Numer projektu: 122
Kategoria projektu: Szkoła ponadpodstawowa

Spektakl teatralny "Etykietka"

Grant Jury

Grant Jury

Przyznawany przez Kapitułę Konkursową.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

        Chcemy wystawić spektakl teatralny "Etykietka", który będzie opowiadał o tytułowym etykietowaniu ludzi - o obarczaniu innych i siebie przekonaniami, które często nie mają nic wspólnego z rzeczywistością lub dawno nie są aktualne.
       Nasze przedstawienie oparte zostanie na scenariuszu, który powstanie na kanwie wywiadów przeprowadzonych z osobami etykietowanymi. Wcielimy się w ich role, głośno wypowiemy to, co nam przekazali. Będą to też nasze historie - bez nazwisk, bez wieku, ale za to z etykietką - głupia/głupi, brzydka/ brzydki, niezadbana/ niezadbany, zazdrosna/ zazdrosny, złośliwa/złośliwy, męcząca/męczący, wścibska/ wścibski, spóźnialska/ spóźnialski, uparta/ uparty. 
     Chcielibyśmy naszym spektaklem uzmysłowić ludziom, jak krzywdzące mogą być słowa często wypowiadane lekko, bez zastanowienia, dla żartu. Jak w wielu historiach możemy odnaleźć się sami. Chcielibyśmy pokazać, a nie pouczać.
Plan działania

Plan działania

1. Zbieranie materiału - wywiady.
2. Opracowywanie scenariusza.
3. Próby teatralne.
4. Premiera.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Wszelkie działania projektowe będą prowadzone w szkole (lub w obecnych warunkach online). Premiera miała by się odbyć w maju lub czerwcu 2021 r. na scenie współpracującego ze szkołą teatru (lub online w przypadku braku możliwości spotkania w teatrze).
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

W przypadku nauki zdalnej lub hybrydowej nagramy nasze kwestie i połączymy je w  film, który zostanie udostępniony na stronie www szkoły.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie nauczą się przede wszystkim współdziałania w zespole, organizacji pracy i odpowiedzialności za podejmowane działania. Podszkolą również warsztat literacki, przeprowadzając wywiady i opracowując scenariusz spektaklu. Podniosą poziom umiejętności interpersonalnych, rozwiną empatię i poczucie sprawstwa. 
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Ewentualna wygrana pomogłaby nam przy realizacji przedstawienia - zakup potrzebnych rekwizytów, recordera, warsztaty teatralne pod okiem profesjonalisty.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Angażowanie w życie społeczne i uwrażliwianie na potrzeby innych jest podstawą budowanie właściwych relacji międzyludzkich. Młodzież, która jest na etapie budowania siebie i stosunku do innych ludzi, powinna mieć możliwość "wejścia w czyjeś buty", zobaczenia, jakimi problemami żyją ci inni, co ich boli, uwiera, jakie reakcje to wywołuje. Jednak spektakl nie tylko pozwoli uczniom na wcielenie się w kogoś innego, ale także przekazać innym coś ważnego - ideą tego przedstawienia jest: "Pokazać, a nie pouczać". 
Opis realizacji

Opis realizacji

Jesteśmy już na finale realizacji naszego projektu. 
Za nami trudne, kosztujące wiele emocji spotkania z ludźmi, którzy zgodzili się opowiedzieć historie swojego życia. Prawdziwe historie prawdziwych ludzi z etykietką przyczepioną przez bezmyślność, zazdrość, niezrozumienie. 
Za nami tworzenie scenariusza, casting do ról ludzi etykietowanych, próby, szlifowanie warsztatu, omawianie szczegółów, wreszcie nagranie.
Teraz czas na premierę, na którą mamy zamiar zaprosić władze Poznania, osoby związane z organizacjami równościowymi, media, naszych bliskich, rodziców i znajomych. 
Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Największym problemem była izolacja i niemożność przeprowadzania regularnych prób, by wystawić je na deskach teatru. Także nieustanne zmiany w zakresie obostrzeń pandemicznych, które co rusz krzyżowały nam plany.
Również emocje, które wyzwalają historie Kasi, Liliany, Żanety, Marty, Oliwii, Gabrysi i Adrianny.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie  nauczyli się tego, co zakładaliśmy na początku:  współdziałania w zespole, organizacji pracy i odpowiedzialności za podejmowane działania. Podszkolili również warsztat literacki, przeprowadzając wywiady i opracowując scenariusz spektaklu. Podnieśli poziom umiejętności interpersonalnych, rozwinęli empatię i poczucie sprawstwa.
Także elastyczności i gotowości na zmiany jakie niesie ze sobą obecna rzeczywistość. Nie można zapomnieć również o pokonaniu swojego wewnętrznego krytyka, oporów przed wystąpieniem publicznym, wstydu przed wyrażaniem emocji, nawet jeśli są one ,,tylko" wpisane w rolę.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Nasz spektakl zostanie udostępniony  na stronie www szkoły i jako wydarzenie na YouTubie. Pozwoli społeczności lokalnej poznać bliżej profil naszej szkoły, przyczyni się do promocji dzielnicy, w której szkoła się znajduje, a także uwrażliwi na problemy drugiego człowieka -  ideą tego przedstawienia jest przecież: "Pokazać, a nie pouczać". 
Pisano o nas na portalu poznan.pl (https://www.poznan.pl/mim/oswiata/news/uczniowie-z-poznania-w-prestizowym-gronie-projektantow-edukacji,158972.html) udzieliliśmy również wywiadu Radiu Poznań.
Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Szczególnie dumni jesteśmy z tego, że mimo trudnych warunków, udało nam się realizować konsekwentnie nasze zamierzenia. Prawdziwe historie prawdziwych ludzi ujrzały światło dzienne i wybrzmiały w słowach osób grających w naszym przedstawieniu. To już nie były tylko papierowe postacie. Zresztą nigdy nie były ... One tylko nie mogły lub nie chciały mówić głośno o tym, co je dotyka.
Udało nam się zaangażować do nagrania dyrektora naszej szkoły, który wystąpił w jednej z drugoplanowych ról. Niejako ,,z urzędu" wystąpiła również nasza wychowawczyni. To integruje i łamie bariery. Sprawia, że jeszcze bardziej doceniamy atmosferę panującą w naszej szkole.
Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Myślimy, że nie zmienilibyśmy niczego. Praca nad "Etykietką" integruje nas, pozwala poznać prawdę o sobie i innych, nadaje cel dniom, które w rzeczywistości wirtualnej mijają nieubłaganie szybko. 
Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Sposób realizacji, chociaż taki scenariusz również zakładaliśmy. Zrealizowaliśmy przedstawienie w wersji filmowej. Ma to jednak i swoje dobre strony - nasz spektakl dotrze do większej grupy odbiorców.
Po premierze spektaklu doszliśmy do wniosku, że ,,Etykietka" zostanie  wkrótce opatrzona także polskimi i angielskimi napisami, co jest odpowiedzią na prośby naszych widzów.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Grant wykorzystaliśmy na realizację filmową naszego przedstawienia - jego przesłanie jest zbyt ważne, by zostać przy amatorskim nagraniu.

Szkoła

XX Liceum Ogólnokształcące im. K. I. Gałczyńskiego

Adres

Osiedle Wichrowe Wzgórze 111, 60-614 Poznań

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów