Numer projektu: 1286
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Moda na LITERY!

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

W czasach, gdy - ze stereotypowego punktu widzenia - słowniki ortograficzne są dla uczniów postrachem większym niż bohaterowie horrorów, a poprawną pisownię wielu zawdzięcza komputerowym systemom sprawdzania pisowni, chcemy sprawić, by zwiększenie zasobu wiedzy ortograficznej i słownikowej było celem - nie przymusem. Aby wygrać w naszej grze, będzie trzeba nie tylko pochwalić się umiejętnościami taktycznymi, lecz również zaprzyjaźnić się ze słownikami i internetowymi bazami danych. Zapraszamy do gry w SCRABBLE!

Scrabble to gra, która nie tylko rozbudza zainteresowanie językiem polskim i zasadami w nim panującymi, lecz również rozwija umiejętności taktyczne (należy właściwie wykorzystywać miejsca na planszy oraz własne litery, czasem blokując innych) i interpersonalne (wzajemna nauka słów, ćwiczenie umiejętności odnoszenia zwycięstw i ponoszenia porażek). Jest to także świetna rozrywka dla wszystkich, niezależnie od wieku i możliwości.

Zagrają z nami WSZYSCY chętni uczniowie z klas IV - VIII (łącznie ponad 200 osób!). Do gry zaproszeni zostaną również członkowie społeczności lokalnej w postaci przedstawicieli władz gminy. Elementem rozszerzającym zasady gry (w porównaniu do powszechnie znanych reguł) będzie możliwość korzystania z zestawu słowników wypożyczonych ze szkolnej biblioteki oraz tabletów szkolnych, pozwalających na sprawdzenie poprawności zapisu oraz skorzystania z internetowych baz danych słownikowych (np. sjp.pl). Ograniczeniem - czas przeznaczony na ruch. Na zwycięzców czekają nie tylko atrakcyjne nagrody, lecz również możliwość zmierzenie się w scrabble z wybranym nauczycielem biorącym udział w akcji.

Cele projektu:
- przyswojenie pisowni wyrazów w języku polskim;
- utrwalenie sposobów właściwego korzystania ze słowników tradycyjnych i internetowych (z wykorzystaniem technologii cyfrowych);
- zwiększenie umiejętności ortograficznych uczniów;
- rozwój umiejętności interpersonalnych i taktycznych zawodników;
- popularyzacja scrabbli jako gry edukacyjnej;
- nauka gry w scrabble dla uczniów nieznających zasad tej gry;
- integracja grupy projektowej;
- utrwalenie zasad odpowiedzialności za innych (grupa projektowa);
- umożliwienie osiągnięcia sukcesu na forum szkoły przez uczniów;
- wprowadzenie innowacyjnej metody nauczania języka polskiego.
Plan działania

Plan działania

Grupa projektowa składa się z uczniów klas VII i VIII, którzy znają zasady gry w scrabble oraz nauczyciela prowadzącego. Zadaniem grupy będzie przygotowanie projektu od podstaw do finału: promocja akcji, przeprowadzenie warsztatów scrabblowych dla chętnych uczniów klas IV - VIII, uzgodnienie terminów przeprowadzenia miniturniejów klasowych oraz finału. Nauczyciel prowadzący - poza obowiązkami wynikającymi z projektu - zorganizuje turniej scrabblowy dla nauczycieli i wyłoni najlepszą piątkę (najlepsi uczniowie będą mogli zmierzyć się w scrabble z wybranym nauczycielem, znając wcześniej jego możliwości). 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Grudzień 2019 r. - zakup zestawów scrabble.
Styczeń 2020 r. - promocja projektu i zasad gry w scrabble.
Luty - kwiecień 2020 r.  - nauka gry w scrabble, miniturnieje klasowe, wyłonienie zwycięzców w poszczególnych klasach, zakup nagród, turniej nauczycieli, promocja turnieju finałowego.
Maj 2020 r. - finałowy turniej gry w scrabble, wyłonienie zwycięzców, wręczenie nagród, rozgrywki uczniów i nauczycieli.

Turniej przeprowadzony będzie na terenie Szkoły Podstawowej imienia Kawalerów Orderu Uśmiechu w Józefinie.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie z grupy projektowej odpowiedzialni będą za przeprowadzenie projektu szkolnego. Do ich zadań należeć będzie:
  • promocja zadania (wykonanie i rozmieszczenie odpowiednich plakatów, stworzenie logo projektu, promocja w trakcie trwania projektu);
  • przeprowadzanie warsztatów zaznajamiających uczniów klas młodszych z zasadami gry w scrabble;
  • sędziowanie podczas miniturniejów klasowych;
  • rozstrzyganie kwestii spornych podczas miniturniejów klasowych;
  • tworzenie klasyfikacji;
  • współorganizacja turnieju finałowego.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant zostanie przeznaczony na nagrody i dyplomy dla najlepszych szkolnych scrabblistów oraz na zakup gier niezbędnych do realizacji projektu.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Projekt "Moda na LITERY" jest wyjątkowy w w wielu kwestiach: 
  • Może wziąć w nim udział KAŻDY uczeń i nauczyciel - wystarczy poznać zasady i zgłosić się do miniturniejów. 
  • Instruktorami gry oraz sędziami podczas miniturniejów będą uczniowie, którzy na własnych skórach doświadczą odpowiedzialności za podejmowane decyzje i przekazywaną wiedzę. 
  • Zawodnicy przystępujący do rozgrywek będą mogli korzystać z zestawów słowników przygotowanych przez szkolną bibliotekę oraz słowników internetowych (z wykorzystaniem szkolnych tabletów oraz odpowiednich portali internetowych).
  • Biorący udział w projekcie uczniowie przyswoją sobie praktyczną stronę korzystania z urządzeń elektronicznych, łącząc rozrywkę z aspektem edukacyjnym.
  • Projekt umożliwi (dzięki zakładanej powszechności) osiągnięcie sukcesu uczniom, którzy zwykle nie sięgają po laury (np. sportowe).
  • Poprzez wykorzystanie scrabbli uczniowie nieświadomie będą powtarzać zasady ortografii, słowotwórstwa i gramatyki polskiej.
  • Podczas turnieju zniknie podział na nauczycieli i uczniów - wszyscy będą zawodnikami, którzy spotykają się poza salą lekcyjną w celu wspólnego spędzenia czasu na grze w scrabble. 
  • W działania projektowe zostanie wprowadzona społeczność lokalna - do gry zaproszeni zostaną przedstawiciele władz gminy oraz chętni rodzice.

Główny cel projektu również jest wyjątkowy: szeroki zasięg turnieju pozwoli na dostrzeżenie w innym uczniu lub nauczycielu... normalnego człowieka i tym samym zwiększy poziom wzajemnych pozytywnych interakcji. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa imienia Kawalerów Orderu Uśmiechu w Józefinie

Adres

Mazowiecka 1, 96-321 Józefina

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów