Numer projektu: 291
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

"Zaprogramowany bochenek chleba"

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Wykorzystując klocki Lego oraz Wedo 2.0 dzieci przedstawią proces powstawania chleba od momentu przygotowania gleby, zasiania ziaren zboża, aż do momentu, gdy chleb trafia na ich stoły.
Celem zajęć jest poznawanie etapów powstawania chleba oraz zapoznanie z maszynami i narzędziami do pracy na roli, a także poznanie pracy rolnika, młynarza oraz piekarza. 
Wykorzystanie podczas zajęć klocków oraz programowania dostarczy dzieciom namacalnych przedmiotów obrazujących przedstawiane zagadnienia, a także wzmocni ich zdolności manualne oraz umiejętności logicznego i algorytmicznego myślenia . 
Wszystkie etapy powstawania pieczywa obrazowane są za pomocą scenerii wykonanej z klocków, a maszyny budowane i programowane z wykorzystaniem Lego WeDo 2.0
Plan działania

Plan działania

Plan grupy projektowej:
1. Zajęcia wprowadzające - przedstawienie założeń projektu, pogadanka na temat jak powstaje chleb.
2. Etap pierwszy "Przygotowujemy glebę, siejemy i zbieramy zboża" - przygotowanie makiety pól z klocków oraz maszyn i narzędzi  z LEGO WeDo oraz ich zaprogramowanie tak, aby wykonały swoją pracę; zabawa przygotowanymi elementami obrazująca kolejne etapy pracy rolnika.  
3. Etap drugi "Jak powstaje mąka?" - przygotowanie kolejnej makiety (również z klocków), budowa dawnego młyna i jego programowanie, pokazanie dzieciom jak obecnie produkuje się mąkę; 
4. Etap trzeci: "Pieczemy chleb" - dzieci z klocków budują piec do wypiekania chleba; następnie dzieci przygotowują masę solną (zgodnie z przepisem), z której tworzą produkty zbożowe, takie jak chleb, bułki, rogale. Chętne dzieci wspólnie z rodzicami w domu pieką chleb lub bułeczki na podstawie otrzymanego przepisu (algorytmu); etap zostanie podsumowany pogadanką o pracy piekarza.
5. Utrwalenie zdobytych wiadomości w formie zakodowanych zagadek. 

Wszystkie etapy pracy uczniów zostaną udokumentowane w postaci zdjęć oraz filmów oraz zebrane w multimedialny album. 

Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Program będzie realizowany w klasie I Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Ciasnej. Zajęcia rozpoczną się w lutym 2021r. w ramach zajęć dodatkowych z kodowania i będą trwały do końca marca 2020r. 
Projekt jest elementem innowacyjnych zajęć "Programowanie z klockiem w tle" prowadzonych w klasie pierwsze w bieżącym roku szkolnym. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku pracy zdalnej zajęcia (konsultacje) będą odbywały się online za pomocą Aplikacji Microsoft Teams. Uczniowie otrzymają zestawy klocków do domu. Każdemu uczniowi zostanie wyznaczone zadanie. Wykonaną pracę udokumentuje za pomocą fotografii lub filmów, a następnie wszystko zostanie przedstawione w formie multimedialnego albumu. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Projekt rozpoczniemy od wprowadzenia uczniów w poszczególne etapy powstawania chleba. Następnie praca dzieci będzie składała się z trzech etapów. W każdym z nich, posługując się klockami, dzieci będą tworzyły makiety obrazujące prace, maszyny oraz narzędzia wykorzystywane w procesie powstawania chleba. 
Uczniowie podczas każdej lekcji będą losowali zadanie, za które będą odpowiedzialni. 

Korzyści dla uczniów:
  • Poznają etapy powstawania pieczywa
  • Znają i potrafią zbudować oraz zaprogramować działanie maszyn rolniczych, młynarskich oraz piekarniczych
  • Wiedzą na czym polega praca rolnika, młynarza oraz piekarza
  • Znają składniki potrzebne do wypieku chleba
  • Wiedzą czym jest algorytm i potrafią postępować zgodnie z nim
  • Ćwiczą zdolności manualne oraz logiczne i algorytmiczne myślenie
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Uzyskany grant wykorzystamy na zakup klocków do dalszej nauki programowania.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Poznawanie świata poprzez zabawę jest dla dzieci najlepszym sposobem na naukę. Połączenie nauki o chlebie z elementami programowania (przy użyciu klocków) jest czynnikiem, który właśnie w trakcie swobodnej i interesującej zabawy pozwoli nabyć wiedzę i utrwalić wiadomości. Wykorzystanie klocków dostarczy dzieciom namacalnych przedmiotów obrazujących przedstawiane zagadnienia: pozwoli poznać budowę oraz działanie maszyn i narzędzi rolniczych, młynarskich oraz piekarniczych. Dzieci "od kuchni" poznają definicję algorytmu piekąc chleb zgodnie z przepisem. Zabawa w odgrywanie ról po zakończeniu każdego etapu pozwoli dzieciom na poznanie pracy rolnika, młynarza oraz piekarza. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Śląskich w Ciasnej

Adres

Lubliniecka 21, 42-793 Ciasna

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów