Numer projektu: 386
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Zielona Przystań - Edukacja od nasiona

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Warzywa - kolorowe, różnorodne, smaczne i zdrowe. Znamy je wszyscy. Kupujemy je w sklepach, na straganach. Uczymy się o nich w szkole, mamy je na talerzu. Bardzo często znamy tylko jadalne elementy (organy) roślin i nie mamy (my - mieszkańcy miasta) pojęcia, jak wyglądają rosnąc na polu uprawnym. Nasz ekologiczny projekt  Zielona Przystań - Edukacja od nasiona związany jest z odkryciem tajemnicy wzrostu, rozwoju i budowy roślin oraz smacznymi, zdrowymi kulinarnymi przepisami, które umieścimy w wyjątkowej książce kucharskiej autorstwa uczniów SP 129 w Krakowie - to będzie nasz HIT.
Podczas realizacji projektu będziemy prowadzić obserwacje, eksperymenty i doświadczenia, które udokumentujemy za pomocą zdjęć i filmów (świetna pomoc dydaktyczna dla uczniów oraz zdobycie nowych umiejętności). Poznamy także naturalny rytm rozwoju roślin (zegar biologiczny) oraz wykorzystamy kalendarz ogrodniczy, który pomoże nam przy doborze właściwego okresu na wysiew i posadzenie warzyw. Podzielimy się zdobytą wiedzą i umiejętnościami z uczniami w szkole (prezentacja filmu).
CEL:
 Świadomość zdrowego odżywiania, dbania o swój organizm i odporność. Jest to bardzo ważne w dzisiejszym świecie pandemii. Stąd właśnie zrodził się  nasz pomysł.
Chcemy  zwrócić  uwagę na to co jemy, co kupujemy i czy nasze działania są korzystne dla środowiska?

REALIZACJA PROJEKTU
cz. 1: Utworzenia własnego warzywniaka w szkole (od nasiona do owocu) i zachęcenie młodego pokolenia do stworzenia balkonowych ogródków w swoich mieszkaniach.  Własne warzywa, bez chemii, będą naszą motywacją do wspólnego działania, ale także  zachęcą całą społeczność szkolną do obserwacji przyrodniczych, prowadzonych w ramach zielonych lekcji (kolejna świetna pomoc dydaktyczna dla wielu nauczycieli).  Do współpracy przy realizacji projektu zaprosimy wszystkich uczniów wraz z rodzinami.
Liczymy na to, że nasz warzywniak będzie inspiracją dla innych (ogródki balkonowe,  własne  zioła uprawiane w kuchni).
cz. 2: Impreza ekologiczna
W czerwcu (*jeśli pozwolą nam na to warunki) zorganizujemy w ogrodzie szkolnym imprezę ekologiczną, na którą zaprosimy uczniów i ich rodziców (przewidujemy także możliwość świętowania w wersji online). Będzie to festiwal smaku i zapachu z okazji obchodów Światowego Dnia Ochrony Środowiska. W czasie imprezy zaprezentujemy warzywniak, kompostownik oraz zorganizujemy dla uczestników konkursy, które uatrakcyjnią świętowanie:
- konkurs "ZGADUJ-ZGADULA jakie to warzywo" - rozpoznanie warzywa przy  zasłoniętych oczach
- zgadywanki smakowe warzyw "Poznaj Stachu po zapachu" - poznanie warzyw za pomocą zmysłu smaku i dotyku
- konkurs, wykonanie w formie elektronicznej lub plastycznej plakatu reklamującego nasz projekt w szkole i na stronach internetowych (*możliwe w wersji online)
- konkurs "Ekowarzywo" - wykonanie figurki warzywa z odpadów ekologicznych; podczas imprezy ekologicznej figurki ozdobią hol naszej szkoły (*możliwe w wersji online)
-  hitem festiwalu z pewnością okażą się sałatki i warzywne dania wykonane przez laureatów konkursu pt. "Ekodanie na talerzu SP 129"
cz. 3: Autorska książka kucharska
Uczestnicy festiwalu będą mogli zobaczyć książkę kucharską z przepisami i zdjęciami potraw wykonanych przez  laureatów konkursu oraz e-książkę, którą  zaprezentujemy na stronie internetowej szkoły. Książka będzie dodatkowo prezentowana na ekranie  w holu szkoły.
Podczas realizacji projektu zespół "Eko-Kornelowcy" będzie opiekował się warzywniakiem, prowadząc prace związane z pielęgnacją i uprawą warzyw. Do współpracy zaprosimy chętnych uczniów i rodziców.
W przypadku wprowadzenia nauki zdalnej dostosujemy pomysł do warunków domowych i wykorzystamy platformę Google Meet do realizacji projektu w wersji zdalnej.
Plan działania

Plan działania

Już od października rozpoczęliśmy przygotowania projektu: wybór projektu (było wiele pomysłów), opracowanie projektu (podział zadań). Połowa października i listopad, to praca zdalna szkoły, więc nastąpiły zmiany i spotykamy się on-line w każdą środę. Do tej pory, podczas spotkań zdalnych omówiliśmy zadania i przygotowaliśmy filmik promujący projekt.
Grudzień - zaplanowaliśmy podział zadań. Każdy uczestnik zespołu przygotuje informacje o swoim ulubionym warzywie, które na wiosnę podczas realizacji projektu (kwiecień, maj) posieje lub posadzi w przyszkolnym warzywniaku. W przypadku nauki zdalnej siejemy i sadzimy warzywa w naszych domach (w ogrodach i na balkonach) oraz dbamy o ich rozwój. Prowadzimy też dokumentację (zdjęcia, filmiki).
Luty - organizujemy konkurs szkolny "Ekodanie na talerzu SP 129". Uczestnicy konkursu zaprezentują wykonane przez  siebie dania, a następnie prześlą zdjęcia i przepisy do opiekuna projektu. Zespół wybierze najciekawsze przepisy. Do współpracy zaprosimy również nauczycieli i rodziców. Przepisy i zdęcia dań zaprezentujemy w Galerii na stronie internetowej szkoły.
Kwiecień, maj -  założymy na wiosnę warzywniak w naszym szkolnym ogrodzie. Posiejemy nasiona i posadzimy rośliny oraz będziemy je pielęgnować i prowadzić dokumentację ich wzrostu i rozwoju. W przypadku nauki zdalnej zrobimy to w domach.
Maj - rozstrzygnięcie konkursów: Ekowarzywo, "Ekodanie na talerzu SP129" oraz wybór najlepszego plakatu. Wydrukujemy książę kucharską i wykonamy e-książkę.
Czerwiec - festiwal smaku i zapachu. Podczas nauki zdalnej spotkamy się online, ogłosimy laureatów konkursów i pogratulujemy zwycięzcom, zaprezentujemy film z naszych ekologicznych działań, który będzie przedstawiał:
- wyhodowane przez zespół warzywa
- stworzoną przez nas e-książkę.
 
 
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Nasz projekt edukacyjny, będzie realizowany na terenie szkoły w ogrodzie szkolnym lub podczas nauki zdalnej w domach. Zespół projektowy "Eko-Kornelowców" tworzą w tym roku szkolnym uczniowie klasy szóstej. Nazwa zespołu związana jest z historią szkoły, a dokładniej z działaniami edukacyjno-ekologicznymi, które realizujemy w szkole. Spotykamy się raz w tygodniu (środy) oraz w razie potrzeby dodatkowo on-line na platformie Google Meet. Od października tylko on-line. Zajęcia prowadzone przez nauczyciela są zajęciami pozalekcyjnymi, kreatywnymi i przyjemnymi. Rozwijają pasje i uzdolnienia ucznia.
Pomysł projektu będzie realizowany w przyszkolnym ogrodzie. Już od października rozpoczęliśmy przygotowania: wybór projektu, wyznaczenie miejsca na warzywniak i kompostownik oraz opracowanie projektu (podział zadań). Połowa października i listopad, to praca zdalna szkoły więc nastąpiły zmiany. Każdy uczestnik nakręca filmik o sobie oraz hodujemy rzeżuchę do promocji projektu. 
Grudzień -  członkowie zespołu przygotują informację o swoim ulubionym warzywie, które na wiosnę (kwiecień, maj) posieją lub posadzą w przyszkolnym warzywniaku  W przypadku nauki zdalnej siejemy i sadzimy warzywa w skrzynkach w naszych domach.
Luty - organizujemy wspomniane konkursy. Konkurs "Ekodanie na talerzu SP129", dla wszystkich uczniów szkoły w dwóch kategoriach wiekowych: klasy Ido III oraz klasy IV - VIII i konkurs plastyczny "Ekowarzywo" dla klas IV - VIII.
W sytuacji nauki zdalnej konkursy przeprowadzimy zdalnie.  Rozstrzygnięcie konkursów  maj/czerwiec oraz wydrukowanie książki kucharskiej i przygotowanie e-książki.
Kwiecień, maj - siejemy nasiona, sadzimy warzywa, pielęgnujemy i dokumentujemy wzrost i rozwój warzyw.
Czerwiec - festiwal smaku i zapachu podczas ekologicznej imprezy w ogrodzie. W czasie nauki zdalnej odbędzie się prezentacja filmu z naszych ekologicznych działań na stronie internetowej szkoły i on-line podczas spotkań zdalnych. Zaprezentujemy też książkę kucharską, a także poinformujemy uczniów o rozstrzygnięciu konkursów i zdobyty nagrodach.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Nasz pomysł dostosujemy do sytuacji związanej z pandemią. Jeśli wrócimy do szkoły, to zrealizujemy go według opracowanego planu na terenie szkoły, a w razie nauki zdalnej będziemy spotykać się i tworzyć projekt poprzez platformę edukacyjną Google Meet, a komunikować będziemy się przez wiadomości na portalu LIBRUS SYNERGIA oraz Claasroom. W zależności od zaistniałych okoliczności musimy być elastyczni i dostosujemy projekt do sytuacji.
PLAN PRACY ZDALNEJ:
- zakładamy mini warzywniaki w domu
- tworzymy e-książkę kucharską z przepisami uczniów, zdrowie na talerzu
- przeprowadzamy zdalnie zaplanowane konkursy: dokumentujemy nasze osiągnięcia robiąc zdjęcia i kręcąc filmy (plakaty, ogródki warzywne, figurki warzyw i przepisy dań), a następnie zaprezentujemy je w utworzonej Galerii na stronie internetowej szkoły
http://www.sp129.krakow.pl 
Zamieścimy też zdjęcia oraz linki do filmów na platformie zewnętrznej np. Youtube, We Transfer.

Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Zespół projektowy "Eko-Kornelowcy" będzie odpowiedzialny za realizację swojego pomysłu oraz jego promocję. Zaprosimy do współpracy uczniów, nauczycieli, rodziny.  Realizując projekt będziemy rozwijali swoje pasje, nauczymy się przedsiębiorczości, kreatywnego myślenia i pracy zespołowej (umiejętności pracy w grupie). Zaprzyjaźnimy się ze sobą, przełamiemy nieśmiałość i potwierdzimy wiarę we własne możliwości. Nauczymy się odpowiedzialności, a nieoczekiwane sytuacje (pandemia koronawirusa) pomogą nam dostosować się do innej rzeczywistości. 
Ekologiczny pomysł wpoi nam prawidłową postawę i szacunek do przyrody.
Uczestnicy zespołu zorganizują kampanię informacyjno-reklamującą i imprezę ekologiczną czyli festiwal smaku w przyszkolnym ogrodzie. Jeśli będziemy zamknięci w domach, to realizację projektu przeniesiemy do swoich mieszkań podczas spotkań online. Bohaterem uroczystości będą rosnące warzywa w utworzonym przez siebie warzywniaku. Zachęcą uczniów do współpracy przez zorganizowanie konkursów, zabaw, które uświetnią imprezę. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zdobyty grant będzie potrzebny nam na zakup materiałów do utworzenia:
- warzywniaka (deski, ziemia ogrodowa, nasiona i sadzonki, narzędzia ogrodnicze)
- kompostownika (deski, ziemia)
oraz materiałów do opublikowania naszej książki kucharskiej oraz plakatów. 
Marzymy też o wycieczce do Ogrodu Botanicznego :)
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Wiemy, ze nauka przez zabawę, doświadczenia, to najlepszy sposób na zapamiętanie wiadomości i zdobycie nowych umiejętności, a wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce to już wielki kunszt.
Nie trzeba wiele, aby być twórczym i kreatywnym. Wystarczy tylko odkryć w sobie pasje, które pozwolą nam cieszyć się otaczającym nas światem, pomagać innym, nie zrażać się trudnościami, ale wzajemnie się motywować.
Projekt edukacyjny, który chcemy zrealizować pomoże nie tylko odkryć cudowny świat roślin - obserwacje kiełkowania nasion, ich wzrost i rozwój, ale też umożliwi uczniom odkrycie swoich mocnych stron (praca w grupie, tolerancja, wzajemna pomoc i wsparcie, umiejętność prezentowania swojej wiedzy i umiejętności, ale także chęć doceniania pracy innych). Zielone lekcje w ogrodzie gdzie rosną i  rozwijają się warzywa, będą świetną pomocą dydaktyczną dla uczniów i nauczycieli. Na pewno ucieszy nas i zainspiruje wyhodowana własna marchewka, cebula? A może zostaniemy autorami własnych przepisów kulinarnych i zwrócimy w nich uwagę na to, aby były zdrowe i smaczne.
Jeśli zaangażujemy i zainspirujemy innych uczestników i projekt przysłuży się do wzmocnienia  szkolnej społeczności, to będziemy szczęśliwi :)
Zapraszamy do naszego warzywnego ogrodu!
Chętnie udostępnimy przepisy zdrowych i smacznych dań z książki kucharskiej.


Filmy

Filmy

Przesyłam link do filmu z prezentacją naszego projektu:
 Zielona Przystań - Edukacja od nasiona
https://youtu.be/otlOf_KP-MM

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 129 im. Kornela Makuszyńskiego

Adres

Os. Na Wzgórzach 13 A, 31-722 Kraków

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów