Zalety pracy projektem

Podczas odpowiedzialnej pracy grupowej młodzi ludzie zdobywają kompetencje niezbędne w dorosłym życiu.
Praca projektem to zdobywanie wiedzy przez doświadczenie i aktywne działanie. Jakie jeszcze są jej najważniejsze zalety?

Nauczyciele pracujący za pomocą projektów podkreślają, że rozwijają one w uczniach aktywność, samodzielność, przedsiębiorczość i kreatywność. Młodzi ludzie sami szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania, dokonują wyborów, podejmują decyzje. Czują się jak badacze i odkrywcy, odnajdują radość w nauce. Projekt wiąże się ze zdobywaniem wiedzy i z kształtowaniem umiejętności poprzez działanie. Realizacja danego przedsięwzięcia pokazuje też, jak ważna jest współpraca w trakcie wykonywania różnych zadań. Okazuje się ona najefektywniejszym sposobem pokonywania trudności i rozwiązywania problemów. Tego typu praca rozwija również poczucie odpowiedzialności. Jeżeli do udziału w projekcie angażujemy całą społeczność szkolną, dodatkową korzyścią może być integracja tej zbiorowości.

Korzyści dla nauczyciela Korzyści dla ucznia
  • możliwość zdobycia i sprawdzenia wiedzy w praktyce
  • wyjaśnianie trudniejszych zagadnień poprzez podjęcie działań aktywizujących
  • większa aktywność uczniów dzięki poczuciu odpowiedzialności za wspólne dzialania (każdy ma swoją działkę, za którą odpowiada)
  • okazja dla słabszych w nauce uczniów do wykazania się życiowymi umiejętnościami (zaradność, talenty organizatorskie, sztuka dyskutowania, rozwiązywania problemów, autoprezentacji)
  • nauczyciel w nowej roli: inspiratora, konsultanta, doradcy, osoby wspierającej i motywującej
  • budowanie autorytetu
  • budowanie lepszych realcji z uczniami
  • rozwijanie warsztatu
  • oderwanie się od schematu i rutyny codziennych zajęć
  • korelacja międzyprzedmiotowa
  • zdobywanie wiedzy przez doświadczenie i aktywne działanie
  • rozwój zainteresowań, zdolności, potrzeb i aspiracji
  • pokazanie swoich mocnych stron i predyspozycji
  • rozwinięcie umiejętności komunikowania się
  • nauka pracy w grupie, rozwiązywania problemów
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za działania własne i zespołu
  • wdrożenie do przedsiębiorczości
  • planowanie i organizowanie własnych działań
  • korzystanie z różnych źródeł informacji
  • podniesienie samooceny
  • sztuka wystąpień publicznych (prezentacja wykonanej pracy)
  • zdolność do autorefleksji
  • uczenie się na błędach