Numer projektu: 1092
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Ekologiczny escape room i inne EKO-bajery

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt polega na wcieleniu w życie postaw i zachowań proekologicznych, dzięki czemu społeczność uczniowska może zmienić swoje codzienne nawyki i w ten sposób zrobić pierwszy krok, by dbać o naturę i świat. Chcemy, by nasze działania były kreatywne i atrakcyjne dla młodzieży. Chcemy, by uczniowie, biorący udział w projekcie, nie tylko zmienili swoją świadomość ekologiczną, ale przede wszystkim świetnie się przy tym bawili, bo przecież bycie EKO jest fajne!
Plan działania

Plan działania

W skład zespołu wchodzi 10 osób, a odbiorcami są wszyscy chętni uczniowie (ok. 800 osób). Projekt uatrakcyjnimy poprzez realizację takich zadań jak:

a) stworzenie ekologicznego escape room'u,
b) zorganizowaniu pokazu ekomody,
c) nagranie i opublikowanie teledysku, który będzie zachęcał do  
bycia EKO (uczniowie samodzielnie napiszą słowa i zmontują klip, który będzie promował bycie EKO w szkole),
d) zorganizowanie warsztatów "Drugie życie" - czyli malowanie szkła w celu nadania drugiego życia przedmiotom i stworzenia z nich małych "ekoarcydzieł",
e) zorganizowanie debaty oksfordzkiej pt. "Plusy i minusy bycia EKO",
f) zorganizowanie wykładu promującego ekologiczny styl życia, we współpracy z jednostkami samorządu lokalnego, które zajmują się dbaniem o środowisko i propagowaniem ekologicznego stylu życia,
g) zorganizowanie zbiórki zakrętek, które zostaną przekazane na cel charytatywny.

Przebieg projektu oraz podsumowanie naszych działań opiszemy na fanpage'u szkoły.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania będą prowadzone głównie w I Liceum Ogólnokształcące  im. Wł. Orkana w Limanowej oraz na terenie miasta.
Daty realizacji:
listopad/grudzień 2019 - kampania reklamująca projekt, zachęcająca  do udziału w nim/zbiórka zakrętek.
styczeń 2020 - organizacja ekologicznego escape room'u/ zbiórka zakrętek.
luty 2020 - zbiórka materiałów nadających się do recyklingu oraz zorganizowanie pokazu ekomody (stroje stworzone z papieru, baterii, butelek plastikowych, puszek itp.)/ debata oksfordzka na temat pozytywnych i negatywnych aspektów bycia EKO/zbiórka zakrętek.
marzec 2020 -
nakręcenie teledysku promującego bycie EKO w szkole/ nagranie reportażu, który będzie efektem rozmowy uczniów z mieszkańcami miasta na temat ekologii/zbiórka zakrętek.
kwiecień 2020 -
"Drugie życie" - czyli malowanie na szkle - warsztaty/organizacja wykładu o ekologii we współpracy z jednostkami samorządu lokalnego, które są odpowiedzialne za działania na rzecz ochrony środowiska.
maj 2020 -
podsumowanie działań.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie:
* będą promować ekologiczny styl życia i zachęcać swoich kolegów do bycia EKO,
* stworzą pomieszczenie ekologicznego escape room'u (wymyślą ekologiczne zagadki, rebusy, zadania multimedialne itp.), 
* nagrają teledysk, który uatrakcyjnią napisaną przez siebie EKOpiosenką,
* przygotują reportaż o ekologii, 
* przygotują warsztaty malowania na szkle (np. butelki, słoiki, które zazwyczaj wyrzucamy - my stworzymy z nich nowoczesne lampy i inne oryginalne ozdoby)
* przygotują pokaz ekomody,
* wezmą udział w organizacji wykładu oraz debaty oksfordzkiej,
* zorganizują zbiórkę zakrętek, które zostaną przekazane na cele charytatywne.

Dzięki podjętym działaniom młodzież: zdobędzie wiedzę z zakresu ekologii i dbania o środowisko, nauczy się ponownego wykorzystania materiałów recyklingowych, rozwinie swoją pomysłowość, kreatywność. Nauczy się również empatii, chęci niesienia pomocy potrzebującym poprzez zwyczajne, prozaiczne działania. Uczniowie rozwiną także swoje zdolności interpersonalne, nauczą się zasad udziału w debacie oraz współpracy w zespole, co jest dziś - w XXI w.  kompetencją kluczową. Ale przede wszystkim, mam nadzieję, że przy realizacji projektu uczniowie będą się świetnie bawić!
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant chcielibyśmy przeznaczyć na zakup materiałów niezbędnych do realizacji projektu oraz na  skonstruowanie metalowego serca - pojemnika na zakrętki (zdjęcie w załączniku), który postawilibyśmy w naszej szkole (wówczas zbiórka zakrętek mogłaby trwać przez wiele lat).
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

O oryginalności i wyjątkowości naszego projektu stanowi to, że :
* podejmujemy działania na rzecz środowiska,
* kształcimy świadomość ekologiczną, promujemy taki stylu życia, który może być korzystny dla przyszłości naszej planety,
* "wychodzimy poza szkolne mury" - współpracujemy z jednostkami samorządu lokalnego,
* młodzież angażuje się w akcję charytatywną (zbiórka zakrętek),
*staramy się wykorzystać nowoczesne metody nauczania (escape room, debata oksfordzka)  i technologie, by uatrakcyjnić podjęte działania,
* to projekt, którego celem jest dbanie o ekologię, ale przy wykorzystaniu różnorodnych działań (każdy uczeń może znaleźć coś, co mu odpowiada),
* mamy nieszablonowe, kreatywne i pomysłowe podejście do tematu ekologii.
Załączniki

Załączniki

Szkoła

I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Orkana

Adres

Orkana 1, 34-600 Limanowa

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów