Numer projektu: 166
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

O tym, jak pies z kotem przestali drzeć koty

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Czy pies i kot mogą się przyjaźnić? Czy muszą drzeć koty? A my? Czy bywamy takimi psami/kotami, które czasem sprzeczają się, ale przecież uwielbiają przytulaski i bliskość? W naszej grupie często bywamy tymi psami/kotami, które na siebie warczą i prychają. A może po prostu jeszcze nie umiemy pokazać sobie, jak jesteśmy sobie potrzebni? W naszej małej grupie klasowej jest sporo konfliktów. Mamy fochy i mnóstwo much w nosie. Jesteśmy dopiero pierwszoklasistami, ale mamy problem ze współpracą, rozumieniem swoich potrzeb, wybaczaniem sobie. Chcielibyśmy dowiedzieć się, jak to robić! Chcielibyśmy stworzyć dobrą atmosferę, by było nam ze sobą milej. Celem naszych działań jest doprowadzenie do sytuacji, w której dzieci poprzez rozmowy, ale przede wszystkim konkretne działania same dostrzegą, że współpraca przynosi efekty i daje mnóstwo radości. W efekcie każde z nich ma lepiej funkcjonować w grupie, ale także lepiej czuć się samo ze sobą. Dzieci, a być może także my-dorośli (ich rodzice i nauczyciele), mamy poznać się lepiej, lepiej się rozumieć, komunikować.  
Plan działania

Plan działania

- poznanie lektur szkolnych, których bohaterami są psy i koty ("O psie, który jeździł koleją", "Cukierku, ty łobuzie", inne wybrane przez uczestników projektu), omówienie  cech i zachowań bohaterów książek,
- dyskusje, plakaty na temat tego, jakie bywają psy i koty, co mamy z nimi wspólnego,
- zajęcia dla uczniów z doradcą rozwoju osobistego, psychologiem szkolnym,
- warsztaty dla rodziców i uczniów z zakresu treningu umiejętności społecznych (TUS),
- turniej planszowych gier kooperacyjnych,
- "Nasze święto" - zorganizowanie pikniku połączonego z zabawami outdoorowymi oraz akcją charytatywną na rzecz psów i kotów,
- wycieczka do schroniska dla zwierząt 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany w ramach zajęć wpisanych do cotygodniowego planu zajęć uczniów klasy 1. Zostaną do niego zaproszeni rodzice uczniów oraz różni specjaliści. Miejscem naszych działań będzie nasza szkoła, głównie nasza sala lekcyjna. Wyjdziemy także poza szkolne ściany, np. podczas realizacji pikniku i akcji charytatywnej, która będzie skierowana do całej szkolnej społeczności. Na zakończenie wybierzemy się do schroniska dla zwierząt. 
Projekt już się rozpoczął, poznaliśmy dwóch bohaterów (jednego psa i kota), obejrzeliśmy film o jednym z nich. Wykonaliśmy dwie prace plastyczne, które będą elementami plakatów. W ciągu najbliższych tygodni będziemy poznawać kolejnych bohaterów, tworzyć plakaty, rozmawiać. Od grudnia do marca zorganizujemy lekcje i warsztaty ze specjalistami. W kwietniu przygotujemy piknik połączony z akcją charytatywną i wybierzemy się do schroniska.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Na początku uczniowie poznają koty i psy - bohaterów literackich. Wykonają plakaty (współpracując w grupach), zbiorą informacje na temat cech poznanych zwierzaków. Odniosą je do samych siebie-zastanowią się ile kocich i psich cech posiadają. Będą przy tym dyskutować, być może złościć się i smucić. W tej części wstępnej dzieci dostrzegą jak im się ze sobą pracuje, czy potrafią się komunikować i słuchać. Podczas warsztatów ze specjalistami lepiej poznają siebie, swoje emocje (nauczą się je nazywać, rozpoznawać itp.), będą uczyć się komunikowania. Następnie przygotują dwa wydarzenia (turniej gier i piknik), podczas organizacji których pokażą, że potrafią współpracować, dzielić się zadaniami, wyrażać swoje zdanie. To będzie ten etap, w którym, mam nadzieję, zrozumieją, że współpraca daje efekty i wiele przyjemności :) 
Na koniec wybiorą się do schroniska dla zwierząt, by wesprzeć zwierzaki - zabrać je na spacer, podarować karmę i zabawki. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Za pieniądze z grantu chcielibyśmy zakupić planszowe gry kooperacyjne oraz jakieś przyrządy, akcesoria, które posłużą nam podczas naszych działań projektowych, m.in. podczas organizacji "Naszego święta", ale przydadzą się także innym grupom oraz specjalistom (psycholog, pedagog) podczas pracy z innymi dziećmi.  Część z pieniędzy zapewne przeznaczymy na zakup zabawek dla psiaków/kociaków ze schroniska. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Wyjątkowość tego pomysłu polega na pokazaniu tego, jak ważne jest dbanie o siebie i tworzenie dobrych relacji. Od nich zaczyna się dobra szkoła. Pokazanie, że grupa może być świetnie funkcjonującym zespołem, choć czasem wymaga to nieco pracy. Uświadomienie, że warto budować zespół, poprawiać więzi, komunikację. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina

Adres

Lipowa 12, 96-200 Babsk

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów