Numer projektu: 406
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Twój ruch! Gra planszowa na kanwie wydarzeń historycznych

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Od kilku miesięcy razem z uczniami klas VII (w ubiegłym roku klas VI) pracujemy wytrwale nad stworzeniem kilku gier planszowych, wzorowanych na wydarzeniach z historii nowożytnej (odkrycia geograficzne i burzliwe dzieje Rzeczpospolitej Obojga Narodów w XVII wieku). Z kilku pomysłów chcielibyśmy wcielić w życie dwa. Mamy już wstępny zarys mechaniki dla każdej gry, ogólne zasady i cele gry a także artystyczne i materialne podwaliny, dzięki którym kwestią tygodni jest stworzenie gotowej gry planszowej (a w zasadzie dwóch różnych gier). 
Plan działania

Plan działania

Wytrwale realizując kolejne kroki, testując wprowadzone pomysły i tworząc ostateczne zasady i wygląd gry. Obecnie jesteśmy na etapie edycji plansz (określamy liczbę pól i ich zastosowanie - pola specjalne, karty, żetony itp.). Sprawdzamy, czy wprowadzone pomysły sprawdzą się w rozgrywce, czy nie szwankuje balans, czy jakaś zasady lub element nie przeszkadzają lub diametralnie nie wpływają na poziom trudności.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Na zajęciach rozwijających kompetencje określamy kolejne kroki, zbieramy pomysły, planujemy ich realizację i wyznaczamy osoby odpowiedzialne za konkretne działania. Fizyczne elementy gry (plansze, pionki, karty, rekwizyty) uczniowie przygotowują w domach samodzielnie lub w małych zespołach. Do końca stycznia planujemy stworzenie gotowych "planszówek".

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Wymiana pomysłów odbywać się będzie za pomocą platformy Teams. Liczymy, że ewentualne restrykcje i obostrzenia nie utrudnią wymiany fizycznych elementów - np. gdy jeden uczeń wykona karty, to powinien przekazać je koledze lub koleżance, by kolejna osoba mogła zająć się laminowaniem tych kart. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Memem internetowym stały się już "prace w grupie". Utarło się, że w takich sytuacjach jest kilka osób w pracę zaangażowanych i kilka osób które nie robią nic. Nasz projekt takich praktyk nie uznaje. Każdy ma wyznaczone zadnie i każdy z tego zadania jest rozliczany. Osoby kreatywne wykazują się w fazach planowania i określania kolejnych kroków, z kolei osoby które lepiej czują się w pracy manualnej wdrażają pomysły w gotowe elementy gier. Uczestnicy projektu doskonalą więc pracę w grupie, współpracę, planowanie - uczą się przy tym na błędach! Jakie zamieszanie wybuchło, gdy jeden z "nadgorliwych" uczestników wykonał pionki bez konsultacji z zespołem i okazało się, że są za duże, bo nie pokrywają się ze średnicą pól na planszy. Od tamtej pory wymiana informacji w grupach przebiega sprawniej :). Uczestnicy uczą się także wyszukiwania informacji i ich selekcji (tworzymy grę osadzoną w realiach historycznych, nie grę stricte historyczną!). Największym wyzwaniem dla uczniów jest konfrontacja z mechaniką gier. Oczekiwania i wyobrażenia bardzo często mijają są z rzeczywistością. Nie każdy pomysł da się zaimplementować do gry, albo - dużo częściej - wykorzystać go tak, by pasował do zasad i dotychczasowych założeń. Rozczarowania niepowodzeniami, chybionymi pomysłami lub mniejszym efektem od spodziewanego są także cennymi lekcjami na przyszłość! Ale jeszcze lepszą "szkołą życia" jest satysfakcja z dotychczasowej pracy. Dzieciaki widzą owoce swojej pracy, z każdym kolejnym pomysłem coraz bardziej realnie planują. To już nie jest jedna wielka "burza mózgów" a ukierunkowany efekt finalny. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

W naszej gminie odbyła się wiosną zbiórka na chłopca chorego na nowotwór, akcja nadal jest kontynuowana. https://www.siepomaga.pl/ratujemy-mateusza?fbclid=IwAR0pbEIu7p0ily6fm3HeSuO-6lHK01dN7EByD0ACInBgkTv1NkDqqhnAlSk  Wiosną udało się zebrać wymaganą kwotę 2 milionów złotych. Wielka w tym zasługa wspaniałych ludzi, ale i ciekawych pomysłów które na pewno zachęcały do wpłacania środków. Pomyśleliśmy, że może i my wspomożemy Mateusza (albo i inne potrzebujące dziecko) tworząc ciekawą inicjatywę. Tą inicjatywą jest wydanie naszej gry w bardziej profesjonalnej wersji, stworzonej przez profesjonalną firmę. W związku z tym ewentualny grant chcielibyśmy przeznaczyć na konsultacje z taką firmą, która mogłaby przygotować dla nas wycenę, określiłaby ile osób musiałoby wyrazić chęć zakupu takiej gry. Chętni do pomocy wpłaciliby określoną kwotę na poczet potrzebującego dziecka, przy okazji otrzymując egzemplarz naszej gry. Część z wpłaconej kwoty pokryłaby koszta produkcji reszta wylądowałby na koncie potrzebującej osoby. Jednak by w ogóle móc się podjąć takiego wyzwania, potrzebujemy całą akcję należycie zaplanować. Nie chodzi tylko o to czy taką grę będziemy mogli wydać, ale też w jakiej formie (plastik czy tektura? Czy żetony czy karty? Jakie rozmiary i gabaryty mają mieć elementy gry?). Właśnie na taką profesjonalną wycenę i przygotowanie dalszej akcji chcielibyśmy przeznaczyć zdobyty grant. 
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Po pierwsze - chcielibyśmy aby pomysł, niczym efekt domina, wpływał na inne osoby. Finalnie - w najbardziej optymistycznej wersji - by przyczynił się do wsparcia jakiejś charytatywnej akcji.  
Po drugie - to nie tylko dobro czynione drugiemu człowiekowi, ale też najbardziej namacalny dowód dla dzieciaków, że i one mogą zrobić coś wspaniałego wspólnymi siłami, że każdy może stworzyć coś wspaniałego i dzielić się z tym z innymi.
Filmy

Filmy

Ten film nagrano jeszcze w maju, obecnie etap prac nad tą grą (jak i nad dwoma kolejnymi) jest na dużo bardziej zaawansowanym etapie. Wkrótce prześlemy więcej zdjęć i materiałów filmowych!
https://www.youtube.com/watch?v=ssNs12ivOVA&feature=youtu.be
Opis realizacji

Opis realizacji

Stworzyliśmy 3 gry planszowe na kanwie wydarzeń historycznych 
1) Sarmatia - gra wzorowana na słynnym Monopoly, ale całkowicie oparta na realiach XVII wiecznej Rzeczpospolitej szlacheckiej. 
2) Wojna i dukaty - handlowo-karciana gra ekonomiczna. Z mocnym elementem karcianej gry bitewnej. Jako władca jednej z potęg handlowych XVII wiecznej Europy musisz stać się hegemonem w w handlu atlantyckim. 
3) Szlakiem odkrywcy - gracz staje na czele jednego z okrętów Ferdynanda Magellana. Jego zadaniem jest nie tylko opłynięcie Ziemi i przetrwanie tej trudnej wyprawy. Gra planszowo-... ruchowa!
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Zdalne nauczanie bardzo utrudniało współdziałanie. Pomysł nie zawsze został zrealizowany poprawnie, bo opis, nawet najbardziej szczegółowy, nie zastąpi pokazania czegoś na materiale. Czasem musieliśmy zmieniać mechanikę i tworzyć elementy od nowa. Ze względu na współpracę w formie zdalnej, efekt finalny czasami mijał się z założeniami - kolorystyka, paleta barw, czcionka - nie zawsze te elementy "pasują" do siebie. Jest to oczywiście kosmetyka, ale na pewno, gdybyśmy mogli więcej czasu spędzać razem i obserwować efekty naszej pracy, to i z efektów zadowoleni bylibyśmy bardziej. 
Osobną sprawą to współpraca z wydawnictwem gier planszowych. Moje maile o współpracę na tym polu pozostawały bez odpowiedzi. Dzięki pomocy jednemu z rodziców, udało się nawiązać kontakt z osobą, która ma już doświadczenie we współpracy tego typu. Pomoże nam ona przygotować szczegółową specyfikację jednej z gier, dzięki czemu już tylko formalnością pozostanie wydanie jednego egzemplarza w wersji "profesjonalnej".
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Mikrozarządzania przy dużym projekcie. Okazało się, że jeden element - np. plansze, może tworzyć kilka osób, odpowiadając za zupełnie inne elementy (np. przygotowanie merytoryczne, kreślenie i rozmieszczenie pól, wykończenie, wprowadzenie poprawek i detali). 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Niestety, ze względu na lockdown, a także specyfikę naszej społeczności (wiejska, domostwa są rozproszone) "premiera" gier planszowych będzie miała miejsce dopiero po zniesieniu obostrzeń rządowych. W pierwszej kolejności skorzysta nasza biblioteka szkolna - wszystkie egzemplarze staną się wyposażeniem naszej szkoły, biblioteki i świetlicy. Chcemy też wydać jedną z gier w wersji "profesjonalnej". Nawiązaliśmy już współpracę z Panem Tomkiem Fiszerem, który pomoże nam w przygotowaniu profesjonalnego egzemplarza jednej z gier (więcej na ten temat w punkcie na co wykorzystaliśmy grant).
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Po pierwsze z efektu finalnego. Niektóre elementy wyglądają na robione metodą chałupniczo, inne nie pasują do siebie "estetycznie" (patrz wyzwania iproblemy), ale razem tworzą naprawdę urzekającą całość - widać tutaj włożony trud, serce i konsekwencję. Po drugie - z pomysłów które narodziły się w trakcie i po ukończeniu gier! Początkowo ciężko było wymyślić jakąkolwiek formułę, teraz lista nowych pomysłów i rozwiązań  cały czas się rozszerza ;) 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Każdy detal się liczy. Nawet drobnostkę warto skonsultować i zatwierdzić z pozostałymi uczestnikami projektu (i koordynatorem - nauczycielem ;))
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Pewne elementy chcielibyśmy bardziej dopracować, nieco bardziej zadbać o spójność estetyczną całości, ale w ogólnym rozrachunku to jesteśmy bardzo zadowoleni. Tym bardziej, że na pewnym etapie rozważaliśmy nawet porzucenie 3 pomysłów, na rzecz jednej gry. Udało się zakończyć sukcesem 3 pomysły ;)
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Toner do drukarki (ale dzięki temu karty są w pięknym kolorze i prezentują się okazale), materiały plastyczne i techniczne, wypalarka do drewna. Większość grantu jeszcze posiadamy i chcemy spożytkować na cel, który opisaliśmy już na początku konkursu - aby profesjonalne studio wydało naszą grę, a następnie wraz tym studiem chcemy przeprowadzić zbiórką na jakiś szczytny cel. Na razie praca cały czas wre, a Pan Tomasz "wkroczy do gry", gdy już wszystko będzie dopięte na ostatni guzik (czyli pewnie zaraz po zamknięciu I etapu). Jego zadanie będzie polegało na dokładnym sfotografowaniu planszy wybranej wspólnie gry (najprawdopodobniej będzie to Sarmatia, bo ma sprawdzoną mechanikę) oraz elementów (kart, pionków. choć niemal pewne, że drewnianą skrzynię i piękne dworki będziemy musieli zastąpić prostszymi i tańszymi zamiennikami). Być może, będzie trzeba wprowadzić pewne zmiany - bo np. kolorystyka jednego pola będzie za jaskrawa albo zbyt mdła itp. Wspólnie opiszemy pomysł (tutaj będzie trzeba podać informacje z wręcz aptekarską dokładnością - np. dokładny wymiar KAŻDEGO elementu). 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://www.youtube.com/watch?v=z_T2XRNw9fI
https://www.youtube.com/watch?v=PMmwC6P-rtg

Szkoła

Szkoła Podstawowa w Rzęczkowie

Adres

Rzęczkowo 59, 87-133 Rzęczkowo

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów