Numer projektu: 1125
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

FIK NA KLIF

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Głównym celem naszego projektu jest wyjście z sali podczas lekcji geografii i realizowanie podstawy programowej poprzez wykonywanie badań i pomiarów kartograficznych, hydrologicznych, geologicznych, geomorfologicznych, pedologicznych i meteorologicznych poza szkołą :)
Plan działania

Plan działania

Wiosną 2020 chcemy zorganizować warsztatowy dzień geografa w okolicach Klifu Redłowskiego, gdzie planujemy obliczyć kat padania promieni słonecznych w południe słoneczne, za pomocą kompasów i taśmy mierniczej naszkicować plan terenu, zrobić pomiary hydrologiczne rzeki Kaczej, analizę geologiczną i geomorfologiczną Klifu Orłowskiego, znaleźć 10 rodzajów skał na plaży i je sklasyfikować, wykopać i zanalizować profil glebowy oraz zanalizować wpływ Morza Bałtyckiego na lokalny mikroklimat. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Wiosną 2020 na w Okolicach Klifu Redłowskiego. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy nauczą się planować projekt, przygotowywać i przeprowadzać  badania terenowe a następnie przedstawiać w atrakcyjny sposób wyniki swoich badań. 
W ten sposób niektórzy pewnie załapią bakcyla terenowego geografa, a inni może spojrzą na geografię z lepszej strony, widząc iż jest to na prawdę nauka o ziemi...! 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant chcemy przeznaczyć na zakup sprzętu terenowego takiego jak: kompasy, taśmy miernicze, łopatka, kwasomierz glebowy, gnomon, termometr, barometr, wiatromierz, oraz dofinansować dojazd na warsztaty, 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt jest naszym zdaniem ciekawy ponieważ nauka geografii musi odbywać się w terenie! W szkole to nie jest w ogóle geografia!  Dzięki zakupionemu sprzętowi będziemy mogli takie warsztaty organizować cyklicznie, przynajmniej co roku, ale sprzęt będziemy również wykorzystywać częściej podczas lekcji np. na szklonym boisku. 
Opis realizacji

Opis realizacji

Niestety nie udało nam się zrealizować naszego projektu w takim kształcie, jak to planowaliśmy, gdyż podczas kwarantanny było to fizycznie niemożliwe. Jednakże przygotowaliśmy wyjście w teren z dzieciakami na tip top, i zrealizujemy to jak tylko szkoły ruszą! Mamy dokładny plan, co i jak chcemy zrealizować (w załączniku)  oraz zakupiliśmy sprzęt badawczy potrzebny do naszej pracy. Udało nam się również zainspirować dzieci do kreatywności, aby przenieść niemożliwe do naszych domów, tj. stworzyć własny model wulkanu i zainicjować jego wybuch :)
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Najtrudniejsze było to, że głównym założeniem naszego projektu było zabranie dzieciaków w teren! a tego przy zamkniętych szkołach i szalejącym wirusie zrobić się nie dało... Trzeba było sobie wytłumaczyć, że nie mamy na to wpływu, i należy zrobić po prostu to co się da, czyli zamówić sprzęt i zaplanować wszystko tak, aby we wrześniu od razu można było ruszyć z dzieciakami w teren :) A w kwarantannie robić w domu to, co się da (eksperyment z wulkanem, wycieczki z rodziną).
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzieciaki nauczyły się, że czasami nie da się zrealizować wszystkiego tak, jak się to zaplanowało i że ważną cechą w życiu jest elastyczność, umiejętność dostosowywania się do nowych warunków. Myślę, że zainspirowały się też trochę, iż warto być kreatywnym i można ciekawie wykorzystać czas w domu podczas kwarantanny (eksperyment z wulkanem). 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Na razie jeszcze niewielkie, ale społeczność szkolna na pewno zyska dzięki przeniesieniu lekcji geografii w teren. Ludzie obserwujący takie lekcje chyba też będą pozytywnie zdziwieni, że edukacja w Polsce stara się jednak iść w kierunku kreatywności i ciekawego przekazywania wiedzy :)
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy szczególnie dumni z samego pomysłu, aby przenieść możliwie dużo lekcji geografii w teren, z zakupu sprzętu, który umożliwi nam konkretne badania geograficzne, z zaplanowania bardzo fajnych warsztatów terenowych, które będą niezapomnianą przygodą dla dzieci. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Gdybym nie była już na zwolnieniu lekarskim z racji zaawansowanej ciąży :) pewnie chciałabym zrealizować z dzieciakami więcej domowych (rodzinnych) warsztatów terenowych, które dałoby się pokierować zdalnie. Ale ten pomysł przyszedł mi dopiero do głowy patrząc z perspektywy całej kwarantanny. Myślę, że na następną kwarantannę (oby nie była konieczna...) byłabym gotowa z takimi pomysłami na czas :)
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Ze względu na fizyczne zamknięcie szkół i wprowadzenie nauki zdalnej projekt taki jaki zaplanowaliśmy w ogóle nie był możliwy do zrealizowania. Nie dało się wziąć grupy dzieciaków, zamówionego sprzętu i pójść z nimi w teren. Ale udało nam się ten sprzęt zamówić oraz przygotować wszystko tak, aby na wrzesień było gotowe. Poza tym udało nam się kilka pomniejszych projektów zdalnie. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakupiliśmy sprzęt, który będzie nam służył latami po to, aby lekcje geografii, w miarę możliwości, były prowadzone jak najwięcej w terenie. Zakupiliśmy przyrządy meteorologiczne (termometr, barometr, higrometr, anemometr, wiatrowskaz), kartograficzne (kompasy z busolą, taśmy miernicze) oraz geologiczne (przenośne próbki skał oraz zestaw do pomiaru właściwości skał i minerałów). 
Filmy

Filmy

W ramach kwarantanny, przy braku możliwości realizowania badań terenowych postanowiliśmy przenieść teren do domów dzieciaków:) Nakręciliśmy filmik, w którym dzieciaki mogły nauczyć się jak stworzyć model wulkanu (z gliny, masy solnej bądź modeliny) oraz jak w formie eksperymentu spowodować erupcję tego wulkanu (reakcja sody oczyszczonej z octem).
https://youtu.be/TIFvYjQbtPY
Udało nam się też zrobić rodzinną wycieczkę rekonesansową, aby sprawdzić zaplanowane miejsca do badań terenowych i dokonać próbnych pomiarów :)

Szkoła

Sopocka Autonomiczna Szkoła Podstawowa

Adres

Aleja Niepodległości 739A, 81-838 Sopot

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów