Numer projektu: 1229
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Krzyczący język - jak zatrzymać hejt?

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

           Nasz projekt będzie miał za zadanie przybliżyć uczniom wiedzę prawniczą dotyczącą języka nienawiści oraz wszelkich możliwych konsekwencji prawnych wynikających z używania mowy nienawiści( naruszenia dóbr osobistych, zniesławienie, sankcje administracyjne). Zaproponuje  jako alternatywę niewłaściwego postępowania, działania pozytywne, wynikające z  zainteresowań - wykonanie zbiorowego muralu, do którego przygotują  warsztaty.
Celem projektu jest popularyzacja dobrych praktyk w walce z językiem nienawiści. Chcemy, aby  w sposób praktyczny zilustrował, jak można próbować przeciwdziałać temu problemowi. Uświadomił, że zakazy i nakazy nie zawsze są skuteczne. Pokazał, że wyjście naprzeciw zainteresowaniom młodego człowieka, może skierować jego działania na zdobywanie potrzebnych w życiu kompetencji. 
Uczestnicy nabędą kompetencji miękkich : kreatywność, myślenie krytyczne; kompetencje kluczowe: połączą wiedzę z praktyką.
O działaniach w ramach projektu poinformujemy lokalne media, aby podzielić się naszym pomysłem, który jest bardzo aktualny w środowiskach uczniowskich.

Plan działania

Plan działania

  •     Już zaprosiliśmy do projektu Pana Jonasz Gałęziowskiego - aplikanta adwokackiego pracującego w jednej z warszawskich kancelarii adwokackich, który poprowadzi spotkanie połączone z wykładem, z którego licealiści dowiedzą się, co nazywamy mową nienawiści i  sankcjami karnymi wynikającymi  z jej stosowania. Prawnik będzie współpracował z nami jako wolontariusz. 
  •      Zorganizujemy spotkanie z Mgr.Morsem - Mariuszem Brodowskim - artystą sądeckim, autorem między innymi murali. Poprosimy o przeprowadzenie warsztatów, na których dowiemy się o historii sztuki ulicznej jak również zasadach wykonywania zbiorowych  murali. 
    • Warsztaty prowadzone przez Mgr. Morsa, ( o których mowa wcześniej).         Program zajęć:  
      • Prezentacja połączona z wykładem przedstawiającym historię sztuki  ulicznej.
      • Burza mózgów, która pozwoli wyłonić wizualny pomysł grafitti. Założeniem pomysłu będzie to, że ma promować postępowanie właściwe i przestrzegać przed skutkami postaw niewłaściwych.                
      • Rysowanie i wycinanie szablonów.                                                                                  
      • Wspólny posiłek.                                                                                                      
      • Wykonanie wspólnego muralu na ścianie jednej z sal lekcyjnych.                        
      • Podpisanie ,,dzieła" swoimi inicjałami i zakończenie warsztatów.
      • Napisanie notatek informujących o naszych działaniach i przesłanie ich do lokalnych mediów oraz stronę szkoły.

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania projektowe będą miały miejsce w naszej szkole.
Termin realizacji: luty- spotkanie z prawnikiem,
                                marzec - warsztaty połączone z wykonaniem muralu.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Działania uczniów w ramach projektu: zorganizować spotkanie z malarzem, prawnikiem, przedstawić pomysł, przekonać do pomysłu, zaprosić media - nabędą kompetencji miękkich , społecznych.
 Szkicując szablony, wycinając je,  malując ścianę sprejami - wiedzę teoretyczną  zastosują w praktyce.
Spotkają się z profesjonalistami, którzy podzielą się z nimi wiedzą.
Wykażą się kreatywnością i umiejętnością pracy w grupie. 
Zostaną uwrażliwieni na ważność problemu, którym się zajęli.
Umiejętność współpracy z mediami.


Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Ewentualną wygraną chcemy przeznaczyć na pokrycie kosztów związanych z warsztatami: honorarium dla prowadzącego warsztaty, dla materiały papiernicze przeznaczone na wykonanie szablonów, spreje, taśmy,  katering.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Dlaczego my:
- temat projektu dotyczy kwestii bardzo aktualnej(, ostatnie badania prowadzone wśród młodych ludzi wykazują, że 40% nastolatków nie chce wyjść z domu do szkoły z powodu lęku przed hejtem,)
- dzielimy się dobrą praktyką,
- pomysł na projekt i poszczególne działania zostały opracowane wspólnie z uczniami - uczestnikami projektu - są przekonani do słuszności podjętych aktywności, realizuje ich autentyczne zainteresowania,
- łączy ,,przyjemne z pożytecznym",
- promuje pozytywne postawy, integruje,
-  pozyskaliśmy wolontariusza,
- opowiemy o swoim projekcie w mediach lokalnych, społecznościowych, aby zainteresować sprawą bardzo aktualną,
- mural to trwały efektem naszego działania, będzie na ścianie jednej z sal lekcyjnych, w której codziennie przebywa około 500 osób.

Szkoła

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Jana Długosza

Adres

Długosza 5, 33-300 Nowy Sącz

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów