Numer projektu: 22
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Szkoła Przyjaźń Empatia

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt „Szkoła Przyjaźń Empatia” jest odpowiedzią na kierunki realizacji polityki oświatowej Ministra Edukacji Narodowej sprzed kilku lat promującej działania szkoły w zakresie edukacji włączającej uczniów niepełnosprawnych. Celem projektu jest, kształtowanie pozytywnych postaw społecznych oraz niwelowanie negatywnych zachowań, integracja szkolnej społeczności, kształtowanie kompetencji kluczowych i rozwijanie zdolności empatycznych, nabywanie umiejętności wczuwania się w sytuacje niepełnosprawnych rówieśników. Efekty realizacji projektu to wychowanie świadomego inności świata człowieka, empatycznego, wrażliwego na potrzeby innych, tolerancyjnego. Tytuł projektu jest inspirowany skrótem: uczeń ze SPE - uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z naciskiem na ucznia z różnorodnymi niepełnosprawnościami.
Plan działania

Plan działania

1.      Przeprowadzenie cyklu zajęć wychowawczych w klasach I-III. Zajęcia mające na celu odgrywanie ról (wczuwanie się w sytuacje osób niepełnosprawnych) czytanie książek dla dzieci poruszających tematykę niepełnosprawności, problemy niepełnosprawnych rówieśników itp.
2.      Zapoznanie uczniów z pomocami dydaktycznymi ułatwiającymi funkcjonowanie osób niepełnosprawnych: książki sensoryczne, alfabet Braille’a, programy komputerowe itp.
3.      Obchody Światowego Dnia Zespołu Downa – 21.03. (skarpety nie do pary, #linia prosta itp..) 
4.      Obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu – 2.04. (kolor niebieski, tworzenie galerii zdjęć uczniów ubranych na niebiesko itp.)
5.      Przygotowanie przez uczniów plakatów informacyjnych zachęcających do obchodów Dni – zapoznanie  z zagadnieniem uczniów klas starszych.
6.      Udział uczniów w warsztatach z psem przewodnikiem.
 7.      Rodzinny konkurs na stworzenie książek sensorycznych dla dzieci ze SPE.
8.      Nawiązanie współpracy z Fundacjami: Fundacja ING, Fundacja VERBA, Fundacja Pociechom – pozyskanie książek i materiałów dydaktycznych.
9.      Promocja pomysłu szkoły na stronie internetowej, w prasie lokalnej.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Projekt będzie realizowany na terenie Szkoły Podstawowej w Wilczy, w klasach I-III, w okresie styczeń – kwiecień 2021. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Projekt jest możliwy do realizacji zdalnie z wykorzystaniem Platformy Teams – lekcje wychowawcze.
Uczniowie z rodzinami przygotują plakaty informacyjne związane z zagadnieniami oraz prezentacje fotograficzne z okazji Światowego Dnia Autyzmu oraz Światowego Dnia Zespołu Downa; zamieszczenie ich na stronie szkoły.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

  • Integracja szkolnej społeczności;
  • Otwarcie na inność, nauka akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym kolegom, dostrzeganie w drugim człowieku zalet.
  •  Poszerzanie wiedzy na temat niepełnosprawności;
  •  Nabywanie kompetencji kluczowych: społecznych i obywatelskich oraz informatycznych.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakup elementów do stworzenia Kącika Relaksacyjnego dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: pufy, siedziska, maty do masażu, piasek kinetyczny, książek dla dzieci do biblioteki poruszających tematy niepełnosprawności.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Udział uczniów pełnosprawnych w projekcie i zdobycie grantu spowoduje, że uczniowie poczują się pełnoprawnymi organizatorami szkolnego życia społecznego, rozwiną się u nich kompetencje osobowe i  interpersonalne i międzykulturowe, przygotowujące  do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym. 
Współtworzenie przez zdrowych rówieśników przestrzeni dla uczniów niepełnosprawnych rozwinie empatię i pozwoli lepiej zrozumieć potrzeby innych.

Szkoła

Szkoła Podstawowa w Wilczy

Adres

Karola Miarki 27, 44-189 Wilcza

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów