Numer projektu: 86
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Pacynkomat

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcielibyśmy wykonać 22 pacynki dla Dzieci z Oddziału Onkologii i Hematologii Dziecięcej Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie. Małe dzieci z reguły lubią bawić się w teatr, tworzyć teatrzyki kukiełkowe  w domu. Pacynki te, byłyby miłym akcentem i formą zabawy dla dzieci by na chwilę "oderwać się" od choroby. Byłby to projekt w którym dzieci tworzyłyby dla dzieci. 
Plan działania

Plan działania

Moja grupa to 22 dzieci należących do szkolnego kółka teatralnego "Turlicki", które założyłam i prowadzę do 2002 r. Moi aktorzy to dzieci w wieku od 7 do 13 lat, zwykle zapisują się do kółka teatralnego w kl. I i pozostają one w kółku przez cały okres nauki w szkole podstawowej. W godzinach wolnych od zajęć-popołudniowych lub weekendowych chcielibyśmy się spotykać i wykonać własnoręcznie pacynki dla Dzieci z Oddziału Onkologii i Hematologii Dziecięcej Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie. Chcielibyśmy stworzyć tam  teatralny Pacynkomat, czyli MIMI kącik teatralny,  w którym dzieci mogłyby w dowolnej chwili wziąć  pacynkę, pobawić się , animować nią by w dowolnej chwili odłożyć ją, wziąć inną, wspólnie pobawić się z rodzicem, innymi dziećmi z oddziału. Pomogliby nam rodzice naszych uczniów z kółka teatralnego- w elementach, które należy przeszyć na maszynie-elementy materiałowe: na dłonie i ciało. Przedstawiciele Szpitala w Krakowie wyrazili zainteresowanie naszym pomysłem i chętnie przyjmą pacynki, po przejściowym okresie ich kwarantanny. Nie ukrywam, że inspiracją był projekt Pani Marty Florkiewicz-Borkowskiej "Pożeracze smutków". Chciałabym podzielić moich aktorów ze szkolnego kółka teatralnego, którego jestem opiekunem na zespoły 2 osobowe zróżnicowane wiekowo: młodszy uczeń (kl.I-IV) plus uczeń klas starszych (kl. V-VIII) w tym samym zepole by nadal uczyli się budowania zespołowości. Dodatkowo chciałabym dla moich uczniów przeprowadzić warsztaty dotyczące rodzajów lalek, ich budowy w Teatrze Rabcio w Rabce Zdrój. Warsztaty prowadziłby aktor-lalkarz. Uczniowie poznaliby różne rodzaje lalek, mieliby możliwość animowania nimi. Dzięki tym umiejętnościom nagraliby dodatkowo krótkie filmiki ok. 3-4 minutowe dla Dzieci z Oddziału Onkologii i Hematologii Dziecięcej. Taka długość tych filmów jest spowodowana tym, iż Dzieci będą na różnym etapie leczenia i w różnej kondycji fizycznej, jak i psychicznej. Zatem nie możemy ich dodatkowo obciążać skupieniem uwagi na dłuższym filmie. Poza tym mają być to proste, jasne komunikaty typu "jak animować pacynką, która ma chodzić/biec", "jak nauczyć pacynkę śmiania się/ płaczu, dziwienia się czemuś...". Filmików byłoby ok. 10, nagranych przez nas samodzielnie, zmontowane przeze mnie jako opiekuna projektu  i umieszczonych na kanale YouTube. 
Dodatkowo, jeśli władze szpitala pozwolą z pomocą rodziców-stolarzy powstałaby mała   drewniana scena dla pacynek na wzór dziecięcych kuchenek do zabawy- z zasuwaną kurtyną-parawanem. 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Działania chcemy przeprowadzić na terenie naszej szkoły, warsztaty odbyłyby się w Teatrze Rabcio w Rabce Zdrój lub online. Pacynki wysłalibyśmy pocztą a jeśli byłoby to możliwe-zawieźlibyśmy do Krakowa osobiście autem. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pacynki: wykonanie w zespołach 2 osobowych w wersji hybrydowej: rozpoczęcie w szkole-nałożenie 1 warstwy butafory, jeśli się uda to nadal w takich zespołach w szkole (zajęcia pozalekcyjne mogą się na chwilę obecną odbywać) lub reszta w domu i zajęcia online.  
Zamiast warsztatów w Teatrze Rabcio- warsztaty online z aktorem-lalkarzem z Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu.
Nagranie filmików: w wersji hybrydowej w parach na terenie szkoły-montaż mój jako opiekuna projektu.
W wersji zdalnej-nagranie filmików  wspólnie w wersji online i montaż opiekuna projektu. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy projektu będą odpowiedzialni za:
1. Przygotowanie pomysłu na własną pacynkę, omówienie jej z opiekunem projektu.
2. Wykonanie pacynki.
3. Nagranie w zespołach 2-osobowych filmików.
4. Wykonanie zadań w wyznaczonych terminach.
5. Dostarczenie z opiekunem pacynek do Szpitala w Krakowie lub wysłanie pocztą.
Nabyte umiejętności przez uczestników grupy projektowej:
Uczniowie:
a)poznają technikę wykonania profesjonalnej pacynki teatralnej: jej kolejne etapy: od butafory do pacynki
b)zgłębią tajniki wiedzy na temat budowy lalek, ich rodzajów;
c)poznają podstawowe zasady teatralne animowania pacynką podczas zajęć z aktorem lalkarzem, co przełoży się na ich umiejętności animowania lalką/pacynką (podczas przygotowywania kolejnego spektaklu będzie ta umiejetność potrzebna-przygotowanie spektaklu "Wąż"; 
d)nabędą umiejętności animowania pacynką oraz inną lalką;
e)podzielą się swoją wiedzą i umiejętnościami z Dziećmi z Oddziału Onkologii i Hematologii Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie ;
f)w dalszym stopniu będą zacieśniali swoje relacje w zespole zróżnicowanym wiekowo;
g)w dalszym stopniu będą uczyli się jaką wartość ma praca zespołowa oraz wzajemna pomoc i zależność pomiędzy młodszym a starszym(chcę jak zawsze podzielić ich na zespoły zróżnicowane wiekowo-tym razem dwuosobowe);
h)poznają wartość pracy dla innych- Dzieci z Oddziału Onkologii i Hematologii Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie;
i) wspólne przebywanie razem w małych zespołach lub online w czasach epidemii, ograniczonych spotkań z innymi dla dobrostanu uczniów.
Dodatkowo bardzo chciałabym, aby wzbudziło  to w nich uczucia empatii.
https://youtu.be/lOceMiFIKE4   
 https://youtu.be/cRQK44j9uV0   
https://youtu.be/utSa70_3-Qo
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Przeznaczone pieniądze przeznaczymy na :
1. Zakup materiałów do wykonania pacynek: materiał, filc, klej introligatorski, w razie potrzeby drobne elementy, których zabraknie : guziki, futerko..., kulki styropianowe, "dobre" nożyczki do cięcia 3 szt., 3 nożyki, szary papier pakowy matowy, farby plakatowe.
2. Warsztaty dla uczniów-aktorów dotyczące animowania pacynkami, ich rodzajów.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

1. Podkreślenie rangi pracy dla innych z cyklu Dzieci-dzieciom. 
2.W tym przypadku dzieci- odbiorców- dostarczenie im  jak najwięcej radosnych chwil w życiu naznaczonym ciężką chorobą.
3. Dodatkowe korzyści także dla aktorów-uczniów: nauka animowania lalkami, zgłębienie wiedzy na ich temat , co przełoży się na ich grę aktorska i animowanie pacynkami podczas przygotowywania kolejnego spektaklu "Wąż".
4. Wykonując coś dla innych-dzieci same zdobywają nowe umiejętności (animowanie pacynką, poznanie rodzajów lalek, nagrywanie filmików: opanowanie stresu przed publicznymi wystąpieniami przed kamerą).
5. Możliwość spotkań w małych zespołach w okresie pandemii i dalszej aktywności teatralnej, mimo wstrzymania przedstawień.
Filmy

Filmy

Przedstawiam link z naszymi spektaklami teatralnymi. Jesteśmy na finiszu realizacji autorskiego projektu -przygotowania spektaklu dla Najnajów , czyli dzieci w wieku 6 miesięcy do 3 lat. Jest to pierwszy tego typu projekt w Polsce przygotowany przez amatorski zespół teatralny i pierwszy w ogóle w Polsce przygotowany w tak licznym 22 osobowym składzie. Spektakl dla Najnajów powstał w ramach Inkubatora Inicjatyw.Profesjonalne teatry przygotowują tego typu spektakle w maksymalnie  4-5 osobowych zespołach. Po ustaniu pandemii odbędzie się premiera, bo przed nami pozostało ok. 2 tygodni prób, ostatnich szlifów. 
P.S. Nie mogę dołączyć w dalszej części zdjęć z naszych spektakli, ponieważ cały czas ukazuje mi się informacja "wewnętrzny błąd serwera". Mogę dosłać jeśli będzie taka potrzeba.

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. A. Skupnia-Florka w Gliczarowie Górnym

Adres

Wierchy 121, 34-425 Gliczarów Górny

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów