Numer projektu: 69
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Wokulski (i nie tylko) szuka żony

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Głównymi celami projektu są:
- przybliżenie uczniom w atrakcyjny sposób treści obowiązkowej lektury- "Lalki" B.Prusa,
- rozwijanie kreatywności młodzieży,
- doskonalenie umiejętności kręcenia krótkich filmików ich obróbki,
- rozwijanie umiejętności językowych uczniów.
Projekt jest skierowany do uczniów klasy drugiej i będzie realizowany na lekcjach języka polskiego. Polega na zaprezentowaniu informacji o głównych bohaterach "Lalki" B.Prusa w formie zbliżonej do popularnego programu "Rolnik szuka żony". Marta Manowska u nas to  pani Meliton, prowadząca biuro matrymonialne. Zadaniem każdego ucznia będzie przygotowanie stroju (charakteryzacji) danej postaci oraz nagranie krótkiego filmiku (anonsu matrymonialnego) lub napisanie listu. W szkole zaprezentujemy wyniki pracy najlepszych uczniów. Salę lekcyjną zamienimy na biuro matrymonialne pani Meliton. Na żywo kilka postaci B.Prusa (np. Stanisław Wokulski, Mraczeski, Izabela Łęcka ) będzie wybierać swojego życiowego partnera spośród wcześniej zaproponowanych trzech osób, a zaproszona na zajęcia równoległa klasa odgadywać prezentowane postacie.
Spodziewane efekty:
- przeczytanie "Lalki" B.Prusa przez uczniów,
- poznanie przez młodzież mody końca XIX wieku,
- stworzenie przez uczniów kreacji dla prezentowanych postaci,
- nagranie filmików o danych bohaterach,
- poznanie w nieszablonowy sposób postaci "Lalki" B.Prusa.


Plan działania

Plan działania

Harmonogram działań:
1. Zadanie lektury do przeczytania- grudzień
2. Wyznaczenie dwóch osób do przygotowania prezentacji o modzie damskiej i męskiej końca XIX wieku z uwzględnieniem strojów mieszczaństwa i arystokracji- styczeń
3. Obejrzenie fragmentów filmu/serialu "Lalka" (zwrócenie uwagi na kreację głównych bohaterów oraz kostiumy wszystkich postaci)- styczeń
4. Omówienie prezentacji o modzie końca XIX wieku- luty
5. Wspólne wybranie bohaterów do projektu; określenie, które z nich będą szukać partnerów, a które będą "odpowiadać" na ogłoszenie matrymonialne- luty
5. Przydzielenie uczniom konkretnych postaci z powieści B.Prusa i szczegółowe określenie związanych z nimi zadań ( znalezienie w powieści fragmentów charakteryzujących bohaterów oraz zawierających najważniejsze informacje i wydarzenia z ich życia, przygotowanie kostiumów, napisanie krótkich anonsów, nagranie filmików)-luty
6. Wybór najlepszych prac przez nauczyciela; określenie postaci, które zostaną zaprezentowanych w szkole; przygotowanie pytań dla uczestników finału-marzec
7. Przekształcenie sali lekcyjnej w biuro matrymonialne pani Meliton, przeprowadzenie finału projektu- p.Meliton swata konkretne  postacie (np. Stanisław Wokulski spośród  filmików wybierze trzy prezentujące - Izabelą Łęcką, Heleną Stawską i Kazimierą Wąsowską (prawdziwych nazwisk kandydatek uczniowie oglądający zajęcia nie będą znać), zada im trzy pytania (ewentualnie poprosi o wykonanie jakiegoś zadania), a potem wybierze tę jedyną; w tym czasie publiczność musi odgadnąć, kim były poszczególne kandydatki S.Wokulskiego - kwiecień


Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Część działań przeprowadzimy w szkole, pozostałe prace uczniowie wykonają samodzielnie w domu; II semestr nauki (styczeń-kwiecień)
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Większość zadań projektowych, to samodzielna praca uczniów w domu. Tylko niektóre z nich wymagają bezpośredniego kontaktu z nauczycielem, co łatwo jest zastąpić kontaktem, np. internetowym.  Prezentacje uczniów na temat mody XIX wieku  można przeprowadzić poprzez platformy do zdalnego nauczania, np. Microsoft Teams. Jeżeli nie będziemy mogli wrócić do kwietnia, zmienimy formę "fianału" projektu. Zamiast biura matrymonialnego  urządzonego w szkole, zaprojektujemy stronę internetową przypominającą portal randkowy. Tutaj zamieścimy krótkie profile matrymonialne poszczególnych postaci oraz wcześniej przygotowane filmiki.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

1. Dwóch uczniów (ochotników) przygotuje prezentacje o modzie końca XIX wieku
2.Każdy z uczniów zaprojektuje i przygotuje kostium dla swojego bohatera, napisze tekst anonsu matrymonialnego, wcieli się w swoją postać i nakręci filmik "matrymonialny"
Uczestnicy grupy projektowej:
- poznają bohaterów "Lalki" B.Prusa,
- nauczą się obsługi programów do obróbki filmów,
- poszerzą wiadomości o epoce pozytywizmu; zapoznają się z modą końca XIX wieku,
- rozwiną swoje umiejętności manualne;
- nauczą się kreatywności - wykorzystywania dostępnych materiałów do stworzenia strojów z epoki,
- rozwiną kompetencje językowe.


Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Pieniądze z grantu przeznaczymy na:
- zakup materiałów niezbędnych do przygotowania kostiumów postaci  oraz dekoracji sali,
- zakup rzutnika i ekranu do pracowni polonistycznej,
- nagrody dla uczniów, którzy najlepiej wykonają swoje zadania.

Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz projekt łączy różne umiejętności uczniów: językowe, filmowe, manualne, techniczne. Pozwala uczniom w nietypowy sposób zdobyć i na dłużej zapamiętać informacje o postaciach "Lalki" B.Prusa- lektury obowiązkowej na egzaminie maturalnym.

Szkoła

Zespół Szkół im.Jarosława Iwaszkiewicza

Adres

Chopina 99a, 96-500 Sochaczew

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów