Numer projektu: 85
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Z grami planszowymi przez wieki

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Nasz projekt to przede wszystkim połączenie dobrej zabawy z edukacją dzieci i młodzieży z wadami słuchu oraz z zaburzeniami w rozwoju mowy . Jak wiemy gry planszowe przeżywają obecnie swój renesans i coraz więcej dzieci sięga po nie z prawdziwą przyjemnością. Chcemy wykorzystać ich zainteresowanie grami i przemycić do zabawy trochę wiedzy stricte historycznej równocześnie rozwijając umiejętności językowe i komunikacyjne naszych uczniów. Mimo wielu trudności, z którymi borykają się na co dzień, będą oni  zagłębiać się w tematy nie łatwe nawet dla przeciętnego nastolatka.
Podczas każdego tygodnia trwania naszego projektu chcielibyśmy zagłębić się w tematykę wybranej epoki. Poznając tytuły pierwszych gier, porozmawiamy o sposobach ich wytwarzania oraz projektowania. Dzięki takiej wiedzy, będziemy mogli poznać sposób myślenia ludzi tamtej epoki, zagłębić się w  ich zainteresowania oraz dowiedzieć się jakie wydarzenia miały największy wpływ na ich życie. Spróbujemy również wykonać własne egzemplarze gier, w które grywali nasi przodkowie. Podczas cotygodniowych spotkań podsumowujących stopniowo uzupełniać będziemy plakat zbiorczy informacjami na temat omawianej w tym tygodniu epoki i zdjęciami gier.
Plan działania

Plan działania

Działania podejmowane podczas poszczególnych tygodni trwania projektu (7 tygodni):
  1. Krótka prezentacja dotycząca epoki oraz gier, które wówczas powstawały; omówienie plakatu zawierającego kluczowe zagadnienia.
  2. Nauka zasad gier powstałych w danej epoce bądź jej dotyczących.
  3. Podsumowanie - spotkanie, podczas którego uczniowie mieliby możliwość „pochwalanie się” zdobytą podczas danego tygodnia wiedzą oraz uzupełnienie informacji na plakacie zbiorczym.

Tydzień 1.
Prehistoria:
  • Królewska gra z Ur
  • Senet
  • Mankala
  • Młynek

Tydzień 2. i 3.
Starożytność:
  • Tryktrak 
  • GO 
  • Petteia (Kamyki) 
  • Mah-Jong 
  • Domino

Tydzień 4.
Średniowiecze:
  • Hnefatafl 
  • Szachy (różne odmiany) 
  • Warcaby 
  •  Zajęcia z modelarstwa  (modele dotyczące średniowiecza)

Tydzień 5.
Nowożytność:
  • Tablut
  • Gęś
  • Halma
  • Trylma
  • Surakarta

Tydzień 6.
XX wiek:
  • Magia i Miecz
  • Catan
  • Gry wydawnictwa SFERA
  • Chińczyk
  • Monopoly

Tydzień 7.
Czasy współczesne:
  • nowości wydawnicze wykorzystujące nowe technologie
Podsumowanie całego projektu:
Organizacja turnieju  „Zdobądź MGR z historii”, podczas którego uczniowie biorący udział w projekcie podzielą się swoją wiedzą praktyczną i teoretyczną zdobytą podczas trwania projektu - wytłumaczą oni swoim kolegom i koleżankom zasady gier oraz opowiedzą o związanej z nimi historii.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Miejsce realizacji: świetlica szkolna
Czas trwania projektu: 7 tygodni
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku zawieszenia zajęć, utworzona zostanie strona w aplikacji padlet.com, na której systematycznie umieszczane będą informacje dotyczące epok historycznych,  opisy gier oraz konkursy na stworzenie własnej gry planszowej. W celu praktycznej nauki zasad wykorzystamy platformę gamesboardarena.com, umożliwiającą prowadzenie zdalnych rozgrywek gier planszowych (platforma ta posiada w swoich zasobach gry planszowe różnych epok). W celu cotygodniowego podsumowania projektu spotykalibyśmy się wirtualnie poprzez wykorzystanie platformy zoom.com i umożliwialibyśmy dzieciom  „pochwalanie się” zdobytą podczas danego tygodnia wiedzą. W ramach podsumowania całego projektu zorganizowany zostanie turniej on-line jednej z omawianych gier.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i językowych,
  • poszerzanie zakresu słownictwa;
  • miłe spędzenie czasu wolnego,
  • integracja grupy świetlicowej,
  • rozwijanie umiejętności interpersonalnych,
  • poszerzanie wiedzy z zakresu historii,
  • doskonalenie myślenia logicznego,
  • wydłużanie czasu koncentracji uwagi na zadaniu,
  • rozwijanie umiejętności manualnych,
  • rozwijanie kreatywności,
  • budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby,
  • poszerzanie zainteresowań,
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Otrzymane środki finansowe przeznaczylibyśmy na wykonanie gier planszowych oraz organizację turnieju „Zdobądź MGR z historii” (zakup nagród, koszulek pamiątkowych oraz gier planszowych).
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Unikatowymi cechami naszego projektu jest połączenie zainteresowań uczniów, dobrej zabawy ze zdobywaniem wiedzy z zakresu historii. Ponadto na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż podczas trwania całego projektu, chcąc zagłębić się w reguły gier przodków nasi uczniowie będą zmuszeni do pokonywania swoich trudności - poszerzać zakres słownictwa oraz rozwijać swoje umiejętności językowe i komunikacyjne.
Opis realizacji

Opis realizacji

Podczas trwania Projektu z „Grami planszowymi przez wieki” udało nam się zrealizować bardzo dużo ciekawych pomysłów, biorąc pod uwagę szczególne warunki związane z reżimem sanitarnym, w których przyszło nam funkcjonować. Jednocześnie bardzo cieszymy się z faktu, że projekt w  pełni zrealizowaliśmy w formie stacjonarnej.  
Podczas trwania projektu uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza grupa - techniczni - była odpowiedzialna za tworzenie plansz oraz pionków do gier planszowych pochodzących z najstarszych epok historycznych. Dzięki nim mieliśmy (i w dalszym ciągu mamy) możliwość rozegrania partyjki Młynka narysowanego na kamieniu, co nadaje rozgrywce niepowtarzalnego klimatu, czy też poprzerzucać fasolę w piasku w grze rodem z Afryki - Kahali. Na szczególną uwagę zasługuje również wykonana na sklejce, przy pomocy farby w sprayu gra dotycząca naszej szkoły, zasadami  nawiązująca do tradycyjnej gry Gęś. Pomysłów było całe mnóstwo! Dużo radości sprawiło technicznym tworzenie od podstaw gry na bazie kuchennych płytek - dzięki odpowiedniej narracji poczuliśmy się jak prawdziwi archeolodzy, starający rozgryźć” zasady nieznanej do tej pory gry.
Grupa ta stworzyła również wielkoformatową wersję pochodzącej ze średniowiecza gry Lis i Gęsi
Druga grupa - organizatorzy -  zajęli się przygotowaniem Wielkiego Turnieju Gier Planszowych Zdobądź MGR* z historii (MGR - Mistrza Gier Różnorakich) - Semestr I. Do nich należało opanowanie zasad wszystkich omawianych podczas trwania projektu gier, na takim poziomie, aby bez problemu przekazać swoją wiedzę innym. Ponadto organizowali oni zajęcia dotyczące epok historycznych. To również dzięki nim powstały zasady do gry o  naszej szkole. Organizatorzy wzięli również udział w warsztatach z obsługi drukarki 3D. Do ich zadań należało również tworzenie materiałów promocyjnych reklamujących nasz projekt.
Dla nas największym osiągnięciem jest to, że tak wiele osób włączyło się w realizację projektu i podzieliło się z nami swoimi pasjami. Jesteśmy im za to niezwykle wdzięczni! Matematyczka okazała się specjalistką od techniki decoupage i nauczyła nas jak wykorzystać ją do ozdabiania pionków. Jeden z opiekunów szkolnej świetlicy zasypywał nas historycznymi ciekawostkami. Wszyscy nauczyciele historii pomogli w wyszukiwaniu wiarygodnych źródeł informacji. Z kolei pracownik administracji nauczył nas jak pracować z drewnem! Wychowawczyni trzeciej klasy okazała się specem od nowoczesnych technologii, a pani z zerówki była naszym prywatnym tłumaczem języka migowego!
Po tych wspólnych przeżyciach śmiało możemy powiedzieć, że cała Niecała* odbyła podróż z grami planszowymi przez wieki!

* Potocznie używana nazwa naszej placówki
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Podstawowym problemem podczas realizacji projektu było dla nas ograniczenie czasowe… tak miło spędzaliśmy czas poznając zasady nowych gier, grając w nie i słuchając opowieści na temat minionych epok, że z chęcią byśmy go jeszcze przedłużyli! Sporo zachodu kosztowała nas również taka organizacja podejmowanych działań, aby wszystkim uczestnikom zapewnić bezpieczeństwo zdrowotne. Stale towarzyszyła nam obawa, że któraś z grup, może w pewnym momencie trwania naszego projektu, trafić na kwarantannę. Całe szczęście, tak się nie stało i cały projekt udało nam się zrealizować w formie stacjonarnej z zachowaniem reżimu sanitarnego. 
Największym wyzwaniem w tych warunkach okazała się organizacja turnieju podsumowującego cały nasz projekt... Skłoniło to nas do podjęcia bardziej nieszablonowych działań. Opracowaliśmy hybrydową edycję turnieju, podczas której uczestnicy mieli możliwość zdalnie połączyć się przez tablety z twórcami projektu, którzy sprawnie wytłumaczyli zasady każdej z dostępnych gier. Udało nam się również nagrać specjalne filmiki w których opowiadamy o najistotniejszych faktach na temat poszczególnych epok historycznych. Na turnieje zapraszane są poszczególne klasy (klasa w naszej szkole to od 4 -6 osób), dzięki takiemu rozwiązaniu możemy zachować bezpieczeństwo oraz zapewnić każdemu z uczniów pomoc w zdobywaniu wiedzy, dostosowaną do jego potrzeb.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Na pierwszym miejscu wymienilibyśmy umiejętność współpracy oraz poznawanie swoich mocnych stron. Praca w grupach pozwoliła na wspólne rozwiązywanie wielu sytuacji problemowych. Uczniowie stale opracowywali nowe rozwiązania i rozwijali swoją kreatywność. Dzięki nieustającym dyskusjom jakie toczyły się w takich sprawach jak ulepszenie planszy czy pomysł na ciekawą reklamę, uczniowie doskonalili swoje umiejętności interpersonalne, komunikacyjne oraz językowe. Projekt był również idealną okazją do poszerzenia swoich zainteresowań. Nauczyciele, którzy włączyli się w jego realizację, zarazili swoimi pasjami wszystkich jego uczestników. Należy również zaznaczyć, że uczniowie w znacznym stopniu poszerzyli swoją wiedzę historyczną. Nabyli oni również nowe umiejętności takie jak dokonywanie pomiarów potrzebnych w pracach technicznych czy umiejętność pracy z drewnem. Ponadto mieli okazję wziąć udział w warsztatach poświęconych obsłudze drukarki 3D.  Gra w do tej pory nieznane gry, pozwoliła również uczniom mile spędzić czas i zacieśnić więzi.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Projekt zaowocował organizacją turnieju gier planszowych Zdobądź MGR* z historii (MGR - Mistrza Gier Różnorakich) - Semestr I –  do tej pory w turnieju wzięła udział jedynie część uczniów naszej szkoły, po powrocie do stacjonarnej formy pracy placówki przewidziano organizację kolejnych wydarzeń, tak aby każdy z uczniów naszej szkoły miał okazję zobaczyć efekty pracy naszej grupy, a przy okazji miło spędzić czas i poznać parę ciekawych faktów historycznych. Liczymy też, że w późniejszym czasie uda nam się zorganizować serię turniejów dla innych instytucji.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

JESTEŚMY DUMNI, że mimo naszych trudności udało nam się zorganizować projekt do końca.
JESTEŚMY BARDZO DUMNI z tego że mimo niełatwych czasów udało nam się stworzyć wiele ciekawych rozwiązań, dzięki którym mogliśmy pracować i promować nasz projekt.
NAJBARDZIEJ JESTEŚMY DUMNI z tego, że nasz projekt zjednoczył społeczność szkolną.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

W  fazie planowania zmniejszyliśmy liczbę pomysłów. Niestety poniosła nas fantazja i pomysłów powstało dużo, a czasu jak zwykle było za mało… musieliśmy część z nich zostawić na kiedy indziej.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmian było sporo. Początkowa liczba gier, jaką planowaliśmy omówić podczas projektu, okazała się zbyt duża - czas nie pozwolił nam zagłębić się w każdą z uwzględnionych w opisie pozycji.
Zrezygnowaliśmy również z tworzenia plakatów na koniec omawiania każdej epoki. W zamian przygotowaliśmy specjalne filmiki prezentujące zasady gier oraz opisujące poszczególne epoki. Zmieniliśmy również sam pomysł na organizację turnieju podsumowującego projekt. Zdecydowaliśmy, że turniej trwać będzie nie dłużej niż 1,5 godziny, dlatego dokonaliśmy także niewielkiej zmiany w jego nazwie: Zdobądź MGR* z historii (MGR - Mistrza Gier Różnorakich) z dopiskiem Semestr I, na którym prezentujemy i gramy w gry od czasów prehistorycznych do nowożytności (nie jak wcześniej zakładaliśmy do czasów współczesnych). Pojawił się pomysł, aby kiedyś jeszcze zorganizować turniej - Zdobądź MGR* z historii (MGR - Mistrza Gier Różnorakich) - Semestr II  – podczas którego zaprezentowalibyśmy nowoczesne gry planszowe, opowiadające swoją fabułą o różnych epokach historycznych.
Mówiąc o technicznym aspekcie organizacji turnieju, to dzięki hybrydowemu charakterowi, podczas jego trwania, dodaliśmy możliwość zdalnego połączenia się z twórcami projektu i skorzystania z ich zdalnej pomocy w zrozumieniu zasad gier. W porównaniu do pierwotnego założenia, zmianie uległa też ilość uczniów biorących jednocześnie udział w turnieju. Ze względów bezpieczeństwa zapraszane są po kolei pojedyncze klasy.  Całość wydarzenia ma charakter egzaminu, podczas trwania którego uczniowie muszą zdobyć zaliczenia z poszczególnych epok na karcie egzaminacyjnej. Na koniec turnieju całą klasę czeka specjalnie przygotowany test dotyczący wiedzy, jaką mogli zdobyć podczas jego trwania.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Przyznany grant wykorzystaliśmy na pomoce plastyczne potrzebne do stworzenia pionków, plansz i innych akcesoriów potrzebnych w podczas rozgrywek (m.in. sklejki , farby, lakiery w sprayu, pędzle, materiały do decoupagu, taśmy malarskie, kartony). Część środków przeznaczyliśmy również na nagrody (gry planszowe) dla zwycięzców turnieju. Ponadto zakupiliśmy koszulki promujące projekt ( które stanowić będą element stroju każdego członka naszej grupy projektowej podczas organizacji wydarzeń zewnętrznych).

Szkoła

Szkoła podstawowa nr 154 im. Jana Pawła II w Krakowie

Adres

Niecała 8, 30-425 Kraków

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów