Numer projektu: 448
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Przyrodnicza przygoda- badam, odkrywam, poznaję.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Szkoła XXI wieku łączy naukę przedmiotów z nowoczesnymi technologiami. Przyswajanie wiedzy i umiejętności z takich przedmiotów jak chemia czy biologia sprawiają uczniom trudność, zwłaszcza dzieciom niepełnosprawnym intelektualnie.  Najlepsze efekty pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi można uzyskać poprzez praktyczne działanie i naukę w formie zabawy, dlatego działania projektowe będą oparte na doświadczaniu, eksperymentowaniu i odkrywaniu.
Celem projektu jest rozbudzanie pasji, zainteresowań oraz nabycie nowych umiejętności u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim z takich przedmiotów jak chemia, biologia i ekologia w połączeniu z nowoczesnymi technologiami. W celu pobudzenia ciekawości odkrywania zjawisk w otaczającym nas świecie, uczniowie będą pracować metodą projektu, czyli eksperymentować, badać, hodować i doświadczać z dużym naciskiem na samodzielność pracy i zaangażowanie. Wykorzystanie narzędzi TIK w projekcie podniesie atrakcyjność i różnorodność działań, poprawi motywację uczniów, zwizualizuje efekty doświadczeń oraz umożliwi zdalną  promocję w sieci. Celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie.
Plan działania

Plan działania

Na początku projektu zostaną zakupione potrzebne materiały, odczynniki czy związki chemiczne. Wszystkie eksperymenty i doświadczenia młodzież wykona samodzielnie według instrukcji oraz ze wsparciem nauczyciela. Podczas trwania projektu uczniowie przeprowadzą m.in. hodowlę kryształów np. z siarczanu miedzi II, zbudują baterię z owoców, wyprodukują ekologiczne mydła i błyszczyki, przeprowadzą doświadczenia z suchym lodem, będą uczestniczyć w zajęciach terenowych. Poznają również nowe technologie, m.in. wykorzystają na lekcjach smatfony i tablety itp. Ciekawostką i dużym zaskoczeniem będzie połączenie eksperymentowania z kuchnią molekularną. Uczniowie będą nagrywać krótkie filmiki z przeprowadzonych zadań i na bieżąco je relacjonować na facebook.com. Dokumentacja filmowa i zdjęciowa posłuży jako zbiór dobrych praktyk oraz być może stanie się inspiracją dla uczniów z innych szkół. 
Na zakończenie grupa projektowa będzie miała za zadanie przygotować „DZIEŃ Z PRZYRODĄ”, który będzie uwieńczeniem wszystkich działań w okresie trwania projektu.  Na to wydarzenie uczniowie zaproszą swoich młodszych kolegów z innych klas oraz nauczycieli i dyrekcję na serię pokazów spektakularnych eksperymentów i doświadczeń. Wydarzenie będzie połączone z interaktywną wystawą prac oraz filmowym pokazem dokonań uczniów. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany w Zespole Placówek Szkolno- Wychowawczo- Rewalidacyjnych w Cieszynie, w terminie od 15 stycznia do 15 kwietnia 2023r. Zajęcia laboratoryjne będą odbywać się w pracowni biologiczno- chemicznej.

STYCZEŃ
Projekt rozpoczniemy od zakupu potrzebnych odczynników i związków chemicznych.
Przygotujemy plan działania. Burza mózgów będzie elementem kluczowym. Uczniowie założą hodowlę kryształów z siarczanu miedzi II, octanu miedzi II, siarczanu amonu, siarczanu potasu i będą kontynuować ją do czerwca.
Kolejne działanie to budowa baterii z owoców, warzyw, ogórków kiszonych. Uczniowie sprawdzą czy uda się naładować smartfon tym sposobem.

LUTY
Będzie miesiącem ekologii, dlatego ruszy produkcja ekologicznych mydła, błyszczyki do ust. Do eksperymentów posłużą takż surowce wtórne. Uczniowie sprawdzą czy np. można zrobić plastik z mleka i czy można nadać „drugie życie” odpadom z plastiku. Uczniowie zorganizują akcję zbiórki baterii i elektrośmieci w ramach „Ekowalentynki”, w której weźmie udział cała społeczność szkolna.

MARZEC
Motywem przewodnim miesiąca będzie temat „Woda” . Uczniowie będą eksperymentować z suchym lodem, roztworami, mieszaninami itp.
W tym miesiącu odkryją tajników kuchni molekularnej. Uczniowie wykonają m.in. kawior wegański ze strzykawki z kawy i zielonej herbaty, makaron owocowy za pomocą gumowego wężyka itp..

KWIECIEŃ
Będzie głównie miesiącem nowoczesnych technologii, choć te treści będą przewijały się przez cały okres trwania projektu. Narzędziami staną się smartfony, tablety i laptopy. Uczniowie będą testować m.in. canva, kahoot.it, mentimeter, plickers, Photo Lab, padlet.com, Loom.com, Adobe Spark i inne. Do poszerzania wiedzy i umiejętności wykorzystają ozoboty i gogle VR. 
Na finał projektu uczniowie przygotują „Dzień z przyrodą”, który zapewni mnóstwo atrakcji dla społeczności szkolnej w postaci ciekawych eksperymentów oraz będzie stanowił pokaz umiejętności nabytych podczas trwania projektu. Młodzież zmontuje z nakręconych wcześniej filmików jeden dłuższy film, ukazujący ich poczynania w pracowni biologiczno- chemicznej przez cały okres trwania projektu.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Projekt skierowany jest do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 
Uczniowie będą odpowiedzialni za skompletowanie warsztatu pracy, za wykonanie zadań wg instrukcji oraz nagranie filmów i relacjonowanie postępów. Na zakończenie będą odpowiadać za zmontowanie filmu na podsumowanie projektu, a także przygotowanie pokazów na „Dzień z przyrodą”.

Uczniowie nauczą się samodzielności, organizacji własnej pracy, wykonywania doświadczeń, wyciągania wniosków z przeprowadzonych działań, współpracy w grupie oraz odpowiedzialności za wykonanie własnych zadań. Młodzież poszerzy swoją wiedzę na temat nowych związków i reakcji chemicznych. Pozna nowe metody pracy. Będzie umiała zaprezentować zjawiska oraz informacje z różnych dziedzin. Rozwinie swoje zainteresowania i pasje. Zdobędzie wiedzę oraz nowe umiejętności w zakresie TIK.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant zostanie przeznaczony na zakup związków i odczynników chemicznych potrzebnych do wykonania eksperymentów, doświadczeń i hodowli. Część środków przeznaczymy na zakup suchego lodu. Kupno kamery cyfrowej znacznie ułatwi uczniom nagrywanie filmów najlepszej jakości i dokumentowanie poczynań podczas trwania projektu. Odczynniki i kamera zasilą bazę pomocy dydaktycznych w szkole.

Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Projekt "Przyrodnicza przygoda" jest projektem interdyscyplinarnym, łączącym kilka przedmiotów. Pomysł obejmuje szeroko tematykę szkoły XXI w, dlatego poszerza horyzonty uczniów. Skupia się na wyrównywaniu szans edukacyjnych młodzieży oraz rozwijaniu kompetencji kluczowych. W czasie trwania projektu uczniowie będą mieli szansę zaprzyjaźnić się z chemią, biologią i ekologią w niezwykle atrakcyjny sposób. Ciekawostką będzie dwutorowość działań; w czasie rzeczywistym oraz on line, co pozwoli na nieszablonowe i twórcze podejście do tematu. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas działań projektowych posłużą uczniom w przyszłości do realizacji różnych celów w życiu i w szkole. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa Specjalna nr 8 w Cieszynie

Adres

Wojska Polskiego 3, 43-400 Cieszyn

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów