Numer projektu: 136
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Aktywna przerwa – zapomniane gry i zabawy podwórkowe.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Program przeznaczony jest dla uczniów klas 0-III. Celem jego jest poprawa relacji rówieśniczych poprzez zainteresowanie dzieci zapomnianymi grami i zabawami podwórkowymi oraz aktywne wdrożenie ich na przerwach międzylekcyjnych. Uczniowie poznają zasady określonej zabawy dzięki wymianie propozycji z nauczycielami szkół z całej Polski, a także świata. Wymiana gier i zabaw odbywa się na Europejskiej Platformie Edukacji Szkolnej https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/zapomniane-gry-i-zabawy-podworkoweforgotten-backyard-games-and-activities-0/members-list. Działania innowacyjne na platformie są uaktualniane dwa razy w miesiącu. Po realizacji każdego zadania nauczyciele umieszczają efekty swojej pracy w postaci zdjęć, filmików, opisów na powyższej platformie w zakładce MATERIAŁY.
W programie stawia się na aktywność dziecka. Wspólna zabawa, często z kolegami i koleżankami z innych klas podczas przerwy międzylekcyjnej, daje radość z bycia w szkole,  rozwija  umiejętność współpracy, angażuje do aktywnego poszukiwania informacji, dokonywania ich analizy, oceny i selekcji. Dzieci dostrzegają problemy oraz wspólnie je rozwiązują. Integracja, komunikacja, rozwijanie ciekawości, otwartości oraz pobudzanie swoich emocji poprzez zabawię to efekt jaki chcemy osiągnąć. Wszystkie propozycje zabaw ( wraz z ich oceną dokonaną przez dzieci) zostaną zapisane w wirtualnej książce jako ewaluacja zajęć opublikowana będzie na stronie szkoły. 

Plan działania

Plan działania

1.      Opracowanie programu
2.      Nawiązanie kontaktów z innymi szkołami na Europejskiej Platformie Edukacji Szkolnej
3.      Zapoznanie uczniów z zasadami programu
4.      Realizacja przydzielonych zadań (nauka gier i zabaw)
5.      Prezentacja propozycji innych szkół
6.      Umieszczanie filmów, zdjęć, opisów, recenzji na platformie edukacyjnej
7.      Dokonanie oceny przez dzieci „Najlepsza gra i zabawa podwórkowa”
8.      Opracowanie wirtualnej książki z poznanymi grami i zabawami podwórkowymi

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Realizacja innowacji trwa od października 2022r do maja 2023r. Miejscem realizacji – opisu działań jest  Europejska Platforma Edukacji Szkolnej. Zaangażowały się szkoły z Rumunii, Turcji, Ostrowa Wielkopolskiego, Kiełpina, Łubiany oraz Kłodzka.

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Realizacja – spotkania z uczniami w przypadku wprowadzenia nauki zdalnej lub hybrydowej nastąpi on-line. Wszystkie niezbędne materiały umieszczane są/będą na Europejskiej Platformie Edukacji Szkolnej – projekt bez barier.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

  Prowadzę klasę integracyjną.  Dzieci to "Burza energii". Projekt poprzez umożliwienie poznania oraz realizacji jego celów, daje szansę wszystkim uczniom wykorzystanie swojego potencjału w kierunku rozwoju, integracji, jak również:
·      pokonywania barier w nawiązywaniu wszechstronnie pojętej komunikacji z dziećmi w różnym wieku i różnie dyspozycyjnymi
·        okazję do odkrywania nieznanych dotąd gier i zabaw;
·        radość i satysfakcję z podjętego wysiłku oraz dotarcie do celu;
·        możliwość nawiązania nowych przyjaźni z uczniami z innych szkół i klas
·        umacniania więzi rodzinnych;
·        możliwość wykorzystania TIK, jako nośnika informacji, komunikacji z rówieśnikami z kraju i  świata
·       rozwijania umiejętności pokonywania trudności, panowania nad sobą oraz wytrwałego dążenia do celu.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystamy na zakup pomocy edukacyjnych niezbędnych do rozwijania, w następnych latach, naszego programu „Aktywna przerwa – zapomniane gry i zabawy podwórkowe” oraz na wycieczkę do Runowa. Jest to miejsce w którym wspaniale można przeżyć niezapomniane chwile. Króluje tam zabawa i radość. Wycieczka w takie miejsce, to super pomysł na integrację i nawiązywanie przyjaźni.

Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Program „Aktywna przerwa – zapomniane gry i zabawy podwórkowe” jest propozycją skierowaną do szerokiego grona odbiorców. Łatwa i prosta zasada realizacji, angażująca i otwarta na realizatorów z całego świata ma niewątpliwy wpływ na jej wyjątkowość. To, że dzieci w trakcie realizacji, same potrafią dokonać szeregu wyborów, które prowadzą do osiągnięcia określonego celu, jest mocnym atutem do rozpropagowania i zaangażowania się w jego realizację. Zdobycie grantu będzie dla nas możliwością urozmaicenia propozycji edukacyjnej i jednocześnie potwierdzeniem jakości naszego pomysłu.
Filmy

Filmy

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/zapomniane-gry-i-zabawy-podworkoweforgotten-backyard-games-and-activities-0-0 

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/zapomniane-gry-i-zabawy-podworkoweforgotten-backyard-games-and-activities-0/materials 
Opis realizacji

Opis realizacji

Czas realizacji projektu "Aktywna przerwa – zapomniane gry i zabawy podwórkowe", jak do tej pory, niezwykle umocnił więzi między dziećmi z tej samej klasy, ale również wzbudzał zainteresowanie uczniów starszych i młodszych przebywających na tym samym korytarzu. Dzieci nie tylko poznały nowe gry i zabawy, ale dzięki wspólnej zabawie nauczyły się respektować wiele zasad. Zdrowa rywalizacja, chęć wspólnego przeżywania pozytywnych emocji (dodam tylko, że mamy również dzieci z niepełnosprawnością) dała możliwość  zaangażowania się w aktywność wszystkim chętnym "ponad barierami intelektualnymi". Korytarz szkolny stał się miejscem bezpiecznej zabawy, nawiązywaniem przyjaźni oraz ciekawych relacji. Dzięki realizacji naszego pomysłu, sami nauczyciele "odpoczywają" w trakcie dyżurów. Został w znaczący sposób ograniczony hałas na korytarzu. Nauczyciel ma szansę również spędzać przerwę bez stresu:) Naszymi pomysłami dzieliliśmy się z innymi szkołami na Europejskiej Platformie Edukacji Szkolnej. Nawiązaliśmy współpracę ze szkołą z Rumunii, Turcji, Ostrowa Wielkopolskiego, Łubiany oraz Kłodzka.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Dzięki temu, że nasz projekt jest uniwersalny i można go realizować WSZĘDZIE! nie napotkaliśmy większych problemów jego realizacji. Wystarczyły dobre chęci, trochę czasu i wszyscy świetnie się bawili. Niestety nie zdobyliśmy GRANTU ( mimo zdobycia ponad 400 głosów!), dzięki któremu moglibyśmy dokonać zakupu ciekawych pomocy. Jednak potrafiliśmy przygotować zamienniki i dzielić się pomysłami!
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicząc w projekcie uczniowie nauczyli się:     
  • pokonywania barier w nawiązywaniu wszechstronnie pojętej komunikacji z dziećmi w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami, stały się otwarte na nowe wyzwania
  • odkrywania nieznanych dotąd gier i zabaw;
  • cieszyć i  z podjętego wysiłku który dał możliwość osiągnięcia zamierzonego celu;
  • możliwość nawiązania nowych przyjaźni z uczniami z innych szkół 
  • umacniania więzi rodzinnych;
  • możliwość wykorzystania TIK, jako nośnika informacji, komunikacji z rówieśnikami z kraju i  świata
  • rozwijania umiejętności pokonywania trudności, panowania nad sobą, swoimi emocjami, wytrwałości oraz cierpliwości
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

W realizację naszego projektu bardzo zaangażowali się rodzice. Po przedstawieniu na wywiadówce głównego celu i sposobu jego realizacji wszyscy częściej pytali w jaki sposób mogą pomóc, aby przedsięwzięci zostało wdrożone. W szczególności GŁOSOWANIE wszystkich zmotywowało. Dzięki wspólnym staraniom otrzymaliśmy ponad 400 głosów!
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni, że udało się wdrożyć wiele zamierzonych propozycji. Cieszymy się, że uczniowie z innych szkół również nas obserwują i korzystają z wielu ciekawych propozycji gier i zabaw. Często się mówi, że dzieci są NIEWYCHOWANE, A/BO RODZICE NIE MAJĄ DLA NICH CZASU. Mamy nadzieję, że pokazałyśmy, iż dziecku tak naprawdę wiele nie trzeba. Wystarczy dobry pomysł, zdrowe podejście, pozytywne nastawienie, a zobaczymy uśmiechy i radość uczniów, nauczycieli oraz rodziców z możliwości uczestniczenia w życiu szkoły:)
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Aktywna przerwa – zapomniane gry i zabawy podwórkowe to projekt, który jest odpowiedzią na oczekiwania uczniów, nauczycieli i rodziców. Jak wiemy, każdy marzy o bezpiecznej szkole, do której dziecko idzie z ochotą, której rodzic całkowicie może zaufać nauczycielowi , który z kolei na 100% wie, jakie są potrzeby jego ucznia. Osiągnęliśmy zamierzony cel z sukcesem! Chcemy angażować się jeszcze przez długi czas - kiedy są wymierne efekty!  Dlatego pragnę zwrócić uwagę innych nauczycieli na to, iż praca musi przynosić satysfakcję, radość i zdrowe spojrzenie na edukację. Taka świadomość w pełni przyniesie sukces :)
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Program był realizowany zgodnie z harmonogramem.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Niestety nie uzyskaliśmy grantu.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Naszą realizację uwieczniłam w postaci zdjęć.

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Partyzantów Gryfa Pomorskiego w Kiełpinie

Adres

Szkolna 29, 83-307 Kiełpino

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów