Numer projektu: 72
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

"Powrót do natury czyli nowoczesne tradycje naszych babć"

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Pobudzanie aspiracji poznawczych dzieci i aktywności poprzez budowanie poczucia własnej wartości, obycia społecznego, sztuki komunikacji i autoprezentacji, utrwalanie umiejętności społecznych takich jak praca w grupie, nawiązywanie więzi międzypokoleniowych i rówieśniczych oraz pokazanie możliwości kreatywnego zastosowania wiedzy i umiejętności w praktyce. Osią tematyczną spinającą działania w projekcie będzie stworzenie kolejnej linii produkcyjnej naturalnych kosmetyków. W toku prac wytwórczych młodzież pozna aspekty wiedzy przyrodniczej, rozwinie umiejętność eksperymentowania w naukach przyrodniczych, posługiwania się sprzętem i szkłem laboratoryjnym, korzystania z przestrzeni komunikacji społecznej i techniczno - przyrodniczej. Poszczególne działania zostaną podzielone na bloki tematyczne np: linia kokosowa (peeling, balsam, masełko do ust), miodowa (balsam do ust, masło do ciała), czekoladowa (pył do kąpieli, musujące kule) itp. Działania te w rezultacie zwiększą świadomość wpływu dodatków chemicznych na zdrowie ludzi i styl eko. Ponadto priorytetowymi działaniami będą zajęcia młodzieży, w trakcie których uczestnicy w sposób praktyczny wykorzystają posiadaną i usystematyzowaną wiedzę do odpowiedzialności za własne zdrowie oraz zdrowie innych. Rola dorosłego ograniczy się do przewodnika: dorosły inicjuje przedsięwzięcie i jest doradcą. istotą działań będzie podmiotowość uczniów, samodzielna praca, zaplanowanie zakresu i przebiegu działań, poszukiwanie informacji i prezentacja efektów. Praca przy biokosmetykach pozwoli młodzieży nie tylko na dostarczenie wiedzy z nauk przyrodniczych, ale też ukaże specyficzną rolę biologii i chemii w wyjaśnianiu świata, problemów etycznych i społecznych.
Plan działania

Plan działania

Określenie celów grupy i pracy, wyznaczenie terminów realizacji, realizacja etapów (wytwarzanie kosmetyków w szkolnym laboratorium etapami np. 1 etap - sole do kąpieli, 2 etap -peelingi itd.), młodzież pracuje w grupach w szkolnym laboratorium lub w czasie pandemii w domu, publiczne prezentowanie rezultatów np. na zebraniach z rodzicami lub szkolnej www.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Pomysł będzie realizowany w szkolnym laboratorium chemicznych, w pełni wyposażonym, przez cały rok szkolny.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

 W trakcie wprowadzenia nauki zdalnej bądź hybrydowej  będziemy poszukiwać nowych receptur na kosmetyki naturalne. Możemy również projektować piękne opakowania i etykiety naszych kosmetyków, suszyć płatki kwiatów, samodzielnie wyhodowane zioła, otrzymywać barwniki, macerować rośliny ogrodowe. Możemy również zdobywać informacje od naszych babć i mam na temat kosmetyków naturalnych tworzonych dawniej. Niektóre kosmetyki jak np. aromatyczną sól do kąpieli, oliwy do masażu czy peelingi cukrowe można tworzyć bezpiecznie w  domu z powszechnie znanych i dostępnych składników.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Rozwinie się samodzielność, samorządność i umiejętność pracy w grupie i życia w grupie rówieśniczej, integracja jej. Praca  ta będzie stymulowała rozwój poznawczy i emocjonalny. Będzie uwzględniała indywidualne potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia, rozwinie twórcze myślenie, wzmocni motywację poznawczą. Zintegruje wiedzę szkolną i pozaszkolną, spójnie polaczy wiedze z praktyką. Uczniowie nauczą się formułować problemy i cele, planować własną pracę, krytycznie analizować informację, wyrażać opinię, podejmować decyzje grupowe, rozwiązywać konflikty, oceniać własną pracę.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakup odczynników do produkowania kosmetyków np. masła czekoladowego, miodu, wosku pszczelego, spirytusu.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Wykorzystanie tanich, ekologicznych składników do wyrobu kosmetyków, współpraca międzypokoleniowa, korzystamy z porad naszych babć, zabawa chemią, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości, umiejętność współpracy i dzielenia się z innymi. Wspólne spędzanie wolnego czasu. Priorytetem jest wykorzystanie i usystematyzowanie wiedzy do odpowiedzialności za własne zdrowie i zdrowie innych osób. Podmiotowość młodzieży, samodzielna praca młodych ludzi.
Opis realizacji

Opis realizacji

Jestem bardzo dumna z pracy z moimi uczniami, okazali się bardzo kreatywni, pandemia nas nie zatrzymała, może nieco zmodyfikowała nam plany ale nie staliśmy w miejscu, każdego dnia robiliśmy krok do przodu. Udało nam się stworzyć o wiele więcej niż pierwotnie zakładaliśmy. I tak powstały m.in.: mydełka glicerynowe i żelowe, miętowy balsamik po goleniu, miodowo-witaminowa pomadka na usta na bazie wosku pszczelego w sam raz na spierzchnięte mrozem usta, aromatyczne sole do kąpieli, odświeżacze do pomieszczeń na bazie żelatyny, aromatyczne kule do kąpieli na bazie sody oczyszczonej, perfumy o różnych zapachach, aromatyczną oliwę do masażu, piernikowo - cukrowy peeling do ciała, perfumy o zapachu orientalnym, cytrusowym, cynamonowym i inne, ekologiczną odżywkę do rzęs i brwi na bazie wazeliny, maść nagietkową, pielęgnujący pył do kąpieli na bazie mleka w proszku, miętowe olejki antystresowe, kokosowe masełka do ust, balsamy do ciała i peelingi, czekoladowe pomadki, balsamy i peelingi, aloesowy żel na rozstępy czy serum do skórek. Nasze kosmetyki są całkowicie ekologiczne i bez konserwantów.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największym wyzwaniem projektu okazała się niestety pandemia i czas izolacji a także niepokój jaki jej towarzyszył, niektóre osoby w trakcie trwania pandemii straciły kogoś bliskiego, inne znajdowały się czasowo na kwarantannie, kontakt między uczniami był mocno utrudniony. Wielu uczniów bardzo źle znosiło czas izolacji. Na szczęście grupa stanowiła bardzo zgrany zespół, bardzo dobrze ze sobą współpracujący, nawet zdalnie. Wzajemnie zauważali swoje problemy, chwile słabości, uważnie się obserwowali i motywowali. Uczestnicy w swojej grupie czuli się bezpieczni, zrozumiani i akceptowani, mieli wspólne cele, problemy i zainteresowania. Na szczęście formuła projektu była dla uczniów bardzo interesująca, wykonywanie kosmetyków bardzo przyjemne, dodatkowo można było eksperymentować w domu z bliskimi a później pięknymi, pachnącymi kosmetykami obdarować najbliższych i sprawić im trochę radości. Można było stworzyć domowe spa w tym trudnym czasie.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy nauczyli się współdecydować o tematyce projektu, ze względu na sytuację pandemiczną nieustannie go dostosowywać, zwiększało to ich zaangażowanie w podejmowane działania. Dzięki pracy nad projektem uczniowie rozwinęli swoją pomysłowość, kreatywność, odwagę w podejmowaniu działań, nie bali się podejmować ryzyka badawczego, rozwijali swoje pasje, nauczyli się pewności siebie i tolerancji dla innych. Mogli dzielić się pomysłami, wzajemnie sobie pomagać. Nauczyli się społecznych zachowań i demokracji, słuchania innych i tolerowania ich, podejmowania trafnych decyzji, pozyskiwania siły do realizacji trudnych działań w obliczu trudnej i nietypowej sytuacji, udzielania sobie wzajemnego wsparcia, nabycie umiejętności elastyczności i zdolności przystosowawczych. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Młodzi naukowcy rozwijali swoje stosunki towarzyskie w niełatwym i mocno ograniczonym przez pandemię zakresie w oparciu o tradycję i moralność, poszanowanie mądrości swoich seniorów, dbanie o ekologię we własnym miasteczku, propagowanie postaw prozdrowotnych. Młodzież zyskała możliwość do wyrażania siebie, rozwijania własnych zainteresowań i pasji.  Młodzi ludzie i seniorzy zyskali możliwość wzajemnej akceptacji, zrozumienia, zezwolenia na samodzielność. Mogli korzystać z wiedzy  mądrości i autorytetu ludzi starszych, na co dzień często zepchniętych na margines. Okazało się, że dzieci potrzebują rozmów, akceptacji, zrozumienia i pozwolenia na pewną samodzielność do rozwijania własnych pasji, jak ogromna jest potrzeba  aktywnego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu wszystkich pokoleń.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Olbrzymim sukcesem tego projektu  jest samo to, że w tych trudnych czasach udało się go zrealizować. Dzięki tworzeniu kosmetyków naturalnych na nowo odkryliśmy naszych dziadków i rodziców, mogliśmy korzystać z doświadczeń i ich mądrości i wspólnie spędzić i przetrwać ten trudny czas. Cieszymy się, że tak bardzo nas wspierali i nam pomagali, sami przy tym się dobrze bawiąc. Najważniejszym jednak sukcesem jest to, że młodzież nabyła wielu umiejętności społecznych.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Nie wszyscy uczniowie byli jednakowo zaangażowani, niektórzy bardzo chętnie pracowali, wręcz sami poszukiwali nowych, dodatkowych receptur, składników i rozwiązań. Jednak u niektórych uczniów motywacja słabła, na co bez wątpienia główny wpływ miała izolacja. Na szczęście były to jednostki, które pod wpływem grupy - ożywiły się. Uczniowie wzajemnie się obserwowali i motywowali do pracy.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Niestety pandemia koronawirusa mocno zmodyfikowała nasze plany jeśli chodzi o korzystanie z w pełni wyposażonego laboratorium chemicznego w naszej szkole, nie mogliśmy się tak często razem spotykać jak byśmy chcieli i jak sobie zaplanowaliśmy. Musieliśmy pracować w domu, przy komputerach i włączonych kamerkach. Na szczęście nasz projekt zakładał również "czarny scenariusz" czyli izolację i poradziliśmy sobie. Dzięki pracy w domu nad tworzeniem kosmetyków naturalnych mogliśmy korzystać z doświadczenia naszych mądrych dziadków, którzy dzielnie wspierali nasze doświadczenia i działania i nam pomagali. Nasze kosmetyki nie były trudne w wykonaniu, zawierały naturalne składniki, który każdy w większości ma w domu. Dostrzegliśmy, że pierwszego odkrycia  jak to powiedział A. Fleming - każdy może dokonać sam, lecz im bardziej świat staje się skomplikowany, tym trudniej doprowadzić nam badania do końca. Nam jednak się udało.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Za otrzymaną nagrodę zakupiliśmy spirytus, wosk pszczeli, skrobię ziemniaczaną, masło kakaowe, oleje roślinne, witaminy, naturalne olejki eteryczne, cukier, masło czekoladowe, macerat z nagietka, hydrolat lawendowy, mleko w proszku, kostkę glicerynową, ekologiczne opakowania na nasze kosmetyki, kolorowy papier do wykonania pięknych etykiet.

Szkoła

Publiczna Szkoła Podstawowa nr im. Kornela Makuszyńskiego

Adres

Strzelecka 39, 47-320 Gogolin

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów