Numer projektu: 1155
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Platforma edukacyjna - Technik Informatyk

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt polega na stworzeniu platformy edukacyjnej dla zawodu technik informatyk z dostosowaniem dla uczniów niepełnosprawnych.
 Efektem naszych działań będzie gotowa platforma w formie serwisu internetowego dostosowanego do każdego typu urządzeń. Po zalogowaniu uczeń otrzyma gotowe rozwiązania w jaki sposób nauczyć się i przystąpić do egzaminów zawodowych i je zdać.
 Platforma będzie przystosowana dla uczniów z dysfunkcją wzroku, słuchu (tłumacz języka migowego) oraz jest napisana językiem dostosowanym do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera. 

Plan działania

Plan działania

Projekt nad platformą to praca 7-osobowego zespołu nauczycieli pracujących w Technikum nr 2 dla Dzieci i Młodzieży niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej w Lublinie.
 W projekt zamierzamy zaangażować uczniów, którzy sami określą jakie materiały są dla nich przydatne, czytelne i zrozumiałe.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będzie realizowany w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym im. Prof. Zofii Sękowskiej w Lublinie (Technikum nr 2)
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą częścią projektu jako odbiorcy i testerzy platformy, ale również część grupy będzie zaangażowana bezpośrednio w tworzenie, modyfikowanie i publikację materiałów.
 Umiejętności:
 -praca w grupie
 -standaryzacja wykonanych materiałów
 -obsługa platformy internetowej
 -nauka języków programowania
 -utrwalenie treści programowych z zawodu technik informatyk
 -montaż i obróbka materiałów wideo.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Granty będą niezbędne dla opłaty za certyfikowanego tłumacza języka migowego oraz do zakupu materiałów: płótna do nagrywania i oświetlenia, kamery do nagrywania filmów wideo oraz wykupienia hostingów.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Będzie to pierwsza w Polsce platforma dostosowana do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych uczących się zawodu technik informatyk.
 W sieci jest dużo materiałów na temat tego zawodu natomiast osoby słabowidzące, a w szczególności niesłyszące w praktyce nie są w stanie przyswoić trudnego języka informatycznego, pomimo drzemiącego w nich potencjału do nauki. Dlatego wychodzimy na przeciw ich oczekiwaniom w sposób innowacyjny i zaawansowany technologicznie.
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się stworzyć witrynę internetową z funkcją logowania dostosowaną do każdego typu urządzeń, która stanowi szkielet projektu. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największym problemem okazał się czas. Ruszyliśmy z realizacją po feriach mając w perspektywie 4 miesiące prac. Jak się później okazało realizacja była niemożliwa.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie nauczyli się podstaw montażu filmów, dobierania oświetlenia i podstaw kluczowania tła. Część uczniów opanowała język HTML/CSS w celu dostosowania wyglądu lekcji on-line oraz konfiguracji witryny opartej o system zarządzania treścią. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt przykładem, że uczniowie niepełnosprawni mogą tworzyć zaawansowane witryny internetowe oraz świetnie pracować w grupie co daje motywacje innym. Każdy uczeń niepełnosprawny, który ma zainteresowania informatyczne z Lubelszczyzny chętnie wybierze naszą Szkołę. Wizerunek Ośrodka Szkolno-Wychowawczego wpływa pozytywnie jako Szkoły, w której pomimo wielu utrudnień daje możliwość rozwoju. Projekt platformy sam w sobie jest promocją uczniów niepełnosprawnych co wpływa na ich pozytywny wizerunek w społeczeństwie.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy dumni z początku naszych prac, które bardzo dobrze rokowały. Zakupiliśmy sprzęt z profesjonalnym oświetleniem do nagrywania filmów. Przez to poziom projektu zyskał profesjonalne studio do nagrań. Podczas pierwszych prac z projektem nasze studio zintegrowało młodzież, był to świetny okres pracy. Myśle, że zaangażowanie uczniów było największym naszym sukcesem.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Zmieniliśmy koncepcję lekcji z pierwotnego planu prezentacji w formacie HTML na rzecz filmów z lektorem języka migowego. Niestety nie zostało to w pełni wykonane z powodu epidemii. Projekt stanął w miejscu. Jeśli chodzi o kwestie związane z uwagą innych nauczycieli. Sam fakt przystąpienia i wygrania konkursu w projekcie "projektanci edukacji" jest powodem do dumy i daję też dużo do myślenia innym nauczycielom, którzy z pewnością chcieli by coś zmienić w rutynowym podejściu do edukacji. Na uwagę zasługuje też fakt, iż jest to projekt  "na czasie" do samodzielnej nauki zdalnej, szkoda, że nie dokończony, ale z pewnością byłby wykorzystywany podczas trwającej epidemii.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Niestety bardzo dużo . Udało nam się skonfigurować witrynę i stworzyć próbne lekcje w formie prezentacji HTML. Kosztowało nas to dużo czasu, jeżeli chodzi o kwestie techniczne. Natomiast nie byliśmy wstanie wykonać odpowiedniej ilości materiałów merytorycznych. Do wykonania takiego projektu należy poświęcić wiele godzin nagrywania, montażu, zgrywania lektora, obróbki i samego dostosowania materiału. To nam się nie udało, wymaga to zwartej pracy na żywo z  uczniami, którzy sami wiedzą co rozumieją a co nie. Dlatego projekt utknął w martwym miejscu już od marca.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został wykorzystany na stworzenie studia nagrań: W ramach grantu zakupiliśmy profesjonalne oświetlenie, rękawiczki, płótna oraz ekran ze stojakiem do kluczowania tła na potrzeby filmów. 
Filmy

Filmy

Tutaj podam link do podstrony projektu znajdują się tam filmiki. Niestety wszystko jest w formie demonstracyjnej wykonane zostały próbnie przez część grupy projektowej. Filmy miały być nagrane ponownie i obrobione bez tła z lektorem języka migowego. http://soswlublin.pl/wyscigowa/projekt/platforma_informatyk/egzamin-ee-08/


Szkoła

Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej w Lublinie

Adres

Wyścigowa 31, 20-425 Lublin

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów