Numer projektu: 1014
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Mikroświat w matematycznym ujęciu

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

 
 Pomysł polega na stworzeniu wystawy łączącej biologię, mikrobiologię z matematyką. Głównym celem jest wzbudzenie w odbiorcach zachwytu nad pięknem tego świata niewidocznego gołym okiem, a następnie zadziwienie jego opisem matematycznym
Efekt, który chcielibyśmy osiągnąć to: wystawa kilkunastu zdjęć wielkoformatowych wraz z ich modelem matematycznym dostępna w szkole podczas Festiwalu Nauk a także udostępniona w ośrodkach kultury lub szkołach w powiecie garwolińskim (a być może szerzej w województwie mazowieckim) 
 

Plan działania

Plan działania

  Plan działania obejmuje wiele etapów: 
1         Etap to obserwacje indywidualne, wyszukiwanie ciekawych obiektów, hodowla żywych organizmów, poszukiwanie modeli matematycznych, utrwalanie efektów w postaci dobrych jakościowo zdjęć (mikroskop z funkcją zapisu cyfrowego), 
2         Etap to selekcja materiału, wybór najbardziej trafionych obiektów, budowanie opisu matematycznego, konsultacje z nauczycielami także akademickimi; obróbka graficzna zdjęć, przygotowanie do druku 
3         Etap to organizacja wystawy, przygotowanie ulotek informacyjnych dla uczniów, warsztaty towarzyszące wystawie (jak przygotowywaliśmy materiały do wystawy, najciekawsze obserwacje), przedstawienie efektów na stronie internetowej szkoły 
4       Etap  to promowanie wystawy i warsztatów w ośrodkach kultury lub innych szkołach na terenie powiatu garwolińskiego 

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

 
XII 2019- II 2020 – etap I przygotowawczy, zbieranie materiałów, obserwacje, zdjęcia, praca indywidualna, praca w pracowni biologicznej, hodowla organizmów 

II – IV 2020 –etap II, poszukiwanie najlepszego opisu matematycznego dla sfotografowanych obiektów, tworzenie plakatów matematycznych, obróbka zdjęć i przygotowanie ich do druku, projekt ulotek informacyjnych i ich druk, 

 V- VI 2020  – opracowanie planu warsztatów i wystawy,

2020, 2021
 -promocja wystawy w nowym r.szk. 

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Moi uczniowie będą zbierać materiały do projektu poprzez m.in.obserwacje mikroskopowe i doświadczenia laboratoryjne. Na bazie otrzymanych materiałów będą poszukiwać modeli matematycznych. W tym celu stosować będą programy matematyczne i graficzne oraz wykorzystywać dostępną literaturę przedmiotu i postęp w dziedzinie biologii matematycznej. Będą uczyli się swoje prace przedstawiać w sposób atrakcyjny, przejrzysty i nowoczesny (rozwijając kompetencje cyfrowe). Poznają także zasady celnego przekazu informacji poprzez tworzenie ulotek i plakatu dotyczącego wystawy. Poprowadzą warsztaty związane z wystawą nie tylko w obrębie swojej szkoły, ale zaprezentują swoje dokonania w środowisku lokalnym. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant chcielibyśmy przeznaczyć na sfinansowanie wydruków dobrej jakości, zabezpieczenie zdjęć przed zniszczeniem, wydruk ulotek o tematyce edukacyjno-informacyjnych, materiały do warsztatów. Grant mógłby też stanowić pewne dofinansowanie do zakupu mikroskopu do pracowni biologicznej z funkcją cyfrowego nagrywania i wykonywania zdjęć.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt w sposób prosty, ciekawy i zaskakujący prezentuje związek między biologią i matematyką. Planowana wystawa może być doskonałym punktem wyjścia nie tylko do lekcji wymienionych przedmiotów, ale także stać się inspiracją dla artystów, fotografików, dla tych, którym nie obca jest refleksja nad pięknem życia. Mamy też nadzieję, że będzie ona stanowić motywację do zgłębiania matematyki także pod kątem zastosowania jej w naukach przyrodniczych.

Szkoła

I Liceum Ogólnokształcące im. Marszałka Józefa Piłsudskiego

Adres

Długa 35, 08-400 Garwolin

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów