Numer projektu: 207
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

3 LAB Pracownia Innowacji

Złoty Grant

Złoty Grant

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Steve Jobs zapakował 1000 piosenek do jednej kieszeni.
Nam udało się zmieścić ponad trzydzieści projektów w jednym i nie jest to nasze ostatnie słowo...


Pracownia innowacji 3LAB III LO w Gdyni /http://3-lab.pl// to: platforma społecznościowa w realnym świecie, edukacyjny ekosystem, wspólnota dzieląca się wiedzą oraz pomagająca w procesach przeprowadzania innowacyjnych projektów.

To stół, przy którym wszyscy się zbieramy i od którego rozpoczynamy drogę.

To ludzie, którzy przy tym stole realizują wspólne przepisy.

To etyka, idee, procesy i rozwiązania.

To modelowanie, koncepcje i strategie.

To trendy, analiza cross sektorowa, zarządzanie i koordynacja.

To praca Karoliny, Radka, Mateusza, Bartka, Jakuba i wielu innych, dzięki którym zaglądamy za kulisy procesów projektowych.

Choć nie interesują nas kasyna Las Vegas, nie jest nam obcy styl pracy Danny’ego Oceana.

Dron stratosferyczny, giętki endoskop, inteligentna apteczka, urządzenia do badań w warunkach ekstremalnych, projekty społecznościowe na czas epidemii...

Dzięki pomocy niesamowitych ludzi, młodzież operuje w przestrzeni, w której nowych rozwiązań jeszcze nie ma, a stare są nieaktualne.

Tą społeczność tworzą uczniowie, absolwenci, nauczyciele, pracownicy szkoły, fundacje, uczelnie, agencje, instytucje, firmy prywatne i przyjaciele.

Co chcemy zrobić ?

Tak naprawdę wybudować większy stół i zaprosić do niego więcej osób :)
http://3-lab.pl/o-nas/
Zakładka: książka o 3 LABIE
Plan działania

Plan działania

3 LAB to potężna opowieść o edukacji. Chodzi o wzmocnienie pozycji nastolatków poprzez zapewnienie im nieszablonowej edukacji w zakresie partnerstwa z prestiżowymi organizacjami, a także możliwość dzielenia się nią nie tylko z potrzebującymi dziećmi, ale także z nauczycielami i ekspertami.

Pracujemy na dwóch płaszczyznach:
1.Tworzymy autorskie wewnętrzne projekty 3 LAB / 3 Class/3 Word/Future/ i angażujemy w nie społeczności
2. Pomagamy w projektach indywidualnych i zespołowych uczniom, którzy się do nas zgłoszą

Stworzyliśmy 10 zespołów. Na dzień dzisiejszy służą one pomocy kolegom w 13 dużych projektach oraz indywidualnych przedsięwzięciach uczniów.

Przy stole pracowni innowacji w 2020/2021 spotykają się uczniowie w projektach  :
Projekty technologiczne:
  • BST Med  - projekt medyczny - giętki endoskop 
  • 3-SAT2 - szkolny projekt kosmiczny - nowy model drona stratosferycznego
  • Polar Box - projekt inżynieryjny - urządzenie do badań w warunkach ekstremalnych
  • Projekt rakietowy - projekt kosmiczny
  • Silnik rakietowy na paliwo ciekłe - projekt kosmiczny
  • Skaner 2D - projekt inżynieryjny
  • Pracownia druku 3D

Projekty społeczne:
  • FUTURE - projekt etyczno - futurologiczny -myślenie o przyszłości
  • ART + Studio - projekt designerski - projekty i wykonanie wnętrz w szkole
  • 3CLASS - projekt społeczny - e korepetycje
  • WORD CLASS - projekt społeczny międzynarodowy e tutoring językowy
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Nasze działania obejmują szkołę, Gdynię, Polskę oraz 13 szkół zagranicznych
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Jesteśmy elastyczni, dopasowujemy się do sytuacji i potrzeb.

Czas pandemii nie wpływa na realizację projektów, wręcz przeciwnie zmobilizował nas do większej pracy na rzecz drugiego człowieka.

W marcu podjęliśmy 3 działania, które zadziały się natychmiastowo w reakcji na kryzys (pandemia);
3 Class - http://3-lab.pl/3class/
Alert Edukacyjny -
http://3-lab.pl/alert-edukacyjny/
Pierwsi Widzowie -
http://3-lab.pl/pierwsi-widzowie/
3 działania bez podbudowy teoretycznej, świeże, oddolne;
3 działania, gdzie uczniowie i nauczyciele byli partnerami;
3CLASS i Pierwsi Widzowie były bezpośrednim doświadczeniem, natomiast
Alert - przestrzenią dla krytycznej i odważnej refleksji.
Podsumowaniem działań był raport:
3DESC - czyli historia o oddaniu uczniom miejsca przy nauczycielskim biurku-
http://3-lab.pl/wp-content/uploads/2020/08/wolne-biurko-3DESK.pdf

Wszystkie projekty są realizowane w/g harmonogramów.

Projekt 3 CLASS ponownie dla Polskich uczniów ruszył od początku listopada, na dzień dzisiejszy przeprowadzamy około 100 godzin tygodniowo
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

LIDER 3LAB:
/zarządzanie projektami, zarządzanie systemami komunikacyjnymi/
ZESPOŁY:
  • 3ART -kreowanie przestrzeni/projekty graficzne/koncepcje
  • 3CREATIVE - filmy/grafika/przygotowanie rozwiązań kreatywnych
  • 3PRINT- druk 3D/ prace konstrukcyjne
  • 3WORLD -  współpraca międzynarodowa / projekty międzynarodowe / aplikacje na konkursy międzynarodowe
  • 3 LAV - konsultacje prawne/ umowy/aplikacje konkursowe
  • 3MEDIA - artykuły/media społecznościowe/
  • 3IT - praca informatyczno - technologiczna
  • ZARZĄDZANIE KOMUNIKACJĄ WEW. - komunikatory/bazy danych/archiwizacja danych /biblioteki
  • 3REPORT- alerty/raporty/analiza danych
  • FINANSE - finanse/umowy/logistyka

Czego nauczą się uczestnicy grupy projektowej ?

Tego, że dzielenie się innymi sprawia satysfakcję.
Tego, że mają realny wpływ na otaczający świat.
Tego, że otaczająca ich rzeczywistość jest fascynująca i różnorodna
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

filamenty, publikacje, domeny, serwery...
Pieniądze na kolejne inicjatywy - żeby fundusze i ich powiernicy nie ograniczali często zaskakującej kreatywności :)
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe


Dlaczego my ?
Emocjonalnie:
Ponieważ chcemy się podzielić tym co otrzymamy :)

Profesjonalnie:
Ciężko odnieść się do wszystkich realizowanych projektów więc, opowiemy to na przykładzie projektu 3 CLASS. 
Nastoletni nauczyciele - wolontariusze:
  • Przekazują nie tylko wiedzę programową, ale także dzielą się swoimi pasjami i postawami poprzez pozytywną identyfikację. 
  • Łagodzą także niepokoje szkolne dzieci dzięki mniej formalnemu podejściu, a tym samym zapobiegają odmowie szkoły. 
  • Pomagają rodzicom, zapewniając dzieciom ciekawy i ambitny sposób na spędzenie czasu. 
  • Pomagają nauczycielom w konsultacjach IT, ale także w świeżym i przenikliwym spojrzeniu na proces uczenia się nauczania i bardziej wszechstronnym spojrzeniu na nowe pokolenie.
  • Inspirują inne szkoły średnie, które dzielą się osiągnięciami i filozofią 3 LAB. 
  • Wreszcie 3CLASS doskonale zapobiega uczuciu izolacji.
  • Nasze bezpłatne zajęcia on-line oparte na relacjach i podejściu peer to peer sprawiają, że edukacja ma znaczenie, jest użyteczna i ekscytująca zarówno dla nauczycieli, jak i dla juniorów. 
  • Przezwyciężamy upośledzenie kulturowe i zapobiegamy fobiom szkolnym i porzucaniu nauki.

W całym procesie również  jest dla nas ważna edukacja estetyczna. 
http://3-lab.pl/grafika-design/
Filmy

Filmy

 TRAILER -http://3-lab.pl/video/
Książka o 3 LAB / zakładka inne/ http://3-lab.pl/video/

Opis realizacji

Opis realizacji

3LAB to platforma  w świecie realnym zrzeszająca wolontariuszy, którzy pomagają innym, dzieląc się wiedzą i czasem. 
Ideą pracowni innowacji jest wzajemna pomoc. Wolontariuszami są uczniowie, nauczyciele, osoby prywatne; pomagają nam naukowcy i prezesi dużych firm, rodzice oraz pracownicy szkoły. 

  1. Wstęp 
Ideą pracowni innowacji jest wzajemna pomoc.  3LAB to platforma zrzeszająca wolontariuszy działających w 10 sprofilowanych zespołach, którzy pomagają innym, dzieląc się:  
  • wiedzą 
  • czasem 
  • umiejętnościami 
  • kontaktami 
Wolontariuszami są uczniowie, nauczyciele, osoby prywatne; pomagają nam naukowcy i prezesi firm, rodzice oraz pracownicy szkoły.
 
2. Nasza aplikacja konkursowa zawiera dwie ścieżki: 

A. Ogólny opis: obejmuje ogólne informacje o naszym projekcie oraz ogólne przedstawienie działań do listopada 2020 (zgłoszenia się do 1 etapu konkursu „Projektanci Edukacji”); został uzupełniony o linki do odpowiednich materiałów (linki: A1-A6). 
 
3LAB w liczbach: 
  • pracujemy w 10 zespołach zadaniowych, do których należy łącznie 38 wolontariuszy (uczniów, nauczycieli i ekspertów spoza szkoły) 
  • koordynujemy działania 144 osób (członków poszczególnych wspieranych projektów, wolontariuszy projektów autorskich oraz współpracujących ekspertów)  
  • wspiera nas 70 przyjaciół  
  • nawiązaliśmy współpracę z 29 firmami, instytutami, uczelniami wyższymi i innymi organizacjami 
  • 87 wolontariuszy udziela korepetycji - w ramach naszego projektu 3CLASS 
Dodatkowo udało się nam: 
  • stworzyć stronę internetową (http://3-lab.pl
  • napisać uczniowski Alert Edukacyjny opublikowany przez Open Eyes Economy Summit  i przedrukowany w “Edukacji Pomorskiej” przez ODN w Gdańsku (link A1, link A2) 
  • zarządzać finansami 
  • wspomagać projekty (płaszczyzny projektowe społeczne, designerskie, technologiczne, telewizyjne, medyczne, polarne, międzynarodowe) 
  • stworzyć filmy (link A3 - trailer), grafiki, rozwiązania kreatywne, mikroksiążki (link A4 – film, link A5 – format pdf) 
  • recenzować nauczycielskie lekcje dla telewizji 
  • pomóc w złożeniu wniosku patentowego na wspomagany przez nas projekt BSTmed (Giętkie Mikroinwazyjne Urządzenie Endoskopowe)  
  • dokonać metamorfozy czytelni, stworzyć miejsce do pracy własnej, bibliosferę oraz miejsce pracy twórczej (link A6) 
  • wziąć udział w konferencjach, warsztatach i wykładach, m.in.: 
  • My Space Love Story – konferencji z ekspertami ze świata astronautyki (inżynierami, astronautami, prawnikami) 
  • Near Space: Above and Beyond – konferencji nt. tzw. near space, czyli przestrzeni na pograniczu atmosfery i kosmosu 
  • Targach Drone Tech 
  • Alternatywne i nowe zastosowania druku 3D w medycynie – konferencji Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego wspierana przez firmę Zortrax 
  • Unidentified Sea Objects – konferencji nt. autonomicznych pojazdów wodnych 
  • stworzyć szkolną pracownię druku 3D 
 B. Szczegółowy opis: obejmuje działania  w trakcie trwania konkursu "Projektanci Edukacji" od listopada 2020 do teraz; został uzupełniony o planszę interaktywną dokumentującą poszczególne działania, realizację oraz rezultat pracy w czasie trwania konkursu „Projektanci Edukacji”. Plansza zawiera dokumenty, grafiki oraz filmy.
Znajdą ją Państwo pod tym adresem: https://view.genial.ly/606f684caa41800d2f2a1af2/interactive-image-threepoly-3lab 
(link B1). 

Od listopada 2020 udało się nam: 

  • kontynuować dwa projekty autorskie 3LABu ( Art + Studio i 3CLASS):  
  • Art + Studio - kierunek zwiedzania, a w nim
  • dokonać metamorfozy 3 wnęk na szkolnym holu oraz jednej pracowni 
  • pozyskać środki finansowe na metamorfozę 
  • nawiązać kontakt z Panią Kają Kusztrą - wykładowczynią na ASP w Krakowie oraz autorką Great Inventors - wkomponowania humanistycznych odkrywców w klasyczną formę porcelanowych naczyń. Była to nasza inspiracja do metamorfozy klasy. 
  • 3CLASS, a w nim: 
  • udzielić łącznie ponad 5500h bezpłatnych korepetycji (w tym ok. 2000 do listopada 2020) 
  • kontynuować i rozszerzyć działalność projektu podczas drugiej i trzeciej fali pandemii 
  • dokonać istotnych zmian na stronie informatycznej na platformie służącej rejestracji uczniów 3CLASS 
  • rozpowszechnić naszą działalność na skalę europejską  
  • współpracować z absolwentami III LO 
  • wspólnie z Muzeum Miasta Gdyni stworzyć autorski projekt “Miejsce na Projekt” (start 28 marca 2020) 
  • stworzyć Future - nowatorski projekt, opierający się na niespotykanej w edukacji metodologii, a w jego zakresie:  
  • zorganizować 4 wykłady: 
  • Pani Zuzanny Skalskiej nt. trendów 
  • prof. Aleksandry Przegalińskiej nt. sztucznej inteligencji 
  • prof. Marka Wrzoska nt. konfliktów przyszłości 
  • Pani Barbary Jóźwiak nt. problemu śmieci 
  • zaprosić do przyszłej współpracy dr inż. Leszka Lorocha  z Instytutu Lotnictwa
  • przygotować 8 prezentacji rówieśniczych dot. rozwiązań przyszłości na poniższe tematy: 
  • Ezoteryczne języki programowania 
  • Stany równowagi i niezmienniki 
  • Komercyjne zastosowanie energetyki fuzyjnej 
  • Czy chatboty zastąpią nam bliskich? 
  • Mayflower Autonomous Ship 
  • Śluzowce – organizmy przyszłości 
  • Frugal Innovations 
  • Przyszłość stanu wiedzy 
  • stworzyć kodeks etyczny 
  • stworzyć grafiki obrazujące model działania projektu oraz plansze do jego prezentacji 
  • wspomóc inne projekty uczniowskie m.in. w budowie silników rakietowych oraz urządzeń do badań polarnych 
  • nawiązać współpracę z Instytutem Lotnictwa  
  • wspomóc naszego kolegę w produkcji przyłbic dla personelu medycznego 
  • opublikować w “Informatorze Oświatowym” Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku artykuł „3 CLASS - projekt III Liceum w Gdyni sposobem na ograniczenie skutków izolacji” (link B2 – od str. 35; dokument znajduje się także na planszy) 
  • przeszkolić (przez eksperta) wolontariusza współpracującego z dzieckiem z Czeczeni w zakresie różnic kulturowych 
  • tworzyć nowe grafiki, plakaty, filmy i rozwiązania kreatywne na potrzeby szkoły oraz projektów  
  • stworzyć logotypy dla projektu Extreme Box oraz dla szkolnej Pracowni Visual Art 
  • przygotowaliśmy projekt i realizację pinów dla członków 3LABu 
  • pisać i redagować artykuły na naszą stronę internetową 
  • przeprowadzić analizy postępów dla firmy Zortrax, która przekazała nam drukarkę3D 
  • pomóc w tworzeniu nowej strony internetowej III LO (https://ww3.lo3.gdynia.pl/
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

  • Mamy problem z astrofizyką - nie potrafimy rozszerzyć czasu:) .Nieraz problemy muszą być rozwiązane natychmiast, a każdy z nas ma liczne obowiązki poza Pracownią Innowacji. 
  • Ograniczenie mobilności (w praktyce wręcz uniemożliwienie fizycznych spotkań) przez pandemię. 
  • Pozyskanie funduszy, zwłaszcza na realizację renowacji. 
  • Klej przeznaczony do przyklejania paneli dźwiękochłonnych odmówił współpracy ze ścianą, doskonale za to współpracował z ławką. 
  • Zgodność naszych działań z RODO, w szczególności zbieranie danych w ramach 3CLASSu. W końcu udało nam się stworzyć poprawną klauzulę, która uwzględniałaby specyfikę naszego projektu, jednak wymagało to kilku konsultacji z różnymi ekspertami, a przetłumaczenie systemu stworzyło potrzebę przetłumaczenia samej klauzuli (załączniki B3, B4 – przygotowane dokumenty). 
  • W pandemii ciężko o fotograficzne dokumentowanie pracy
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

3LAB oczami uczniów. Anonimowe cytaty z ankiet.

„Rozwinąłem swoje pasje i marzenia ..."
„[Znalazłam] sens życia podczas lockdownu (poważnie)” 
„w 3LABie otacza mnie grupa wspaniałych, pracowitych i inspirujących ludzi, którzy potrafią zrozumieć mnie jak nikt inny :)” 
Czego dzięki realizacji projektu nauczyli się uczniowie?
 
  1. Zarządzanie 
  • Zarządzania czasem: samodzielnego ustalania terminów i ich dotrzymywania. 
  • Układania harmonogramu prac, dzielenia obowiązków. 
  • Przygotowania kosztorysów. 
  • Zarządzania zespołami rówieśniczymi. 
 
2. Analizowanie 
  • Myślenia analitycznego (nie tylko uczenia się na błędach, ale także zapobiegania im). 
  • Patrzenia na świat z różnych perspektyw. 
  • Analizowania przepisów i regulaminów (np. ustawa o prawie autorskim, RODO, regulamin tego konkursu) przy współpracy z prawnikami. 
  • Poszukiwania najciekawszych i dostępnych finansowo rozwiązań. 
  • Szukania rozwiązań kreatywnych. 
 3. Praca zespołowa 
  • Współpracy w interdyscyplinarnych zespołach. 
  • Umiejętności komunikowania się i dialogu w zespole. 
  • Klarownego wyrażania własnych myśli i pomysłów, ubierania w słowa abstrakcyjnych wyobrażeń. 
  • Inteligencji międzykulturowej: jak współpracować on-line z ludźmi z (bardzo) innych kultur, przekraczać bariery językowe, komunikacyjne, kulturowe. Konfrontowaliśmy się z innym rytmem (pracy), innym modelem (szkoły), innym widzeniem (nas). 
  • Samodzielnego podejmowania decyzji.  
  • Realnego wpływu na angażowanie społeczności szkolnej oraz pozaszkolnej. 
 4. Zarządzanie kryzysowe 
  • Doświadczenia mobilizacji rówieśniczej w trakcie pandemii. 
  • Wpływania na otaczającą rzeczywistość. 
  • Odkrycia, iż działania pomocowe na rzecz innych zmniejszają skutki izolacji. 
  • Odpowiedzialności za innych. 
  • Etyki pracy (kładziemy na nią duży nacisk, a nasz kodeks etyczny został wypracowany przez uczniów, a nie narzucony). 
  • Bycia partnerem i często mentorem dla nauczycieli w kwestii technologii informatycznych. 
 5. Narzędzia i kompetencje 
  • Wyjścia z bańki algorytmicznej. 
  • Otwartości na zmiany. 
  • Doświadczenia, że inwestycja we własny rozwój może być połączona z pomocą innym. 
  • Poznania nowych metod pracy. 
  • Poznania nowych technologii i narzędzi IT. 
  • Pisania artykułów naukowych. 
  • Wykorzystywania własnych zainteresowań w sytuacjach prawdziwego życia. 
  • Przygotowania koncepcji, projektów, szkiców. 
  • Realizowania koncepcji przestrzennych (korzystania z pomocy rzemieślników; zabawy formą, kształtem, fakturą, kolorem, pędzlem i klejem montażowym; współpracy z grafikiem, firmami reklamowymi). 
  • Rozwijania wszelkich form zainteresowań artystycznych i estetycznych – odbierania jej, tworzenia oraz odtwarzania – i pielęgnowanie zamiłowania do tej formy aktywności. 
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Wszystkie osoby zaangażowane w procesy projektowe, potwierdzały ich antyizolacyjny wpływ. Potwierdzali to również ich rodzice. Biorąc pod uwagę również osoby, którym pomagaliśmy - uważamy to za największą korzyść, wynikająca z naszych prac. 

Dodatkowe korzyści jakie przyniósł projekt 3LAB lokalnej społeczności w czasie trwania konkursu ”Projektanci Edukacji” (od listopada 2020 roku) 
  1. Pomoc edukacyjna 
  • Członkowie pracowni oraz wolontariusze do dnia dzisiejszego w III LO przeprowadzili od listopada 2020 roku 3500 godzin (liczba godzin efektywnej pracy ok. 80 wolontariuszy to ok. 230 godzin tygodniowo). W pierwszej edycji przeprowadziliśmy 2000 godzin korepetycji. 
  • Pomagamy również dzieciom uchodźców i imigrantów z Czeczeni oraz dzieciom z Fundacji Kobiety Wędrowne (fundacja skupiająca uchodźców i imigrantów) z Ukrainy i Gruzji.  
  • Program 3CLASS jest wdrażany w Polsce (m.in. przez projekt Studenci Uczniom i Młodzieżową Radę Miasta Sopot) oraz we Francji i w Belgii. 
  • Idea 3CLASS jest realizowana lokalnie również poza granicami w szkołach w Turcji i Grecji,  
  • Nasz partner, firma Jit Team, przekazał następne kilkadziesiąt laptopów dla dzieci wykluczonych cyfrowo ze szkół wiejskich. 
  • Zespół: 22 osoby (uczniowie + nauczyciele) oraz ok. 80 wolontariuszy 
  • Odbiorcy: uczniowie głównie szkół podstawowych 
2. Przestrzeń szkolna 
  • Dokonano metamorfozy wnętrz szkolnych. Społeczność III LO może korzystać z nowo zaaranżowanych przestrzeni: 1 sali lekcyjnej oraz 3 wnęk na szkolnym holu. 
  • Zespół: 10 uczniów + 4 nauczycieli + kierownik administracyjny + 6 pracowników szkoły 
  • Odbiorcy: cała społeczność III LO w Gdyni 
3. Etyka działań  
Stworzono Kodeks Etyczny (załącznik B5): określono w nim m.in. zasady dyskusji, komunikacji, pracy zespołowej, relacji między członkami zespołów projektowych oraz poprawnego korzystania z zapożyczonych materiałów. Dokument podzielono na cztery rozdziały: 
  • Komunikacja i relacje 
  • Intencje 
  • Wolność ekspresji 
  • Prawa autorskie 
Odbiorcy: Społeczność III LO w Gdyni, właściciele praw autorskich wykorzystywanych materiałów

4. Raporty i publikacje: 
  • W wyniku prac projektowych powstanie raport dla Wydziałów Edukacji dot. Przyszłości Edukacji w świetle najnowszych osiągnięć technologicznych. 
  • W wyniku prac projektowych trwają prace przy pisaniu publikacji uczniowskich. 
  • Powstała publikacja dot. projektu 3CLASS publikowana na stronach “Informatora Oświatowego” Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku. 
  • Zespół: 20 osób, w tym 16 uczniów 
  • Odbiorcy: Wydziały edukacji, społeczność nauczycieli 
5. Rozwiązania kreatywne: 
Wykonaliśmy: 
  • grafiki na potrzeby szkoły i projektów, 
  • kreatywne rozwiązanie osiągnięć szkolnych - przygotowanie grafiki - CV III LO w Gdyni, 
  • pracowaliśmy przy designie nowej strony 3LO w Gdyni - https://ww3.lo3.gdynia.pl/
  • nagraliśmy i zmontowaliśmy film ze świątecznymi życzeniami 
  • pomagaliśmy nakręcać oraz montować filmy, 
  • pomogliśmy po raz drugi w montażu planszy interaktywnej na Wirtualny Dzień Otwarty Szkoły. 
Odbiorcy: Społeczność III LO w Gdyni

6. Prace formalno – prawne 
  • Przygotowanie i interpretacja dokumentacji o ochronie danych osobowych . 
  • Ocena kwalifikowalności do dofinansowań oraz konkursów. 
  • Przygotowanie i przetłumaczenie schematu organizacyjnego. 
  • Sytuacyjna pomoc prawna, współpraca z doświadczonymi prawnikami, tym samym pozyskanie doświadczenia przez nasz zespół prawny. 
  • Przygotowanie we współpracy z prawnikami dokumentów. 
  • Współpraca z mediami. 
  • Powstała publikacja dot. projektu 3CLASS publikowana na stronach “Informatora Oświatowego” Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku (link B2 – od str. 35). 
Odbiorcy: Uczniowie realizujący projekty w pracowni innowacji 3LAB

7. Dodatkowa pomoc bieżąca 
  • Pomoc w autorskim projekcie Mike’a Ryana “Ratujemy życie w 3D” w wyniku, którego powstało 25 tys. przyłbic dla personelu medycznego. 
  • Pozyskana drukarka 3D Zortrax pomaga w realizacji projektów Extreme Box oraz 3-SAT2. 
Odbiorcy: personel medyczny w całej Polsce, uczniowie projektu Extreme Box, uczniowie projektu 3-SAT2 
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Dumni jesteśmy z faktu, iż nasze zaangażowanie i wkład w 3LAB i jego projekty: 3CLASS, Future, Art + Studio będą trwały, dopóki na horyzoncie będą pojawiały się potrzeby. 

Jest nam miło, że w nasze prace dodatkowo zaangażowali się: administracja szkoły, sekretariat szkoły, Wydział Edukacji Miasta Gdyni i wielu innych. 
To dla nas wyjątkowe, że w imię wspólnego działania zmobilizowaliśmy uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły, miasta, firm, instytucji i innych (nie)znajomych w Polsce i poza nią (np. Turcja, Francja, Bruksela). 

Jest nam przyjemnie myśleć, że dzięki wspólnej pracy, może uczyniliśmy czas pandemii dla kogoś łatwiejszym. 

Jesteśmy ciekawi. Udało nam się stworzyć innowacyjny projekt Future, który jest przestrzenią do generowania nowej wiedzy i rozwiązań. Przestrzenią, w której obserwując, jak zmienia się świat wokół nas, pochylamy się nad teraźniejszością i przyszłością. Koncentrujemy się na interdyscyplinarnych obszarach innowacji, dzieleniu się wiedzą dotyczącą nowych rozwiązań i tworzeniu miejsca, gdzie wiedza jest zdemokratyzowana, a dzięki zdobywanej przez nas w czasie projektu eksperckiej wiedzy, jest też rzetelna i sprawdzona. Skupiamy się nie tylko na zmianach technologicznych, ale też na nowych wyzwaniach etycznych i społecznych oraz na tych obszarach, gdzie te dziedziny wzajemnie się przenikają. Efektem będą uczniowskie ekspertyzy dla Wydziałów Edukacji oraz uczniowskie publikacje. Jesteśmy ciekawi jak owa przygoda się zakończy. 
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Popełnialiśmy błędy, ale to właśnie na nich najłatwiej się nauczyć. Nie zawsze wszystko działo się po naszej myśli, ścigaliśmy się z czasem i zmęczeniem. Mieliśmy różne zdanie. Szukaliśmy rozwiązań. 

W komunikacji on-line czasem coś się zgubi w światłowodzie, w nadmiarze kanałów komunikacyjnych zabraknie jakiegoś adresata albo wyrazu twarzy, tembru głosu, który wyjaśni intencję nadawcy. Lakoniczna wymiana informacji na Messengerze nie buforuje uczuć, tęsknot, lęków wpisanych w komunikację. Rzeczowa współpraca nad dokumentem nie pozwala wyczuć czy wyjaśnić narastającego konfliktu. Odhaczanie zadań w Trello nie buduje więzi. Łatwo o bolesne niedomówienie, nieporozumienie. Rada?  
Ustalić savoir-vivre komunikacyjny w zespole projektowym; pamiętać, że w 70 % komunikacja jest parawerbalna, a uczucia bardziej ambiwalentne czy złożone niż emotikonka; zadbać, żeby regularnie ze sobą rozmawiać, kamerą w kamerę; wygospodarować przestrzeń na wspólną i niespieszną refleksję. 
Nawet po zakończeniu pandemii, będziemy się posługiwać narzędziami cyfrowymi w zarządzaniu projektem.  Komunikatory usprawniają, przyspieszają. A gdyby tak przeciwstawić im uwagę, czułość lub choćby uprzejmość, wydobywając to, co najlepsze z komunikacji wirtualnej i “tradycyjnej”? 

Zaskakiwać może używanie w naszych projektach słów anglojęzycznych, ale wynika to ze specyfiki naszej szkoły. Jesteśmy szkołą IBO oraz liceum z oddziałami dwujęzycznymi.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

3LAB ulega ciągłym zmianom, ponieważ na bieżąco dopasowuje się do potrzeb uczniów i zmieniającego się świata; mamy ten przywilej, że nie ogranicza nas podstawa programowa, możemy zmieniać świat w czasie rzeczywistym.  

Jesteśmy zaskoczeni. Tworząc pracownię innowacji nie zdawaliśmy sobie sprawy, iż 3LAB to będzie systemowe rozwiązanie, projektowy ekosystem trwale wkomponowany w naszą szkołę, że stanie się miejscem, które jest soczewką skupiającą to, co w naszej szkole kreatywne, swego rodzaju pewnym katalizatorem wizji. Okazało się, że to przestrzeń, gdzie każdy znajdzie zasoby i odwagę, aby zrealizować swój pomysł. A nierzadko go przekroczyć, dzięki nieoczekiwanym synergiom, nietradycyjnym połączeniom/spotkaniom na przekór utartym podziałom (humaniści/umysły ścisłe, szkoła/prawdziwy świat, dzieci/dorośli, zabawa/praca). Nasza projektowa kuchnia fusion nas samych zaskakuje.  

Podsumowując: 
Pracownia innowacji 3LAB przechodzi nieustanne zmiany, jest to jednak jak pieczenie dobrych ciastek. Wybierasz sam: czas, przepis, ekipę, z którą pracujecie przy stole. A potem delektujecie się sami lub częstujecie przypadkowych przechodniów (link A2 – film, załącznik A3 – format pdf). 
Efekty: filmy

Efekty: filmy

Lista linków wspomnianych w aplikacji: 
PLANSZA INTERAKTYWNA OBRAZUJĄCA PRZEBIEG PROJEKTU OD LISTOPADA 2020

Dodatkowo:
Wszystkie nasze filmy znajdą Państwo na naszej stronie internetowej: http://3-lab.pl/video/  
Strona internetowa naszej szkoły, którą pomogliśmy stworzyć: https://ww3.lo3.gdynia.pl/ 
Nasza strona internetowa: http://3-lab.pl/  

Szkoła

III Liceum Ogólnokształcące im.Marynarki Wojennej RP

Adres

Legionów 27, 81-405 Gdynia

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów