Numer projektu: 1224
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Czas na matmę

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Głównym tematem naszych matematycznych działań będzie czas. Uczniowie klasy 3 będą określać czas, zaprzyjaźnią się z  jednostkami czasu, nauczą się zamieniać te jednostki, napiszą zbiór zadań dla swoich rówieśników i dzieci młodszych, wymyślą kilka gier planszowych dotyczących tego tematu, a także wykorzystają narzędzia TIK  do oswojenia się z czasem,  nauczą się  określać czas w języku polskim i angielskim. Swoją wiedzę przekażą innym na sympozjum naukowym "Czas na matmę", zorganizują na terenie szkoły konkurs dla uczniów SP 205 i zaprzyjaźnionych szkół. Będzie też czas na  math - art i kodowanie czasu. Uczniowie wykonają zegary i przekażą je dzieciom spoza szkoły. Na koniec nagrają "czasowe filmiki" i zrealizują pomysły naukowe i szalone, które pojawią się w trakcie realizacji projektu. A także odwiedzą łódzki Ogród Botaniczny - kwiatki też będziemy podziwiać, ale główny celem będą piękne zegary słoneczne. Wykonamy też klepsydry - wszyscy już myślą, jak będzie działać jego pomiar czasu. Wykonamy kalendarz ze zdjęciami  zegarów wykonanych przez nas, a na koniec w kapsule czasu umieścimy... to co ważne.
Plan działania

Plan działania

Świetny pomysł na projekt jest więc teraz do działania:
podział na grupy: naukowcy, artyści i realiści 
1 krok - czas zdobywania wiedzy, poszukiwania i odkrywania zależności 
2 krok - czas pytań i wątpliwości do zgromadzonej wiedzy
3 krok - wykorzystanie wiedzy w działaniu
4 krok - realizacja pomysłów
  •    układamy zadania tekstowe, rebusy, łamigłówki, krzyżówki - tworzymy zbiór zadań
  •    tworzymy gry planszowe
  •   organizujemy konkurs 
  •   organizujemy sympozjum naukowe
  •   tworzymy zegary - prezenty
  •   tworzymy klepsydry
  •   organizujemy lekcję w Ogrodzie Botanicznym z zegarami słonecznymi
  •   nagrywamy "czasowe filmy"
  •   tworzymy kalendarium zegara i przedstawimy jego historię
  •   przeprowadzimy ranking najbardziej znanych zegarów
  •   i do kapsuły czasu włożymy ...
5 krok - będziemy opowiadać o naszej pracy nad czasem i reklamować efekty naszej pracy
6 krok - zakończymy nasz projekt i spojrzymy na niego z perspektywy czasu, który tak wspaniale wykorzystaliśmy
youtube   https://youtu.be/DOoONr_-cOc
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będziemy realizować na dodatkowej lekcji matematyki, na warsztatach w szkole, na wycieczce do Ogrodu Botanicznego, w sali lekcyjnej, w swoim pokoju i przy komputerze  czy tablecie. Sympozjum odbędzie się w naszej szkole, na które przybędą rodzice, zaproszeni goście, uczniowie innych szkół. Będziemy pracować  indywidualnie i w grupie.  Będziemy stosować nowoczesne technologie komunikacji do wspólnych działań.
styczeń, luty - przygotowanie, zdobywanie wiedzy
marzec - maj - działania: zbiór zadań, nasze zegary i klepsydry, kalendarium czas, filmy,   gry
początek maja - konkurs i sympozjum
maj - wycieczka do Ogrodu Botanicznego - zegary słoneczne
maj - kapsuła czasu 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Grupa: naukowcy - będą zdobywać wiedzę, porządkować, zaciekawiać innych
Grupa: artyści - sprawią, że zdobywana wiedza będzie przyjazna, kolorowa i praktyczna
Grupa: realiści - połączą działania dwóch pozostałych grup
Przynależność do grupy nie jest stał, można przechodzić z grupy do grupy w celu wsparcia innych czy zmiany zainteresowań
Dzieci nauczą się odpowiedzialności za swoje działania, pracy w grupie, odkryją, że mogą być twórcami, zauważą wielkość matematyki w otaczającym świecie, doświadczą przyjemności ze zdobywania wiedzy i dzielenia się nią z innymi, będą nauczycielami dla młodszych i starszych dzieci, doświadczą radości dzięki wspólnej pracy. Nauczą się określać czas i go cenić
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant wykorzystamy na materiały do realizacji działań: gier, zegarów, zakup opublikowanie zbioru zadań, wysyłkę zegarów - Słowacja, Gruzja (tam mamy zaprzyjaźnione szkoły), nagrody dla uczestników konkursu i sympozjum oraz koszty przejazdu i bilety wstępu do Ogrodu Botanicznego
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Pomysł jest świetny. Będzie aktywizował całą grupę dzieci, ich rodziców i pokaże innym, co można wspólnie tworzyć w szkole w tak prostym temacie jak czas. Pokaże, że uczeń klasy 3 może być specjalistą i przekazywać tą wiedzę innym (sympozjum). Pokaże, że twórcą może być każdy.
Opis realizacji

Opis realizacji

 Za pomysł zostaliśmy nagrodzeni i chcieliśmy bardzo sprostać wymaganiom, które sobie postawiliśmy.

W każdą środę na 5 godzinie lekcyjnej prowadziliśmy przygotowania przede wszystkim do sympozjum naukowego i tworzyliśmy gry planszowe dotyczące czasu. Grupy 2 – 3 osobowe prezentowały wybrane przez siebie tematy – w ten sposób przygotowywaliśmy się do występu przed rodzicami. Był już nawet ustalony termin 28 kwietnia.Rodzice zdeklarowali wziąć udział w konkursie na “czasowe ciasto” i nie mogli się doczekać naszych naukowych wystąpień. Niestety sympozjum nie odbyło się, ale wiedza zdobyta o zegarach i czasie jest i będzie rozwijana – bo zegary nas zafascynowały. 

  • Powstały wspaniałe opracowania tematów: “Zegary w Łodzi”, “Zegary słoneczne”, “Zegary wodne”, “Zegary piaskowe”, “Zegary z kukułką”, “Wehikuł czasu”, “Zegary ścienne”, “Rodzaje zegarów”, “Historia zegara”, “Jak mierzymy czas”…
  • Uczniowie pracując w szkole wykonali w parach kolorowe zegary ścienne i przepiękne zegary z kukułką
  • Dzieci z klasy pierwszej zaprosiliśmy do wykonania projektu wymarzonego zegara
  • Projekt nasz postanowiliśmy rozszerzyć na dzieci z innych krajów i założyliśmy projekt etwinningowy: "Tell time! Count time!" - chcieliśmy z nimi uczyć się określać czas po angielsku
  • Powstały wspaniałe projekty planszówek, których nie skończyliśmy – mieliśmy zagrać z rodzicami w te nasze gry na sympozjum – mamy nadzieję, że zrealizujemy je po powrocie do szkoły
  • Wspólnie utworzyliśmy piękną książkę “Najciekawsze zegary Europy” – wybraliśmy zegary, które naszym zdaniem były najciekawsze – książka jest fantastyczna, bardzo się z niej cieszymy
  • Wykorzystując nasze “naukowe prace” powstała jedna wspólna gra, w którą można zagrać online “Zegary na start”
  • Postanowiliśmy zorganizować konkurs fotograficzny dla uczniów naszej szkoły “Czas w Łodzi” –bo już zaczęliśmy wychodzić z domów
  • Zorganizowaliśmy dla wszystkich uczniów klas 3 naszej szkoły Konkurs Matematyczny “Czas na matmę” – był to konkurs online
  • Każdy z nas ułożył zadanie tekstowe o czasie i teraz powstaje zbiór tych zadań – książeczka elektroniczna
  • Od samego początku projektu powstał padlet, na którym umieszczaliśmy to co zrobiliśmy jak i inspiracje do działania
  • Zamiast na wspólną wycieczkę do Ogrodu Botanicznego razem, pójdziemy w czasie wakacji z rodzicem, bo dostaniemy bilet – wejściówkę i będziemy oglądać piękne zegary słoneczne, które widzieliśmy na zdjęciach, a rodzicom zrobimy osobiste sympozjum naukowe




Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

  • Brak możliwości wejścia do Ogrodu Botanicznego (czynne było od kwietnia, a potem zamknięte) – o zegarach w OB mieliśmy opowiedzieć rodzicom -problem rozwiążą bilety-wejściówki 
  • Brak możliwości organizacji Sympozjum – próbowaliśmy online zorganizować spotkanie, ale ze względu, że to są małe dzieci – klasa 3 – nie udało się
  • Trudności w pracy zespołowej na odległość, a tak dzieci najchętniej pracowały. Dzieci nie miały samodzielnego dojścia do komputera i wcześniej nie nauczyły się pracować na komputerze (tylko w szkole pod nadzorem nauczyciela)

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

  • doświadczyli siły pracy w grupie i samodzielnej  w domu choć wtedy już było trudniej
  • zobaczyli końcowy efekt wspólnych działań – elektroniczna książeczka i teraz mogą powiedzieć: jestem twórcą
  • pogłębili wiedzę matematyczną – godzina, dekada, sekunda, zamiana jednostek, rozwiązywanie zadań tekstowych z czasem
  • wiedzą, że projekt, to wspólna nauka przez wyzwania i zabawę
  • że warto zrobić coś dla innych

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

  • konkurs matematyczny “Czas na matmę” dla wszystkich uczniów z klas 3 
  • konkurs fotograficzny “Czas w Łodzi” dla wszyskich uczniów naszej szkoły
  • wystawa zegarów : typowych i z kukułką (szczególnie te z kukułką wzbudzają zachwyt) na korytarzu szkolnym dzieci klas 1 -3
  • materiały edukacyjne utworzone na potrzeby projektu do wykorzystania przez innych nauczycieli naszej szkoły jak i poza nią


Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

  • Jesteśmy dumni z książeczki elektronicznej “Najciekawsze zegary Europy” – nie spodziewaliśmy się takiego efektu, pracowali wszyscy i stworzyli piękne rysunkowe -  niektóre zegary nawet piękniejsze niż oryginały. Jednocześnie zdobyliśmy wiedzę o zegarach, a przez poszukiwanie wiedzy o nich rozszerzyliśmy wiedzę historyczną różnych rejonów Europy.
  • Cieszymy się z konkursu matematycznego “Czas na matmę”dla wszystkich klas 3 – w pierwszej wersji konkurs miał być dla nas, bo to nasz pomysł realizacji, ale zdecydowaliśmy, że będziemy się bawić, rodzinnie i ze wszystkimi uczniami. Zadania ułożyły dla nas panie, ale my je inspirowaliśmy. I okazało się, że wśród 10 finalistów 5 z nich to uczniowie naszej klasy – czas spędzony z projektem przyniósł owoce
  • Dumni jesteśmy z zadań matematycznych, które samodzielnie ułożyliśmy – książeczka jest w trakcie realizacji – jest uzupełniana
  • Jesteśmy dumni z przygotowanych materiałów do sympozjum, z opracowanych plakatów, ze zdobytej wiedzy o zegarach – nasza wiedza w tej dziedzinie jest o wiele większa niż przeciętnego 3-klasisty


Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

 Ze względu na koronawirus wiele musiała się zmienić. Ze starszymi dziećmi po klasie 4 łatwo pracuje się online, są samodzielne. Uczeń klasy 3 dopiero się uczy pewnych zachowań, jest mało samodzielny w pracy na komputerze, a często nie ma komputera do dyspozycji lub musi czekać na powrót rodzica z pracy. 
Żeby wykorzystywać narzędzia TIK trzeba najpierw dzieci tego nauczyć, a nie było na to czasu wcześniej.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

 Punktem kulminacyjnym projektu miało być sympozjum i tego nie udało się zrobić. Konkurs matematyczny planowaliśmy – nie udało się go zrealizować w sposób tradycyjny, ale nowa sytuacja zmusiła nas do formy zdalnej i dzięki temu nasz konkurs stał się konkursem dla wszystkich dzieci, rodzinnym, bo było potrzebne wsparcie rodzica przy komputerze – rozpoczęło się o godz. 18.45 i dało wiele radości dzieciom jak i rodzicom.
Dzieci otrzymają wejściówkę do Ogrodu Botanicznego i w czasie wakacji z rodzicem pójdą oglądać zegary słoneczne, Będą mogły bardzo dużo opowiedzieć o nich rodzicom i rodzeństwu – to będzie takie rodzinne sympozjum naukowe, w którym dziecko wie więcej. Poczuje wtedy siłę swojej wiedzy i doświadczy, że warto zdobywać wiedzę.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

 Nie udało się zorganizować wspólnego wyjścia do Ogrodu Botanicznego, ale udało się kupić dla każdego dziecka z klasy 3b i laureatów konkursu fotograficznego bilety z przedłużonym terminem wykorzystania do 15 września – dzieci będą mogły zobaczyć zegary słoneczne, które tak ich zachwyciły.
Pozostałe pieniądze zostaną wykorzystane na zakup nagród dla dzieci uczestniczących w konkursach fotograficznym i matematycznym.
Filmy

Filmy

“Podsumowanie projektu” https://youtu.be/bw61CoWv2Hs

“Zaczarowane zegary z kukułką”   https://youtu.be/CQ1gKvbkN7w

“Zaczarowane zegary z kukułką” zegary z twórcami https://youtu.be/CQ1gKvbkN7w

“Calendar - etwinning project”- utworzyliśmy projekt etwinningowy, którego celem miało być nauka opisywania czasu w j.angielskim, miały być to projekty współistniejące https://youtu.be/eQ-HemVvlw4

“Nasze zegary” https://youtu.be/nKku_QXnEcQ

“Projektujemy gry z czasem” https://youtu.be/bycBq22iIqI

“Projekty zegarów klasy Id I Ig” https://youtu.be/mMTmxILnV6Q

“Zegar to bryła” https://youtu.be/u3eQGiH41es

“Tworzymy gry z czasem” https://youtu.be/E_9xfwCEzns

“Zegary słoneczne w Ogrodzie Botanicznym” – dzieci nie mogły ich zobaczyć w realu, mogą na zdjęciach, specjalnie dla nich
 https://youtu.be/Q3OoHDDGs6s

“Czas na matmę – zadania do konkursu matematycznego” https://youtu.be/twFiCILEa-E


Linki, ale nie do filmów:

Książeczka elektroniczna “Najciekawsze zegary Europy” https://www.storyjumper.com/book/read/84206175/5ed92d6fecd61

Książeczka elektroniczna “Zbiór zadań” jeszcze e redakcji https://www.storyjumper.com/book/read/84861865/5eda91dd6f571

Gra online “Zegary na start” https://view.genial.ly/5e9963ae794b240e24bc58a3/game-zegary-na-start

Konkurs matematyczny dla uczniów klas 3 https://view.genial.ly/5ecec44cbf80e50d94fbd529/game-breakout-czas-na-matme-konkurs

Puzzle z czasem – guiz https://view.genial.ly/5ea0709e6cd2cd0d8d92bcf6/game-puzzle-z-czasem

What time is it https://view.genial.ly/5e43224832473f7fed8f9bf7/learning-experience-challenges-what-time-is-it
Plakat – kalendarium działań – część - https://view.genial.ly/5e450b8b0e13c70ee6faa899/vertical-infographic-czas-na-matme

blog https://czasimatma.blogspot.com  czasnamatmę był zajęty

Tu gromadziliśmy zegary razem z partnerami etwinninowymi https://learningapps.org/display?v=pkfcy9n9k20

Tu zaczęliśmy ćwiczyć czas po angielsku https://learningapps.org/9041147


Nasze działania umieszczaliśmy na stronie szkoły https://sp205lodz.edupage.org/blog18/ i na stronie 







Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 205 im. św. Jadwigi Królowej Polski w Łodzi

Adres

Dąbrówki 1, 92-413 Łódź

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów