośrednictwem platformy Teams. Stworzenie kanału edukacyjnego na Facebook i Instagramie w celu przekazywania treści naukowych w ramach kółka przyrodniczego: wykorzystanie kodów QR i zakładki informacyjnej na stronie internetowej szkoły, aktualizacja danych.

W przypadku wprowadzenia nauki hybrydowej zachowanie bezpiecznej odległości między uczniami podczas pracy na ławkach edukacyjnych, zajęcia w małych grupach na świeżym powietrzu, klasy podzielone na pododdziały, zapewnienie środków ochrony. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej będą odpowiedzialni za:
1. pomoc w oczyszczaniu terenu z chwastów i roślin niepożądanych 
2. przygotowanie informacji przyrodniczych, które zostaną zamieszczone na stornie internetowej szkoły 
3. zaangażowanie w promocję i przedstawienie ławek- współorganizacja pikniku integracyjnego 
4. udział w zajęciach edukacyjno- terapeutycznych 
5. pomoc w tworzeniu filmu ukazującego tworzenie projektu

Uczniowie nauczą się:
1. planowania i realizowania określonych zadań
2. odpowiedzialności i samodzielności nad powierzonymi zadaniami
3. współpracy z rówieśnikami i dorosłymi
4. innowacyjnych form i metod uczenia się m.in. pracy metodą frottage- technika odciskania faktury dowolnych przedmiotów (np. drewna, tkaniny, liści, kamieni) na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem; pracy z kodem QR
5. pracy z wykorzystaniem technologii informacyjnej, tworzenia filmów
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcemy przeznaczyć na doposażenie ogrodu sensorycznego w ławki edukacyjne zawierające elementy grawerowane z informacjami przyrodniczymi oraz kod QR
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Potrzeba kontaktu z naturą to podstawa naszego życia na Ziemi. Uczeń poprzez własne doświadczenie świata staje się jego integralną jednostką. Ławka w ogrodzie to kolejny krok, aby być bliżej tego, co ważne dla młodych ludzi. Nauka zdobyta  w warunkach naturalnych będzie wzbogacona przez nośniki technologiczne, które ułatwią utrwalanie wiedzy, zwłaszcza uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kreatywną edukację o cyklach rozwojowych owadów i płazów zapewnią nam elementy grawerowane zamieszczone na ławce. Ponadto w projekcie są przewidziane zajęcia z hortiterapii, skierowanej do osób  z niepełnosprawnością,  w tym osób ze spektrum autyzmu borykającymi się z entomofobią - lękiem przed owadami. Bycie kreatywnym i otwartym to warunek, który jest postawiony współczesnej edukacji.

Szkoła

Szkoła podstawowa nr 6 im. ks. Jana Twardowskiego w Pszczynie

Adres

Księżycowa 25, 43-200 Pszczyna

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów