Numer projektu: 318
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Detektywi z Tajemniczej 16

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Projekt skierowany jest do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Jego głównym założeniem jest popularyzowanie czytelnictwa i integrowanie społeczności szkolnej.
Podjęte działania mają na celu wdrożenie dzieci do częstego kontaktu z książką i przygotowanie ich do samodzielnego czytania. Nie bez kozery nadaliśmy projektowi tytuł "Zagadki z tajemniczej 16", gdyż cały projekt będzie się opierał na serii książek Marty Guzowskiej "Detektywi z Tajemniczej 5". "Detektywi z Tajemniczej 5" zostali wymyśleni na wyraźne życzenie dzieci Marty Guzowskiej – dotąd autorki powieści kryminalnych dla dorosłych. Seria książek o śledztwach Anki i Piotrka łączy przygodową fabułę, elementy wiedzy o nauce i sztuce oraz interaktywną formę, gdyż każdy tom wymaga od czytelnika logicznego myślenia i rozwiązywania zagadek. (powyższy opis pochodzi od wydawcy). W trakcie projektu to uczniowie wybiorą książki z serii, które chcą przeczytać w pierwszej kolejności. Idealnym rozwiązaniem byłoby móc przeczytać całą serię 5 książek, ale zakładamy możliwość modyfikacji działań. W zależności od tempa pracy uczniów oraz ich pomysłów na zadania i aktywności wokół książki przyjmujemy przeczytanie 1, 2 książek podczas trwania projektu. Każda książka będzie czytana rozdział po rozdziale. Po każdym przeczytanym rozdziale uczniowie będą wymyślać zadania i aktywności powiązane z treścią książki (będą tworzyć zadania matematyczne, plastyczne, muzyczne, elementy kodowania z wykorzystaniem robota Photona). Nauczyciele zaś będą obserwatorami i przygotują w oparciu o pomysły i aktywności uczniów do lekcji z lekturą Marty Guzowskiej scenariusze zadań dla nauczycieli, wykorzystując do tego narzędzie genially.
Plan działania

Plan działania

Realizacja tematyki odbywać się będzie w obrębie wszystkich obszarów edukacji poprzez rozmaite aktywności uczniów. Rezultatem projektu będzie wypracowanie przez uczniów gotowych pomysłów i działań tzw. scenariuszów lekcji dla swoich rówieśników. Oprócz tego planujemy:
- zorganizowanie gry detektywistycznej na terenie szkoły na podstawie wybranej książki Marty Guzowskiej
- warsztaty z pisania książki (pisanie nowych przygód Anki i Piotra i ich szczura)
- nagranie audiobooka z nową książką napisaną przez uczniów (wspólnie wybierzemy jedną książkę)
- rytuał czytania na przerwach
- zorganizowanie konkursu plastycznego na plakat promujący czytelnictwo
- nagranie podcastu przez uczniów promującego czytelnictwo
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Miejsce realizacji - Szkoła Podstawowa nr 16 im. Tony Halika w Warszawie. Czas trwania: styczeń - kwiecień 2021 r.
styczeń/luty - nagranie podcastu promującego czytelnictwo
luty/marzec - warsztaty z pisania książek
marzec/kwiecień - konkurs plastyczny na plakat promujący czytelnictwo 
kwiecień - nagranie audiobooka z nowymi przygodami bohaterów serii Detektywi z Tajemniczej 5
kwiecień - świętowanie Międzynarodowego Dnia Książki 23 kwietnia
kwiecień - powstanie kolekcja wakelet scenariuszy lekcji książek Marty Guzowskiej.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Projekt czytelniczy można śmiało prowadzić podczas nauki zdalnej. Będziemy nagrywać uczniom audiobooki z poszczególnych rozdziałów książki, a następnie uczniowie na spotkaniach online będą ustalać plan działania i aktywności. W przypadku wprowadzenia nauki zdalnej wykorzystamy aplikację MsTeams, na której założymy grupę projektową. Wszystkie prace i pomysły będą umieszczane w notesie zajęć w Teams lub na padlecie. W trakcie nauki zdalnej uczniowie będą mieli możliwość poznania nowych narzędzi TIK, które wykorzystają w projekcie. Nauczanie zdalne może wręcz stać się sprzymierzeńcem w zachęcaniu uczniów do częstszego sięgania po książkę.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Podczas pracy nad projektem uczniowie nauczą się:
  • umiejętności pracy w grupie, współpracy
  • wyrabiania nawyku właściwego spędzania czasu
  • myślenia logicznego, krytycznego i twórczego
  • poszukiwania potrzebnych informacji, materiałów
  • rozwiną sprawność językową
Od samego początku projektu uczniowie będą decydować jakie aktywności inspirowane lekturą chcą podejmować. Będą pracować samodzielnie oraz w grupach, a różnorodność zadań sprawi, że każdy znajdzie coś dla siebie.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Tablet graficzny dla klasy do rysowania ilustracji do książki napisanej przez uczniów, wydrukowanie w kilku egzemplarzach książki (6 części z serii napisanej przez uczniów) lub zakup książek do klasowej biblioteczki
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Uczniowie bardzo lubią książki detektywistyczne, które rozwijają logiczne myślenie, Seria Lassego i Mai podbiła serca dzieci,  dlatego szukałyśmy czegoś w polskim wydaniu i w ten sposób odkryłyśmy wspaniałą serię Marty Guzowskiej, w której czytelnik staje się detektywem i nie może oderwać się od czytania, aż nie rozwiąże zagadki. Chcemy zwrócić uwagę uczniom i nauczycielom na tę serię. Czytając ją wspólnie w klasie można z uczniami przeżyć niesamowita przygodę i przede wszystkim zaszczepić w uczniach chęć sięgania po książki, bo pamiętajmy, że przecież nikt nie rodzi się czytelnikiem, a zamiłowanie do czytania musi być wzmacniane przez rodziców i przez szkołę mądrymi, ciekawymi książkami.

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 16 im. Tony Halika

Adres

Wilczy Dół 4, 02-798 Warszawa

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów