Numer projektu: 171
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 1–3

Ogród przyjaźni

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Założenie przyszkolnego ogrodu- zielonej klasy, w której uczniowie będą mogli prowadzić obserwacje przyrodnicze i praktycznie opiekować się owadami , ptakami i drobnymi ssakami w najbliższym otoczeniu.
Plan działania

Plan działania

1. Przygotowanie planu szkolnego ogrodu
2.Wybór drzew, krzewów i roślin zielnych do posadzenia i zasiania.
3.Przygotowanie "bomb kwietnych" z nasionami roślin łąkowych- tworzenie kwietnej łąki
4.przygotowanie sadzonek do ogródka ziołowego
5.Budowa hotelu dla owadów
6. Budowa karmników dla ptaków
7. Budowa poidełek dla owadów
8. Budowa schroniska dla jeży
9.Sadzenie drzew i krzewów, ziół i opieka nad nimi.
10.prowadzenie obserwacji owadów zamieszkujących hotel (np. pszczoły murarki)
12.Obserwacja wzrostu i zmian zachodzących w roślinach w zależności od pór roku.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Jesień, zima - praca projektowa, wykonanie karmników, hotelu dla owadów
wiosna- nasadzenia, obserwacje, opieka
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Prace projektowe mogą odbywać się zdalnie. Tworzenie elementów hotelu dla owadów, karmnika,  bomb kwiatowych, sadzonek ziół również.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie będą współpracować w czasie tworzenia projektu i później w czasie prowadzenia pielęgnacji i obserwacji przyrodniczych. Poznają gatunki rodzimych ziół, krzewów i drzew oraz kwiatów łąkowych. Poszerzą swoją wiedze na temat roli owadów w ekosystemie i współzależności fauny i flory. Zdobędą umiejętności związane z pracami ogrodowymi: sianie, sadzenie, pielenie, przekopywanie, podlewanie. Rozwiną umiejętność planowania, wzrośnie poziom samodzielności i odpowiedzialności za wykonywaną pracę.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant zostanie wykorzystany na zakup materiałów i narzędzi, nasion i sadzonek do tworzenia ogrodu i hotelu dla owadów , schroniska dla jeży, karmników, planszy informacyjnych.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Ogród przyjaźni będzie służył wszystkim odwiedzającym. Pomoże znowu nawiązać kontakt z przyrodą mieszkańcom blokowiska wokół szkoły.
Filmy

Filmy

https://youtu.be/wmkj2dsnTio
https://youtu.be/CSfwSZmZuKs
Opis realizacji

Opis realizacji

Pomimo wielu przeszkód ze strony aury i pandemii już zimą zbudowaliśmy karmniki dla ptaków, które zawisły w naszym ogrodzie i na balkonach uczniów. Gotowe i przetestowane w pierwszych ciepłych dniach są poidełka dla owadów. Zasialiśmy rzodkiewkę, rzeżuchę, pomidory i groszek pachnący. Posadziliśmy mieczyki, sadzonki wierzby mandżurskiej i płaczącej, krzewy róż, porzeczek i agrest oraz zioła. Przygotowaliśmy tabliczki z oznaczeniami gatunków drzew w ogrodzie szkolnym. Zrobiliśmy dekoracje ogrodowe i doniczki z recyklingu- wykorzystaliśmy materiały z opakowań i butelki pet. W klasie przy okazji poznawania ziół stworzyliśmy "pachnącą galerię". Z okazji nadchodzącej wiosny zorganizowaliśmy międzyszkolny konkurs "Zielonym do góry", którego celem było tworzenie miniogródków w domach uczniów. Na zewnątrz umieściliśmy dom dla owadów.
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwaniem było dla nas kontynuowanie projektu z uwagi na covid w klasie i przymusową kwarantannę a zaraz potem zawieszenie zajęć stacjonarnych  oraz zmienne warunki pogodowe, które uniemożliwiły nam wspólną pracę w naszym ogrodzie. Nie udało nam się przygotować budek dla ptaków ( projekt zakładał pracę w grupach)- przygotujemy je dla lipcowych sikorek  i zasiać łąki kwietnej- bomby kwiatowe powstaną , gdy tylko wrócimy do szkoły, bo można je przechowywać nawet przez dłuższy czas.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie zdobyli wiedze na temat roślin i zwierząt, które mogą spotkać w najbliższym otoczeniu oraz poznali sposoby, dzięki którym nawet otoczenie blokowiska w jakim mieszkamy , może stać się bardziej przyjazne dla roślin i zwierząt. Rozwinęli umiejętność współpracy w czasie przygotowania sadzonek i zasiewów. Doskonalili umiejętność obserwacji swoich małych ogródków i poznali rośliny zielne, które rosną obok szkoły i maja wartość leczniczą. Nauczyli się pokonywać trudności jakie po drodze napotykaliśmy i modyfikowac projekt , aby dostosować, go do zmieniajacych sie warunków.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Ponieważ nasz projekt jest ciągle w fazie realizacji na razie z efektów naszej pracy korzystała tylko społeczność szkolna- ogród powstał w korytarzu centralnym szkoły. Pozostałe prace planujemy kontynuować, gdy tylko warunki na to pozwolą. W wielu domach ( nie tylko w naszej klasie) powstały miniogródki i wzrosło zainteresowanie uczniów pracami ogrodowymi , co przekłada się na propozycję współpracy ze strony kilku klas w kontynuacji projektu
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Założenie ogrodu przyjaźni pomimo niesprzyjających okoliczności.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Projekt tego typu wymaga o wiele dłuższego czasu realizacji. Chcieliśmy osiągnąć wiele celów i na pewno je osiągniemy, bo projekt cały czas ewoluuje i będzie kontynuowany w przyszłym roku szkolnym. Wskazana jest pomoc rodziców szczególnie przy cięższych pracach ogrodowych oraz przenoszeniu ziemi i donic .
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Ogród z zewnętrznego przeniósł się na razie do wnętrza szkoły.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

W ramach grantu kupiliśmy donice i skrzynki, ziemię do kwiatów, hotel dla owadów, nasiona łąki kwietnej, nasiona warzyw, krzewy owocowe i róż, sadzonki kwiatów, budki dla ptaków do samodzielnego montażu, lupy z pojemnikami do obserwacji owadów.
Efekty: filmy

Efekty: filmy

https://youtu.be/NR1x9kQ5glQ

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 39 im. Kornela Makuszyńskiego

Adres

Lubelska 51, 41-219 Sosnowiec

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów