Numer projektu: 229
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Work smart not hard

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt skierowany jest do uczniów klas 4-7.  Chcę zaznajomić uczniów z najnowocześniejszymi metodami skutecznego uczenia się. Poprzez naukę innowacyjnego sposobu robienia samodzielnych notatek podczas zajęć oraz zaznajomienie ich z najnowocześniejszymi dokonaniami neurodydaktyki . Uczniowie poznają również 10 różnych metod uczenia się - tak aby każdy znalazł odpowiednią dla siebie.

Projekt  ma solidne podstawy w postaci badań i dokonań prof. Carol Dweck, która stworzyła koncepcję nastawienia na rozwój,prof. Richarda M. Ryana i prof. Edwarda L. Deci, twórców teorii samostanowienia, najnowszych wyników badań w dziedzinie neuronauki, a także koncepcji projektów pasji stosowanych z powodzeniem w najbardziej innowacyjnych firmach Doliny Krzemowej.
Plan działania

Plan działania

Uczniowie poznają elementy oceniania kształtującego, techniki zapamiętywania, robienia tak zwanych sketchnotek, poznają jak na ich mózgi oddziaływają kolory , dowiedzą się jak używać kolorów by ułatwić zapamiętywanie materiału, poznają najnowsze mnemotechniki, nauczą się krytycznego myślenia i samostanowienia. Wszytko to po to by pomóc młodym ludziom odnaleźć w sobie wytrwałość do rozwoju i zdobywanie wiedzy, uwierzyć w siebie oraz zdobyć kompetencje potrzebne w XXI wieku.
 
 Przed rozpoczęciem projektu uczniowie będą mieli przeprowadzony test, który pomoże im określić rodzaj dominującej inteligencji. Po teście dowiedzą się jakie miejsce w sali jest dla nich najkorzystniejsze. Kinestetycy oraz uczniowie nadpobudliwi ruchowo otrzymają gniotki oraz piłeczki antystresowe by ułatwić im koncentrację na zajęciach. Podczas robienia notatek uczniowie będą otrzymywać kolorowe karteczki typu post it, do wklejania do zeszytu, będą mieli do dyspozycji kolorowe zakreślacze, markery, mazaki, kredki, metki - takie na których w sklepach drukowane są ceny produktów. Na każdej lekcji będą mieli okazję zaznajomić się z jedną z mnemotechnik i z zasadami używania tych wszystkich pomocy. Poznają również podstawowe techniki relaksacyjne.


Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będą prowadzone podczas zajęć obowiązkowych z języka angielskiego, jako element dodatkowy lekcji.
Początek realizacji to środa 3 stycznia 2024. Natomiast koniec działań to kwiecień 2024.
ETAP I - diagnoza potrzeb i uczniów
ETAP II - zaznajomienie uczniów z metodami robienia notatek
Etap III - zaznajomienie uczniów z metodami uczenia się i radzenia sobie ze szkolnym stresem
Etap IV - dzielenie się wiedzą z pozostałymi uczniami naszej szoły

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie poznają następujące techniki:
·         akronimy
·         łańcuchowa metoda skojarzeń
·         metoda haków obrazowych,
·         rymowanki
·         grupowanie
·         pałac pamięci
·         Główny System Pamięciowy
·         system zakładek pamięciowych
·         mapy myśl
·         haki pamięciowe
 Uczniowie podczas warsztatów nauczą się robić proste rysunki potrzebne do tworzenia skrechnotek. Nauczą się również jak ważny jest kolor i jakie kolory lubi nasz mózg. Poznają jakich kolorów zakreślaczy należy używać i  dlaczego właśnie takich. Dowiedzą się również jak radzić sobie ze stresem szkolnym i przebodźcowaniem.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Pieniądze z grantu będą przeznaczone na zakup materiałów papierniczych niezbędnych do realizacji projetu tj:
- kolorowe karteczki post it
- kolorowe mazaki
- kolorowe zakreślacze
- kredki
- specjalistyczme markery do sketchnotek
- gniotki antystresowe
- pufy młodzieżowe
- metki do metkownicy
- materiały plastyczne - potrzebne do warsztatów
- dziurkacze o różnych kształtach
- kolorowa taśma klejąca
- zakłądki indeksujące
- kolorowanki antystresowe
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Młodzi ludzie są często myślami w zupełnie innym miejscu – ukradkiem sprawdzają najnowsze powiadomienia otrzymane na smartfonie albo odpisują na otrzymane wiadomości. W rezultacie stosowane do tej pory metody przestają być skuteczne. Dodatkowo okazuje się, że im dzieci są starsze, tym częściej uważają, że w szkole nie można nauczyć się rzeczy faktycznie przydatnych w życiu. Nasz projekt ma za zadanie zmienić podejście ucznia do nauki i szkoły samej w sobie. Chcemy pokazać, że szkoła nie musi zagospodarowywać dodaktkowych godzin po lekcjach aby przygotować się do zajęć. Dzięki naszym metodom uczniowie znów będą mieli czas na swoje pasje i zainteresowania a szkoła przestanie kojarzyć się tylko z godzinami poświęconymi na naukę. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Choroszczy

Adres

Powstania Styczniowego 26A, 16-070 Choroszcz

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów