Numer projektu: 1198
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Holistycznie, czyli humanistyczno-fizycznie

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Głównym celem udziału w konkursie jest chęć stworzenia filmu edukacyjnego,  który propagowałby wiedzę z zakresu fizyki, chemii, biologii i filozofii ( m.in.ważne zjawiska i eksperymenty) ze szczególnym uwzględnieniem praktycznych aspektów ich wykorzystania i przedstawienia w niesztampowy sposób sylwetek osób związanych z tymi dziedzinami (Albert Einstein, Maria Curie-Skłodowska, Archimedes, Mikołaj Kopernik) jako tych, którzy mogą stać się inspiracją dla młodych ludzi - w zdobywaniu wiedzy, pokonywaniu trudności i osiągania zamierzonych celów. 

Istotny jest również sposób przedstawienia wyżej wymienionej wiedzy - zależy nam, by o szeroko pojętej wiedzy przyrodniczej mówić w sposób humanistyczny - świadomie posługiwać się polszczyzną (m.in. satyrą, żartem, groteską, stylizacjami językowymi), wykorzystać retorykę a także wiedzę o kulturze (m.in. różne style muzyki, zdolności aktorskie). Podsumowując trudne zagadnienia przedstawimy z humorem na rysunku jak i słowem podczas piosenki, skeczu czy groteski.
Celem jest więc stworzenie filmu, którego wymowę można określić słowem HOLISTYCZNY - łączący, sprzeczne wydaje się dziedziny, w celu ukazania wielowymiarowości i atrakcyjności nauki i procesu uczenia się.

Plan działania

Plan działania

Wszelkie działania będą zmierzały do stworzenia filmu edukacyjnego i prezentowania go w środowisku szkolnym i lokalnym. Być może będzie to początek tworzenia cyklicznych materiałów promujących wiedzę. 

Plan działania:


Etap I:
wyszukiwanie i selekcjonowanie materiałów

Etap II:
dobór technik prezentowania wiedzy, podział grupy na poszczególne podzespoły. Każdy z nich opracowuje inna techniką o danym fizyku i jego odkryciu

Etap III:
konsultowanie pomysłów z nauczycielami, nawiązanie współpracy z biblioteką i instytucjami, które mogą pomóc w zrealizowaniu pomysłu

Etap IV:
stworzenie scenariusza filmu

Etap V:
praca nad tworzeniem filmu

Etap VI:
Konkurs na najlepsza karykaturę naukowca:
stworzenie galerii karykatur wielkich naukowców w celu promocji nauki i pokazania talentów plastycznych uczniów

Etap VII:
prezentacja filmu i "refleksji" o zdobytej wiedzy i doświadczeniach, podkreślenie źródła sponsorowania

Etap VIII:
stworzenie lekcji otwartych dla uczniów szkół podstawowych połączonych z projekcja filmu, pokazami naukowymi i prezentacją prac plastycznych
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania związane z tworzeniem projektu:
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sichowie Dużym

Prezentacja efektów: Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sichowie Dużym, zaprzyjaźnione szkoły  i instytucje 

Film zostanie ponadto zaprezentowany z okazji Dnia Wiosny, Dnia Dziecka, Dni Otwartych, cyklicznych lekcji .


Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Członkowie grupy projektowej będą odpowiedzialni za zaplanowanie i przeprowadzenie działań takich jak:
  • zgromadzenie  i selekcjonowanie informacji 
  • dobór technik prezentowania zdobytej wiedzy
  • konsultowanie pomysłów z nauczycielami prowadzącymi
  • stworzenie scenariusza filmu edukacyjnego
  • podziałów ról aktorskich
  • przygotowanie rekwizytów (również umiejętność postępowania ze sprzętem laboratoryjnym i znajomość procedur)
  • zaplanowanie i przeprowadzenie działań związanych z nagrywaniem filmu
  • prezentowanie filmu w środowisku szkolnym i lokalnym.
  • promowanie działań
  • referowanie efektów swojej pracy i zachęcanie do podejmowania podobnych inicjatyw

Zdobyte w toku działań umiejętności to:
  • pogłębienie wiedzy "podręcznikowej" z zakresu nauk przyrodniczych i humanistycznych
  • umiejętność pracy w grupie
  • doskonalenie  autoprezentacji
  • zarządzanie czasem  i planowanie działań
  •  poszerzenie wiedzy na temat korespondencji nauk  
  • poszerzenie słownictwa fachowego
  • zdobycie pogłębionej  wiedzy z filozofii - określanej mianem królowej nauk. 
  •  zapoznanie z  technikami efektywnego uczenia się
  •  nabycie umiejętności miękkich
  •  doskonalenie zdolności aktorskich
  •  zapoznanie z wiedzą na temat profesjonalnego tworzenia filmów edukacyjnych
  •  nawiązywanie współpracy i kontaktów z osobami reprezentującymi określone dziedziny nauki 
  • przygotowanie do wejścia na rynek pracy 
  • wiedza na temat narzędzi i technik promocji 
  • znaczenie analizy SWOT

Zdobyte umiejętności wpisują się w profil działania szkoły i poszerzają najistotniejsze kompetencje uczniów. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Ewentualną wygraną chcielibyśmy  przeznaczyć na:
  1. doposażenie pracowni fizycznej 
  2. materiały do tworzenia profesjonalnych filmów edukacyjnych (np. statyw do kamery, profesjonalne tła)
  3. udział uczniów w warsztatach na temat tworzenia i przeprowadzania projektów
  4. wyjazd edukacyjny 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasze hasło:


Językiem przystępnym wyjaśniać to, co wydaje się w nauce zawiłe. Pogłębiać wiedze poprzez działania.


Wstępnie wydaje się, że cechą wyróżniającą nasz projekt jest łączenie dziedzin nauki i ukazywanie metod ciekawego i efektywnego uczenia się.
Wartym podkreślenia jest fakt, że uczniowie w toku działań nabywają cenne umiejętności, mogą wykazać się samodzielnością i kreatywnością a przede wszystkim przygotować się do funkcjonowania na rynku pracy i otworzyć pole do kolejnych przedsięwzięć (stworzenie kolejnych filmów).

Profil szkoły (technikum promujące przede wszystkim szeroko pojęta działalność rolniczą) sprawia, że udział w takich inicjatywach jest szczególnie ważny dla uczniów, ponieważ sprawia, że mogą oni uczyć się realizacji projektów - we współczesnym świecie niezbędnych do prowadzenia np. własnej działalności.

Chcemy zerwać ze stereotypem (wciąż jeszcze funkcjonującym), że uczniowie technikum, szczególnie ci z obszarów wiejskich,  nastawieni są przede wszystkim  na zdobycie kwalifikacji zawodowych. W naszej szkole jest grupa uczniów, których można określić mianem LUDZI RENESANSU 
Nie można pominąć tego, że nasi uczniowie z chęcią i powodzeniem włączają się w podobne działania i mają już na swoim koncie sukcesy - "filmowe" jak i plastyczne:

http://zsckrsichow.pl/filmy/6820/milosc_zdrowie_rodzina__tu_wszystko_sie_zaczyna

Szkoła

ZespółSzkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie

Adres

Sichów Duży 89, 28-236 Sichów Duży

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów