Numer projektu: 1219
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Przygoda z inżynierią - laboratorium steam

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Przedmioty ścisłe i nowoczesne technologie to nasz przyszłość, dlatego te kompetencje należy rozwijać już od najmłodszych lat. Ale jak to zrobić? - poprzez zaciekawienie dzieci tą tematyką. I na tym skupia się nasz projekt.  Chcemy pracować z uczniami klas I - II metodą projektu oraz poprzez eksperymenty i doświadczenia przybliżać im nauki ścisłe. Zajęcia połączymy z wykorzystaniem najnowszych technologii i spotkaniami z pasjonatami powyższych dziedzin nauki. 
Plan działania

Plan działania

Nasza grupa projektowa będzie miała za zadanie wykonać interaktywną wystawę przyrodniczą. Dzieci będą poznawać budowę komórki, genu, dowiedzą się jak powstaje deszcz i nie tylko. Wspólnie będziemy poszukiwać informacji i ciekawostek z nimi związanych. Obejrzymy filmy i wybierzemy najciekawsze doświadczenia. Uczniowie zbiorą potrzebne materiały i wykonają eksperymenty i doświadczenia samodzielnie. Będziemy nagrywać krótkie filmiki z przeprowadzonych badań. Dzieci będą projektować własne makiety,  przedyskutują które z nich wykonają jak je zmienią itp. Następnie będą pracować metodą steam w celu zbudowania prototypów. Wraz z uczniami będziemy na bieżąco informować społeczność szkolną i nie tylko o naszych postępach. Filmy, zdjęcia i notatki będziemy publikować na szkolnym FB. Uczniowie podzielą się swoją wiedzą i swoimi osiągnięciami z rówieśnikami. Efektem końcowym będzie wystawa wszystkich modeli, filmów i lapbooków zaprezentowana podczas dnia talentów.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł zrealizujemy w Zespole Szkolno - Przedszkolnym  w Wielkich Oczach. Będzie on realizowany od stycznia  do czerwca.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzieci poza wiedzą książkową, zdobędą też wiadomości i umiejętności pozaszkolne. Nauczą się zgodnej współpracy, planowania swoich działań, wyszukiwania informacji, prezentowania swoich osiągnięć. Będą potrafili obserwować i analizować zjawiska zachodzące w przyrodzie. Wzrośnie u nich motywacja do nauki i zainteresowanie przedmiotami ścisłymi.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant przeznaczymy na materiały niezbędne do realizacji projektu m.in. długopis 3D, wkłady, materiały plastyczne, itp. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz pomysł polega na połączeniu wiedzy z różnych obszarów – nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Uczeń przestaje być odtwórcą, a staje się wynalazcą, konstruktorem. Uczy się tak, jak się bawił  – szukając odpowiedzi na pytania na własną rękę i samemu budując narzędzia potrzebne do własnych odkryć. A przecież o to chodzi w projekcie - pełne zaangażowanie połączone z funkcją edukacyjną. 
Wykorzystanie metody STEAM jest innowacyjne i wpisuje się w najnowsze trendy. Sprawia, że uczniowie zaczynają myśleć w sposób twórczy, niestandardowy.
Opis realizacji

Opis realizacji

Nasz projekt skupiał się na pracy metodą projektu z uczniami klas I-III. Jego celem było przybliżenie dzieciom nauk ścisłych poprzez eksperymenty i doświadczenia. I właśnie tego udało nam się dokonać. Wykorzystaliśmy najnowsze technologie do realizacji naszych działań.

Jak to wyglądało krok po kroku:

Rozpoczęliśmy nasza pracę od zebrania grupy projektowej. Jak się szybko okazało chętnych było więcej niż przewidywaliśmy, więc postanowiłam, że powstaną podgrupy w oddziałach I, II i III. Każdy miesiąc naszej pracy był związany z inna tematyką:

LUTY – CZŁOWIEK

MARZEC – ROŚLINY 

KWIECIEŃ – ZJAWISKA

MAJ – WSZECHŚWIAT

W międzyczasie uczniowie wyszukiwali ciekawych pomysłów i z tego powstał nam dodatkowy nieplanowany temat - ZABAWKI FIZYCZNE


Każdy miesiąc naszej pracy podzielony został na 4 etapy (każdy po tygodniu).

I etap – wprowadzenie wiadomości dotyczących danego zagadnienia, tematu (filmy, aplikacje typu AR, google  vr, itp.)

II etap – spotkanie z pasjonatem danej dziedziny 

III etap – zbieranie informacji w postaci lapbooka, książeczki obrazkowej itp., selekcja informacji oraz wybór eksperymentów oraz ciekawych doświadczeń

IV etap –praca met. STEAM – tworzenie, nagrywanie filmów, eksperymenty, doświadczenia (największa frajda)

Uczniowie zbierali potrzebne materiały i wykonywali eksperymenty i doświadczenia samodzielnie lub z udziałem rodzeństwa i rodziców. Efektem ubocznym pandemii było jeszcze większe grono projektantów edukacji. Szybko w nasze działania włączały się kolejne osoby – głównie starsze i młodsze rodzeństwo moich uczniów. Zaraziliśmy naszymi działaniami szeroką grupę ludzi.

Uczniowie nagrywali krótkie filmiki z przeprowadzonych badań. Projektowali własne makiety,  budowali prototypy organów ludzkich i nie tylko.

Grupa projektowa stworzyła m.in.

Model układu krwionośnego, model skóry 3D, prototyp układu oddechowego, model komórki krwi 3D, model oka 3D, model mięśni ręki, lapbooki z informacjami o powyższych układach i narządach wewnętrznych. Dzieci poznały budowę rośliny, hodowały własne ziarenka z których wyrosły im różne roślinki m.in. fasola. Ożywiliśmy komórkę roślinna za pomocą aplikacji quiver oraz obserwowaliśmy jak kwiaty zmieniają swoją barwę pod wpływem różnorodnych barwników. Uczniowie obserwowali zjawiska przyrodnicze i w domowym otoczeniu przeprowadzili je ponownie (uzyskali m. in. efekt tęczy, tornado, deszcz, wulkan). Grupa projektowa stworzyła makiety wszechświata, układu słonecznego, gwiazdozbiorów. Udało nam się odbyć lot na księżyc. W międzyczasie powstały zabawki fizyczne - kalejdoskop, peryskop, bączki i poduszkowiec, i wiele innych.

Czego jeszcze dokonaliśmy? zaraziliśmy swoją pasją mnóstwo osób, odkryliśmy nowe talenty i zainspirowaliśmy do działania!

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwaniem dla mnie było zarządzanie tak ogromną grupą, podział obowiązków itp. Choć wyszło to dla mnie na korzyść, gdyż dotąd miałam problem z oddaniem kontroli nad wszystkim samym uczniom -  w tym wypadku byłam do tego zmuszona ;) Uczniowie pracowali głównie zdalnie więc mogłam jedynie przyglądać się ich pracy i udzielać wskazówek. Podobnie z efektami pracy –zwykle to ja wiedziałam czego się spodziewać. Natomiast w tej formie z zaciekawieniem czekałam na zdjęcia i filmy swoich podopiecznych. 

Kolejnym wyzwaniem była organizacja spotkań z pasjonatami konkretnych dziedzin nauki. Niestety zaplanowaliśmy wyjazdy na spotkania, które nie mogły się odbyć. Udało nam się natomiast zrobić dwa spotkania online, co wymagało nie lada umiejętności organizacyjnych.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Zdecydowanie SAMODZIELNOŚCI. Ale nie tylko. Dzieci dowiedziały się wielu nowych rzeczy. Poznały nowe metody pracy. Nauczyły się współpracy, cierpliwości. Potrafią nazywać  i prezentować zjawiska oraz informacje z różnych dziedzin. W międzyczasie doskonalili swoje umiejętności związane z TIK. Uczniowie dowiedzieli się sporo o człowieku i jego funkcjonowaniu - od najmniejszej komórki po cały organizm. Poszerzyli wiedze o świecie roślin. Aktywnie wykonywali poszczególne zadania i uczestniczyli w eksperymentach. Potrafią opisać Układ Słoneczny i opowiedzieć o nim. Znają podstawy najważniejszych zjawisk zachodzących w przyrodzie. Potrafią je obserwować i wyciągać wnioski.

Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

W tych okolicznościach – realizacja projektu była świetną alternatywa spędzania wolnego czasu. Nie pozwalała na nudę. Ponadto dzieci podczas współpracy z rodzeństwem i rodzicami wzmacniali więzi międzypokoleniowe. Ponadto realizacja projektu przyczyniła się do promocji naszej placówki ze względu na wygraną w tak prestiżowym konkursie.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Myślę, że z efektów naszych działań. Praca w domu i powiększenie grupy projektowej pozwoliło na realizację większej ilości eksperymentów i wykonania większej ilości prototypów.  Cieszymy się, że w tak krótkim czasie zyskaliśmy tak wiele, zarówno uczniowie jak i ja. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem podeszły do zadań i do samego końca przykładały się do ich realizacji. Uważam, że wyniki tej pracy są wspaniałe.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Uważam, że warto byłoby w przyszłości bardziej skupić się na promowaniu projektu. Pracując samodzielnie ciężko było udźwignąć nadmiaru obowiązków, dlatego myślę że dobrym pomysłem byłoby włączenie do współpracy jeszcze jednego opiekuna. Podział zadań, inne spojrzenie zdecydowanie ułatwiło by pracę i przyniosło jeszcze większe korzyści dla szkoły.

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Musieliśmy zrezygnować z planowanych wyjazdów na spotkania z pasjonatami nauki – w zamian zorganizowaliśmy spotkania online.

Nie zorganizowaliśmy w szkole dnia talentów i wystawy naszych prac – zamieniliśmy go natomiast w film pokazujący nasze zainteresowania i doświadczenia.

Prace miały przebiegać w małej zorganizowanej grupie, ale do działań włączyły się całe rodziny, co okazało się naprawdę pomocne i inspirujące.

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant został przeznaczony tak jak planowaliśmy na długopisy 3D, wkłady, materiały plastyczne. Pozostałe pieniądze przeznaczone na spotkania z ciekawymi ludźmi przeznaczymy na gogle VR. 
Filmy

Filmy

https://drive.google.com/file/d/1mz3K3Wi_lqM0rgvEBSEqpa7FCqaQ2nh9/view?usp=sharing 

Szkoła

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Wielkich Oczach

Adres

Leśna 13, 37-627 Wielkie Oczy

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów