Numer projektu: 1320
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Dwubiegunowi

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Nasz projekt skupia się na Chorobie Afektywnej Dwubiegunowej, potocznie zwanej ChAD. Zauważyliśmy dużą niewiedzę wśród rówieśników na temat zagadnień tj. depresja, nerwica, borderline czy bipolar. Jak wiele osób przyznało - jest to dla nich temat tabu. Naszym projektem chcemy zacząć powoli burzyć te 'mury' tabu, przez budowę zdrowego, aktywnego, świadomego społeczeństwa między innymi przez przeprowadzenie warsztatów na temat ChAD oraz dwu-biegunowego biegu i stałą aktywność w mediach społecznościowych.
Plan działania

Plan działania

Zamierzamy tego dokonać przez przeprowadzenie warsztatów w klasach 1 i 2 naszej szkoły.  Dodatkowo chcemy zorganizować dwu-biegunowy bieg przez radomski deptak na ul. Żeromskiego. Mamy ogromną nadzieję, że każdy, kto podejmie się tego zadania, będzie biegł w intencji osób chorych, tym samym przyczyni się do budowy duchowego mostu. Podczas biegu przeprowadzimy zbiórkę charytatywną na Fundację 'Dajemy Dzieciom Siłę', aby każdy, kto potrzebuje pomocnej dłoni, mógł taką otrzymać.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Swoje działania chcemy przeprowadzić w naszej szkole - VI Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kochanowskiego w Radomiu oraz na ulicy Żeromskiego - deptaku naszego miasta. Dodatkowo planujemy prężnie działać w mediach społecznościowych - na Instagramie, Facebooku i Twitterze.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej nauczą się wielu praktycznych zagadnień z obszaru zarządzania, pracy w grupie, planowania, tworzenia projektów społecznych oraz zyskają wiele informacji z obszaru ChaD. 
Uczestnicy grupy projektowej będą odpowiedzialni za informowanie o ChAD w mediach społecznościowych, zdobywanie partnerów medialnych, zorganizowanie warsztatów oraz biegu na terenie miasta. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant chcielibyśmy przeznaczyć na pokrycie wszelkich opłat związanych z organizacją biegu - plakaty, nagrody, opłaty za wynajęcie nagłośnienia. Oraz na realizację warsztatów - opłacenie prelegenta, specjalisty, który pomógłby swoją wiedzą merytoryczną interesująco przedstawić tak ważne zagadnienie.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt przede wszystkim wyróżnia temat. Jako młode i dociekliwe osoby zauważyliśmy, że problem chorób psychicznych w Polsce jest lekceważony i uważany za tabu. Osoby borykające się z różnorakimi dolegliwościami boją się do nich przyznać, często nie wiedzą jak zacząć rozmowę, bo przypuszczają, że zostaną potraktowane jak przewrażliwione czy szukające problemu na siłę. Zatem, chcemy to zmienić. 
Wyjątkowość? To dość przereklamowane. Nie uważamy się za lepszych od innych. Chcemy po prostu dać coś od siebie. Tu liczą się przede wszystkim konsekwencja i ambicje. Jeśli coś zaczynamy, to chcemy to doprowadzić do końca. Wierzymy, że dzięki naszym działaniom zwiększymy świadomość ludzi w różnych grupach wiekowych na temat choroby afektywnej dwubiegunowej, na którą mogą cierpieć zarówno ci znani i lubiani, co regularnie pokazujemy w mediach społecznościowych, jak i przeciętni ludzie, których mijamy codziennie na ulicy.
Opis realizacji

Opis realizacji

Początkowo zaplanowaliśmy przeprowadzenie warsztatów dla uczniów VI Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, bieg radomskim deptakiem (ul. Żeromskiego) oraz stałą aktywność w mediach społecznościowych. Wszystkie te cele udało nam się zrealizować. Jednak sposób realizacji był nieco inny niż początkowo zakładaliśmy.
Przyczyną zamieszania w naszym projekcie był wirus SARS-CoV-2, który zmienił nasze plany. Warsztaty przeprowadziliśmy z naszym prelegentem - psychiatrą dr Marcinem Walencikiem - za pośrednictwem platformy Skype, na której Pan doktor przeprowadził wykład i odbyliśmy rozmowę, podczas której odpowiadał również na pytania zadawane na czacie przez uczestników. Warsztaty transmitowaliśmy na naszym fanpage na Facebook'u oraz YouTube.
Zaplanowany bieg po radomskim deptaku zdecydowaliśmy się, ze względów logistycznych i biurokracyjnych, przenieść do pobliskiego Parku im. Tadeusza Kościuszki. Niestety, wprowadzony zakaz zgromadzeń powyżej 50 osób spowodował, że zaplanowany na 21 marca bieg się nie odbył. Postanowiliśmy zrealizować go w formie indywidualnej. Założyliśmy rywalizację na aplikacji Endomondo. Chętni do udziału w naszym biegu założyli konta na tej aplikacji i dołączyli do stworzonej przez nas rywalizacji w ramach dwóch grup, odpowiadającym dwóm skrajnym stanom choroby. Każdy uczestnik biegał we własnym zakresie, a dystanse sumowały się na bieżąco do wyniku grupy. Wspólnie przebiegliśmy prawie 2400 km!
Nasza systematyczna i zaangażowana działalność w mediach społecznościowych pozostała bez zmian. Aktywnie publikowaliśmy na Instagramie oraz Facebooku naszego projektu infografiki dotyczące choroby oraz przeprowadziliśmy cykl "sławni dwubiegunowcy".

Tymi działaniami udało nam się w pełni zrealizować nasz projekt. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Naszym głównym problemem, przed którym stanęliśmy jako grupa projektowa, była pandemia koronawirusa. Możemy stwierdzić, że wywróciła ona nasze plany "do góry nogami". Pierwotnie mieliśmy zorganizować Dwubiegunowy Bieg przez centrum naszego miasta i przeprowadzić warsztaty w szkole, do której uczęszczamy, ale musieliśmy zmienić tę koncepcję, a nawet częściowo z niej zrezygnować. Bieg nie mógł odbyć się na świeżym powietrzu. Ze względu na zamknięcie szkół, warsztaty nie mogły odbyć się w zaplanowanej formie. Finalnie, przebiegliśmy ponad 2400 km, przeprowadziliśmy webinar na temat Choroby Afektywnej Dwubiegunowej, w którym uczestniczyło ponad 600 osób, a planowaliśmy udział tylko 100 uczniów.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Realizując projekt uczniowie nauczyli się: planowania, współpracy w grupie, rozdzielania zadań między sobą i wywiązywania się z ich realizacji, pokonywania trudności, odpowiedzialności, organizacji swojego czasu i twórczego rozwiązywania problemów. Uczniowie wspólnie ustalali grafik i rozdzielali między sobą zadania.
Czas poświęcony na realizację projektu był doskonałym czasem na poznanie siebie, swoich słabych i mocnych stron, umiejętności i pomysłowości.
Czas wspólnej pracy, odpowiedzialnego wywiązywania się z powierzonych zadań, kreatywności w ich realizacji, poszukiwania wsparcia u sponsorów, pokonywania przeciwności, współpracy bez bezpośredniego kontaktu pozwolił uświadomić sobie, jak duży wpływ na końcowy efekt ma praca każdego z nich.

Realizacja projektu dała uczniom dużo radości i satysfakcji. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt początkowo był skierowany głównie do uczniów VI Liceum Ogólnokształcącego w Radomiu i obejmował przeprowadzenie w szkole warsztatów dotyczących choroby afektywnej dwubiegunowej, historii chorób psychicznych i ich podłoża oraz sławnych osób chorujących na choroby psychiczne, takich jak Vincent van Gogh, czy Mark Twain.
Zmiana formy przekazu na internetową transmisję wykładu na żywo na Facebook'u i Youtub’ie umożliwiła obejrzenie wykładu nie tylko uczniom, ale również innym zainteresowanym – rodzicom, nauczycielom, absolwentom szkoły, przyjaciołom. Wykład zawierał wiele przydatnych informacji, dał możliwość bezpośredniego kontaktu ze specjalistą i uzyskania odpowiedzi na pytania nurtujące uczestników.
Uczestnicy projektu zorganizowali internetową zbiórkę, za pośrednictwem portalu zrzutka.pl, pomagając Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę koordynującej Ogólnopolski Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111.
Realizując projekt w wersji pierwotnej, warsztaty byłyby skierowane tylko do uczniów naszej szkoły. Dzięki transmisji na żywo w spotkaniu mogli wziąć nie tylko uczniowie, ale także ich rodzice, znajomi, a nawet absolwenci! Dzięki temu naszą transmisję obejrzało o wiele więcej osób niż zakładaliśmy, z informacjami o ChAD dotarliśmy do ponad 600 osób.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Jesteśmy szczególnie dumni, że staliśmy się zgranym zespołem w którym nie było kłótni, a świadome i odpowiedzialne wspólne podejmowanie nawet najmniejszych decyzji. Dumni jesteśmy również z tego, że mimo panującej pandemii która próbowała pokrzyżować nam plany, nie poddaliśmy się, przeprowadziliśmy zaplanowane działania, które przyniosły dużo dobrego innym!
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Jedyną rzeczą, którą zmienilibyśmy realizując projekt to zwiększenie aktywności w mediach społecznościowych. Dzięki temu projekt miałby szansę dotrzeć do jeszcze większej grupy odbiorców, którzy potencjalnie mogliby zainteresować się tematem Choroby Afektywnej Dwubiegunowej.
 
Chcielibyśmy jako grupa projektowa zwrócić uwagę innych nauczycieli na to, by chętniej opiekowali się uczniami angażującymi się w realizacje swoich pomysłów. Praca nad projektem umożliwia uczniom zdobycie umiejętności, wiedzy, doświadczenia, którego nie da tradycyjna edukacja. Także i dla nauczyciela – opiekuna korzyści będą bezcenne.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu wynikające np. z zawieszenia zajęć w szkołach

W związku z wprowadzonymi obostrzeniami dotyczącymi imprez masowych i zgromadzeń musieliśmy znaleźć alternatywę dla wykładów w szkole oraz biegu przez radomski park. Nie była to dla nas prosta sytuacja, jednak nie poddaliśmy się w realizacji naszego celu!
Ostatecznie bieg odbył się w formie indywidualnej : założyliśmy rywalizację na aplikacji Endomondo.  Dystanse pokonane indywidualnie przez poszczególnych uczestników sumowały się. Wspólnie przebiegliśmy prawie 2400 km.
Planowany w naszej szkoły wykład dla uczniów na temat ChAD odbył się jako webinar na Facebooku i YouTube. Transmisję obejrzało ponad 600 osób!
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Za pieniądze z grantu zakupiliśmy książki do szkolnej biblioteki związane z tematami poruszanymi w naszym projekcie: „Orkan depresja", "Na dwóch biegunach”, „Złap równowagę” oraz „Niespokojny umysł”. 
Cześć wydatków związana była z realizacją projektu  w wersji pierwotnej. Zakupiliśmy taśmy do wytyczenia trasy biegu. Puszki do kwestowania na rzecz Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Bieg niestety się nie odbył.
Zakupiliśmy również materiały promocyjne z zaprojektowanym przez nas logo Dwubiegunowi. Koszulki, dwukolorowe skarpetki, kubki. Artykuły papiernicze - dyplomy, antyramy jako podziękowania dla naszych partnerów za pomoc w realizacji projektu - American Corner Radom, Młodzieżowa Rada Miasta Radomia, Grupa KK, VI Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Radomiu, Stowarzyszenie "Biegiem Radom", firmie Alternatywa oraz Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, która objęła nasz projekt swoim patronatem, jak i dla naszego prelegenta - doktora Marcina Walencika.
Oczywiście kiedy tylko będzie to możliwe podziękujemy wszystkim uroczyście i osobiście wręczymy dyplomy i materiały promocyjne.
Filmy

Filmy

https://www.youtube.com/watch?v=I_iZ8Xvj7O0
https://www.facebook.com/dwubiegunowi/videos/223411322221724

Szkoła

VI Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Radomiu

Adres

Kilińskiego 25, 26-600 Radom

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów