Numer projektu: 302
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Chemiczna Wiedźma

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chemiczna Wiedźma jest projektem mającym na celu ratowanie od zapomnienia receptur na domowe kosmetyki oraz środki czystości. Realizując ten projekt członkowie grupy projektowej nawiążą współpracę międzypokoleniową. Przekonają się o prostocie, ale jednocześnie wszechstronności takich receptur, ich prozdrowotnym oraz ekonomicznym aspekcie, a także ogromnym wpływie na ochronę środowiska. 
Plan działania

Plan działania

Najpierw pozyskamy przepisy od swoich rodziców czy dziadków, następnie zrealizujemy wybrane produkty samodzielnie. Na każdych zajęciach będziemy wykonywać jeden z ustalonych na liście produktów. Wszystkie receptury zostaną opisane z uwzględnieniem składników i ich ilości, wycenione i porównane z ich odpowiednikiem na rynku. Pozwoli to nam na zweryfikowanie czy zdobyte czy też zmodyfikowane receptury się sprawdziły, czy są czasochłonne, czy jest to opłacalne z punktu widzenia ekonomii oraz oddziaływania na nasze zdrowie i środowisko. W trakcie działań grupy na bieżąco będzie wykonywana fotorelacja, a na koniec podsumowanie w formie wybranej przez uczestników np. prezentacji multimedialnej.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będzie realizowany w pracowni chemicznej, jak również w domach uczniów (pozyskiwanie receptur). Projekt będzie realizowany od lutego do kwietnia, cyklicznie w każdą środę w klasach 7-8. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku wprowadzenia nauki zdalnej lub hybrydowej nie będziemy musieli modyfikować projektu, gdyż dzięki połączeniu internetowemu będziemy mogli wspólnie w domach, w bezpieczny sposób wykonać realizację naszych zaplanowanych działań. Jesteśmy przygotowani na ewentualne zmiany, a nasza nieograniczona kreatywność wesprze nas w pojawiających się trudnościach.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą wykonywać w obecności nauczyciela naturalne i ekologiczne kosmetyki oraz środki czystości. Umiejętności jakie mogą pozyskać uczestnicy projektu to przede wszystkim możliwość poznania baz do wykonania kosmetyków takich jak tonik, krem, peeling, serum do twarzy czy na przykład magnezowa sól do kąpieli oraz środków czystości wykorzystywanych codziennie chociażby w kuchni jak kostki do zmywarki,  owocowo-octowe płyny do mycia kuchni czy łazienki. Umiejętność pracy z takim materiałem pozwoli im na kreatywność w doborze składników, poznania tajników ich otrzymywania, przechowywania oraz stosowania. Rozwinie i pogłębi to ich wiedzę na temat stosowanych substancji występujących w użytych składnikach. Wykorzystają dotychczasowa wiedzę pozyskaną na lekcjach chemii w praktycznym zastosowaniu. Taka forma utrwalania materiału niezmiernie pobudza wyobraźnie ucznia i daje jednoznaczny przekaz, że chemia jako przedmiot, to nie jedynie wzory i chemiczne reakcje. Rozwinie to ich zdolności manualne, motorykę małą, percepcję wzroku, węchu, a także logiczne myślenie, potrzebne do wykonywania obliczeń. Zastosują nowoczesne technologie informatyczne do pozyskiwania informacji oraz rozwiązywania problemów, jakie mogą się pojawić w trakcie trwania projektu. Utwierdzi ich to także w przekonaniu, że wykonanie domowych kosmetyków czy środków czystości jest ekonomiczne, zdrowe, a także przyjazne dla środowiska, co w dzisiejszych czasach jest niezmiernie ważnym aspektem życia codziennego. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Fundusze pozyskane z wygranej przeznaczone zostaną na zakup materiałów do przygotowania kosmetyków i środków czystości, takich jak składniki do ich wykonania, opakowania, a także skoroszyty i materiały do archiwizacji naszej wykonanej pracy.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Chemiczna Wiedźma to projekt, który ma na celu przywrócenie dawnych receptur z powrotem do codziennego wykorzystania. Cała kwintesencja projektu zawarta jest w jego tytule. Słowo chemia ma znaczenie nowoczesności, nauki o ogromnej bazie związków chemicznych, natomiast wiedźma to "ta, która wie", zatem takie połączenie ma dać uczestnikom projektu nieograniczone możliwości kreatywnego myślenia chemicznego, w przełożeniu na ich zastosowanie w życiu codziennym. Ważnym aspektem tego działania jest zwrócenie uczestnikom projektu uwagi, że wykonanie domowymi metodami kosmetyków do codziennego użytku czy też środków czystości nie musi być skomplikowane, trudne i żmudne. Otóż wręcz przeciwnie! Wytworzenie czegoś samemu, z naturalnych, prostych składników, w dodatku działających zgodnie z ich przeznaczeniem, jest niesamowitą radością. Daje poczucie wiary we własne możliwości, wpływu na swoje wybory konsumenckie. Uczniowie uczą się w ten sposób, że szkolna chemia ma jednak odzwierciedlenie w realnym ich życiu. Mogą wreszcie tą „nudną tablicową” wiedzę wykorzystać dla siebie! Projekt ma w założeniu również aspekt międzypokoleniowy, skąd bowiem, jeżeli nie od naszych dziadków pozyskać najlepsze sposoby na chociażby środki czystości. Tak zdobyta wiedza w połączeniu z nowoczesnymi technikami szkolnego laboratorium może zaowocować zaskakującymi efektami. Pozwólmy zatem, aby Chemiczna Wiedźma mogła zaistnieć, a jej uczestnicy odkrywać jej naturalne, chemiczne piękno!

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Czersku

Adres

Warszawska 17, 05-530 Czersk

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów