Numer projektu: 137
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

EkoSzkoła - zmieniamy nasz mały świat na lepsze

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Chcemy zmienić świat zaczynając od siebie i naszej małej ojczyzny - szkoły.
Już w ubiegłym roku szkolnym podjęliśmy działania ekologiczne jednak projekt z powodu pandemii nie został zrealizowany w takiej skali, na jaką liczyliśmy.
Naszym celem jest kontynuowanie działań w idei ZERO WASTE i zaszczepienie jej uczniom. Chcemy im pokazać, jak niewielka zmiana w codziennych nawykach może zmienić świat. Efektem naszych działań będzie świadome swojej mocy sprawczej środowisko uczniowie. 
Tym razem chcemy zorganizować warsztaty w trakcie których wykorzystamy pozostałe po remoncie szkoły palety do stworzenia wygodnych, bezpiecznych i ekologicznych miejsc wypoczynku dla naszej społeczności. Chcemy stworzyć przynajmniej dwa kolejne miejsca takie miejsca. W plikach znajdują się zdjęcia pokazujące jedyne tego typu miejsce w naszej szkole. 
Ważnym motorem tegorocznych działań jest to, co spotkało nas w ostatnim roku kalendarzowym. Szkoła jest w stanie remontu, po którym zostało mnóstwo palet do wykrzosytania - stąd mamy materiał do stworzenia naszych koncików. Z każdym dniem budynek szkoły wygląda piękniej, bardziej okazale, ale w trakcie wakacji został dwukrotnie zalany podczas gwałtownych opadów deszczu. W załącznikach znajdują się zdjęcia zrobione w środku nocy, w trakcie akcji ratowania szkoły. Straty były znaczne, straciliśmy to, co zaczęliśmy robić. Teraz chcemy to odbudować. Ani pandemia ani brak funduszy nas nie zniechęcają, choć spowalniają nasze działania.
Więcej zdjęć z remontu szkoły oraz jej zalania znjdują się na fanpage szkoły.
https://www.facebook.com/ZSBBudowlanka
Plan działania

Plan działania

Nasz plan jest prosty. Grupa projektowa to 5 osób, ale docelowymi odbiorcami są wszyscy chętni uczniowie - ponad 600 osób.
Aby działać skutecznie zaprosiliśmy do współpracy stowarzyszanie Nasza Budowlanka działające przy naszej placówce oraz fundację OdNowa i Współdzielnia zajmujące się działaniami proekologicznymi. 
Planujemy przeprowadzić kampanię informacyjną za pośrednictwem fanpage szkoły na portalu Facebook oraz na Instagramie.
W ferie zorganizujemy warsztaty zero waste dla wszystkich chętnych uczniów. Będziemy szyć, przerabiać, tworzyć i ratować to, co normalnie trafiłoby na śmietnik.
Tym razem chcemy uszyć eko poduszki, które znajdą się na naszych eko kanapach z palet.
W czerwcu zakończymy projket organizując wystawę dokumentującą nasze działania. Chcemy również umieścić podsumowanie w mediach społecznośiowych.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Kampania informacyjna będzie działać online - na Facebooku i Instagramie. 
Warsztaty z szycia odbędą się stacjanrnie, w lutym 2021 w trakcie ferii.
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Kampanie informacyjne odbędą się w świecie wirtulanym z wykorzystaniem szkolnych social mediów.
Warsztaty planujemy zorganizować w posób tradycyjny. Jeśli się to nie uda i będzie konieczne przestrzeganie reżimu, liczba osób biorących udział ograniczy się do minimum - zakładamy wtedy 5 osob z grupy projektowej.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczestnicy grupy projektowej będą koordynować wszystkie przedsięwzięcia tj organizację stoiska informacyjnego, zbiórkę materiałów do przetworzenia, tworzeniem materiałów medialnych na fanapage szkoły oraz będą pomagać w organizacji warsztatów.
Chcemy nauczyć ich odpowiedzialność, samodzielność, ale też dać autonomię w działaniu. Damy możliwość wykazania się podczas tworzenia filmików czy relacji. Chcemy wzmocnić ich poczucie odpowiedzialności, pewności siebie i własnej wartości. Pragniemy żeby byli świadomi odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i mieli poczucie, że mają moc by zmieniać.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant zostanie wykorzystany na warsztaty zero waste. Chociaż, zgodnie z ideą, chcemy przetwarzać wszystko bezkosztowo, nie zawsze jest to możliwe. Niezdędny na pewno będzie zakup farb do odmalowania palet, lakieru do zabiezpieczenia drewna, akcesoriów do szycia.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz pomysł jest prosty, ale wpłynie na całą społeczność szkolną. Wpisuje się w tak ważne działania jak kreowanie świadomości ekoligicznej i tworzenie jej. My nie chcemy gadać. My chcemy działać!
Filmy

Filmy

To nasze zeszłoroczne warsztaty:

https://www.youtube.com/watch?v=cFGKFR66E1k
Opis realizacji

Opis realizacji

Udało nam się stworzyć prawdziwe komando projektantów najwyższej klasy! 
Nasza praca przebiegała w trudnych warunkach pandemicznych, gdzie ograniczono nam do minimum możliwość spotykania się w szkole. I właśnie te utrudnienia stały się katalizatorem do najbardziej kreatywnych rozwiązań. Odbyliśmy spotkania online (Teams), stacjonarne w szkole, pracowaliśmy z Canvą i Pinterest, stworzyliśmy kosztorysy, projekty, robiliśmy zdjęcia i filmy - wszystko amatorsko a jednak z serem i zaangażowaniem. Powstał kolejny kącik wypoczynkowy z palet, ale tym razem mobilny, taki który może stanąć w dowolnym miejscu szkoły lub boiska. Ale z perspektywy czasu uważam, że to produkt dodatkowy. Nasze największe dokonanie to stworzenie komando projektantów gotowych do działań, chcących wszystko zmieniać na lepsze, zaangażowanych, wrażliwych na ekologię, kreatywnych. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Dużym problemem są/były prace w trakcie epidemii ze względu na obostrzenia sanitarne. Musieliśmy zupełnie zmienić koncepcję pracy. Przez pewien czas obawiałam się, że projekt w ogóle nie zostanie zrealizowany. Wszystko ruszyło z miejsca po przywróceniu zajęć praktycznych w szkole.
Ja, jako nauczyciel przedmiotów ogólnych, pracuję zdalnie i fizycznie w ogóle nie ma mnie w szkole. Mogłam jedynie okazjonalnie dołączać do zespołu. Z pomocą przyszła mi nauczycielka przedmiotów zawodowych na kierunku technik architektury krajobrazu, która po przywróceniu zajęć w szkole wzięła na siebie większość obowiązków związanych z realizacją projektu. Wszystkie elementy naszego projektu (rysunek wypoczynku, kosztorys, listę zakupów i potrzebnych rzeczy, plan pracy - wszystko) realizowała na zajęciach w szkole, ale z różnymi grupami ponieważ każda klasa zajęcia praktyczne w szkole ma tylko raz w tygodniu. Nie mogliśmy polegać tylko na jednej klasie ponieważ nie starczyłoby nam czasu na realizację projektu w terminie. Nie mogliśmy stworzyć jednej grupy projektowej, która pracowałaby codziennie ponieważ kolidowałoby to z ich lekcjami online oraz łamało obostrzenia sanitarne. Organizacyjnie było to trudne. Z drugiej strony zaskoczyło nas zaangażowanie młodzieży, ich gotowość do współpracy i do kontynuowania czegoś, co zaczęli inni. Obawiałyśmy się chaosu, ale prace przebiegły bardzo profesjonalnie i sprawnie.
Kolejnym, bardziej przyziemnym problemem był sprzęt - dostarczono nam zwarzoną farbę, co opóźniło realizację projektu.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Na pewno współpracy. Okazało się, że ani pandemia ani obostrzenia nie są przeszkodą, kiedy ma się do dyspozycji Teams, wideorozmowy na messengerze, a przede wszystkim kiedy ma się wspólny cel i działa się dla dużej społeczności.
Kreatywność młodzieży również sięgnęła zenitu. Ze stacjonarnego kącika zrobił się mobilny, tak aby można go było ustawić w dowolnym miejscu szkoły lub na boisku przed szkołą. 
Jeżeli chodzi o kompetencje twarde to spora grupa uczniów opanowała obsługę Canvy tworząc projekt, ale również prezentację podsumowującą nasze prace. Prezentacja znajduje się w załącznikach. Dodatkowo tworzyli w Canvie posty, które ukażę się w naszych social mediach.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Powstało wspaniałe miejsce wypoczynku w duchu zero waste. Mamy nadzieję, że już niebawem posłuży społeczności szkolnej, ale nie tylko.
Początkowo planowaliśmy stworzyć stacjonarny kącik wypoczynkowy, ale młodzież zaproponowała zrobienie mobilnego aby mogła skorzystać z niego większa liczba uczniów szkoły, ale też osoby z zewnątrz. Nasza szkoła mieści się w centrum miasta a do budynku przylega boisko. Do szkoły najczęściej wchodzi się przez boisko a bramy do niego otwarte są codziennie do 22 (o tej godzinie kończą prace panie sprzątaczki). Wypoczynek będzie zatem do dyspozycji osób chcących z niego skorzystać. Na noc meble będą przykrywane plandeką lub zostaną odstawione do sali gimnastycznej.
Co więcej, rok temu, ze względu na obostrzenia, ale też wyjątkowo upalną pogodę, punkt rekrutacyjny przyjmujący dokumenty kandydatów do klas pierwszych mieścił się właśnie na boisku. Nasi pierwszoklasiści zauważyli, że przynosząc dokumenty często musieli stać w długich kolejkach bez możliwości odpoczynku na ławce. W tym roku już ten problem rozwiążemy :)
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Z dwóch rzeczy: z ostatecznego efektu pracy oraz faktu, że udało nam się pracować mimo rozproszenia grup i trudności związanych z pandemią. 
Jako nauczyciel i koordynator jestem dumna, że młodzież pracowała wspólnie bez problemów i tarć, mimo, że byli to uczniowie z różnych klas i w różnym wieku (15-18) lat, nie widywali się fizycznie w trakcie realizacji, a niektórzy z nich nawet się nie znają.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Na pewno od razu opracowałabym plan B. Braliśmy pod uwagę, że między złożeniem projektu a jego realizacją nastąpią jakieś zmiany związane z pandemią, ale nie przewidzieliśmy całkowitego zamknięcia szkół i nauki zdalnej na tak długi okres. Tak jak wspominałam wcześniej, miałam obawy czy w ogóle zrealizujemy projekt. Początkowo założyłam, że wszystko wykonamy w ferie, które miał odbyć się w lutym.
Z perspektywy czasu uważam, że powinniśmy byli już na samym początku mieć gotowy plan awaryjny czyli większą grupę projektową i dłuższy czas realizacji. Obecnie sytuacja jest nieprzewidywalna i to jedyny pewnik.
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Sporo a szczegóły są powyżej. Zmiany:
- grupa projektowa ze względu na obostrzenia ostatecznie składała się z różnych uczniów z różnych klas,
- nie pracowaliśmy w ferie a w trakcie roku szkolnego na zajęciach,
- warsztaty zero waste przenieśliśmy na czerwiec licząc, że do tego czasu obostrzenia zostaną zniesione i warsztaty odbędą się stacjonarnie,
- w razie problemów z warsztatami poduszki zostaną uszyte przez jedną z nauczycielek
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystano na zakup materiałów i narzędzi do stworzenia mebli z palet.
1) szlifierka elektryczna 
2) papier ścierny ziarnistość 40, 60 i 120,
3) masa szpachlowa do drewna,
4) preparat gruntujący do drewna,
5) farba do drewna do elementów zewnętrznych,
6) pędzle do malowania,
7) wkręty, płaskowniki,
8) deski, kantówki do wzmocnienia konstrukcji oparcia,
9) cordura - nieprzemakalny materiał na poduszki ogrodowe
10) granulat do wypełnienia poduszek

Szkoła

Zespół Szkół Budowlanych

Adres

Kilińskiego 16, 64-920 Piła

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów