Numer projektu: 285
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

COOL-inarni

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt dotyczyć będzie organizowania systematycznych zajęć z dziedziny kulinarnej, które staną się dla dzieci świetną formą nauki, praktycznego działania, wypoczynku i relaksu oraz doskonałą okazją do poznawania świata i nieznanych dotąd kultur oraz uczenia się pracy w zespole. 
Chcemy od najmłodszych lat uczyć zdrowego odżywiania i czerpania przyjemności z jedzenia zdrowych, estetycznie podanych, a przede wszystkim własnoręcznie wykonanych posiłków. 
Dzięki zajęciom kulinarnym dzieci będą mogły poznać różne tajemnice kuchni, przygotowywać samodzielnie smakowite potrawy, dotykać, wąchać i smakować, bawić się kolorem i kształtem, rozbudzać swoją wyobraźnię i fantazję. Dzięki niezwykłym doznaniom sensorycznym przygotowywanie posiłków będzie dla nich wspaniałą zabawą!
Uczniowie będą poznawać tradycyjną, polską kuchnię, a także kuchnię z różnych zakątków świata, uczyć się kulturalnego zachowania przy stole. 
Dla uczniów z niepełnosprawnościami będzie to okazja do poszerzenia kompetencji w zakresie funkcjonowania osobistego i społecznego, bowiem samodzielność i autonomia to klucz do godnego dorosłego życia. 
Plan działania

Plan działania

Projekt będzie przebiegał następująco:
Planujemy przeprowadzenie 10 spotkań kulinarnych:
 - w szkolnej pracowni gastronomicznej odbędzie się 6 zajęć polegających na przygotowywaniu potraw zarówno kuchni polskiej, jak i dań z różnych stron świata
- jedno spotkanie przeznaczymy na upieczenie zdrowych ciasteczek, które staną się poczęstunkiem dla uczniów klas 1-3 naszej szkoły w ramach „Ciasteczkowego Dnia”
- przygotujemy słodki poczęstunek z okazji Dnia Babci i Dziadka, który odbędzie się w naszej szkole
 - w ramach Święta Babci i Dziadka odwiedzimy osiedlowy Klub Seniora, gdzie dzieci młodsze wystąpią z programem artystycznym, a nasza grupa projektowa zajmie się słodką niespodzianką dla każdego Seniora-Gościa. 
- ostatnie – 10 spotkanie – to podsumowanie projektu i stworzenie Małej Książki Kucharskiej z naszymi przepisami 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany na terenie naszej szkoły, a także w osiedlowym Domu Kultury. 
Termin realizacji: 15 stycznia – 15 kwietnia 2024 r. 
10 spotkań.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Do zadań uczestników grupy projektowej (pod czujnym okiem opiekunów) będzie należało:
- wspólne zaplanowanie,  jakie potrawy będziemy przyrządzać
- odpowiedni podział obowiązków, by w bezpieczny i higieniczny sposób powstała potrawa
Co osiągniemy:
- wszechstronny rozwój ucznia, jego praktycznych możliwości kulinarnych; rozwój umiejętności korzystania z książek kucharskich, przepisów Internetowych
- znajomość piramidy żywienia - kształtowanie pozytywnych nawyków racjonalnego odżywiania się
- polisensoryczne zdobywanie nowych doświadczeń (za pomocą wszystkich zmysłów)
- doskonalenie umiejętności posługiwania się prostymi narzędziami kuchennymi i sprzętem
- nabycie umiejętności nakrywania do stołu, wdrażanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole
- rozwój wyobraźni twórczej, pomysłowości; rozwijanie poczucia kompozycji kolorystycznej
- poszerzenie kompetencji w ramach funkcjonowania osobistego i społecznego

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Uzyskany grant przeznaczymy przede wszystkim na zakup produktów do przygotowania posiłków, a także drobny sprzęt gospodarstwa domowego do pracowni gastronomicznej.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasza szkoła posiada przepiękną pracownię gastronomiczną, która wg nas nie jest zbyt często wykorzystywana do zajęć. Z wykazu szkolnych przedmiotów zniknęły już dawno temu niezapomniane zajęcia praktyczno-techniczne (ZPT), dzięki którym uczniowie nabywali umiejętności związane m.in. z  pieczeniem i przygotowywaniem posiłków. Chcemy wrócić do dobrej tradycji tych zajęć i nauczyć dzieci podstawowych umiejętności kulinarnych.
Nasz pomysł łączy w sobie cechy projektów edukacyjnych oraz społecznych. Jest także ważnym elementem w rozwoju samodzielności naszych uczniów. Dzięki takim zajęciom uczniowie integrują się, uczą się współpracy i współdziałania. 

Szkoła

Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 5

Adres

Startowa 9, 80-461 Gdańsk

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów