Numer projektu: 312
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Słowobraz - książka artystyczna

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Szaleńczy pęd. Czas przeciekający przez palce. Zagubienie. Chaos. Nadmiar bodźców. Współczesny świat wielu z nas przypomina karuzelę. Czasami zapominamy, kim jesteśmy i jakie idee nam przyświecają. Czy we współczesnym świecie momentami przypominającym Lemowskie Bajki robotów, jest czas na refleksję, zadumę? 
Czy rękodzieło, wytwory niszowe i niekomercyjne mają jeszcze jakąś wartość? 

Naszą grupę projektową tworzą miłośniczki świata, dusze wrażliwe i otwarte.
Jesteśmy przekonane, że wytwory ludzkich rąk to niezwykłe osobliwości, przepiękne unikaty odzwierciedlające wnętrze i empatię człowieka.Tą koncepcją chcemy inspirować innych. Dodatkowo wyróżnia nas umiłowanie słowa, które przepięknie koreluje z obrazem. Uczniowie biorący udział w projekcie stworzą własną książkę artystyczną, książkę obrazową. Działanie twórcze jest procesem, dlatego to zadanie wymaga od uczestnika, by zatrzymał pędzący pociąg życia, przystanął i rozejrzał się dookoła. Słowobraz możemy traktować jako swoistą arteterapię. Stanowi narzędzie kreatywnej ekspresji. Kornel Makuszyński nazwał książkę żywym stworzeniem: 
,,Każda ma duszę i każda ma serce".

W książce obrazowej twórczość literacka uzupełni obraz, ilustrację, grafikę czy kolaż. Projekt wzmocni w młodym człowieku przekonanie o potrzebie rozwijania czytania oraz kreatywnego pisania.

Picture book a także książka artystyczna to gatunki literackie, o których wciąż niewiele zostało powiedziane. Dostrzegamy w nich ogromny potencjał. Dają nam możliwość balansowania po gatunkach, przekraczania sztywnych granic klucza odpowiedzi, do czego w swym wykładzie noblowskim namawiała Olga Tokarczuk.
Stwórzmy razem Słowobrazy - nasze małe dzieła sztuki. 

Plan działania

Plan działania

Plan działania:

  1. Zapoznanie uczniów z książkami obrazowymi funkcjonującymi na rynku (m.in. Olgi Tokarczuk, Marka Bieńczyka, Joanny Concejo, Franza Kafki, Charly’ego Mackesy’ego).
  2.  Wykład o picture bookach, kolażach słownych, książkach artystycznych jako synkretycznych utworach literackich. 
  3. Rozpowszechnianie wiedzy o idei Słowobrazu - przygotowanie prezentacji, ulotek, gazetek, udostępnianie stworzonych przez grupę projektową książek artystycznych (idea mobilnej biblioteki - własnoręcznie wykonane książki artystyczne umieszczone w różnych zakątkach szkoły, by trafić do szerokiego grona odbiorców). 
  4. Zorganizowanie warsztatów - kolaż jako forma artystycznego wyrazu.
  5. Współpraca z Samorządem Uczniowskim - zorganizowanie ogólnoszkolnej akcji  polegającej na stworzeniu jednego kolażowego Słowobrazu (wykonane kolażowe karty zostaną połączone w jedną całość i umieszczone w bibliotece szkolnej. 
  6. Zorganizowanie warsztatów - tworzenie własnej książki artystycznej, książki obrazowej: Mój Słowobraz
  7. Szkolna wystawa Słowobrazów.
  8. Zorganizowanie otwartej gali podsumowującej - zaproszenie lokalnych mediów, rodziców (prezentacja wraz z interpretacją głosową stworzonych Słowobrazów, idea projektu, Słowobraz dziecięcym okiem).


Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Miejsce:
Szkoła Podstawowa nr 42 we Wrocławiu lub MS Teams podczas nauczania zdalnego.

Terminy:
1. Październik 2020 - opracowanie pomysłu, burza mózgów.
2. Listopad 2020 - stworzenie logo, ilustracji projektowej oraz filmowej reklamy Słowobrazu; podział obowiązków między uczestników grupy.
3. Grudzień 2020 - zapoznanie uczniów z twórczością autorów książek obrazowych, rozpowszechnianie wiedzy o gatunkach (prezentacja multimedialna).
4. Styczeń 2021 - reklama projektu (ulotki, reklama filmowa, gazetka).
5. Luty 2021 - uruchomienie mobilnej biblioteki.
6. Marzec 2021- warsztaty: kolaż jako forma artystycznego wyrazu.
7. Marzec 2021 - złożenie uczniowskich kart kolażowych w jeden Słowobraz.
8. Marzec 2021 - warsztaty Mój Słowobraz.
9. Kwiecień 2021 - szkolna wystawa Słowobrazów.
10. Kwiecień 2021 - Gala podsumowująca. 
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Uważamy, że wszelkie nasze działania z powodzeniem możemy realizować podczas nauczania zdalnego bądź hybrydowego. Niektóre ulegną niewielkiej modyfikacji.

Bez przeszkód nagrałyśmy juz reklamę Słowobrazu za pomocą aplikacji
MS Teams. Dzięki temu narzędziu możemy udostępniać innym uczniom prezentację, ulotki czy reklamę projektu.
Zorganizowanie słuchowiska, prezentacji o książkach obrazowych także nie stanowi dla nas problemu podczas nauczania online. Zainteresowani będą mogli dołączać do wydarzenia po wcześniejszym zapisaniu się na listę u lidera zespołu.

Jako grupa projektowa podejmiemy się sfilmowania naszych Słowobrazów i złożenia ich w całość. Filmik udostępnimy uczniom - mobilna biblioteka przybierze formę biblioteki online.
Nasze warsztaty przeprowadzimy na żywo za pomocą aplikacji MS Teams. Uczestnicy otrzymają od nas informację o potrzebnych materiałach do wykonania książki artystycznej czy kolażu. Z pomocą Samorządu Uczniowskiego stworzymy prezentację multimedialną będącą zamiennikiem szkolnego kolażowego Słowobrazu

Z lokalnymi mediami również jesteśmy w stanie skontaktować się zdalnie. Chętnie nagramy krótkie filmy, na których podsumujemy nasze działania, podzielimy się doświadczeniem, opowiemy o emocjach, zaprezentujemy nasze prace, a następnie całość udostępnimy szerokiemu gronu odbiorców. Jedynie słodkości, które mogły umilać stacjonarna galę, trzeba będzie zjeść we własnym pokoju... 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Dzieci biorące udział w projekcie wiele zyskają! 

1. Umocnią poczucie własnej wartości (zbawienne działanie arteterapii) - dostrzegą swą wyjątkowość i moc sprawczą. 
2. Wzrosną ich umiejętności pracy w grupie, umocni się poczucie wspólnoty -  każdy z nas tworzy coś unikalnego, warto wymieniać się wzajemnym doświadczeniem, dzielić artystyczną wizją. 
3. W praktyce zapoznają się z trudną teorią - o synkretyzmie gatunków, interdyscyplinarności oraz intersemiotyce. Wiedzę wykorzystają twórczo - nauka poprzez poznanie.
4. Dostrzegą istotę egzystencji - słowo zachęci ich do refleksji, a obraz pozwoli wyrazić ekspresję i emocje. Dzięki temu choć na chwilę ich tempo życia zwolni. 
5. Docenią rzeczy tworzone przez człowieka - unikaty i dzieła niekomercyjne. 
6. Podszkolą umiejętności związane z TiK. 
7. Udoskonalą prezentację ustną oraz przełamią strach przed wystąpieniami publicznymi.
8. Rozwiną umiejętność aktywnego słuchania ze zrozumieniem. 

Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Wygrana pozwoli nam na zakup materiałów plastycznych i papierniczych potrzebnych do tworzenia książek artystycznych podczas warsztatów. Część grantu chciałybyśmy przeznaczyć na zakup książek artystycznych do biblioteki, by zainteresowani mogli zerknąć na dzieło chociażby Noblistki - Olgi Tokarczuk. Niewielką część kwoty przeznaczymy na drobne nagrody dla zaangażowanych w projekt. 


Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Słowobraz to projekt unikatowy i nowatorski. Nasze działania koncentrują się na wielu płaszczyznach - od emocjonalnej, społecznej, psychologicznej po artystyczną, twórczą, a także edukacyjną, gdyż uczniowie zdobywają wiedzę, rozwijają się naukowo. 

Pragniemy podkreślić, że picture booki, książki artystyczne czy kolaże słowne to gatunki wciąż niepopularne. Wykraczamy poza program, nawiązujemy do idei Olgi Tokarczuk - podejmujemy ryzyko balansowania na granicy gatunków literackich, pragniemy je upłynniać. 
Artystyczne działania nie powinny być zamykane w sztywnych ramach, aby rozwinąć skrzydła, trzeba mieć do tego przestrzeń!

Projekt propaguje też ideę powolnego życia, refleksji i zadumy nad światem. 




Filmy

Filmy

https://youtu.be/01Nwv4b_H1U Reklama projektu edukacyjnego. 

Szkoła

Szkoła Podstawowa nr 42

Adres

Wałbrzyska 50, 52-314 Wrocław

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów