Numer projektu: 68
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Georeading - zanim wyruszysz w podróż

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

2 w 1 - czytanie i zdobywanie wiedzy o świecie.
Cel główny: pobudzenie ciekawości świata poprzez czytanie i uwrażliwienie na różnorodność wśród społeczeństw świata.
Projekt oparty jest o autorską innowację pedagogiczną "Georeading - zanim wyruszysz w podróż". Założeniem projektu jest zachęcenie uczniów do czytania oraz poszerzania horyzontów o otaczającym ich świecie. Wdrożenie w wielokulturowość, różnorodność narodowościową, etniczną, religijną, społeczną - to najlepsza droga do kształtowania postaw tolerancji i wzajemnego szacunku. Antysemityzm, islamofobia, ksenofobia to wszystko prowadzi do mowy nienawiści. Można temu zapobiec. Wystarczy edukować, pokazywać różnorodność świata, jego wielobarwność, otwartość na innych.
Efekty jakie chcemy osiągnąć:
- wzrost czytelnictwa,
- wzbogacenie słownictwa,
- wzrost świadomości o różnorodności ludności świata pod względem narodowościowym, etnicznym, kulturowym, językowym, religijnym, społecznym, ekonomicznym,
- wzbogacenie wiedzy o świecie, jego krajobrazach naturalnych, elementach krajobrazu kulturowego,
- wzrost tolerancji i szacunku wobec odmiennych kultur.
Plan działania

Plan działania

Plan działań:
1. Utworzenie w bibliotece szkolnej działu książek i czasopism pod nazwą "Georeading - literatura poznawcza świata".
2. Zakup książek lub czasopism do realizacji projektu oraz stałe aktualizowanie zasobów czytelniczych w tej kategorii.
3. Rozpowszechnienie wśród uczniów, rodzin uczniów, pracowników szkoły zasad projektu i uczestnictwa w nim np. poprzez stronę internetową szkoły, e-dziennik,  komunikaty na lekcjach geografii czy wychowawczych.
4. Rozpoczęcie realizacji projektu, w tym utworzenie klubu czytelniczego "Klub Czytelnika - georeading w SP21", przeprowadzenie konkursu czytelniczego.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Terminarz projektu:
Działania będą prowadzone w szkole, wśród uczniów klas 4-8, a dodatkowo pracowników szkoły. 
Projekt realizowany będzie w ramach edukacji geograficznej i czytelniczej szkoły oraz wspierania współpracy ze środowiskiem szkolnym.
Założeniem projektu prowadzonego wśród uczniów jest jego okresowa zmienność: literatura będzie zmieniana w każdym półroczu, zatem projekt będzie realizowany z podziałem na I oraz II półrocze. 
Dorośli uczestnicy, którzy będą mogli wypożyczać książki w bibliotece będą mogli wypożyczać je według uznania lub polecenia przez realizujących projekt lub bibliotekarza.
Daty realizacji dla uczniów: I półrocze (wrzesień-styczeń), II półrocze (luty-maj).
Początek projektu uczniowskiego: luty 2021.
Daty realizacji dla osób dorosłych: październik-maj.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku braku możliwości wypożyczeń literatury w tradycyjny sposób zamierzamy wprowadzić do projektu e-booki, e-czasopisma oraz spotkania on-line z beneficjentami projektu np. przy wykorzystaniu aplikacji zoom (lub innej).
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Umiejętności fizycznie ... ;-)
1. Zaprosimy uczniów do prac adaptacyjnych wybranego pomieszczenia w szkole, w którym stworzymy nasz wspólny kącik/ klub czytelniczy, naszą oazę spokoju i relaksu np. malowanie ścian, ozdobienie pomieszczenia według własnego uznania - może książkowe graffiti na ścianach? Niech żyje radosna twórczość uczniowska.
2. Dbanie o porządek w klubie czytelniczym i o mienie wspólne.
3. Ozdobienie regału z działu "Georeading - literatura poznawcza świata" w bibliotece.
Umiejętności umysłowe ... :-D
1. Czytanie, czytanie, czytanie, płynne czytanie i interpretowanie tego co się czyta.
2. Wzbogacenie słownictwa. OK, yhym, no - tylko tyle? Nie! Będzie więcej, znacznie więcej!
3. Zaprzyjaźnienie się z książkami. Przyjaciół warto mieć, a takich nawet wielu.
4. Podniesienie poczucia własnej wartości, w kruchej konstrukcji dorastających osób to istotne.
Umiejętności dydaktyczne ... xD
1. Podniesienie wyników klasyfikacji przedmiotowej np. z języka polskiego.
2. Podniesienie wyników egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.
3. Zniwelowanie trudności wynikających z braku umiejętności płynnego czytania i czytania ze zrozumieniem oraz wykorzystania informacji.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

1. Na zakup książek i czasopism do biblioteki szkolnej, do specjalnie utworzonego działu "Georeading - literatura poznawcza świata".
2. Na zakup farb do pomalowania siedziby klubu czytelniczego.
3. Na zakup ergonomicznych siedzisk (pufa wypełniona polistyrenowymi kulkami) do klubu czytelniczego.
4. Na zakup magnetofonu do klubu czytelniczego (przyda się do odtwarzania muzyki relaksacyjnej podczas spotkań lub e-booków).
5. Na zakup regału na książki i czasopisma, które będą wspierały projekt.
6. Na zakup herbaty, kakao, kubków, czajnika elektrycznego do klubu czytelniczego.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasza koniczynka ma 7 listków szczęścia, 7 wyjątkowych i oryginalnych listków wobec, których nie warto przechodzić obojętnie, oto one:
1. Ponieważ czytanie pobudza kreatywność, a nasz projekt to umożliwia.
2. Ponieważ kochamy język polski, a nasz projekt wpisuje się w nasze uczucia.
3. Ponieważ stworzymy dla uczniów "Klub czytelniczy", który będzie jednocześnie kącikiem relaksacyjnym, a tego im brakuje w szkole.
4. Ponieważ pokażemy uczniom inne rzeczywistości i nauczymy ich szacunku do inności!
5. Ponieważ zadbamy o wolny czas naszych uczniów i pokażemy im jak można go spędzić twórczo i aktywnie.
6. Ponieważ chcemy pokazać uczniom wartości istniejące poza rzeczywistością wirtualną.
7. Ponieważ nasz projekt jest autorski i nikt przed nami takiego nie realizował - chyba ;-)
Filmy

Filmy

Zachęcamy do głosowania na nasz projekt. Dziękujemy za każdy głos.
https://youtu.be/SAdh_pSMXXc
Załączniki

Załączniki

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 21 im. Józefa Lompy

Adres

Racławicka 17, 41-906 Bytom

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów