Numer projektu: 159
Kategoria projektu: Szkoła podstawowa 4–8

Niemiecki w małym obiektywie

Grant Internautów

Grant Internautów

Przyznawany przez Internautów w głosowaniu.

Dziękujemy za oddanie głosu
Opis pomysłu

Opis pomysłu

Głównym celem projektu jest doskonalenie umiejętności komunikacji
w języku niemieckim w wybranych kontekstach sytuacyjnych, 
z wykorzystaniem naturalnych dla uczniów zainteresowań
nowoczesnymi technikami audiowizualnymi.
 Uczniowie w wieku 10 – 14 lat chętnie odgrywają przygotowane
scenki, dialogi czy monologi. Z dużym zaangażowaniem wcielają
się w swoje role, chętnie wykorzystując rekwizyty. Nasi projektanci
mają kilkuletnie doświadczenie związane ze sceną i szkolnym kołem
teatralnym. Są ponadto „ekspertami” w dziedzinie poznawania
i wykorzystywania nowości technicznych. Warto więc wykorzystać
tę naturalną zdolność i skierować ich kreatywność na uczenie się
poprzez zabawę w grupie rówieśniczej.
Zadaniem członków grupy projektowej będzie więc odgrywanie
wybranych scenek, dialogów, krótkich wystąpień lub przedstawień
i nagrywanie ich
. Efekty pracy będą prezentowane bezpośrednio
na forum klasy.
Plan działania

Plan działania

Grupa projektowa w rytm realizowanych podczas lekcji języka
niemieckiego bloków tematycznych, z wykorzystaniem treści językowych
oraz  własnych pokładów pomysłowości, aranżuje
krótkie scenki niemieckojęzyczne, nagrywa je i prezentuje
w miejscu i czasie uzgodnionym z koordynatorem projektu.
Praca nad nagrywaniem filmów odbywa się po zajęciach.
Miejsce i czas realizacji

Miejsce i czas realizacji

Od października 2020 do końca maja 2021w ramach zajęć
lekcyjnych języka niemieckiego (gromadzenie słownictwa;
ćwiczenia; prezentowanie mini projektów) oraz poza szkołą
- w warunkach domowych (nagrywanie scenek).
Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Pomysł na realizację w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach

Członkowie grupy projektowej przygotowują projekt  w parach, w małych
grupach lub jednoosobowo. Zadania można więc z powodzeniem
realizować podczas nauki zdalnej.
Nie ma problemu z komunikowaniem się. Czynimy to  za pomocą platformy edukacyjnej, z której korzysta szkoła. Nie przewidujemy również utrudnień podczas prezentowania nagrań oraz ich  oceniania.
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie z poprzez pracę nad filmem utrwalą wybrane zwroty
niemieckojęzyczne, ich wymowę i intonację
. Dobrze opanowany
materiał do komunikacji będzie z pewnością pomagał przełamywać
w przyszłości barierę przy mówieniu.
  Pracując w parach i małych
grupach będą doskonalić umiejętności współpracy
i współodpowiedzialności
. Ponad wszystko jednak członkowie grupy
projektowej będą prezentować wytwory własnej kreatywności  i bawić się.
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Ewentualną nagrodę przeznaczymy na zakup kostiumów
oraz wytwornicę dymu do przedstawień teatralnych.
Elementy unikatowe

Elementy unikatowe

Nasz pomysł pomaga sięgać po kreatywne, nietuzinkowe
rozwiązania,
wykorzystuje naturalne dla wieku nastolatków
zainteresowania i ciekawość świata. Pomaga przełamywać
nieśmiałość, sprzyja bezstresowej  autoprezentacji.
Projekt
jest ciekawą i praktyczną formą nauki  języka obcego.

Prosimy o głosy :)))
Opis realizacji

Opis realizacji

Głównym celem naszego projektu było wykorzystanie kreatywności, doświadczeń scenicznych uczniów oraz ich umiejętności w wykorzystywaniu nowości technicznych  do uczenia się poprzez zabawę w grupie rówieśniczej. Zadaniem projektantów było aranżowanie  scenek w wybranych kontekstach sytuacyjnych, dialogów, monologów czy autoprezentacji  i nagrywanie ich.  Efekty pracy  prezentowaliśmy na forum klasy podczas zajęć online. 
Jako materiał do pracy  wykorzystywaliśmy treści językowe z realizowanych na zajęciach  bloków tematycznych (autoprezentacja, zawieranie znajomości, zwroty grzecznościowe, rozmówki w szkole, sklepie, tworzenie i rozumienie pytań, upodobania kulinarne ...) oraz  własne  pokłady pomysłowości. 
Praca nad nagrywaniem filmów odbywała się po zajęciach od października do kwietnia 2021. W sumie udało się zrealizować 11 mini projektów filmowych.
Paradoksalnie praca nad projektem w pandemii okazała się dla nas nie kulą u nogi,
a błogosławieństwem - okazją do spotkań, choćby w małych grupach, czy tylko we dwójkę, choćby przy mrozie czy zamieci
(w Beskidzie Niskim to nie rzadkość!). Czasem wiatr tak huczał, że nie było nas słychać, a czasem mróz szczypał w policzki i słowa jakoś tak dziwnie się składały. Ale nasze zdjęcia właśnie wtedy były naprawdę cudne!!!
Wielu z nas przełamało nieśmiałość, niektórzy wciąż próbują ją przełamać, ale za to świetnie radzą sobie na przykład z przygotowaniem rekwizytów. Na pewno sporo się nauczyliśmy. W końcu  powtarzanie kilkanaście  czy nawet kilkadziesiąt razy jakieś kwestii musi przynieść efekty ;)

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Wyzwania i/lub napotkane problemy

Planując realizację projektu "Niemiecki w małym obiektywie" zakładaliśmy, że będą  utrudnienia w nagrywaniu scenek. Wiedzieliśmy, że powinniśmy ograniczać liczbę osób współpracujących nad filmem, dlatego najczęściej są to dialogi.
Drugim wyzwaniem było miejsce aktywności - staraliśmy się unikać  spotkań
w pomieszczeniach zamkniętych,
dlatego miejscem akcji najczęściej był plener. 
Korzyści dla uczniów

Korzyści dla uczniów

Uczniowie poprzez liczne próby  utrwalali wybrane zwroty niemieckojęzyczne, ich wymowę i intonację. Dobrze opanowany materiał  będzie z pewnością pomagał przełamywać w przyszłości barierę przy mówieniu.  Pracując w parach i małych grupach doskonalili umiejętności współpracy i współodpowiedzialności za podjęte zadanie, prezentowali wytwory własnej kreatywności  i bawili się.
Korzyści dla lokalnej społeczności

Korzyści dla lokalnej społeczności

Jesteśmy laureatami I etapu - otrzymaliśmy nagrodę internautów. Mamy jednak pełną  świadomość, że w tegorocznej edycji zgłoszono naprawdę mnóstwo cudownych pomysłów i fakt, że na nasz projekt zagłosowano tak gremialnie, wynika ze sprawnej mobilizacji społeczności lokalnej, która realnie wspiera pracę szkoły.
W małych miejscowościach jak nasza, naprawdę bardzo wiele inicjatyw odbywa się we współpracy  szkoły ze środowiskiem lokalnym.  Sukces naszej grupy projektowej jest więc sukcesem mieszkańców naszej małej Ojczyzny, a nasze korzyści -  jej korzyściami.

Szczególne osiągnięcia

Szczególne osiągnięcia

Każdy z nas ma świadomość, że wiele się nauczyliśmy. Nie tylko niezbędnych do komunikacji  słówek i zwrotów, ale również cierpliwości przy kręceniu filmów, bo to,
co dla nas zdawało się idealne, wcale nie musiało być takie dla kolegów czy koleżanek,
z którymi współpracowaliśmy. Swoje  zdanie miała również koordynatorka projektu, która dostrzegała nie tylko pomysłową aranżację, czy samą treść rozmówki, ale również błędy w wymowie i intonacji.
I poprawialiśmy, poprawialiśmy ...
Ale warto było, bo koniec końców byliśmy dumni z filmów, które tworzyliśmy.

Wnioski z realizacji

Wnioski z realizacji

Dla niektórych uczniów taka forma prezentacji zawsze będzie powiązana ze stresem. Myślę, że trzeba przełamywać tę nieśmiałość, ale nie powinniśmy ich zmuszać - równie dobrze mogliby popracować nad aranżacją filmu, makijażem scenicznym lub stanąć
z drugiej strony kamery.

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Zmiany w stosunku do zgłoszonego pomysłu

Pierwotnie chcieliśmy nagrywać nasze filmy w różnych miejscach tak, aby w maksymalnym stopniu oddać ich autentyczność. Z uwagi na zalecenia sanitarne kręciliśmy jednak głównie w plenerze ( np. przy silnym wietrze lub  temperaturze  -15 stopni Celsjusza !!!), a nawet króciutkie minutowe filmy wymagały co najmniej kilkunastu prób. Miało to swoje dobre strony, bo wypadaliśmy naprawdę autentycznie tupiąc nogami, a dodatkowo w tle słychać było powiew wiatru, szum samochodu, skrzypienie zmrożonego śniegu czy szczekanie psa. 
Swoją drogą zadziwiające, jak wielu dźwięków nie dostrzegamy na co dzień - trzeba je dopiero nagrać i odtworzyć;)
Wykorzystanie grantu

Wykorzystanie grantu

Zakładaliśmy, że zdobyte w I etapie pieniądze wykorzystamy na wytwornicę dymu oraz stroje do przedstawień teatralnych i pozostaniemy wierni założeniom. Zakupy odłożyliśmy ze względu na ograniczenia związane z pandemią - chcielibyśmy razem udać się do sklepu i wybrać stroje ;)

Szkoła

Szkoła Podstawowa w Jasionce

Adres

Jasionka 74, 38-450 Jasionka

Dziękujemy za oddanie głosu
<< Wróć do listy projektów