Numer projektu: 822
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Nie będzie ich, nie będzie nas...

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Co trzecią łyżkę jedzenia zawdzięczamy pszczołom. Dzięki nim paszę mają również zwierzęta” – mówi szef Polskiego Związku Pszczelarskiego. „Kiedy pszczoła zniknie z powierzchni ziemi, to człowiekowi pozostaną już najwyżej cztery lata życia. Nie będzie pszczół, to nie będzie zapylania, nie będzie zapylania, nie będzie roślin, nie będzie roślin, to nie będzie zwierząt…….” – te słowa padły już na początku XX wieku. A pszczoły giną i giną masowo… sprawa wygląda naprawdę poważnie… i choć człowiek rozwija się nieustannie, to jednak nadal często nie potrafi odróżnić pszczoły od osy, nie wie, że pszczoła zbierająca pyłek albo nektar bez wyraźnego powodu nie użądli, że pszczoły samotnice w ogóle nie mają żądeł… I właśnie dlatego pomysł na ten projekt.

Już od najmłodszych lat powinniśmy uczyć się o tym, jak ważna jest rola owadów w środowisku, ile korzyści ma człowiek z działalności różnych gatunków pszczół, jak ważne są w życiu każdej rodziny relacje i dobre emocje. 

Edukacja globalna wskazuje, by już najmłodszym tłumaczyć, że każdy z nas ma wpływ na środowisko i zmiany, jakie w nim zachodzą, że to od każdego z nas zależy, jak będzie wyglądał świat za kilkanaście lub kilkadziesiąt lat i że już dziś musimy działać, by w przyszłości ziemia była nadal naszym domem.

Główny cel:
  • Uwrażliwienie uczniów na piękno otaczającej nas natury.
  • Włączenie do współpracy rodziców i dziadków w celu rozbudzania ekologicznej świadomości całych pokoleń.
  • Zwrócenie uwagi na edukację w zakresie zachowywania równowagi między potrzebami ludzi, a potrzebami naturalnego środowiska. 
  • Poszerzenie wiedzy o korzyściach płynących z pracy owadów zapylających dla człowieka i środowiska.
  • Ukazywanie wpływu jednostki na globalne procesy i wpływu globalnych procesów na jednostkę.
  • Kształtowanie krytycznego myślenia i zmianę postaw.
Efekty:
  • Pojawienie się mini ogrodu przyjaznego dla pszczół i innych owadów zapylających.
  • Zmiana postaw uczniów – są szczęśliwi a nie pełni obaw, kiedy widzą pszczoły, bo wiedzą, jaką są wartością dla ludzi, wiedzą, jak należy zachowywać się w obecności tych  wyjątkowych owadów.
  • Rozwijanie relacji rodzinnych - bycie z najbliższymi będzie połączeniem pożytecznego z przyjemnym.
  • Zdobycie cennych doświadczeń, przydatnych podczas dalszej nauki i codziennego życia.
Plan działania

Plan działania

Styczeń/Luty – poznajemy życie pszczół, dbamy o relacje: starsi uczniowie czytają młodszym książki o pszczołach, razem oglądamy filmiki o życiu i znaczeniu w przyrodzie różnych zapylaczy, zapraszamy do szkoły zaprzyjaźnionego pszczelarza, który opowie o potrzebach pszczół; uczniowie zbierają ciekawostki o pszczołach, wspólnie przygotowują materiały (krótkie teksty i ilustracje) do broszury o pszczołach;

Luty/Marzec – zapraszamy do współdziałania dziadków i babcie (wspólnie uczymy się i bawimy, spędzamy czas z najbliższymi); z dziadkami przygotowujemy domki dla owadów, które zawisną na drzewach wokół szkoły, z babciami siejemy w donicach kwiaty miododajne, razem sadzimy miododajne krzewy, jeśli będziemy mieć więcej nasion, każdy z uczniów weźmie nasionka do swojego domu i zasieje z domownikami na swoim balkonie lub przydomowym ogródku;

Kwiecień – jedziemy do pasieki; w praktyce obserwujemy życie pszczół, ich zachowania, uczestniczymy w pracach pszczelarza; odwiedzamy ogród botaniczny – obserwujemy rośliny i owady, jakie na nich się pojawiają; pielęgnujemy wysiane nasiona, troszczymy się o młode roślinki (ochrona przed zimnem i szkodnikami);

Kwiecień/Maj – obserwujemy posadzone krzewy i rośliny, zwracamy uwagę na pojawiających się „gości”, organizujemy spotkanie/piknik dla wszystkich uczestników projektu, smakujemy wiosenne miody z zaprzyjaźnionej pasieki, prezentujemy efekty działań – broszury, foldery, ilustracje, zdjęcia, filmiki, donice z kwiatami, pierwsze owoce, które powstały dzięki działalności zapylaczy;

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie trwał od końca stycznia do początku maja (choć w planach jest takie „zarażenie” uczniów tematem, by również w okresie letnim obserwowali pszczoły i rośliny, które wyhodują). 

Głównym miejscem spotkań będzie szkolna biblioteka. Niektóre działania będą wykonywane w przestrzeni placu szkolnego, a ponieważ jest on bezpośrednio połączony z terenem parafii, działania projektowe będą niewątpliwie wpływać na środowisko lokalne. Uczniowie odwiedzą pasiekę w pobliskiej wsi, a jeśli warunki pozwolą – również miejską pasiekę znajdującą się na dachu centrum handlowego w naszym mieście oraz wiosenny ogród botaniczny.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

  • Rozróżnianie poszczególnych gatunków zapylaczy; świadomość różnicy pomiędzy pszczołą, osą, trzmielem.
  • Wskazywanie roli pszczół w ekosystemie – dzięki nim człowiek ma nie tylko miód, ale też wiele owoców i warzyw.
  • Rozpoznawanie roślin miododajnych – np. wierzby, facelii, jeżówki, krokusów, mniszka.
  • Współdziałanie z innymi – rówieśnikami, młodszymi kolegami i członkami rodziny.
  • Nazywanie emocji swoich i innych, opanowywanie emocji negatywnych, rozwijanie pozytywnych – pszczoły żądlą osoby zdenerwowane.
  • Bogacenie zasobu słownikowego tematycznie związanego z pszczołami (pierzga, pożytek, podkurzacz, wosk, propolis).
  • Rozwijanie odpowiedzialności za podejmowanie działania (podlewanie, nawożenie roślin).
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Wygrana pomoże nam w zakupieniu większej ilości nasion i roślin miododajnych. Będziemy mogli również zbudować profesjonalne domki dla owadów. Mając stosowne fundusze, moglibyśmy pomyśleć o zakupie donic we właściwych kolorach, bo pszczoły nie widzą wszystkich barw. Również prace uczniów (broszurki, zdjęcia…) mogłyby być wydrukowane w drukarni, by dłużej cieszyły odbiorców zarówno treściami jak i estetycznym wyglądem. Być może więcej niż jeden raz odwiedzilibyśmy pasiekę i ogród botaniczny.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Uczniowie działają dla siebie i innych; projekt łączy pokolenia – dzieciom pomagają rodzice i dziadkowie; wszyscy razem dbają o przyrodę – rośliny i owady; zwiększa się świadomość wpływu jednostki na przyszłość losów człowieka;

Ponieważ  szkoła znajduje się w rozpoznawalnym miejscu miasta efekty projektu będą widoczne dla całej społeczności lokalnej (osiedle, parafia) – zmienią m.in. estetykę placu kościelnego, przy którym funkcjonuje placówka;

Działania pomogą pszczołom, które mają swe ule niespełna pół kilometra od szkoły- będą miały dodatkowe źródło pożytków, które z pewnością urozmaici smak pyłku i miodu; 

Uczniowie będą mogli obserwować, jak ważne w społeczności są relacje – pszczoły tylko współpracując ze sobą, dbając wzajemnie o siebie, strzegąc matki, mogą przetrwać; 

Pszczoły są symbolem pracowitości – uczniowie będą mogli obserwować, ile trudu wymaga powstanie łyżeczki miodu. Wytrwałość w działaniach wzmocni poczucie wartości uczniów, ich pewność siebie a także zmotywuje do podejmowania kolejnych wyzwań.

Załączniki

Załączniki

Szkoła

Katolicka Szkoła Podstawowa im. św. Jana Bosko w Piotrkowie Trybunalskim

Adres

Armii Krajowej 19, 97-300 Piotrków Trybunalski

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów